Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Cannabino´d-hyperemesis-syndroom met als bijzonder verschijnsel dwangmatig warm baden

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Cannabino´d-hyperemesis-syndroom met als bijzonder verschijnsel dwangmatig warm baden

Korting op 420shop
    Hoi allen,

Graag wil ik het volgende eens onder de aandacht brengen. Het gaat om het Cannabinoid-hyperemesis-syndroom.

G.E. Boeckxstaens
    Bij een 36-jarige man die werd onderzocht wegens chronisch, intermitterend, ernstig braken dat niet reageerde op een breed scala aan anti-emetica, werd geen oorzaak hiervan gevonden, ook geen psychische afwijking. Door een recente publicatie over zogenaamde cannabino´dhyperemesis werd patiŰnt hier expliciet naar gevraagd, waarbij bleek dat hij inderdaad sinds zijn 14e jaar chronisch cannabis rookte. Hij was inmiddels gestopt met cannabisgebruik en zijn klachten waren dan ook verdwenen. Dit is de eerste Nederlandse patiŰnt met cannabino´dhyperemesis. Dit syndroom wordt gekenmerkt door een prodromale fase waarin patiŰnten verschillende dagen per week misselijkheid vermelden, vooral ’s ochtends. Daarna nemen de klachten in ernst toe en presenteren zij zich met recidiverende perioden van therapieresistente misselijkheid, onophoudelijk braken en koliekachtige abdominale pijn. De ernst van het braken leidt ertoe dat deze patiŰnten regelmatig opgenomen worden voor behandeling van dehydratie. Typisch voor cannabino´dhyperemesis is het dwangmatig warm baden. De warmte van het baden is het enige middel om de klachten te onderdrukken. Hoewel het exacte onderliggende mechanisme nog niet is opgehelderd, is het wel duidelijk dat chronisch cannabisgebruik aan de basis ligt. Bij het stoppen hiervan verdwijnen de klachten meteen, terwijl recidief van cyclisch braken en misselijkheid zich voordoet enkele weken tot maanden na het hervatten van het cannabisgebruik.

Ned Tijdschr Geneeskd 2005;149:1468-71

Het hele artikel is te lezen op: http://www.ntvg.nl/publicatie/cannab...baden/volledig

Ik kom hier mee omdat ik er dit jaar achter ben gekomen dit zelf ook te hebben.
    De eerste keer was ergens in 2000. Misselijk, overgeven en maar de warmte willen opzoeken. Ik heb uren onder de douche gezeten, ik dronk niet veel te weinig bang om weer misselijk te worden. Op de tweede dag kwam er een arts en hij heeft me naar het ziekenhuis gestuurd om een nachtje aan het infuus te liggen omdat ik aan het uitdrogen was. Het werd geweten aan een griepvirus.
    De tweede keer was in 2007 tijdens een vakantie in Egypte. Drie dagen ziek en weer alleen maar onder de douche gezeten, afgewisseld met slapen. Werd geweten aan het vreemde eten.
    De laatste keer was dit voorjaar. Weer drie dagen ziek en weer heb ik een paar uur aan het infuus gelegen. Daarna een gesprek gehad met een arts die kwam met het Cannabinoid-hyperemesis-syndroom.

Na het lezen van het artikel vielen er veel dingen op hun plaats en wist ik nu waarom ik af en toe ziek ben. Veel gepraat met manlief en huisarts, waarna ik heb besloten om te minderen maar niet helemaal te gaan stoppen zolang het blijft bij een keer per vijf jaar. Dat heb ik er wel voor over nu ik weet wat het is en zolang ik mezelf dwing om flink te blijven drinken.

Groetjes,
    Barbamama

Re: Cannabino´d-hyperemesis-syndroom met als bijzonder verschijnsel dwangmatig warm baden

Het lijkt me gek dat dit aan het cannabino´de systeem te wijten valt. Ik geloof je graag, en vind je artikel een goede onderbouwing. Maar het is zo dat cannabino´den van nature in het lichaam voor komen, en dat deze in dusdanig lage mate afnemen dat ik de zin 'Bij het stoppen hiervan verdwijnen de klachten meteen' mijn vraagtekens heb. Ik twijfel niet aan het van slag zijn van het cannabino´desysteem, en de daarme gepaard gaande symptomen. Maar dat het na stoppen direct ophoudt, vind ik - na honderden artikelen, vijf lezingen en drie boeken die mij vertellen dat het toch twee tot drie weken duurt - opmerkelijk.

Bedankt voor je bijdrage! Vind 't leuk dat mensen zo onderzoekend bezig zijn. Wel jammer dat je het zelf hebt moeten ondervinden.
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

Comment

Re: Cannabino´d-hyperemesis-syndroom met als bijzonder verschijnsel dwangmatig warm baden

Interessant artikel. En sluit me aan bij wat LR2 te zeggen heeft. Waarbij ik vermoed dat het hier slechts om een interpretatie gaat van " Bij het stoppen hiervan verdwijnen de klachten meteen". Ik denk dat er geen volgende episode optreed in de recidiverende cyclus van hevige misselijkheid en braken. Bij deze casus een cyclus van 2 ß 3 maanden. Bij Barbamama eens in de ongeveer 5 jaar. Niet dat het eigen cannabino´densysteem van de ene op de andere dag weer op orde is.

Je hebt wel wat voor je jointje over als je zoals jij hier bewust voor kiest. Voor mij een aanvulling op mijn mening dat het niet alleen maar een onschuldig plantje is. Bedankt voor de info.

Comment

Dank voor de reacties.
        Volgens mij heb ik ergens gelezen dat het inderdaad niet direct weg is als je stopt met blowen, want de stoffen moeten nog je lichaam uit. Ik dacht dat hier drie weken voor staat.
        En juist omdat het niet alleen maar een onschuldige plant is heb ik dit topic gestart.

Comment

Heel goed, ik ben groot voorstander van informatie van zowel pro-cannabis als contra-cannabis kanten. Zolang er maar een onderbouwing is. Een tijd geleden kwam een clubje coffeeshophouders nog met een rapport dat gebaseerd was op gesprekken met elkaar. Daaruit trokken ze conclusies en dat rapport moest de wietpas gaan tegenhouden. Een kat in het nauw maakt rare sprongen natuurlijk, maar dat soort slappe SBS6 onderzoeksjournalistiek kan ik Úcht niet hebben. En al helemaal niet als ze zeggen dat ze namens een grote groep mensen spreken.
          Ontopic: Let trouwens ook op het feit dat het hier om een case-study gaat, dat wilt zeggen dat er voornamelijk sprake is van rapportage van gebeurtenissen. Niet ieder geval is het zelfde, of vergelijkbaar.
          Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.

Comment

Zeer boeiend, ongetwijfeld heeft onze geliefde plant ook mindere kanten, maarja dat is nu eenmaal bij elk product dat wij consumeren.
            Maar ik denk dat zolang je met mate gebruikt er niks aan de hand is, al zal het wel voor iedereen wel wat anders liggen.

Comment

Lr2; je hebt helemaal gelijk als je zegt dat geen geval het zelfde is.
              En er zijn tot nu toe alleen nog cases bekend, maar toch hebben ze allen een aantal dingen gemeen; cannabis, misselijk en warm water.

Apelthorn; het gaat niet om de hoeveelheid cannabis of hoe vaak, maar om de stoffen die erin zitten.

Comment

en als aanvulling barbamama: niet alleen de stoffen die erin zitten, maar ook de stoffen die in jou zitten! Cannabino´de Ýs namelijk al aanwezig in je lichaam. Ook als je nog nooit geblowd hebt. Het zorgt voor de nieuwe aanmaak van bepaalde receptoren door een speciale (vind ik dan) wisselwerking. Erg interessante stof!

Comment

ik zal t nog sterker vertellen
                  Als men rond de pubertijd veel blowt word je natuurlijke ccb ontregelt/lui omdat de stof toch wel binnenkomt hoeft het natuurlijke ccb systeem het niet zoveel meer aan te maken.
                  omdat men in de pubertijd zit/dus aan het groeien is kan het zo zijn dat je natuurlijke ccb systeem als het ware vergeet de stof aan te maken. er word dus opgeslagen in het dna dat de stof niet zoveel hoeft aangemaakt te worden.
                  Dit kan echter blijvend zijn waardoor je lichaam de rest van je leven niet genoeg ccb meer aanmaakt, waardoor je je niet lekker voelt, vatbaarder bent voor ziektes omdat ccb ook zorgt voor een deel van je immunsysteem en zelfs vatbaarder voor de ziekte kanker:O
                  Pas dus op met blowen in de pubertijd!! in de pubertijd ben je ook 5x vatbaarder voor verslavingen.. door hetzelfde verhaal.

Grtz.Nedeerhigh
                  Last edited by nederhigh; 2 October 2012, 17:00.
                  Nederwiet is nou eenmaal gewoon de lekkerste wiet! Grtz.Nederhigh

Comment

Dat is inderdaad een sterk verhaal. Ik ben het met je eens wat betreft blowen in de pubertijd; gevaarlijk om te doen. Maar toch heb ik wat vraagtekens..
                    Ten eerste; wat is CCB? Als je hiermee doelt op de Calcium Channel Blockers, dan zit je verkeerd. Een ander type neurotransmitter, met die afkorting, bestaat ook niet voor zover ik weet. Gaarne uitleg! Hoe zit dat dan? Hoe kom je aan die info?
                    Wat betreft 'vatbaarheid' voor kanker, zit je ook finaal verkeerd. Mensen kunnen niet meer of minder vatbaar zijn voor een mutatie, zoals bij een griepje. Een verhoogde kans hebben op een mutatie, kan wel. Maar er eerder, en meer last van krijgen (zoals ik vatbaarheid interpreteer) lijkt me juist een pluspunt met kanker. Immers: Hoe eerder het opgemerkt wordt, hoe eerder je een behandeling kunt starten. De rol die cannabis hierin speelt, heeft niemand me uit kunnen leggen met een onderbouwing. Ik zie dus graag van je, waar je jouw verhaal vandaan haalt.

De verslavingsgevoeligheid in de pubertijd ligt overigens niet aan het cannabino´desysteem, of calcium channel blockers, ˇf het gebruik van cannabis. Maar aan dopamineafgifte, de ontwikkeling van de hersenen, genetische aanleg, intelligentie, vriendenkring en zelfs je sociaal-economische status. Een lastig parket, waar zelfs de wetenschap geen eensgezindheid over heeft. Ik vind het onvoorzichtig om daar zulke simpele uitspraken over te doen op een forum als dit.. Mensen hier, proberen aan hun familie uit te leggen waarom ze blowen, en hoe en waarom ze hun plantje gebruiken. Als moeders dingen als 'in de pubertijd ben je ook 5x vatbaarder voor verslavingen.. door hetzelfde verhaal.' lezen, kunnen ze er met een vertekend beeld van af komen. Dat probeer ik eigenhandig te voorkomen, helaas ten koste van je post.

Bronnen (ik raad ze iedereen aan, interessante shit!):

Gleitman, Gross, & Riesberg (2011). Psychology (8th ed.). Norton.
                    Kolb, B., & Wishaw, I. Q. (2011). An Introduction to brain and behavior (3rd ed.). NY, NY: WORTH.

Comment

Na vluchtig het artikel gelezen te hebben en weinig overtuigend fysisch bewijs te hebben gelezen, kom ik in ieder geval tot een tijdelijke conclusie, namelijk dat het hier voornamelijk om een psychische stoornis gaat.

Mogelijk heeft het dan voor een klein gedeelte ook te maken met wat voor wiet er ook gerookt wordt. Sommige wiet en teeltprocessen zijn namelijk niet zo goed voor je psyche en soms zelfs voor lichaam.

Comment

verslavingsgevoeligheid in de jeugd is een erg rommelig onderzoekshoekje vind ik: ben je net lekker je eigen ruimte aan het verkennen en afbakenen, komt een of ander muts vragen of vertellen dat je allemaal dingen wel of juist niet moet doen, en aan de hand van jouw Řberbijdehante opmerkingen gaat zij dan leuke sociaal psychologische onderzoekjes schrijven incl conclusie, di emams dan weer in de happinez leest bij de kapper.

Ja : cannabis dient met respect behandeld te worden, net als vleesmessen, kettingzagen en blanco A4-tjes. Uitproberen is prima, maar informeer jezelf. Dat ben je aan jezelf verplicht.
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

Comment

Footer Left Ad

Collapse
                        Bezig...
                        X