Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wietproef begint eind dit jaar in Tilburg en Breda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Wietproef begint eind dit jaar in Tilburg en Breda

    Korting op 420shop
    Het veelbesproken wietexperiment gaat op 15 december na jaren van voorbereiding echt beginnen. De proef waarbij legale telers wiet zullen leveren aan coffeeshops, werd meerdere keren uitgesteld.

    Het gaat in december eerst om de aanloopfase, schrijven de demissionaire ministers Dilan Yeşilgöz (Justitie) en Ernst Kuipers (Volksgezondheid) in een Kamerbrief. Het al in 2017 aangekondigde experiment liep de laatste jaren keer op keer vertraging op. De bedoeling was dat het experiment in 2021 zou beginnen, maar de startdatum werd verschillende keren naar achteren geschoven.

    Momenteel mogen coffeeshops wiet wel verkopen, maar niet inkopen. Met de proef wordt gekeken hoe de aanlevering van wiet gereguleerd kan worden, zodat de bevoorrading niet meer 'illegaal’ gebeurt.


    Tilburg en Breda mogen straks een beperkte voorraad van 500 gram aanhouden, liet Kuipers in februari weten. Er zouden daarna meer gemeenten moeten volgen. ,,Maar we beginnen met twee", aldus de minister vrijdag. ,,Alles was erop gericht om veel eerder te starten, maar het moet wel zorgvuldig. We gaan naar tien en straks elf steden, maar we beginnen met twee.”

    Met de ervaringen uit de aanloopfase kan worden ingespeeld op de overgangsfase, het moment dat de andere acht deelnemende gemeenten ook mee gaan doen aan het experiment. Amsterdam-Oost heeft zich aangediend als elfde deelnemer, maar er is nog geen uitsluitsel over of dit stadsdeel daadwerkelijk kan meedoen.

    Vanwege de onzekere planning van de telers staat de start van de overgangsfase niet vast, maar dit zou volgens de bewindslieden op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2024 zijn.

    Zowel in de aanloop- als de overgangsfase mogen coffeeshops naast de legaal geteelde wiet ook gedoogde wiet verkopen. Na de zes weken durende overgangsfase start het daadwerkelijke experiment. Vanaf dan mogen coffeeshops in de deelnemende gemeenten alleen nog de gereguleerde wiet verkopen.

    Volgens Kuipers kan de NVWA (de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) bij legale aanvoer de kwaliteit en eventuele vervuiling van cannabis controleren. ,,Je moet ervoor zorgen dat er voldoende aanvoer is, zowel in hoeveelheid als kwaliteit.”
    Het veelbesproken wietexperiment gaat op 15 december na jaren van voorbereiding echt beginnen. De proef waarbij legale telers wiet zullen leveren aan coffeeshops, werd meerdere keren uitgesteld.
    Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

    #2
    Dat schiet op!
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


    • parakweker
      parakweker commented
      Editing a comment
      Ik bespeur een vleugje sarcasme Op dit tempo kunnen we in 2035 misschien een keertje legale wiet bij onze lokale shop halen..

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Een snufje sarcasme kan mij niet ontzegd worden parakweker maar wie weet wordt het in 2035 beter. Het mooiste zou zijn dat we legaal wiet kunnen kopen én kweken.

    #3
    Als dit landelijk zou worden toegepast denk ik dat je evengoed nog veel illegale kwekers zal blijven houden, puur omdat de overheid strenge eisen zal stellen aan het kweken waar niet iedere kweker even blij mee zal zijn.
    Plus de overheid kan elk moment bepalen om de regels te veranderen.
    Dus ik weet niet of dit nu zozeer een goed iets is. Maar een alternatief heb ik ook niet.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Hier in Leeuwarden is de coffeeshop waar ik wel kom er niet blij mee. Ze vrezen dat staatswiet kwalitatief te wensen zal overlaten en dat er veel te weinig diversiteit zal zijn. Echter hebben zij geluk dat Leeuwarden niet mee hoeft te doen aan het experiment, dus in feite hebben ze makkelijk praten.

    • Babz
      Babz commented
      Editing a comment
      Hork We zullen zien hoe het bij onze Brabantse vrienden zal gaan. 👀

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ja dat gaan we eens goed screenen!

    #4
    Zolang de particulier niet zelf binnen kleinschalig planten mag kweken schiet het niets op!
    Alleen als het 4/5 pg in de shop kost zullen er veel van ons stoppen. Maar die prijs zie ik niet komen 🤭
    Last edited by PH donner; 15 September 2023, 18:27.

    Comment


    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Helemaal mee eens, ze moeten zowel het gebruik als de teelt volledig legaliseren anders hebben we er niks aan. En ik stop ook nooit, ik neem zelfs stekken mee op me laatste reis!

    • PH donner
      PH donner commented
      Editing a comment
      Hork, ik zie je dit posten:

      Dank je en je hebt wel gelijk hoor en als de stroom nog duurder wordt dan het al is, houdt het wel een keer op. Dan stop ik met kweken én noodgedwongen ook met blowen.

      👻

    • Bo$wachter
      Bo$wachter commented
      Editing a comment
      😂😂🙃

    #5
    Zo bij deze moeten jullie hierboven absoluut niet klagen of kritiek meer leveren,jullie zijn medeplichtig bij de steun eraan aan deze waanzin.

    Een boycot had beter op zijn plek gestaan,ipv van het motiveren👍👍👍

    Staff

    Comment


    • stafford
      stafford commented
      Editing a comment
      Hork ik vind het richtig enig sinds voor de shows, ik weet klinkt hard maar ik zie het anders,ener zijds ze hebben de mensen lang genoeg opgelicht en afgeperst.

      Er worden soorten verkocht dat voor 1,80 binnenkomen maar voor 16,-+ de deur uit gaan dat is al een.

      Dan punt 2 ,soorten en dit en dat wat gewoon bagger zooi is en vaak niet eens is wat je word voorgeschoteld.

      Anderzijds waarom ben ik tegen deze legale proef, wij allemaal worden hier keihard genaaid de hobby kweker word onmenselijk hard aangepakt,er is geen ruimte en blabla hoor je het ze nog zeggen? Om binnen de Europese regels een legalisatie te laten plaatsvinden voor eigen gebruik.

      Punt 2 waarom mag een echte diehard liefhebber met passie die het in hart en nieren heeft niet plaatsnemen? Maar mag meneer de idioot samen met de Haagse clown brigade wel centjes gaan verdienen? Aan iets dat illegaal is? Dat voorkomt uit zwart geld?

      Dus nu draaien we rol in, de overheid zet hier in dat misdaad beloond word weer, en deelt er nu zelf aan toe.

      Het Europese verdrag stelt als volg dat als Iets geld voor een aantal, dit geld voor de gehele eu burgers vanuit dat land,de overheid stemt in met iets wat illegaal is waar zij helemaal toe bevoegd zijn.

      Dus wie houdt wie nu voor de gek?

    • Hork
      Hork commented
      Editing a comment
      Ik snap wel dat je er op tegen bent stafford want dat ben ik ook, zowel als kweker als liefhebber want ik weiger iets te roken wat door de staat gekweekt is. Daarom rook ik ook pertinent geen tabak. Echter hebben we helemaal niks te zeggen, we wonen niet in een vrij land. Want als gezegd, de coffeeshops in de aangewezen gemeenten die weigeren mee te doen aan het wietexperiment moeten de deuren sluiten. Dus het is meedoen of een ander bedrijf beginnen of voor een baas gaan werken.

    • stafford
      stafford commented
      Editing a comment
      @hork,en in die zin zit het hem juist, moet je eens kijken wie de mensen erachter zijn die nu meedoen....

    #6
    Ik heb hier ook een mening over...maar laat de proef eerst maar eens in werking zien.

    Comment


      #7
      Die proef word al jaren gehouden in Arnhem
      1x was ik vergeten wiet mee te nemen
      En een stukje staatswiet gehaald
      Nou....Wat een thcloze bende
      2 mini stickies en nog niet een heel klein beetje vaag
      Dus als dat uitgerold word
      Breken er gouden tijden aan voor straatdealers

      Comment


        #8
        Xxxxx
        Last edited by Heyz; 16 September 2023, 09:27.
        ronde 3 - ronde 2 - ronde 1 < start

        Comment


          #9
          Hmm is er al bekent aan welke voorwaarden deze wiet moet voldoen?
          THC % etc etc? Hier ben ik namelijk wel benieuwd naar.

          Ik denk dat de kwaliteit van de cannabis juist enorm gaat verbeteren. Kwekers krijgen nu de kans om complete klimaatkamers in te richten en alle aandacht aan de cannabis te geven, geen zolderkamertjes en angst voor politie meer.
          Zie de kwaliteit en verschillende strains uit Amerika en Canada, met in je achterhoofd houdend dat de wiet die hierheen komt pure troep is wat daar afgekeurd is.

          Al met al moet de tijd ons leren wat er uit deze 'proef' gaat komen, we wachten af..

          Comment


          • PH donner
            PH donner commented
            Editing a comment
            Kwaliteit?
            Er gaat toch nix boven een eigen kweekje?

          • LastnameFirst
            LastnameFirst commented
            Editing a comment
            Helemaal mee eens, hoewel ik net kom kijken. Wel geloof ik dat als je zonder stress alle tijd in een kweek kan stoppen en alles kan reguleren, de kwaliteit zal bevorderen ten opzichte van wat er nu soms word aangeboden..

          #10
          Wietproef....

          "Alles gaat goed, en anders doe ik wel alsof" - Takketoelli
          "Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen" - Bassie
          "Ajeto" - Buurman en Buurman

          Comment


            #11
            Dit is toch om je te bescheuren...er wordt met wiet omgegaan alsof het een gevaarlijk explosief is....
            Voorzichtig beginnen met de proef hoor, voor je het weet worden hele wijken weggevaagd door deze levensgevaarlijke plant!

            Er mag 500 gram nitroglycerine ehh wiet in voorraad worden gehouden. Voor je het weet vallen er anders doden he!

            Wat een hysterie om een plantje.
            https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

            Comment


              #12
              Ik vrees het ergste: de wiet zal niet meer dan 15% THC bevatten. In 2012 is er een wetsvoorstel goedgekeurd en in werking getreden, dat wiet met meer dan 15% TCH als klasse 1 drugs (lees harddrugs) wordt gezien.

              Aangezien de aangewezen telers verplicht zijn het THC gehalte te vermelden op de verpakking en de NVWA de controle uit gaat voeren, is de kans 0 procent dat er hoger dan 15% THC geteeld gaat worden. Anders is de teler strafbaar en zal deze de vergunningen kwijt raken.

              Ja het is fijn om te weten dat de controle zo streng is, dat er geen vervuiling van metalen en chemicaliën in je staatswiet zal zitten, dat als 1 plant af gekeurd is de gehele batch vernietigd zal worden en je altijd kan herleiden waar jouw rokertje vandaan komt, maar het beperkt zeker de vrijheid. Er zal dus altijd wel een zwarte markt blijven, al is het voor de export omdat Nederwiet hoog aangeschreven staat in het buitenland.

              Ik blijf iig mn MiniGrowBox houden en zal lekker mijn eigen plantje blijven telen
              Baking cookies in my MiniGrowBox .

              The ultimate growbox for one plant. ​​​

              Comment


              • Babz
                Babz commented
                Editing a comment
                Precies dit BB, daar ben ik dus ook bang voor.

                En idem, I'll stick to my mini grow! 😁

              • Silas
                Silas commented
                Editing a comment
                Dat kan toch helemaal niet..? Onder de 15% is het softdrug en erboven is het harddrugs.
                Het is dezelfde werkzame stof dus kan het naar mijn idee niet in 1 keer hard drugs worden.

                We gaan gewoon verder met onze hobby

              • Bitterbal
                Bitterbal commented
                Editing a comment
                Tja, leg jij het de "geleerden" maar uit. Is er ff ingeslopen en stiekem dus veranderd. Zie bericht staatscourant

                https://www.eerstekamer.nl/overig/20...g_van/document

                Officieel zou je er van uit moeten gaan dat de shop geen wiet boven de 15% THC zou verkopen. Je zou het zelfs moeten laten testen. No way dat alle shops dat doen...

              #13
              Dus over een tijdje hebben we alleen nog zaad voor 15% of minder thc.

              Comment


              • Rreppellsteeltjam
                Rreppellsteeltjam commented
                Editing a comment
                Boven de 15% nog niet.

              • Bitterbal
                Bitterbal commented
                Editing a comment
                Voor nu nog geen wetsvoorstel voor een verbod op zaad. Dat zal gaan gebeuren als deze proef niet werkt omdat er nog steeds veel illegaal geproduceerd wordt.

              • stafford
                stafford commented
                Editing a comment
                Nee,coffeeshops mogen naast deze wietproef nog altijd van de zwarte markt kopen dus ook cannabis boven de 15%

                Zaden kunnen niet verboden worden! Dit is in strijd met de Eu regels waar ook Nederland niet omheen kan, zaden vallen onder souvenirs en zijn hartstikke legaal,je mag ze alleen niet gebruiken ja beklopt weten we ook allemaal.

                Nu heb ik vernomen dat deze proef moet uitwijzen uiteindelijk na decriminalisatie en legalisatie in nl, dat zouw een soort van Duitse wijze kunnen gaan worden voor ons, ipv van clubs hebben wij dan shops.

                Nu is het wel zo dat veel gaat afhangen welke partijen dalijk ruleren,en dan is het nog maar de vraag of het ooit zover komt of straks de stekker eruit al gaat want dat kan ook vrij snel gebeuren afhangkelijk wie dalijk lijdt van de partijen.

                Maar ik geloof er niet in meer,laat staan dat we het meemaken.

                Wat ik denk is dat dalijk alles via de overheid gaat en iemand die een plantje opkweekt nog 10x harder bestraft word als nu.

                We zullen het zien,in de tijd van nu niks van aantrekken en niet aan meedoen gewoon je eigen voorzien en genieten van je hobby

              #14
              Mwah, ik zit wel eens achter zo'n testapparaat en t zal je vies tegen vallen hoeveel wiet er boven die 15% komt.
              Pas u aan aan de onaangepasten. Wees tolerant voor de intoleranten. Omarm hen die u afwijzen. Het systeem heeft gefaald.
              Het systeem betreurt dit ten zeerste.

              Comment


              • Eerstekamerlid
                Eerstekamerlid commented
                Editing a comment
                Betaal je wel 3 dubbel.
                Welcome in the poppenkast we're living in..
                Maar niet te hard schreeuwen want dat kunnen al die timide zieltjes niet aan..

                Wiet technisch lekker boeien maar er liggen in t verlengde andere problemen op de loer die met dezelfde gemakszucht benaderd worden..

                Moet weer gaan blowen geloof ik. Teflon all the way.

              • Bitterbal
                Bitterbal commented
                Editing a comment
                https://youtu.be/CxmgK-Y50yY?si=kmNMtnoFwd5wrNoc

              • stafford
                stafford commented
                Editing a comment
                En met pech 6dubbel,ze behaalde ook een keer met nederlandse jawel oerhollandse skils beste timide zieltjes lezen jullie mee!! een 35%+ thc gehalte,

                en nu is alles bij hun std zwaar over de 30% (marketings stunt) die werkt,daar als je gaat testen zul je dan ook snel bedrogen uitkomen en zien dat die percentages amper in de 20% echte thc waarde vallen.

                Maar wat dat betreft van de timide zieltjes trek ik 0,0 aan soms mis je de de tijd hier van pak hem beet 10+ jaar terug.

                Helaas velen zijn gekapt(relatie die ertegen is/worden oud en kopen liever immers veel te dure rommel in de shop) risico's die begrijp ik wel volledig.

                Any ways,blow er nog maar een

                Staff

              #15
              Legale wietfabriek word nu gebouwd in veendam
              en er stond er in Veendam al 1
              You do not have permission to view this gallery.
              This gallery has 1 photos.

              Comment

            Bezig...
            X