[youtube:3i9vi0j7]http://www.youtube.com/watch?v=NKmjYfyG3_E[/youtube:3i9vi0j7]

Zoals het onderwerp doet vermoeden, ik ga eens proberen op rijstcakejes.
Geen growkits meer.
Ik ga mijn kennis qua paddo's wat uitbreiden en deze graag met jullie delen.
Na dit project ga ik sporen laten vallen op een agar media.
Kijk maar mee hoe ik te werk ga vandaag:

De starterskit van Azarius!
Maak vier gaatjes in het deksel van de potjes. Dit mogen ook confituurpotten zijn of whatever he

We mengen de vermucilite en de rijstpoeder goed samen en voegen dan pas water toe.
Het substraat mag goed vochtig zijn, maar zeker niet TE vochtig

We vullen de potjes met het substraat en sterilliseren het. Ik heb er gewoon een dubbele laag alminiumfolie grond gedaan

Ik heb geen snelkookpan dus ik sterilliseer een half uur langer in een gewone afsluitbare pot.
Ik heb er 2 ijzeren platen onder gezet en een klein bord. Daarop heb ik de potjes gezet met langs opzij nog stalen plaatjes. Om te voorkomen dat de potjes tegen de wand komen.
Wanneer alles verlopen is volgens plan en wanneer het substraat afgekoeld is....
NU GAAN WE HEEL STERIEL TE WERK!

Niet zuinig met onstmettingsalcohol. Uitwrijven met een watje en laten opdrogen

Handschoentjes aan
Nu sterilliseren we de spuit door een gasbrander op te houden tot ze roodgloeiend heet wordt (letterlijk)
Terwijl de spuit afkoelt schudden we goed met de spuit om de sporen te verspreiden.

Elk gaatje met een beetje sporen inspuiten. (kijk langs buiten of je vocht ziet sijpelen)
Hier had ik mss beter de naald eerst afgekuisd. Ik werkte niet met een gasbrander, dus liet roet na.
Lesje geleerd, algoed was het maar bij het eerste potje.

Ontsmet de naald tussen elk potje. Als er besmetting in het eerste potje zat, dan neem je het zo niet mee naar de volgende pot. Ik heb gewoon ontsmettingsalcohol gebruikt, nu weet ik niet of ik ze opnieuw moest uitbranden of niet. Achja, zien we wel.

2 weken wegzetten op een donkere plaats op temp van 25°C tot 30°C
Als de mycilium is gevormd post ik wat meer te doen.
Hopelijk werkte ik steriel genoeg. Zullen we snel weten!
Maar onthoud, dit is de eerste keer dat ik zelf sporen inspuit he

Zoals het onderwerp doet vermoeden, ik ga eens proberen op rijstcakejes.
Geen growkits meer.
Ik ga mijn kennis qua paddo's wat uitbreiden en deze graag met jullie delen.
Na dit project ga ik sporen laten vallen op een agar media.
Kijk maar mee hoe ik te werk ga vandaag:

De starterskit van Azarius!
Maak vier gaatjes in het deksel van de potjes. Dit mogen ook confituurpotten zijn of whatever he

We mengen de vermucilite en de rijstpoeder goed samen en voegen dan pas water toe.
Het substraat mag goed vochtig zijn, maar zeker niet TE vochtig

We vullen de potjes met het substraat en sterilliseren het. Ik heb er gewoon een dubbele laag alminiumfolie grond gedaan

Ik heb geen snelkookpan dus ik sterilliseer een half uur langer in een gewone afsluitbare pot.
Ik heb er 2 ijzeren platen onder gezet en een klein bord. Daarop heb ik de potjes gezet met langs opzij nog stalen plaatjes. Om te voorkomen dat de potjes tegen de wand komen.
Wanneer alles verlopen is volgens plan en wanneer het substraat afgekoeld is....
NU GAAN WE HEEL STERIEL TE WERK!

Niet zuinig met onstmettingsalcohol. Uitwrijven met een watje en laten opdrogen

Handschoentjes aan

Nu sterilliseren we de spuit door een gasbrander op te houden tot ze roodgloeiend heet wordt (letterlijk)
Terwijl de spuit afkoelt schudden we goed met de spuit om de sporen te verspreiden.

Elk gaatje met een beetje sporen inspuiten. (kijk langs buiten of je vocht ziet sijpelen)
Hier had ik mss beter de naald eerst afgekuisd. Ik werkte niet met een gasbrander, dus liet roet na.
Lesje geleerd, algoed was het maar bij het eerste potje.

Ontsmet de naald tussen elk potje. Als er besmetting in het eerste potje zat, dan neem je het zo niet mee naar de volgende pot. Ik heb gewoon ontsmettingsalcohol gebruikt, nu weet ik niet of ik ze opnieuw moest uitbranden of niet. Achja, zien we wel.

2 weken wegzetten op een donkere plaats op temp van 25°C tot 30°C
Als de mycilium is gevormd post ik wat meer te doen.
Hopelijk werkte ik steriel genoeg. Zullen we snel weten!
Maar onthoud, dit is de eerste keer dat ik zelf sporen inspuit he

Comment