Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Echtheid ligt voorbij het rationalisme

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Echtheid ligt voorbij het rationalisme

    Korting op 420shop
    Deze zin is door mij uitgewerkt in een staat van hooger bewustzijn. Beter gekend onder jullie als "High". De zin echtheid ligt voorbij het rationalisme heeft als basis een ervaring toen ik mijn eerste echte Joint rookte.

    Gezellig op mijn appartementje een heel lange tijd terug jaren geleden. Kwam er een vriend op bezoek van mijn werk. Hij rolde een stevige knaller. Ik dacht bij mezelf (leuk dat moeten we testen). Zo gedacht zo gedaan 5 min later ..... Lachen, lachen en ja nog is lachen. Na al dat lachen besloot ik nog maar wat te lachen. De sterke buzz was toen momenteel zo overweldigend dat ik geen idee had wat er gebeurde. Het hele gekke aan de zaak is,.. ik sloeg totaal niet in paniek. Nadien heb ik zo genoten van een super relaxerende buzz met een enorme honger en een levenszin nooit tevoren gekend.

    Heeft dit nu te verklaren met dat mijn allergrootste voor voor voor ouders shammantjes waren of het gewoon met het mirakel van de natuur is dat ons lichaam een ontvanger heeft ingebouwd voor thc die het omzet in zulke mooie genezende dingen weet ik niet. In iedergeval de ervaring die ik toen opdeed is een zeer doorslaggevend element in de stelling "echtheid ligt voorbij rationalisme".

    Het was een ervaring die ik opdeed waar ik gewoon zeker van was dat dit men leven ging veranderen. De ervaring heeft mijn verstand aan het denken gebracht. Wat natuurlijk op filosofisch gebied een zeer mooi voorbeeld is dat empirisme vooraf gaat op de ratio. Het feit dat toen mijn verstand iets echt herkende op een ongekend niveau is ook voedingsstof genoeg voor de stelling: "In het ongekende zit het kennende".

    In die ervaring zat het antwoord op de vraag "wat is juist of fout?" "Wat is echt en wat niet." "Wat is waar en wat niet". Je kan het vergelijken met verliefd worden je weet dat het echt en waar is, maar je kan het niet bewijzen. Het voelt goed aan tot in de kleinste teen en je weet dat het waar is. Met dat verschil dat cannabis lang niet zo moeilijk doet als een vrouw meestal is cannabis ook veel gewilliger . Sorry dames grapje dat ik niet kon laten.

    Dit bracht mij er toe deze kleine gedachten bewerking te schrijven. Ik stel me inderdaad de vraag hoe we dit empirisme kunnen plaatsen in een religieus of rationeel kader. Beide is mogelijk natuurlijk!

    Bye
    Last edited by Saint; 21 February 2009, 15:09.

    #2
    kben even eent spacen van die tekst saint prachtig geschreven ^^ dat heb ik ook een keer gehad dat ja echt je zo voelde die levenszin .... Herboren zo telkens ^^

    Grtz

    Comment


      #3
      Wow man, zo te lezen ben jij een geboren filosoof, mss dat ik later eens meedoe aan een discussie met jou, maar de eerstkomende maanden niet, want ik moet bekomen van mijn examen wijsbegeerte

      grtz

      Comment


        #4
        Dit soort discussies ga ik ook wel eens aan met verschillende mensen, vooral met gelovigen en buitenlandse mensen. Mensen komen altijd aan met termen van goed/slecht, geluk, mooi/lelijk, liefde/haat etc. Als je ze dan vraagt wat die termen nu feitelijk inhouden krijg je nooit een echt antwoord. Het zijn gewoon termen verzonnen om een bepaalde richtlijn aan te houden. Het is een beetje zoals dat veel mensen Cannabis maar "drugs" vinden, dus slecht. Bier etc is Alcohol. Alcohol is geen drugs, dus dan is het wel ok. Maar waarom is het ene dan wel drugs en het andere niet? Omdat anderen (die de wetten geschreven hebben/schrijven) die namen er aan hebben gegeven en dat we die dingen op die manier moeten zien? The blue or the red pill?

        Comment


          #5
          Last edited by Saint; 22 February 2009, 14:21. Reden: Ik kan niet schrijven

          Comment


            #6
            fantastisch

            Comment


              #7
              Thx Alien, Ik zie je dinsdag

              Comment


                #8
                Deze wetten zijn wel een structuur in het dagdagelijkse leven. Stel je voor hoe het leven zou zijn zonder deze 'regels' die ze op de dingen plakken. Drugs is illigaal bijvoorbeeld.

                Mensen die in het geld zwemmen en op wie deze wetten volgens mij weinig toepassing hebben die vergooien hun leven door zwaar aan de hard drugs te gaan (bijvoorbeeld).

                We moeten gewoon onze maatschappij accepteren en zelf ons eigen leven leiden, om zo gelukkig te zijn.

                Pfff, best wel interessant als je nr de klote bent allemaal

                Comment


                  #9
                  Het is waar dat onze maatschappij regels nodig heeft. Ik ben er volledig met akkoord dat drugsdealen enz volledig verboden moet worden. Even nu realistisch we zijn hier over een plant bezig in de natuur. Een hedendaagse maatschappij die zover ontwikkeld is en zo moeilijk doet over een plant is dat realitisch?

                  Komen we op het volgende punt de maatschappij vandaag de dag is op gebouwd zoals de sofisten vroeger. Het gaat erom wie het hardste roept en de meeste stemmen krijgt. De vraag naar wat is goed voor de mens en wat is waarheid is sinds het postmodernisme wel ver te zoeken. De grote vraag is moet ik slikken wat die maatschappij mij door de strot duwt? Mag ik echt vrij denken?

                  Comment


                    #10
                    Moet je dat slikken? Moelijke vraag maar ik denk het wel (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) want daarom zijn die regels er weer want wie er ook aan de macht is en wie de regels en denkpatronen ook door je strot duwt, er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn en dat maakt het ook zo moeilijk denk ik.

                    Als jij en ik de baas waren, was Cannabis legaal no doubt en dan is iedereen hier blij maar er blijven altijd genoeg tegenstanders dus eigenlijk is het nooit goed, wat er ook gezegd word.

                    Peace

                    Comment


                      #11

                      Comment


                        #12
                        Ja maar volgens mij heb je geen keuze omdat je zelf aangeeft dat de maatschappij regels nodig heeft en dus jij ook. Oke als je mocht doen en laten wat je wilde ben jij misschien verstandig genoeg om de juiste keuzes te maken maar 3/4 van de maatschappij niet. Bepaalde mensen hebben gewoon een leider nodig en die dan ook regels oplegd.

                        Zelfstandig denken is niet voor iedereen weggelegd, ik bedoel als ik vind dat ik ergens 100 mag rijden waar je maar 80 mag kan je daar nog over discusseren maar als ik vind dat je gewoon met 100 door een 30km zone mag rijden dan klopt er toch iets niet en er zijn mensen die dat denken

                        Natuurlijk moet je wel zelf denken en je niet alles laten voorschotelen maar daarom zijn er toch verkiezingen, dan kies je diegene uit die volgens jou het beste denkpatroon heeft en als je het niet eens bent met bepaalde regels moet je een eigen partij oprichten. Maar dan kom je weer op dat Hilter punt van jou en daar heb jij zeker gelijk

                        En zo kun je nog uren doorgaan en uiteindelijk kom je er toch niet uit want ik rijd te hard, grow mijn plantjes, download leuke films etc. en doe toch echt wat ik wil en niet wat een ander wil

                        Peace

                        Comment


                          #13
                          Ik denk niet dat er mensen zijn die de regels echt nodig hebben, want iedereen breekt ze. De regels zijn er alleen als de structuur, zoals een puzzel waar alle stukjes in elkaar passen.

                          Echter zogoed als iedereen lukt het om in zekere maten zich binnen deze structuur te houden, maar geen enkel stukje puzzel past 100%, je moet altijd een duwtje geven zodat het er in klikt.

                          De stukjes die kwijt zijn zijn gewoon de extreme gevallen (Kim uit Dendermonde, Dutroux, ...) die gewoon niet binnen deze structuur kunnen functioneren.

                          Wij als mensen die cannabis roken vallen een klein stukje buiten deze structuur, meer als andere mensen misschien, maar toch blijft het een structuur waarin we ons allemaal kunnen vinden.

                          Dan is er ook nog het gegeven 'macht' dat zich over heel de puzzel bevindt. Deze macht is de kracht die de puzzel bijeenhoudt, want zonder dat er andere mensen macht op ons uitoefenen, is er ook geen structuur.

                          Peace

                          Comment


                            #14
                            Ik ben het met je eens structuur is nodig. Volledig eens, die uitvoerende macht is ook inderdaad nodig. Het is enkel wat wij als hobbykwekers doen breekt die structuur niet. Als mensen echt 20 lampen hebben of puur voor de verkoop dat brengt criminaliteit met zich mee en breekt die structuur.

                            Het is raar gelopen dat men cannabis verboden heeft want een nog niet zolange tijd geleden was het geen probleem. De wet zou moeten herzien worden en men zou het kweken als hobby moeten toelaten. Het zou de criminaliteit ook verminderen.

                            Het argument wat je gaf was veel grondiger dan in het ander topic

                            Comment


                              #15
                              Mooi stukje literatuur!

                              Grtz
                              420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                              Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                              Comment

                              Bezig...
                              X