Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #61
    Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

    Goed punt, Moreweed, hoe we omgaan met oude versus nieuwe gevaren. De hele wereld gaat op tilt als er doden vallen door een kerncentrale, maar niemand vraagt zich af hoeveel doden er vallen in kolenmijnen.

    Het is weer de kikker-in-de-hete-pan. Zet je een kikker in een pan met heet water, dan springt 'ie eruit. Zet je 'em in een pan met koud water en zet je die pan op het vuur, dan blijft de kikker rustig zitten. Hij merkt gewoon niet dat het warmer wordt, als het maar langzaam gaat. Hij blijft gewoon zitten tot... nee, niet tot 'ie kookt. Tot je hem eruit haalt. Dat is belangrijk.
    (Grapje van Al Gore)

    Tandarts tegen mij: "Foto mislukt. Het spijt me VRESELIJK dat ik je nog een keer moet X-rayen."
    Ik: "Ach, maak je niet druk. Ik ben een roker, zo'n fotootje maakt echt niks uit."

    Comment


      #62
      Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

      Kernenergie is tot op heden veruit de meest veilige manier om energie op te wekken gemeten aan het aantal slachtoffers. Echter, het afval is en blijft een probleem: niet zo zeer de opslag: afgewerkt afval wordt dermate veilig "ingepakt" en in onder meer zoutkoepels opgeslagen, dat een natuurramp, zoals een aardbeving, geen enkele schade kan veroorzaken. Mocht het afval evenwel in verkeerde handen vallen dan is het leed niet te overzien. Een "vuile bom" kan een hele stad radioactief besmetten en onleefbaar maken: niemand wil permanent aan straling worden blootgesteld. Tot op heden is dat nog niet gebeurd.

      ---------- Post added at 10:54 ---------- Previous post was at 08:27 ----------

      Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
      Yep, check ook vooral de lokale aanbiedingen van Kruidvat

      Wel een subtiel verschil met waterstof hoor... vuurwerk rond oud&nieuw zit in het systeem, dat doen we nou eenmaal met zn allen, en al heel wat jaartjes. Waterstof en de hele structuur die ervoor gebouwd moet worden is "nieuw", alle regeltjes die we met vuurwerk gewoon even 'n paar uurtjes vergeten zijn bepalend voor hoe we die strutuur gaan inrichten, en daar zijn geen misselijke veiligheidsoverwegingen bij te onderscheiden. Goed hoor, maar daar zie je al wel aan dat er wat huiverig mee wordt omgesprngen (en terecht). Een leuke plof zal de zaak niet versoepelen

      Tumble : je beurstip krijgt steun vanuit Rusland (bron de Pravda), als je er voor wilt gaan zou ik het wel uitbreiden naar alle westeuropese vliegmaatschappijen.
      Van mij mogen ze het totale vuurwerk gewoon verbieden. Bij het ontbranden komen grote hoeveelheden zware metalen vrij. Bij mijn visbootje mag ik geen antifouling met kopertoevoeging meer gebruiken, omdat dit te milieubelastend is. Bij vuurwerk komt er een veelvoud vrij ten opzichte van het totale pleziervaartuigen bezit. Het zelfde geldt voor lood: jagers mogen geen loodhagel meer gebruiken. Sportvissers "verspelen" jaarlijks tienduizenden kilo's vislood.

      Comment


        #63
        Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

        om het maar niet te hebben over de "legale" lood- en verarmd uraniumverspreiding : begin ergens eens een oorlogje en knal er lustig op los. Het is tenslotte stukken belangrijker een of ander arrogante tulband af te zetten dan rekening te houden met de impact van zware metalen op het milieu.

        Ll, voortaan eerst even een Milieu -Effect-Rapportage eisen voordat het nederlandse leger ingezet wordt. Ohnee dat hoeft niet want ze mogen toch net schieten whoehahahaha
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #64
          Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

          Onderzoekers aan de Universiteit van Michigan hebben ontdekt dat waterstof makkelijk opgeslagen kan worden in actieve koolstof. Dit maakt de opslag van waterstof goedkoper en praktischer.
          Waterstof is een duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen bij het aandrijven van auto's, vrachtwagens en zelfs huizen. De opslag van waterstof vormt echter een probleem. Het aardgas bestaat namelijk uit veel kleine atomen die gemakkelijk uit opslagruimtes ontsnappen.
          Het onderzoeksteam aan de Universiteit van Michiganheeft nu ontdekt dat waterstof opgeslagen kan worden in actieve koolstof. Actieve koolstof bevat een platina katalysator. Deze maakt de binding van waterstofdeeltjes aan koolstofdeeltjes mogelijk. De waterstofdeeltjes kunnen vervolgens loskomen wanneer nodig.
          Opslag via actieve koolstof voorkomt hoge kosten en een groot gewicht. De huidige opslagsystemen verbruiken veel energie en kennen een zware isolatie om een temperatuur van 222 graden Celsius te behouden. Voor de opslag in actieve koolstof is een goedkopere, lichtere en veiligere omgevingsdruk en kamertemperatuur nodig.
          Waterstofauto’s
          De ontdekking is belangrijk voor de ontwikkeling van praktische goedkope opslagsystemen van waterstof bij kamertemperatuur.Het opslagsysteem kan bijvoorbeeld de sleutel zijn voor een praktische en economisch haalbare productie van waterstofauto's. Bovendien sluit het aan bij een belangrijke doelstelling van het Amerikaanse Department of Energy (DoE) omdat de waterstofauto's geen CO2 uitstoten maar waterdamp.
          De onderzoekers zijn nog op zoek naar de optimale maten en concentraties voor de platina en koolstof om de opslagcapaciteit zo hoog mogelijk te maken.
          Bron: Massachusetts Institute of Technology
          Foto: flickr.com, vitroid
          Lees ook:beleggen in platina en ijslandse kronen gaat het helemaal worden in 2012

          Comment


            #65
            Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

            Ze vermelden weer niet dat waterstof een energieopslag is; geen energiebron. Wat niet wegneemt dat waterstof toepassingen heeft, en dat opslag ervan belangrijk is.

            De genoemde temperatuur van 222 graden Celcius zal wel min 222 zijn - hoewel ik me nog afvraag hoe ze op zo'n precies getal komen. Waterstof wordt niet vloeibaar, dus er is geen speciale temperatuur die ideaal is; het is gewoon hoe kouder, hoe makkelijker.

            Comment


              #66
              Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

              ergieopslag is; geen energiebron.dat zie je helemaal juist,maar sommige eilanden hebben zowel gratis water en ook goedkope energie neem bv ijslandmoet je wel eerst de regering aldaar knechten,anders word het het rijkste land ter wereld ivm het inwoners aantal<350000>ze zijn nu al exporteur van groene stroom.

              Comment


                #67
                Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                Dat wist ik ook pas nadat je dat had aangedragen. Min of meer het zelfde geldt voor zuren: dat zijn geen zelfstandige stoffen maar hoeveelheden chemische energie.
                Trouwens, ik heb ergens gelezen dat waterstof opslaan in tanks altijd tot verliezen leidt (damplekkage). Dus je opslag loopt langzaam leeg. Wat daar waar van is weet ik ook niet: je moet niet alles geloven wat er geschreven staat. Vaak genoeg zelf ondervonden.

                Comment


                  #68
                  Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                  Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                  De genoemde temperatuur van 222 graden Celcius zal wel min 222 zijn - hoewel ik me nog afvraag hoe ze op zo'n precies getal komen. Waterstof wordt niet vloeibaar, dus er is geen speciale temperatuur die ideaal is; het is gewoon hoe kouder, hoe makkelijker.
                  eum.. waterstof kan toch wel vloeibaar zijn ? er is wel fikse druk en erg lage temp voor nodig... die tempvermelding vind ik ook wat vreemd : ik dacht dat het zoiets van 30graden kouder moet zijn om dat voor mekaar te krijgen).
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #69
                    Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                    er rijden nu al bussen op waterstof,maar nog geen auto,s.omdat het volume veel groter is dan diesel,dus de tank moet veel groter en zwaarder zijn.ze zijn nu dus aan het werken aan veilige druktanks voor waterstof.

                    Comment


                      #70
                      Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                      als al die economische doemdenkers gelijk krijgen komend jaar zie je denk ik eerder auto's met houtvergassingsinstallaties dan met H2-tanks
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #71
                        Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                        Mijn fout: Waterstof heeft inderdaad een kookpunt. Het kan dus wel degelijk vloeibaar zijn.

                        Het kookpunt zal wel afhangen van de druk, zoals bij alle gassen. Die temperatuur van -222 graden hoort dan bij een specifieke druk die ze niet genoemd hebben. Het kookpunt bij atmosferische druk is 20.28K, wat neerkomt op -253 graden Celsius.

                        Comment


                          #72
                          Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                          Hoera voor Binas ! heb jij die nog in de boekenkast staan ? ik wel, compleet gedrenkt in koffie, besmeurt, bestempeld, grotendeels ingekleurd, van commentaar voorzien en natuurlijk met meer ezelsoren dan je in de 2e kamer tegenkomt (en dat is een prestatie)
                          Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                          Comment


                            #73
                            Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                            Even mijn nek strekken --- Ja hoor, Binas staat op zijn plaats. Net zo vies en oud als de jouwe. Geweldig boek. Tweehonderd pagina's van de puurste feiten in de meest compacte vorm. Als dat geen poezie is, dan is het een bijbel. Of beide.

                            Ik heb meteen even gegoogled of Binas nog bestaat, en ja: Je kunt het gewoon bestellen bij bol.com. Voor 33 euro. Ik blijf nog even bij mijn oude. Hij is vies, maar goed gebonden: Hij valt nog lang niet uit elkaar.

                            Comment


                              #74
                              Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                              ik kan dat niet uitleggen aan de oude versie > zomaar inwisselen voor een nieuwe. Zelfs het er alleen al over hebben betekend ontrouw. Al ben ik stiekem wel een beetje nieuwsgierig wat er zoal aan uitbreiding is ingezet. Morgen na het werk maar even langs de boekwinkel voor een inkijkvluggertje...
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment


                                #75
                                Re: mooie uitleg waar we zoal tegen aan gaan lopen de komende jaren

                                Wat inruilen betreft heb je ergens gelijk - maar aan de andere kant: Binas bevat informatie die eeuwig is, en dat weet Binas zelf ook wel. Onze boekjes kunnen vergaan, en zelfs ALLE exemplaren en alle drukpersen, samen met onze beschaving en onze planeet - en dan nog zullen op andere planeten Binas-achtige boekjes gebruikt worden met precies dezelfde informatie. Het is een soort Borg wat dat betreft. "We are Binas. You will assimilate our information. Resistance is futile".

                                Comment

                                Bezig...
                                X