Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

    Korting op 420shop
    woensdag 2 maart 2011 10:13


    Wetenschappers raken er steeds meer overtuigd van de gevaren van het gebruik van cannabis voor jongeren. Nieuw onderzoek door een Nederlandse hoogleraar wijst uit dat blowen aan de basis kan staan van psychoses.


    Het lijkt zo ongevaarlijk: een jointje roken om te ontspannen of je ellende te vergeten. In de jaren negentig maakte de NOS nog een jubelreportage over de kwaliteit van de Nederlandse wiet.

    Schizofrenie
    Een groots opgezet onderzoek, geleid door de Nederlanders Jim van Os, wijst echter uit dat cannabis psychoses kan veroorzaken.
    Op zich was het verband tussen psychische kwalen en het gebruik van wiet al bekend, maar nieuw is dat cannabis dus ook aandoeningen, zoals bijvoorbeeld schizofrenie, kan opwekken.


    KatalysatorNieuwe steenPolitiek Blowen lijkt ongevaarlijk, maar studies wijzen het tegendeel uit

    Een stickie is erger dan een sigaret
    Nederland is tolerant ten aanzien van softdrugs. Marihuana zou namelijk natuurlijker zijn dan sigaretten en bovendien veel minder kankerverwekkend. Die gedachten kloppen niet, aldus Simon Rozendaal







    http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/We...-psychoses.htm

    #2
    Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

    goh apart zeg, dat ik allemaal studies aantref die het tegendeel beweren.......
    maar goed...psychoses zijn mijn inziens meer een resultaat van de manier waarop de maatschappij werkt, prestatie, competitie, en de beste moeten zijn...schuldenlasten, verwachtingspatronen, sociaal isolement.... maar goed....het is al door heel veel wetenschappers gezegd, cannabis kan een psychose triggeren, maar stress ook, en dan heb ik t nog niet eens over t hedendaagse voedsel vol hormonen, en conserveringsmiddelen, en gevaarlijke medicatie en teringzooi....maar goed, dat is natuurlijk niet van invloed.......nah goed.....wiet katalysator van psychoses???ik weet wel beter......tis tzelfde als waarom hier zoveel mensen met anorexia en boulimia zijn, komt zeker ook door blowen....we hebben niet de tijd, het geld, en vooral niet de wil, de huidige maatschappij onder de loep te leggen....dus pakken we een snelle zondebok, die alles verklaard.....ook al gaan we dan voorbij aan de statistieken, er is meer geweld en criminaliteit verbonden met alcohol gebruik, als met cannabis....korsakov is geaccepteerd, en cannabis duivels??
    pffff
    P'z

    Comment


      #3
      Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

      Als je te veel rookt heb je een aanzienlijk grotere kans op langkanker dan niet-rokers.
      Als je te veel alcohol gebruikt heb je aanzienlijk meer kans op leverklachten dan geheelonthouders.
      Als je je uit de voegen vreet dan heb je aanzienlijk meer kans op hart- en vaatziektes dan mensen die zich daarin weten te matigen.
      Als je zwemt dan heb je meer kans om te verzuipen dan mensen die niet zwemmen (echt waar, er verzuipen meer mensen die kunnen zwemmen dan mensen die niet kunnen zwemmen)
      Als je parachute springt dan heb je meer kans om dood te vallen dan mensen mensen die dat niet doen. (terzijde: het enige leuke van mijn militaire opleiding was sporten, waaronder mijn para-wing halen. Alleen leverde me dat een gescheurde radiuskop op).
      Kortom, aan alles kleeft een risico profiel. Zeker waar te voorstaat is slecht, behoudens tevreden. Terzijde: thuis klinkt wel goed maar tehuis klinkt akelig. Wat de letter "e" niet teweeg kan brengen

      Comment


        #4
        Alles i gevaarlijk.
        Een bijl kan leiden tot afgehakte vingers of erger,
        Autos kunnen dodelijk zijn,
        Drank maakt meer kapot dan je lief is,
        etc
        etc

        Alles verbieden dan maar uit angst voor het leven?

        Nee doe je voordeel ermee, gebruik een bijl verstandig, niet zonder rijbewijs of met drank op gaan rijden, niet teveel drinken etc.
        Van smorgens vroeg tot savonds laat stoned zijn, dag in dag uit, heeft echt wel nadelen. Reden om heksenjacht op cannabis te organiseren?
        Hakbijlen en keukenmessen ook maar verbieden?
        Zijn de vreselijkste dingen mee gebeurd toch? Autos? Verbieden, criminaliseren?

        Motto: Niks verbieden, maar voorlichten, belichten, WETEN, zodat mensen er verantwoord mee omgaan. Dat ouders weten wat het is en er zo mee om kunnen gaan als de kinderen eens een joint roken met vrienden bijvoorbeeld. Daarnaast zal de prijs zakken als een baksteen en de criminaliteit, die nu de wiet besmet, net zo hard.

        Paniek en angst als drijfmotoren van ons handelen, moord en brand, kopvodden en wietplanten de oorzaak aller ellende.. ;p

        Slaap zacht minister President..

        Van gelijke strekking!

        edit: @extreme
        Last edited by ceBep; 2 March 2011, 20:51. Reden: edit kan met "bewerk bericht" ;-)

        Comment


          #5
          Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

          Wie weet leiden die artsen, onderzoekers, zelf niet aan psychose?

          Grtz
          420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
          Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

          Comment


            #6
            Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

            Oorspronkelijk geplaatst door Pariaz View Post
            goh apart zeg, dat ik allemaal studies aantref die het tegendeel beweren.......
            Last edited by moreweed; 2 March 2011, 23:39.
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

              Nah goed kep geen linkjes er is een onderzoek dat aantoont dat cannabinoiden de aanmaak van nieuwe hersencellen stumuleerd, er zijn onderzoeken geweest naar t tegengaan van depressie, en andere neurologische aandoening, het verslechterd het korte termijngeheugen maar na iets meer als een week niet blowen zijn die gevolgen alweer verdwenen...er is bewezen dat het t spraak en associatie gedeelte van de hersenen stimuleerd....dit zijn geen onderzoeken waaruit blijkt dat cannabis goed voor de hersenen is...maar zijn iig onderzoeken die aantonen dat bepaalde hersenfuncties er baat bij kunnen hebben...en nogmaals ik sluit niet uit het dat psychoses kan triggeren en schade aan je brein kan toebrengen, maar dit zelfde geld voor alcohol met als verschil dat dit wel permanente schade teweeg brengt op lijf en hersenen...
              En ik denk ook niet cannabis voor iedereen geschikt maar ik durf wel te beweren dat sommige mensen niet kunnen omgaan met een goedfunctionerend brein...vragen stellen, en is ff niet aan je zelf denken...nee liever wachtend op commando's en als ze dan stoned zijn is t een beetje als computers die beseffen dat ze computers zijn....dat schiet niet op...maja dit is dan weer puur mijn mening natuurlijk...

              Comment


                #8
                Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

                De journalist die die artikel schreef is niet objectief. Het artikel "kopt" Cannabis veroorzaakt psychoses.
                Als je alleen de kop van het artikel leest dan leidt cannabis per definitie tot psychoses. Maar de onderzoekers zijn terughoudender en concluderen dat cannabis gebruik psychoses kan veroorzaken. En die conclusie lijkt me gerechtvaardigd, althans voor de onderzochte groep. Echter, is deze groep representatief voor alle cannabisgebruikers? Zijn deze gebruikers a-select gekozen? Dat vraag ik me af. Wie is bereid om gedurende een lange periode op constructieve wijze deel te nemen aan zo'n onderzoek? Of hebben de onderzoekers hun proefkonijnen geselecteerd bij hulpverleningsinstellingen, waar de probleemgevallen al dan niet vrijwillig aankloppen?
                Ik kan zo een soortgelijk artikel verzinnen. Dus journalist Xtreme kopt:
                Alcohol veroorzaakt levercirrose.
                Uit een onderzoek is gebleken dat alcohol tot levercirrose kan leiden. Gedurende 10 jaar is er een onderzoek verricht bij het consultatiebureau voor alcohol en drugs en daaruit is gebleken dat mensen met een alcoholprobleem ook lichamelijke klachten krijgen, waaronder levercirrose.

                Zowel de koptekst van de journalist en die van mij stroken niet met de bevindingen uit het onderzoek.

                Comment


                  #9
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

                    @en mensen willen graag horen wat in hun straatje past

                    Ik hoor premier Balkenende nog zeggen: de invoering van het nieuwe zorgstelsel verloopt inkomensneutraal. Daar was geen woord gelogen bij. Ik maak het woord invoering bold, maar Balkenende zei dat terloops. En de mensen leefden nog lang en gelukkig. Mijn grootvader zei vaak: veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde levenbij de invoering tegen niet kostendekkende premies de non-profit verzekeraars buitenspel zetten. Nadien zijn de premies significant gestegen: de non-profit sector was immers goeddeels uit de markt gedrukt. De no-claimkorting van 150 euro is vervallen en een eigen risico van ruim 150 euro is ingevoerd. Bovendien is de persoonsgebonden aftrek (ziektekosten) voor de inkomstenbelasting behoorlijk uitgekleed. Soms is de waarheid misleidender dan een leugen.
                    Last edited by Xtreme; 3 March 2011, 13:20.

                    Comment


                      #11
                      Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

                      Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                      [B] Soms is de waarheid misleidender dan een leugen.
                      Daar maken we dan ook graag gebruik van bij het Guerilla-kweken... verstoppen in het licht noem ik dat, ge-wel-dig wat voor resultaten je daarmee kan boeken.
                      Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                      Comment


                        #12
                        Re: Onderzoek: cannabisgebruik veroorzaakt psychoses

                        Waar verberg je een olifant? In een kudde olifanten.

                        Comment

                        Bezig...
                        X