Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wespen 2017

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wespen 2017

    Korting op 420shop
    Ik ben zo iemand die wegvlucht voor een wesp, slechte ervaring gehad toen ik nog een peuter was.
    Wat me opvalt is het grote aantal wespen wat de afgelopen dagen mijn tuin heeft aangedaan, net of er al flinke nesten zijn gebouwd. Normaal zie je rond deze datum hooguit een paar flinke koninginnen rondvliegen, dit jaar lijkt wel anders te worden. Zo werden er in november 2016 nog actieve nesten waargenomen, waarschijnlijk omdat het een zeer slecht wespenjaar was (voor de wespen slecht...).
    Als iemand verstand heeft van deze nuttige maar irritante beesten, dan hoor ik graag hoe het kan dat ze nu al zo actief zijn.

    #2
    Van wat ik weet zijn de queens nu een plekje aan het zoeken voor een nieuw nest...

    Ze houden ban je geur

    Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

    Comment


      #3
      Ik heb de vraag ook bij een expert uitgezet en wacht nog op antwoord. Alle logica zegt dat het koninginnen zijn, maar waarom zijn er dan zo verdomd veel en waarom zijn ze gemiddeld aan de kleine kant? Ik ben benieuwd.

      Comment


        #4
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          Ze schijnen serieus veel schadelijke insecten op te eten, maar ik haat ze verder ook.
          Mijn buurman is voor de duvel niet bang en gaat elke dag met de spuitbus pyretheum op jacht in de tuin. Ze zoeken steeds mijn conifeer op (nee, er zit geen nest), wat de jacht behoorlijk vereenvoudigt.
          De afgelopen dagen heeft hij er een stuk of 20 naar de wespenhemel verwezen, de wespenvanger heeft er ook een paar verleidt om in de limonade te badderen...
          De beste oplossing zou natuurlijk een matige nachtvorst zijn... is gelijk het hele nest dood...

          Inmiddels antwoord gehad dat het waarschijnlijk werksters zijn. Ze zijn er erg vroeg bij vanwege het zachte voorjaar. Dat belooft wat....
          Last edited by Meglow; 3 April 2017, 12:25.

          Comment


            #6
            Laat leven man das de natuur en zolang jij hun niks doe doen hun jou niks.
            Beesten horen in je tuin

            De cyclus


            Deze kom je nu ook over al tegen Hommel
            God was never on your side..

            Comment


              #7
              Af en toe een wesp vind ik best en ze zijn nuttig, maar aan alles zit een limiet. Hommels en bijen mogen overigens van mij in grote getale langskomen, want die zijn totaal niet geinteresseerd in mij. Wespen daarentegen worden gewoonweg vervelend naarmate het jaar vordert. Overigens zijn andere wespensoorten dan hoornaars, gewone of Duitse wespen ook welkom. Die eerste niet omdat hij gewoon doodeng is en de andere twee niet omdat dat de soorten zijn die je lastigvallen als ze je eten, drinken of deodorant ruiken. Andere wespensoorten vallen je in de regel niet lastig.
              Gezien het weer gaat het een goed wespenjaar worden, hoge temperaturen en weinig regen zo vroeg in het jaar, dus alles wat ik nu af kan vangen is wat mij betreft meegenomen.
              Vanmiddag zag ik toevallig een groot exemplaar (waarschijnlijk een koningin) onder de pannen van mijn schuur duiken, dus daar ga ik ook eens goed op letten. Het is niet de bron van de wespenaanvoer in mijn tuin, dat nest moet ergens verderop in de straat zitten, maar het kan een nest in wording zijn. Kortom, uitroeien!

              Een klein zijstapje over hoornaars voor de geinteresseerden...
              Op het steeds slechter wordende History Channel was vorig jaar kortstondig een docu over de aziatische reuzenhoornaar te zien. Volgens deze spanning-en-sensatie-docu (daar lust History wel pap van) zou deze soort inmiddels in Europa zijn beland, waarbij steeds beelden werden getoond van de grootste ondersoort, de japanse reuzenhoornaar. Ik kon gelijk mijn onderbroek in de was doen; een creature from hell van 4cm lengte met een spanwijdte van 6cm en een angel van 6mm... My god!!
              Wat blijkt, zoals History Channel wel vaker doet nam ze weer eens een loopje met de waarheid. Er is inderdaad een aziatische hoornaarsoort in Europa beland, officieus zelfs in Nederland, maar dat is de gewone aziatische hoornaar (Vespa Valutina) en niet de REUZENhoornaar (Vespa Mandarina). Een wezenlijk verschil, want de aziatische hoornaar is niet groter dan zijn europese neef. Imkers zijn er niet zo blij mee, want ze kunnen in tegenstelling tot de europese hoornaar hele bijenvolken slopen. Maar net als de europese hoornaar zijn ze niet zo agressief naar mensen toe als de gewone of Duitse wesp, tenzij je uiteraard bij hun nest komt, die gelukkig vaak hoog in bomen zit.
              Waarschijnlijk loop je alsnog wel een blokje om als je een hoornaar tegenkomt, maar de gruwelijk grote reuzenhoornaar zul je in tegenstelling tot wat History en niet goed ingelichte bloggers beweren niet tegenkomen in Europa. Goed, ben benieuwd of History Channel Hitler nog gaat vinden... of de schat van Captain Kitt..... ik heb er een hard hoofd in.

              http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Hoornaar

              https://www.bijenhouders.nl/files/do...utina_mnhn.pdf

              Comment


                #8
                Gast,

                Mn buurman is voor de duvel niet bang en jijzelf bent ook minimaal 200000x groter dan zo'n wesp..

                Problemen zijn relatief zie je wel..
                Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
                Het systeem betreurt dit ten zeerste.

                Comment


                  #9
                  Zonder die beestjes staan we straks hier ook op laddertjes onze bomen met kwastjes te bestuiven net als in China

                  Verstuurd vanaf mijn HUAWEI Y560-L01 met Tapatalk

                  Comment


                    #10
                    Dat kunnen minder agressieve insecten ook.
                    Van Chinezen had ik wel verwacht dat ze dat met drones zouden doen.

                    Wespen het land uit!
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      De wesp moet gewoon eens een voorbeeld nemen aan hoe de hommel en de bij het doen. De hommel kan ook meerdere keren steken... maar doet dat zelden omdat die veel minder agressief aangelegd is. Een wesp daarentegen vliegt triggerhappy rond met een doorgeladen semi-automaat, terwijl de hommel hem in het handschoenenvakje heeft liggen met de kogels nog in het doosje en een waarschuwing 'alleen gebruiken in noodsituaties'. Idem voor de bij die ook wel drie keer nadenkt voor hij zijn enige kogel afvuurt met zijn normaliter exploderende geweer. Hommels nemen genoegen met een volkje van hooguit een stuk of 100, wespen fokken maar door en stoppen niet voor ze met duizenden zijn. De bij lust er trouwens ook wel pap van, maar betaalt zijn verhuurder nog terug met kostbare honing. Op het terras komt een wesp agressief met zijn semi-automaat zwaaiend naar je toe en pakt gewoon je drankje af of je broodje af, al dan niet in een groep; een hommel of bij daarentegen zegt 'sorry, ik vlieg wel even om..'.

                      Kortom, ze maken het er zelf naar. Weg ermee!! Gewoon ff normaal doen. Ik voorspel jullie dat als we er nu niets aan doen, we straks te maken krijgen een tsunami van wespen. Nu vraag ik jullie, willen jullie meer of minder wespen in Nederland?!!! Kortom, uitzetten en de grenzen dicht......... ik krijg er gewoon zin van om mijn haar te blonderen.

                      Maar alle gekkigheid op een stokje, dit brengt me op een andere vraag: Wat zou er gebeuren als je een wespennest uitrookt met cannabis????

                      toppunt van ironie, mijn buurman werd gisteren gestoken,,,, door een bij

                      Comment


                        #12
                        Wie de wesp niet eert is de hoornaar weerd..

                        Das pas terror.
                        Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
                        Het systeem betreurt dit ten zeerste.

                        Comment


                          #13
                          Gewoon ff lachen om mensen die de strijd aangaan.... check in ieder geval de laatste video, hoezo overkill...

                          https://youtu.be/AtZRuspbCp4

                          https://youtu.be/xO3TvAb_WcM

                          https://youtu.be/QdIaXRrraXc

                          https://youtu.be/RP71vOnK5qQ

                          https://youtu.be/z_-dnKFiuis

                          https://youtu.be/ByuUSZQQniQ

                          https://youtu.be/8_Bo2ro60ro

                          Last edited by Meglow; 5 April 2017, 23:19.

                          Comment


                            #14


                            bouw een muurtje, mexicanen regelen dat wel voor een prijsje.


                            verslag 1, verslag 2

                            Comment


                              #15
                              Hier nog weinig wespen, maar heb wel zo'n nep wespennest besteld. Kijken of dat echt helpt.
                              Stemma doet het forum, stout 2017

                              Stemma doet stout (2016)
                              Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

                              Comment

                              Bezig...
                              X