Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

    Korting op 420shop
    temperatuurde snelheid (te snel) waarmee je ze mengt. Als je dat echter weet en je houdt je aan het recept, dan kan er weinig misgaan. Begin dus niet al met panieken voordat het eerste scheutje olie is toegevoegd; dat is nergens voor nodig en komt het bereidingsproces evenmin ten goede. En mocht het toch misgaan: bedenk dan dat er manieren zijn om een geschifte mayonaise te redden, je altijd opnieuw kunt beginnen en dat zelfs bij de meest ervaren koks mayonaise soms mislukt.

    kamertemperatuur is. Dat geldt met name voor de eieren en voor de olie. Als je eieren in de koelkast bewaart, moet je ze minimaal een half uur op het aanrecht laten ‘rusten’ voordat je ze kunt splitsen en kunt beginnen met de bereiding van mayonaise. Wil je zeker weten dat eieren warm genoeg zijn om te gebruiken, dan kun je ze op temperatuur brengen met behulp van een kom en wat warm water. Leg de eieren in een schaal en plaats de schaal vervolgens in een groter formaat kom. Vul de kom met warm water uit de kraan en laat de eieren 10 minuten staan. Niet alleen komen de eieren op deze manier op de juiste temperatuur, de mengkom wordt tevens warm.

    Splits de eieren

    Als de eieren op kamertemperatuur zijn, kun je ze splitsen. Splitsen doe je met behulp van twee of drie roestvrijstalen of glazen kommen.Voor het maken van mayonaise heb je slechts de dooiers nodig.En kan je de eiwit weg laten.kan je de volgende dag nog een omelet van maken.of chocolademousse.

    Plaats de kom op een vochtige theedoekvochtige theedoek of vaatdoekje onder de kom. De doek voorkomt dat de kom tijdens het roeren gaat schuiven.

    Doe de dooiers, mosterd en azijn in een kom

    Doe de dooiers samen met de mosterd en de azijn in een kom. Voeg wat zout en peper toe. Je kunt het beste witte peper gebruiken omdat zwarte je mayonaise ‘spikkeltjes’ bezorgt.

    Voeg druppelsgewijs de olie toezonnebloemolie af. Deze kun je namelijk het beste als eerste toevoegen; mocht de mayonaise schiften, dan heb je tenminste niet dure olijfolie verspild. Om te zorgen dat het eimengsel zich mengt met de olie, moet je de olie langzaam toevoegen. Giet de olie in eerste instantie er druppel voor druppel door. Terwijl je met je ene hand de olie toevoegt, roer je met je andere hand de olie door het mengsel. Wanneer de saus dik wordt, kun je de olie in een klein straaltje bij het mengsel gieten. Hoe dikker de saus wordt, hoe meer olie je tegelijkertijd kunt toevoegen. Blijf roeren totdat alle olie is toegevoegd.

    Red je geschifte mayonaise (optioneel)

    Het toevoegen van de olie is het moment waarop het mis kan gaan. De mayonaise gaat schiften en valt uiteen in vlokjes ei en losse ei. Allesbehalve die mooie homogene saus die je eigenlijk wilt hebben. Linea recta in de prullenbak dan maar? Dat hoeft niet per se, want geschifte mayonaise kun je redden. Probeer de boel in eerste instantie weer te mengen door een drupje kokend water toe te voegen. Als dat niet helpt, neem dan een schone kom en klop daarin een eidooier op. Voeg vervolgens langzaam de geschifte mayonaise toe en blijf kloppen totdat alles goed is gemengd. Roer er tot slot wat olie en citroensap doorheen en klaar (en gered) is je mayonaise.

    Voeg citroensap toe

    Als de maatbeker(s) leeg zijn en de mengkom een dikke homogene saus bevat, is het tijd om het citroensap toe te voegen. Roer het sap goed door de saus en breng de mayonaise verder op smaak met peper en zout. Is de mayonaise naar je zin, zet ‘m dan in de koelkast totdat je ‘m gebruikt.

    Als je het mayonaise maken eenmaal onder de knie hebt, kan het sauzenfeest echt losbarsten en kun je je wagen aan de verschillende, op mayonaise gebaseerde sauzen zoals aioli (mayonaise met knoflook), tartarensaus (mayonaise met onder andere augurk, kappertjes en kervel) en tonijnmayonaise. en zo kan je ook cocktailsaus , ravigotesaus wat dacht je van een lekkere honing mosterd saus. en ga zo maar door.dus mensen dit is het basis recept voor bijna al jullie sausen.


    Veel succes mijn wiet lovers
    Last edited by billi-bang; 13 December 2009, 17:28.
    Greetz billi-bang loves the 420 shop.
    sigpic

    #2
    Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

    Okay, deze ga ik eens proberen te maken, lijkt me lekker.
    Mijn kids zijn mayo-opgevoed, dus zonder de speciale kruiden.
    't Is niet alleen voor papa

    Comment


      #3
      Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

      haha, dit maak ik stiekem eens voor mijn oudjes (met wietolie)
      sigpic

      Comment


        #4
        Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

        hahahaha moet je zeker een keertje doen.
        en zo kan je dus ook een lekkere knoflook saus maken!!!!!
        Greetz billi-bang loves the 420 shop.
        sigpic

        Comment


          #5
          Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

          Hmm interesant..
          Dit is echt iets dat ik ga doen van de zomer!
          Ideaal voor bij een barbecue

          thx!

          Comment


            #6

            Comment


              #7
              Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

              Hele mooie toevoeging meneer buis, Bedankt!

              Comment


                #8
                Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                helaas meneer van der buis ! toch gaat het wel met olijf olie.ik weet niet wat je voor opleiding heb gehad maar ik heb al me diploma`s behaalt!!!
                Greetz billi-bang loves the 420 shop.
                sigpic

                Comment


                  #9
                  Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                  Mijn ervaring is dat bij gebruik van olijfolie de mayonaise bitter wordt, en daardoor dus absoluut niet lekker. Maar das persoonlijke voorkeur denk ik.

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                    k houd t wel bij potten belgische mayo haha
                    das allemaal veel te veel werk voor mij ben niet zo'n keukenprinses
                    ​fuck you, you fucking fuck

                    Comment


                      #11
                      Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                      zo moeilijk maken

                      1 staaf-mixer (ronde-kop)
                      2 ei-dooiers
                      2 eetlepels azijn

                      peper , zout en mosterd naar smaak

                      dooiers in een "kan" waar hoofd van mixer inkan
                      kruiden en mosterd ,olie toevoegen , hoeveelheid ? naargelang de dikte dat je wilt (maar genoeg recepten opt www)

                      met het bolhoofd van de staaf-mixer de ei-dooiers "gevangen" zetten ,en dan langzaam naar boventoe mixen , mayo is klaar
                      olie ; voor de meest neutrale smaak zou ik arachide,zonnebloem en mais-olie nemen , wilt ge iets pittiger neem dan extra virgiene olijf olie verhouding 3/1 (anders smaakt het te sterk door )

                      smaak kunt ge ook veranderen door andere soort mosterd te gebruiken , graan-mosterd ,wasabi ( ma das al strafe mayo dan ) ect ...
                      Last edited by sprinterke2; 7 March 2010, 03:57.

                      Comment


                        #12
                        Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door billi-bang View Post
                        helaas meneer van der buis ! toch gaat het wel met olijf olie.ik weet niet wat je voor opleiding heb gehad maar ik heb al me diploma`s behaalt!!!

                        Who the fuck cares of jij jouw gay kook dimploma gehaald hebt man

                        Comment


                          #13
                          Re: mayonaise maken.dit kan niet fout gaan!!!

                          haha nou dat houd wel in dat ie weet waar ie over praat ,dus toch heeft ie wel een punt ja
                          maar hoe dan ook, ik ga dit recept zeker een keer proberen

                          Comment

                          Bezig...
                          X