Ik heb laast een docomontaire over zaden in der loop van der jaren gezien op discovery. (naam was seedhunter volgensmij)Het ging erover dat zaden de kracht van zelfstandig groeien verliest. De “oer”zaden die konden goed tegen hitte en weinig water, tegen beestjes, schimmels noem maar op. Maar omdat de mens allerlei hulpmiddelen gaat toepassen hoeft de plant zelf steeds ‘minder’te doen. Daardoor als er ma 1 ding tegen zit het weer of een schimmel is de plant kapot. Daarom zijn er Wereld wijd ook Seedbanks gemaakt om de ‘goede’ zaden op te slaan voor tijd van nood. Nu gebeurt dit in der loop van der jaren natuurlijk ook met onze dierbaren plantjes. Omdat haast niks meer wild groeit dat overal goed bestand tegen is en alles lekker constant warm en altijd water binnen gekweekt word is er in de toekomst alleen maar hele slechte zaden. Toen ik dat zo bij mijzelf na dacht word het dus alleen maar moeilijker om te gaan kweken en dat is geen mooie toekomst. Nu is dit niet in 2 jaar natuurlijk maar onze klein klein kinderen die willen gaan kweken al een stukje moeilijker en vooral voor de out-side kwekers. Iemand hier welleens eerder van gehoort ofzo dit was namelijk eerste keer dat ik dit zag.
grzzz
grzzz

Comment