Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cannabisboer moet niet naar gevangenis

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Cannabisboer moet niet naar gevangenis

Korting op 420shop
    LENDELEDE - De landbouwer die vijf jaar lang cannabisplanten kweekte in zijn maÔsveld moet niet terug naar de cel. De Kortrijkse rechter gaf hem een jaar gevangenisstraf, maar met uitstel. Zijn vrouw en zoon kregen opschorting. 'We zijn opgelucht met dit menswaardig vonnis.'

Het volledige artikel:

Op de zitting vorige maand had het Kortrijkse parket een gevangenisstraf van twee jaar gevorderd voor de landbouwer uit Lendelede, waarvan een vierde effectief. De echtgenote van Jean C.(59) smeekte de rechter om haar man niet terug naar de gevangenis te sturen. Tot grote opluchting van het Lendeleedse gezin gaf de rechter nu gehoor aan de smeekbede van moeder Marie-ChristineM.(57).

Jean C. zat bijna drie weken in de cel omdat in september 2010 een helikoper van de federale politie in het midden van zijn maÔsveld een cannabisplantage van 1.850planten ontdekte. De landbouwer bekende dat hij sinds 2006 in zijn maÔsveld een plantage runde, goed voor in het totaal 3.900cannabisplanten. Volgens de landbouwer dreven financiŽle problemen hem tot de illegale praktijken. In 1998 verkocht hij zijn hoeve in de Leenstraat. Hij bleef er echter wonen en werken. Maar zelfs na de verkoop bleef er een grote schuldenberg over. 'Als boer is het niet gemakkelijk om je brood te verdienen. Voor onze producten krijgen we weinig geld en toch moeten we heel veel betalen. Ik ga niet goedpraten wat ik heb gedaan, maar het was puur om te overleven. Ik ben al jaren tabaksboer en ben er op die manier ingerold.'

Makkelijke prooi

De landbouwer was een makkelijk prooi voor een Nederlandse drugsbende. Het was de failliete aardappelhandelaar JohanL.(38) die de landbouwer in contact bracht met de Nederlanders. De Moorsledenaar werd veroordeeld tot een jaar cel met uistel en een geldboete van 5.500euro, waarvan 1375euro effectief.

Flauwe plantjes

Eťn keer per jaar kwamen de Nederlanders langs met nieuwe cannabisplanten en namen ze de gekweekte planten mee. Volgens JeanC. waren de planten echter niet sterk genoeg voor echte drugs. 'De plantjes waren twintig keer flauwer dan plantjes die binnen gekweekt worden. Ze stonden een jaar lang in de wind en de regen. Tegen mij hebben ze altijd gezegd dat ze gebruikt werden voor palliatieve zorg en pijnbestrijding in Nederland.'

De rechter hield ook duidelijk rekening met de financiŽle problemen van het gezin. Van de opgelegde geldboete van 5.500euro moet de landbouwer slechts 550euro effectief betalen. Ook de verbeurdverklaring was grotendeels voorwaardelijk. Van de 9.000euro die de landbouwer met de plantage heeft verdiend, werd slechts 1.000euro effectief verbeurd verklaard. 'Ik ben de rechter dankbaar voor het menselijke vonnis. Het is een opluchting dat we het nu eindelijk allemaal achter ons kunnen laten.'

Re: Cannabisboer moet niet naar gevangenis

Jammer toch voor die arme kerel dat hij niet legaal wiet mag verbouwen. Alweer een slachtoffer van een waanzinnig beleid.

Comment

hier trappen ze bij stands moeders met kinderen voor 2m2 de straat op,en asielzoekers zonder passport en vingerafdrukken mogen blijven<maar ze mogen geen takkies meer kauwen,dat dan weer wel.

Comment

Wat een belachelijke "rechtsgang".
        Die vent hoort gewoon vast te zitten.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

@QnQ: Waarom moet hij wel vastzitten en jij niet?

Comment

Eťn keer per jaar kwamen de Nederlanders langs met nieuwe cannabisplanten en namen ze de gekweekte planten mee.dus eind augustus kwamen ze met stekken aanzetten?

Comment

Idd Tumble, daar had ik ook al mijn vraagtekens bij gezet. Als een rechter en politie dat verhaal geloven weet ik het ook niet meer. Zouden ze werkelijk zo weinig af weten van hetgeen ze proberen te bestrijden? Het zal wel weer een staaltje zeer slechte journalistiek zijn.

@ Blani,

Ik weet niet wat de straf is als je gepakt word met zoveel planten. Maar als daar een gevangenisstraf op staat en die word vervolgens niet gegeven wat heeft het dan voor nut om ergens nog een straf op te zetten? Als ik heel mijn achtertuin volzet met planten omdat ik zogenaamd in geldnood zit en ik krijg geen straf als de politie me betrapt, then why not? Met twee maten meten noemt men dat. En ja, Als QnQ met zo'n hoeveelheid betrapt is moet hij ook de bak in als dat in de wet staat. (Overigens ben ik het niet met het verbod op kweken eens hŤh. Laat dat duidelijk zijn.)
              Ge kijkt mar, dan kande altijd nog mar zien.

Comment

Dreejke: Ik stap er even overheen wat er in de wet staat. Ik richt me even op redelijkheid, en in alle redelijkheid is wiet een onschuldig plantje waar geen straf op zou moeten staan. Daar zijn we het over eens...

Dus als een wietkweker geen straf krijgt, dan vind ik dat terecht, wat er ook in de wet staat - en als de praktijk en de wet niet met elkaar in overeenstemming zijn, dan moeten we in dit geval de wet wijzigen en niet de praktijk.
                Volgens mij zijn we het daar ook over eens...

Dus wie of wat is er mee gediend als deze boer de bak in zou gaan?

Comment

Feit is dat de beste boer geen crimineel masterbrein is, maar deze straf is wel heel laag. Ik ken een voorbeeld van een gast die enkele jaren geleden geklikt was met 25 planten op ze zolder en die hebben ze toch maar mooi twee maanden in de jail gedraaid! Zeer dubbelzinnig beleid dus ook hier in VL.

Comment

Maatje van me heeft de laatste 20 jaar een inval of 10 gehad, zo ongeveer om de 2 jaar, en heeft nog nooit langer dan 24u vast gezeten...
                    Ik zelf 2 in 10 jaar en nog nooit langer dan enkele uren... zelfs met hun zekerheid van meer dan 1 draai in 1 keer (zeggen ze...), en geen van beiden is al moeten voorkomen...

klep dicht en gewoon doorgaan is de boodschap

Tot nu toe zijn ze in Vlaanderen maar geÔnteresseerd in de grotere kweken...houden zo!!!

grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blani View Post
                      @QnQ: Waarom moet hij wel vastzitten en jij niet?
                      Als ik met een veld vol wiet gepakt wordt en toegeef dat ik het al jaren doe kan ik waarschijnlijk ook een tijdje op kosten van de staat gaan wonen.
                      Alleen maar omdat ik geen oude grijze boer ben, wťl verstand van de plantjes heb, en geen oude vrouw heb die een zielig verhaal ophangt bij de rechter.
                      Ik kan mezelf goed verwoorden voor de rechtbank en heb de omvang van een flinke hells angel, uiterlijk ook soms
                      Dat is genoeg om wat vooroordelen op te roepen, daar helpt geen moedertjelief meer aan.
                      M'n haar laten groeien en een goed pak aantrekken helpt wel, maar daar is waarschijnlijk te weinig tijd voor.

Wie er wat aan heeft vraag je ?
                      De andere boeren.
                      Criminelen zullen dit misschien gebruiken om nieuwe slachtoffers te overtuigen ?
                      Je kunt moeilijk ontkennen dat met dit soort berispingen de verleiding groot kan zijn om eens wat extra gewas te zetten.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

Uitzondering op de regel, meer niet.... de rest van de gepakte boeren en/of kwekers zullen gewoonweg hun straf uit moeten zitten.
                        Je kan met de huidige wetgeving ook niet echt spreken van een versoepeling in het opsporingsbeleid e.d., dus met zo'n vaart zal het vol zetten van akkers met wiet ook niet weer gaan.
                        Stultus es, qui facta infecta facere verbis postulus.

sigpic

FAQ links over kweken

Never give in ó never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense.
                        W.L.S. Churchill

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                        Bezig...
                        X