Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Article: 7 vragen over potgrond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Article: 7 vragen over potgrond

    Korting op 420shop
    Je kunt de pagina bekijken op https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-over-potgrond
    Stemma doet het forum, stout 2017

    Stemma doet stout (2016)
    Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

    #2
    Morning growers, Als ik bij dit soort grond een schep zand erbij doet dan kan ik straks toch mijn zaailingen inzetten?

    Ik heb nog 10 zakken van dit spul en wil het straks graag gebruiken.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Zand is handig om de bodemstructuur luchtiger te maken maar om de mest gehalte te doen dalen lijkt me niet. Of doel je eerder op dat de grond dan minder potgrond nodig heeft, dus minder bemest is? Volgens mij zullen de zaailingen het wel goed doen hoor heb ik ook gedaan met AH potgrond.

      https://www.ah.nl/producten/product/...36/ah-potgrond
      Ad usum proprium!

      Comment


        #4
        Thnx voor je antwoord GG.

        Ik wil de kleine dames straks niet gelijk een 'volle maag' geven dmv de voedingsstoffen die erin zit .

        Ik dacht dat het goed zou wezen als ik een schep zand erdoorheen zou doen om de voeding te verminderen.

        Ben bang dat als ik me zaadjes gelijk in 12/14/24 doet ik ze zal gaan overvoeden en verbranden.

        Comment


        • ganjagast
          ganjagast commented
          Editing a comment
          Check anders of je een Action in de buurt hebt zitten en dan koop je daar een zakkie zaai-stek grond, mochten ze het al binnen hebben tenminste en anders ga je even naar de bouwmarkt of tuincentra. Haal de kleinste zak die ze hebben en dan meng je dat met je potgrond of gebruik alleen de stekgrond als je niet veel nodig hebt. Kost helemaal niet veel.
          Last edited by ganjagast; 9 February 2018, 13:56.

        #5
        Strak plan, morgen gelijk even halen.

        Bedankt voor het meedenken GG

        Comment


          #6
          Zand kan prima, ik doe dat zelf ook vaak.
          Handje gewone grond, en dan 1 of 2 handjes zand erbij en voila; stekgrond.
          No problemos.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #7
            muchas gracias senior Q, het kan dus toch wat ik gelezen heb.

            Zand en mestgrond mengen voor de jonge dames.

            Ik ga het met 1 proberen en daarbij ook een zakje stekgrond halen voor de ander om te kijken wat het beste is.

            Comment


            • ganjagast
              ganjagast commented
              Editing a comment
              Ben benieuwd of het beter doet op stekgrond of grond met zand.

            #8
            Leerzaam.
            Ik ga er wat meer over lezen grond icm zand en kan het zelf ook gaan proberen uiteraard. Waar haal je het zand vandaan, ik neem aan dat je wilde besparen toch? Is het zand niet duurder als stekgrond?

            Leuke aanvulling:
            Last edited by ganjagast; 10 February 2018, 22:02. Reden: het zand en niet de zand :P
            Ad usum proprium!

            Comment


              #9
              Mooie aanvulling GG.

              Ik woon 50m van strand af dus met de juiste windrichting komt het vanzelf in me pot

              En ja ik probeer zoveel mogelijk te besparen waar ik kan, proberen voor zo weinig mogelijk de beste ganja te telen haha

              Maar aangezien hij zeg dat zand van strand teveel zout bevat zal ik het maar bij stekgrond houden.

              Nu denk ik zou zand uit het bos even hier verderop ook teveel zout bevatten ....?
              Last edited by Franco; 10 February 2018, 17:21.

              Comment


              • ganjagast
                ganjagast commented
                Editing a comment

              #10
              in de hoeken van me tuin ligt inderdaad vaak opgewaaid zand wat ik regelmatig weghaal
              het heeft z'n plus en minpunten waar ik woon maar tot nu toe is het voor mij prima.

              ik laat me gedachten er nog even over,moet tenslotte nog een paar maanden wachten voor het buiten seizoen.......

              Comment


                #11
                kijk eens aan er is al eerder gekweekt op grond van de AH
                handig draadje
                Get to the Choppah!

                Comment


                • Franco
                  Franco commented
                  Editing a comment
                  Voor ongeveer hetzelfde geld, heb je een zak lightmix van Atami bijvoorbeeld.

                  Zakje stekgrond erbij voor als ze jong zijn, dan kan het niet fout gaan denk ik.

                  Er zullen vast wel mensen zijn die kweken op AH potgrond, maar of dat nou verstandig is?

                • Gam3Aholic
                  Gam3Aholic commented
                  Editing a comment
                  ik heb al 2 zakken liggen van 10L kan nog wel en zak kopen
                  zal kijken of ik een growshop in de buurt heb ben ernooit eerder geweest of zal online bestellen
                  dank franco

                • granddaddyHaze
                  granddaddyHaze commented
                  Editing a comment
                  Mijn ervaring met Potgrond van Jumbo...Geweldig! Fijne structuur en niet vol met Bladmateriaal, Wortels en takken
                  Van de AH.....Bagger
                  Uit het Tuincentrum...BAGGER!

                  Komend seizoen gebruik ik in mijn Buiten Mix (35% Potgrond 35% Cocos en 30% Perliet) Weer de potgrond van de Jumbo

                  Potgrond geeft deels een buffer (welke je bij cocos mist)
                  Cocos geeft het gemak van vocht huishouding (welke je bij Potgrond mist)
                  Perliet is uiteraard voor de luchtigheid

                #12
                Hopelijk kan u hiermee iets.
                Uit de zopas verschenen Test-Aankoop.
                Eerst tekst en onderaan de foto's van het artikel + vergelijkingstabel
                Onze tests | Potgrond getest

                Wim Billiet - Paul Nies


                Top zonder turf

                Een goede potgrond doet je planten groeien en bloeien. Een potgrond die met respect voor het milieu is samengesteld, heeft een extra troef. Een zachte prijs doet de rest.

                VERGELIJK EN KIES
                Potgrond, is dat niet altijd goed voor het milieu? Het geeft je planten immers de ideale basis om te groeien. Dat wel, maar de samenstelling van het product maakt een groot verschil. Dat merken we ook bij de 18 producten die we hebben getest. Die komen zowel van bekende merken als Aveve, DCM en Horta als van de huismerken van bv. Colruyt en Gamma.

                Turf is te mijden
                Een bestanddeel dat de basis is voor veel potgrond is turf. Turf ontstaat als organisch materiaal opgehoopt is, maar niet begint te rotten omdat het van de lucht wordt afgesloten door water of door zand. Anders dus dan wanneer je gaat composteren, waarvoor net lucht nodig is. De turf stapelt zich op in verschillende lagen: bruin veen bovenaan en hoe dieper je gaat, hoe lichter. Wit veen heeft de beste kwaliteit. Vaak vind je tuinturf in potgrond, wat bestaat uit zwart veen.

                Maar turf vind je niet zomaar overal en bovendien is het een eindige grondstof die niet zomaar terug aangroeit. Het wordt ontgonnen, vooral in Noord-Europa en in de Baltische staten. Vaak ligt het in natuurgebieden die daarvoor worden afgegraven en nooit meer in hun oorspronkelijke staat herstellen.

                Turfvrije producten blijven zeldzaam
                Uit onze labotest blijkt dat je in de meeste potgrond nog een vorm van turf terugvindt. Meestal gaat het om witte turf of turfstrooisel en om tuinturf. Enkel bij Ecostyle vinden we turfvrije potgrond. Bij Substral naturen universele potgrond bio, de potgrond van OK, de universele potgrond van Compo bio en bij Baseline vinden we enkel turfstrooisel. ARO gebruikt enkel tuinturf.

                Vier producten dragen het Responsibly Produced Peat–label (RPP). Dat is een certificaat dat aangeeft dat het turf op een verantwoorde manier wordt gewonnen. Dit zou bv. niet kunnen in gebieden van hoge waarden, en na de turfproductie moet het gebied zo goed mogelijk worden hersteld.

                Compost is het ideale bestanddeel
                Toch zijn ook de alternatieven voor turf niet altijd ideaal. De potgrond van Ecostyle, Compo Bio en de kwekerspotgrond van DCM bleken kokos te bevatten. Maar dit materiaal moet vaak over grote afstanden worden vervoerd, dus is het niet echt milieuvriendelijk. Compost is dan een veel betere basis voor je potgrond. Het wordt veel lokaler geproduceerd en de grondstoffen ervoor zijn quasi onuitputtelijk. Meestal gaat het om groencompost, op basis van tuinafval, of compost op basis van schors van naald- of loofbomen. Het meeste compost vinden we terug bij Igean en in de biologische potgrond van Substral. Ook bij OK en Ecostyle zit het goed wat betreft de hoeveelheid compost.

                De combinatie van niet te veel turf, behoorlijk wat compost en geen andere materialen zoals kokos maakt van de biologische potgrond van Substral de meest milieuvriendelijke keuze. Door de goede eindscore behaalt dit product ons “Eco & Efficiënt”-label Ook de producten van Aro, Igean en OK scoren goed op het vlak van milieu, maar bij Aro vonden we te weinig organisch materiaal, wat de zwakke score voor “Samenstelling” verklaart.

                Watervoorraad niet overal op peil
                Om jouw planten goed te laten gedijen, moet je potgrond zo zijn samengesteld dat de zuurtegraad goed zit, dat er voldoende voedingsstoffen vrijkomen en dat de wortels van je planten zowel water als lucht krijgen. Wat die zuurtegraad en de nutritionele waarde betreft zien we weinig problemen. Verschillende producten slagen er daarentegen minder goed in om de juiste hoeveelheid water ter beschikking te stellen. Vijf producten hebben moeite om voldoende water vast te houden als de potgrond wat droger wordt, wat we “gemakkelijk beschikbaar water” noemen. Meerdere producten slagen er niet goed in om voldoende reservewater te garanderen als de potgrond echt is uitgedroogd. Vooral Igean, Aro en Everyday hebben het moeilijk op dit vlak.

                Anderzijds moet de grond ook niet helemaal dichtslibben als je water geeft, zodat je wortels geen lucht meer hebben.

                Waar voor je geld?
                Als potgrond wordt samengeperst, opgeslagen, vervoerd en opeengestapeld, kan het volume van zo’n zak al eens verminderen. Je houdt er dus het best rekening mee dat je net iets minder krijgt dan wat op de verpakking staat aangegeven. Maar bij onze meting blijkt dat verschil soms aardig op te lopen. In de 40 liter-zak van de biologische potgrond van Substral zat slechts 32 liter, wat maar liefst 20 % te weinig is. Bij de premium potgrond van Substral kreeg je slechts een kleine 36 liter in een zak van 40 liter. Ook bij Horta en Igean bedroeg het verschil meer dan 10 %. Bij Agrofino is men dan weer erg gul: daar kregen we 47 liter i.p.v. 40 liter.

                Bij het berekenen van de prijs per liter hebben we rekening gehouden met die effectieve inhoud. Aro is veruit het goedkoopst met ampers 6 cent per liter, maar laat toch wel enkele steken vallen in onze test. De potgrond van OK is nog steeds erg interessant qua prijs met 10 cent per liter en scoort beduidend beter dan Aro. De universele potgrond van Agrofino biedt de beste prijs-kwaliteitverhouding.

                Potgrond met het Responsibly Produced Peat - label (RPP) bevat turf die op een verantwoorde manier is gewonnen.

                INTERVIEW

                DIEGO VANPARYS

                Tuinaannemer

                “Potgrond is de ideale start voor je plant”

                Wat is het verschil tussen potgrond en teelaarde?
                Potgrond is licht en luchtig en bevat veel voedingsstoffen. Teelaarde is gewoon zuivere grond uit je tuin, zonder stenen. Ik gebruik teelaarde om een tuin op te hogen omdat dit veel goedkoper is dan potgrond en je hem vaster kunt aandrukken.Ik gebruik potgrond enkel om te planten in bloempotten of -bakken. Doordat die grond het water langer vasthoudt en lange tijd voeding kan geven door de toegevoegde meststoffen, is hij ideaal voor een goede start voor je plant.

                Om in volle grond te planten gebruik ik liever compost. Die meng ik dan door de teelaarde om het plantgat te vullen. Vul niet enkel met compost, dan kan je plant verbranden.

                Als je met potgrond werkt, hoe moet je die dan bewaren?

                Je laat de grond het best in de verpakking, die je dan goed afsluit en op een droge, koele plek bewaart. Dus niet op een plek waar de regen er aankan, want dan kunnen de meststoffen uit je zak wegspoelen en creëer je schimmel. Ook de zon mijd je best, vorst kan geen kwaad.

                Waarop moet je letten als je een pot of bloembak vult?
                Controleer altijd eerst of het water onderaan uit de pot kan lopen. Boor een paar gaatjes als dat niet zo is. Zet de pot ook altijd van de grond, bv. in een schaaltje of op enkele stenen of blokjes. Op de bodem leg je het best een laagje argexbollen of lava. Daarna vul je de pot met potgrond, zet je de plant op de gewenste hoogte en vul je rondom verder aan. Druk de potgrond ook steeds goed aan. Nadat je een eerste keer water hebt gegeven, kun je eventueel nog wat bijvullen.

                Wat kun je doen als de potgrond is uitgewerkt?
                Als het effect wat is uitgewerkt, dan kun je de potgrond uit de pot halen en opnieuw gebruiken door er meststoffen aan toe te voegen. Meng ze goed door de grond zoals op de verpakking aangegeven, vul de pot terug en zet het plantje terug, geef water en dan zou je plant een boost moeten krijgen.

                Hoe geef je water aan planten in potgrond?
                Gebruik bij voorkeur een gieter, en giet niet zomaar over de plant, maar het best aan de voet of via een schaal. Gebruik zo veel mogelijk regenwater, planten houden daar veel meer van dan van kraantjeswater. Is je pot helemaal uitgedroogd, dan kun je proberen je plant te redden door hem volledig onder te dompelen.

                ONZE KEUZE

                72

                TOP-
                KWALITEIT

                DCM Bio-kwaliteitspotgrond - Huis en tuin

                € 11,05

                ONZE MENING Potgrond met een goede, evenwichtige samenstelling en voldoende organisch materiaal. Houdt het water goed vast, zeker bij grotere droogte. Krimpt niet te veel in droge omstandigheden. Ook redelijk qua prijs.

                72

                TOP-
                KWALITEIT

                Compo Bio potgrond universeel met schapenwol

                € 10,49

                ONZE MENING Kwalitatieve potgrond die alles bevat wat je planten nodig hebben. Houdt het water goed beschikbaar en krimpt nauwelijks of niet bij uitdroging. Iets hogere milieu-impact door gebruik van kokos. Vrij duur.

                71

                TOP-
                KWALITEIT

                Agrofino potgrond universeel

                € 6,77

                ONZE MENING Potgrond van topkwaliteit die ook nog eens erg betaalbaar is. De grond is in balans wat betreft zuurtegraad en voedingsstoffen. Vrij duurzaam, ondanks de aanwezigheid witte turf en tuinturf.

                65

                GOEDE
                KWALITEIT

                Substral naturen universele potgrond bio

                € 7,95

                ONZE MENING Product met weinig turf en veel compost. Samenstelling is vrij evenwichtig. heeft soms problemen om water beschikbaar te houden. Behoudt zijn volume zeer goed bij uitdroging. Duurder dan gemiddeld.




                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 6 photos.
                Last edited by Pietjewietje; 24 February 2022, 16:35.

                Comment


                • Eurogro
                  Eurogro commented
                  Editing a comment
                  Pietjewietje
                  Mooi stuk alleen een foto staat ondersteboven

                • SugarLumpken
                  SugarLumpken commented
                  Editing a comment
                  Bedankt voor de info. Ik heb gisteren m'n zaadjes in m'n eazy plugs gedaan. Maar ben nog aan het twijfelen wat voor aarde ik zou kopen. Het dichtse bij (want ik heb ook geen auto) is een Aveve. Dus ik was vanplan om een zak (om te beginnen 20l) universele potgrond van de Aveve te kopen. Is dit goede potgrond voor als ik m'n zaalingen voor de eerste keer ge verpotten? En zit er bevoorbeel din deze potgrond ook larven van insecten ofzo zoals rouwmuggen? Alvast bedankt.

                #13
                Ja ik weet het, heb een halfuur zitten sukkelen om dat hier op te zetten, maar iemand die geïnteresseerd is zal wel de moeite doen om het proberen te lezen.

                Comment


                  #14
                  Nog een artikel:
                  De ene potgrond is de andere niet. Deze drie soorten geven je waar voor je geld


                  Iedereen koopt wel eens een zak potgrond. Maar welke kiezen? Potgrond is potgrond, of niet? Tuinexperte Laurence Machiels hield 14 universele potgronden onder de loep en was aangenaam verrast door de kwaliteit van de grond. Het verschil zit hem vooral in de voedingsstoffen, en er zijn nog andere zaken waar je op moet letten. Laurence Machiels 21-04-19, 07:20Bron: Content redactie

                  Ken je dat gevoel als je in het tuincentrum staat, overweldigd door de torenhoge stapels potgrond? Uiteindelijk kies je maar een willekeurige zak, want potgrond is toch maar potgrond? Zelfs wie aandachtig de verpakking of de lijst met ingrediënten doorneemt, wordt niet veel wijzer. Het enige waar je iets mee bent, is het gehalte voedingsstoffen, uitgedrukt in ‘goed voor 6 weken’, ‘voor meer dan 100 dagen voeding’ of ‘voor enkele weken’.

                  Wat zit er in?

                  Potgrond is een mengeling van grondstoffen, bedoeld om je planten in pot zo goed mogelijk te laten groeien. Universeel wil zeggen dat je hem voor veel planten kunt gebruiken. Universele potgrond is goed voor 80% van de planten die je op je terras of in huis kweekt. Alleen voor veeleisende eenjarigen die veel water en voedingsstoffen nodig hebben zoals balkongeraniums, voor mediterrane planten als citrussen, zuurminnende planten (hortensia, rododendron, heide), of om te zaaien en te stekken, neem je beter aangepaste grond.

                  Universele potgrond bevat traditioneel turf (of veen) als hoofdbestanddeel. Turf is luchtig, onkruidvrij en houdt water en voedingsstoffen goed vast. De meeste geteste potgronden bevatten een mengeling van tuinturf en tuinstrooisel. Met tuinturf wordt zwartveen bedoeld, uit de diepste turf­lagen, met turfstrooisel witveen, dat hoger ligt. Bonkveen komt van de bovenste laag, is het minst verteerd en geeft meer kans op onkruid. Naast turf kunnen er ook andere grondstoffen in de potgrond zitten: houtvezels, gecomposteerde schors van loof- en naaldhout, groencompost, lava, enzovoort. Hoeveel er van elk in de potgrond zit, wordt niet opgegeven, en dat is jammer. Je kunt alleen aflezen welk ingrediënt het meest aanwezig is: dat staat op de eerste plaats in de lijst. Getest en goed bevonden


                  We waren aangenaam verrast door de kwaliteit van de geteste potgrond. Eén potgrond (Aro, van Makro), konden we niet testen, doordat de zak slecht was dichtgelast en al een hele tijd open was. Maar verder voelden alle potgronden luchtig aan, met een aangename structuur. Er was geen natte of vastgekoekte potgrond bij. Alle potgronden geurden goed. Sommige waren grover dan andere, maar dat is geen nadeel. Integendeel, grovere potgrond is luchtiger en draineert beter.

                  We vonden in de zakken ook niets dat er niet in hoort te zitten. Waarom is de ene potgrond dan duurder dan de andere? Dat heeft vooral met de voedingsstoffen te maken. In goedkope potgrond zitten doorgaans voedingsstoffen voor maar enkele weken, in de beste krijgen je planten voor 3 maanden (of ‘100 dagen’) voeding. Dat voorkomt dat je planten snel zonder voeding vallen en gebreksverschijnselen vertonen: een groeistilstand, een kortere bloei of blaadjes die geel worden.

                  Veel tuiniers vergeten om hun potplanten voeding te geven; met goed gevoede potgrond heb je dat niet voor. Neem daarom potgrond met minstens 6 weken voeding.

                  Waarop letten bij aankoop?

                  • Hoe verser de potgrond, hoe beter. Helaas staat er niet altijd een productiedatum op de verpakkingen. Ga op de netheid van de verpakking af.
                  • Laat een zak die aangekoekt aanvoelt, liggen. Dat is bijna zeker oude potgrond.
                  • Koop geen zakken die buiten liggen. Daar hebben ze te veel te lijden onder de zon of koude.
                  • Schud de zak op voor je hem opensnijdt, zodat de potgrond mooi los zit.

                  Hoeveel heb je nodig?

                  • Ronde pot van 30 cm diameter en 30 cm hoog: 18 tot 20 liter
                  • Smalle bloembak van 80 cm lang, 17 cm breed en 14 cm diep: 25 liter
                  • Moestuinbak van 1m² groot en 40 cm diep: 350 tot 400 liter En het milieu?


                  Turf is nog altijd het beste medium om planten in te laten groeien. Maar het afgraven van veenvelden, doorgaans in Rusland en de Baltische Staten, is controversieel, omdat de velden maar langzaam herstellen en er bij het droogleggen veel CO2 vrijkomt. Gelukkig kiezen de meeste potgrondproducenten ervoor om alleen turf van duurzame, verantwoord beheerde velden te importeren en de velden mee te herstellen.

                  Het probleem is dat er nog altijd geen goed alternatief bestaat voor turf. Kokosvezel (cocopeat) wordt het vaakst genoemd. Het moet echter ook behandelingen ondergaan en van India, Sri Lanka of Vietnam naar hier vervoerd worden. Het biomerk ECOstyle werkt al jaren met cocopeat. Alle andere biologische potgronden bevatten nog altijd turf.

                  Andere alternatieve grondstoffen met een lagere milieu-impact zijn schors of schorscompost (uit de Ardennen en Frankrijk), (lokaal geproduceerde) groencompost en houtvezels. Potgrondproducent Evergreen (van Asef en KB) vervangt al tot de helft van zijn turf door andere ingrediënten. Onze tuinexperte test 14 universele potgronden


                  We vergeleken universele, niet-biologische potgronden met een volume tussen 40 en 50 liter. Er werden met de potgronden geen veldtesten gedaan, de beoordeling gebeurde puur op basis van de opgegeven informatie op de verpakking, en van de visuele inhoud: geur en aanvoelen (brokjes, droog of nat, schimmel...). Houd er bij aankoop rekening mee dat elke zak anders is. Voeding voor minstens 3 maanden

                  Beste koop


                  Asef Potgrond universeel

                  • 40 l
                  • 6,95 euro
                  • Prijs per liter: 1,74 euro “Pluim voor ecologie”


                  “Prima potgrond met voeding tot 3 maanden. Goede consistentie, luchtig maar niet te droog; ik ruik humus uit het bos. De ingrediëntenlijst is een aangename verrassing: een deel van de turf is vervangen door alternatieve, meer ecologische bestanddelen: groencompost, houtvezels en naaldhoutschors. De houtvezels zorgen voor een betere drainage. Mooi!”

                  DCM Potgrond Huis en Tuin

                  • 40 l
                  • 7,50 euro
                  • Prijs per liter: 1,88 euro “Heel luchtig”


                  “Voeding voor 100 dagen: dit is een uitstekende potgrond om mee aan de slag te gaan. Hij voelt opvallend luchtig aan, met een lichte, niet-storende zweem van mest, wellicht door het hoge voedingsgehalte. Bestaat bijna uitsluitend uit turf, met toevoeging van lava voor een extra luchtige structuur, waardoor de planten sneller wortelen. De op één na duurste uit de test.”

                  OSMO Universele potgrond

                  • 50 l
                  • 7,45 euro
                  • Prijs per liter: 1,49 euro “Extra guano”


                  “Prima potgrond met voeding voor 100 dagen en een mooi humusgehalte. Ruikt niet en oogt wat donkerder, maar verder valt er niets op aan te merken. Er zit extra guano in, een krachtige, natuurlijke meststof. Alleen jammer dat er voor 100% turf gekozen is, en dan nog voor de minst edele turf: bonkveen.”

                  VIANO Potgrond universeel

                  • 44 l
                  • 7,60 euro
                  • Prijs per liter: 1,73 euro “100% turf”


                  “Een lekker geurende potgrond, los en kruimelig, met de geur van humus. Ziet er prima uit. Heeft voeding voor 100 dagen: hier valt niets op aan te merken. Alleen jammer dat deze potgrond uit 100% turf bestaat en er geen andere, alternatieve, milieuvriendelijkere grondstoffen zijn toegevoegd.”

                  COMPO SANA Universele Potgrond

                  • 40 l
                  • 7,75 euro
                  • Prijs per liter: 1,94 euro «De duurste»


                  «Voeding voor 100 dagen én extra perliet, voor een betere en meer gelijkmatige water‐ en luchtverdeling rond de wortels. Dat merk je ook aan de witte bolletjes en brokjes in de potgrond. Ruikt naar humus en voelt prima aan. Helaas 100% turf, en dan nog het goedkopere bonkveen. Toch de duurste uit de hele test.»

                  (lees verder onder de foto) Voeding voor minstens 3 maanden: Asef Potgrond Universeel, DCM Potgrond Huis en Tuin, Osmo Universele Potgrond, Viano Potgrond Universeel en Compo Sana Universele Potgrond. Voeding voor minstens 3 maanden: Asef Potgrond Universeel, DCM Potgrond Huis en Tuin, Osmo Universele Potgrond, Viano Potgrond Universeel en Compo Sana Universele Potgrond. © Steven Richardson Voeding voor 1 tot 2 maanden

                  Beste koop


                  Saniflor Universele potgrond

                  • 40 l
                  • 5,55 euro
                  • Prijs per liter: 1,39 euro “Prima potgrond”


                  “Een voeding voor 6 à 9 weken is niet meer dan een startvoeding, vergeet niet na anderhalve maand bij te bemesten! Naast turf zit er ook naaldhoutschors in de potgrond, en dat is alvast beter voor het milieu. Met extra bevochtigingsmiddel, wat het water beter vasthoudt. Voelt lichter en luchtiger aan dan de meeste andere geteste potgronden. Een prima potgrond.”

                  Pelckmans Universele potgrond

                  • 50 l
                  • 4,79 euro
                  • Prijs per liter: 0,96 euro “Beste prijs-kwaliteitverhouding”


                  “De goedkoopste van alle 14 geteste potgronden, maar met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Je krijgt een basispotgrond met voeding voor 6 weken, dat is net voldoende. Naast turf zit er ook compost van schors in, dat is alvast een ecologische inspanning. Geurt naar humus, is mooi kruimelig en niets te nat of te droog. Een excellente basispotgrond voor weinig geld.”

                  Agrofino Universele potgrond professional

                  • 40 l
                  • 6,89 euro
                  • Prijs per liter: 1,72 euro

                  “Te weinig voeding”

                  “Voeding voor 3 tot 4 weken is weinig. Qua ingrediënten is het bij 100% turf gebleven, zonder enig ecologisch alternatief. Jammer. Visueel valt er op deze potgrond niets aan te merken: de geur en de textuur zitten goed.”

                  Aveve Potgrond Universeel gebruik

                  • 40 l
                  • 7,45 euro
                  • Prijs per liter: 1,86 euro “Te duur”


                  “Dit is de op twee na duurste potgrond uit de hele test, helaas krijg je maar weinig voeding voor dat geld: je planten zingen het hiermee maar één maand uit. Qua samenstelling een heel vergelijkbare potgrond als Agrofino, met 100% turf. Verder valt er visueel op deze potgrond niets aan te merken: hij oogt fijn en luchtig, en geurt amper. Een dure potgrond voor maar zo’n korte voedingsvoorziening.”

                  Terradena (Makro) Universele potgrond

                  • 50 l
                  • 4,99 euro
                  Prijs per liter: 1 euro “Vaag”


                  “Na Pelckmans de op één na goedkoopste van de test. Visueel valt er niets op aan te merken: prima textuur en geur. Helaas krijg je maar een vage aanduiding van de hoeveelheid voeding. Wat betekent ‘voor de eerste weken’? Zijn dat er 2 of 4? Dit kan helderder. Uit ecologisch standpunt jammer dat het bij 100% turf gebleven is.”

                  Central Park (Brico) Universeel potgrond

                  • 50 l
                  • 7,29 euro
                  • Prijs per liter: 1,46 euro “Nat en schimmelig”


                  “Voeding voor 4 tot 6 weken, dat is nipt voor je planten. Naast het (minderwaardige) bonkveen zit er ook gecomposteerde naaldhoutschors en houtvezels in, en dat is wel positief. Helaas zijn de houtvezels onverteerd, en zijn de bleke stukjes nog duidelijk zichtbaar in de potgrond. Ik vind ook sporen van schimmel. Het is ook de natste van alle geteste potgronden. Dat kan aan die ene zak liggen, maar ook niet. Alvast niets voor mijn planten.”

                  (lees verder onder de foto) Potgrond met voeding tot 1 a 2 maanden: Saniflor Universele Potgrond, Pelckmans Universele Potgrond, Agrofino Universele potgrond Professional, Aveve Potgrond Universeel Gebruik, Terradena Universele Potgrond en Central Park Universeel Potgrond. Potgrond met voeding tot 1 a 2 maanden: Saniflor Universele Potgrond, Pelckmans Universele Potgrond, Agrofino Universele potgrond Professional, Aveve Potgrond Universeel Gebruik, Terradena Universele Potgrond en Central Park Universeel Potgrond. © Steven Richardson Het aantal weken voeding wordt niet vermeld

                  Beste koop


                  KB Universele potgrond

                  • 40 l
                  • 6,25 euro
                  • Prijs per liter: 1,56 euro “Wél genoeg voeding”


                  “Er zitten tal van extra ingrediënten in om de turfdruk te verminderen: gecomposteerde schors, houtvezels, groencompost... Een pluspunt. Oogt een beetje grover, maar alle ingrediënten zijn wel mooi verteerd. Lekkere humusgeur. Jammer dat het aantal weken voeding niet vermeld is, want aan de ingrediëntenlijst te zien, zit er minstens evenveel voeding in als in de Asef Universele potgrond, van dezelfde fabrikant, en daar kunnen je planten 100 dagen mee voort. Begrijpe wie begrijpen kan.” Gamma Universele potgrond


                  • 50 l
                  • 6,69 euro
                  • Prijs per liter: 1,34 euro “Niets mis mee”


                  “Ook deze potgrond bevat naast turf diverse meer milieuvriendelijke ingrediënten zoals groencompost en gecomposteerde schors, dat is een pluspunt. De basishoeveelheid voeding is wellicht goed voor een paar weken, maar hoe lang je planten er precies mee verder kunnen, lees je nergens. Jammer. Verder lekkere geur, mooi kruimelig en niet te nat of te droog.” Hubo Universele potgrond


                  • 40 l
                  • 5,39 euro
                  • Prijs per liter: 1,35 euro “Gebuisd”


                  “Van alle geteste potgronden bevat deze volgens de ingrediëntenlijst de minste voeding. Hier gaan je planten al heel snel zonder energie vallen! Wel positief voor het milieu: er zit groencompost, houtvezels en schors in. Helaas valt de potgrond visueel erg uit de toon. Er zitten brokken in met witte schimmelsporen en grove resten hout (takjes). Daar ga ik niet in planten.”

                  (lees verder onder de foto) Het aantal weken voeding wordt niet vermeld op deze zakken: KB Universele Potgrond, Gamma Universele Potgrond en Hubo Universele Potgrond. Het aantal weken voeding wordt niet vermeld op deze zakken: KB Universele Potgrond, Gamma Universele Potgrond en Hubo Universele Potgrond. © Steven Richardson​

                  Comment


                    #15
                    Consumentenbond heeft in Nederland ook getest. Wel uit 2017 deze https://www.consumentenbond.nl/test/.../test-potgrond

                    Opvallend wat een dikke onvoldoende de ecostyle krijgt.

                    Comment


                    • Snuitje
                      Snuitje commented
                      Editing a comment
                      Maar denk sws als ik met aarde zou kweken ik dan zelf wat zou maken obv slechts heel licht voorbemeste of niet bemeste grond
                  Bezig...
                  X