Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

    Korting op 420shop
    Heyy allemaal

    Ik heb dit jaar een mooi buitenkweekje gehad (PURPLE WIDOW)


    Witte plant uit purple widow zaad?

    DSC05664.jpgDSC05665.jpg

    Deze is dan wel goed paars
    DSC05668.jpg

    Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ze smaken ook totaal anders (kon ik gelukkig wel afwisselen van baap)

    #2
    Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

    Mutaties in vorm en kleur komen in de plantenwereld regelmatig voor. Kijk maar eens hoeveel kleuren heideplanten er zijn. Toch zijn ze allen afkomstig van de calluna vulgaris en de erica vulgaris. Bij gecultiveeerde planten en bomen wordt bij de oorspronkelijke verschijningsvorm vaak de extensie "sempervirens" toegevoegd.

    Comment


      #3
      Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

      Als je dan toch een goed voorbeeld wilt geven, dan is Erica (heide) geen goed voorbeeld. Het betrefd 600 soorten die voor een deel "gemaakt" zijn om het beste van het beste te krijgen.

      Dan neem ik liever de Hosta met zo'n 6000 soorten, een afstervende vaste plant.

      In het WWW wordt er gesproken van een extensie (toevoeging aan een website) en is totaal niet van toepassing in de planten wereld.

      sempervirens is de 2e naam van een latijnse planten naam, bv buxus sempervirens "(strainname)" enzovoort...

      just my 3 cents
      Veel gestelde vragen over het forum
      JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
      420Shop.NL
      "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

      Comment


        #4
        Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

        Verschil in fenotypes, aangezien het purple widow is, veronderstel ik dat het een kruising tussen white widow is en een paarse soort. De groene plant zal dus meer op de white widow lijken qua eigenschappen (groei, bloei, effect,...), de paarse zal meer naar de paarse soort neigen.
        http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...0x45x73-64watt

        Comment


          #5
          Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

          Oorspronkelijk geplaatst door Silas View Post
          Als je dan toch een goed voorbeeld wilt geven, dan is Erica (heide) geen goed voorbeeld. Het betrefd 600 soorten die voor een deel "gemaakt" zijn om het beste van het beste te krijgen.

          Dan neem ik liever de Hosta met zo'n 6000 soorten, een afstervende vaste plant.

          In het WWW wordt er gesproken van een extensie (toevoeging aan een website) en is totaal niet van toepassing in de planten wereld.

          sempervirens is de 2e naam van een latijnse planten naam, bv buxus sempervirens "(strainname)" enzovoort...

          just my 3 cents
          Ik ben geen deskundige op het gebied van de flora. Aangezien ik ooit een heidetuin heb gehad, weet ik toevallig dat er vele soorten heide bestaan. Dat er meer ondersoorten Hosta bestaan wist ik niet. Maar of je nu spreekt over 600 0f 6000 ondersoorten, het blijven er veel. Als ik jou daarmee gerief zal ik in voorkomende gevallen de Hosta als voorbeeld stellen.
          Extensie (ontleent aan het Latijn en/of Frans) is een woord dat al bestond voor dat de computers hun intrede deden. Een van de betekenissen is thans (in de informatica): deel van een file-naam na de punt (dot), die bestaat uit 2,3 of 4 letters (karakters/symbolen). Terzijde: er zijn ook ICT-ers, die persisteren in een maximale extensie van 2 of 3 karakters.
          Extensie heeft ook als betekenis toevoeging, uitbreiding, (uit)rekking. Ik vermag niet in te zien, waarom een woord dat zeker niet uitsluitend op de informatica betrekking heeft (en buitendien al eeuwen bestond voordat de informatica zijn intrede deed) ook niet in een andere context mag worden gebruikt. Jij hebt kennelijk een andere mening: kun je me een literatuurverwijzing geven? Of heb je je beperkt tot "www"?
          Latijnse plantennaam: wellicht ga ik uit van een verkeerd uitgangspunt, maar ik heb altijd meegekregen dat plantennamen niet in het Latijn werden weergegeven, maar onder hun botanische nomenclatuur. Ik verwijs daarbij naar de Species Plantarum. De Zweed Carl van Linne was namelijk geen Latinist, maar iemand die met wat uitbreidingen (extensies) ontleend aan het Latijn, de planten van namen voorzag, waarbij de namen nadien min of meer op Latijn gingen lijken. Hij verbasterde zelfs zijn eigen Zweedse naam in "Carolus Linnaeus". Mocht ik me daar in vergissen dan verneem ik dat ook graag, liefst met literatuurverwijzing.
          Sempervirens; de betekenis van dit woord is vrij lastig weer te geven:
          semper = altijd
          vi = kracht
          rens = met lauweren bekroond
          Een andere schrijfwijze is: semper vi rens, dus 3 afzonderlijke woorden.

          Een goede Nederlandse vertaling ken ik daar niet voor: het komt er op neer dat het een mooi exemplaar in zijn soort is.

          Wellicht zit ik er volkomen naast: ik moet bekennen dat mijn kennis op het gebied van de erfelijkheidsleer bij planten niet veel verder gaat dan de wetten van Mendel en wat mij er nog van voor de geest staat kwam Mendel met zijn groene en gele erwtjes niet verder dan dominante en recessieve eigenschappen. Nadien heb ik nog wel wat van Weijling meegekregen in het kader van geslachtsgebonden en intermediaire erfelijkheid. Maar dat lag meer op het fauna-gebied.

          Met vriendelijke groet,

          Xtreme
          Last edited by Xtreme; 14 December 2010, 15:15.

          Comment


            #6
            Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

            wow haha
            dat is een boel info van jullie allemaal! Erg bedankt daarvoor

            nu heb ik alleen nog een vraag die luid als volgt: Uit mijn groene plant heb ik ook een aantal zaden kunnen halen, worden die zaden van die groene plant nu ook groen of zal het toch gewoon paars worden?
            Want dan hou ik de zaden uit de groene en paarse plant apart van elkaar

            Comment


              #7
              Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

              Dat ligt er aan door welke planten de moeders bestoven zijn. Kennelijk was (een deel) van het oorspronkelijk zaad niet homozygoot maar heterozygoot. Bij de heterozygote zaden was groen dominant ten opzichte van paars.
              Groene en paarse mannetjes zullen homozygoot zijn: immers het X-chromosoom bevat de eigenschappen groen of paars en het andere chromosoom (het Y chromosoom) bevat alleen de (mannelijke) geslachtskenmerken.
              Afhankelijk van de bevruchtingspartner kunnen de vrouwelijke zaden de volgende kleurkenmerken hebben.
              PaarsPaars: beide X-chromosomen dragen de paarse eigenschappen; dat worden homozygote paarse vrouwtjes.
              GroenGroen: beide X-chromosomen dragen de groene eigenschappen; dat worden homozygote groene vrouwtjes.
              GroenPaars of PaarsGroen: een chromosoom draagt groene en het andere paarse kenmerken, waarbij groen kennelijk dominant is ten opzichte van paars. Dat worden heterozygote groene vrouwtjes, met een recessief paars in het andere chromosoom. Eventuele mannelijke nakomelingen zullen homozygoot paars of groen zijn.
              Let wel: dit heb ik zo'n 45 jaar geleden moeten leren op de middelbare school (de Wetten van Mendel). Of er thans nieuwe wetenschappelijke gezichtspunten zijn weet ik niet. Bovendien heb ik geen biologie gestudeerd en grijp ik terug op mijn basiskennis.
              Last edited by Xtreme; 18 December 2010, 13:05.

              Comment


                #8
                Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                Misschien is je ene plant gewoon niet paars geworden omdat ze (lichtjes) bevrucht is en dan komen ze niet meer tot volle bloei (hun werk zit er op). Veel blauwe planten worden pas blauw op het einde van de bloei. Hoeveel tijd voor de oogst werd je purple widow paars? 'K vind dit wel boeiend. Grtjs,
                Last edited by pedro; 17 December 2010, 15:31. Reden: spelfout
                The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                Comment


                  #9
                  Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                  CIMG3011.jpgHeb zelf hier nog twee restanten staan van twee Jamaica zaden, beide in een pot geplant en beide hebben in de zelfde omstandigheden gestaan. De ene is de groene variant geworden de ander de paarse. Ik ga proberen of ik deze stompen de zonnewende kan overbrengen en de winter levend door te laten komen zodat ze kunnen reveggen int voorjaar.
                  Verder ga ik volledig mee met de uitleg van xtreem.CIMG3019.jpg

                  Grtz

                  Comment


                    #10
                    Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                    Ik zocht op het woord Mendel en kwam deze draad tegen. Helemaal niet meer aan gedacht.

                    @Xtreme ik begrijp en waardeer je bijdrage. Zeer nuttig. Ik voel me niet geroepen om overal antwoord op te geven.

                    Maar er is wel het 1 en ander veranderd. Mendel leefde van 1822-1884 en even kijken ja het is nu 2011. 2 termen wil ik graag toevoegen.

                    Genetische manipulatie en nanotechnologie.

                    My 4 cents
                    Veel gestelde vragen over het forum
                    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                    420Shop.NL
                    "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

                    Comment


                      #11
                      Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                      Genetische manipulatie kan ik in meegaan. Poliploide planten zijn er genoeg. Klonen op labaratorium niveau zal ook wel plaats vinden. Nanotechnologie lijkt me een brug te ver: is te kostbaar voor wat wietzaden. Overigens had Mendel te maken met de dominante vererving bij gele en groene erwten. Er bestaat ook een intermediaire vererving. Als je een gele en een rode roos kruist dan zijn de nakomelingen oranje. Bij wit en rood wordt het roze. Bij gele en groene erwten werden de nakomelingen niet lichtgroen, maar geel of groen. Dus hier was sprake van dominante en recessieve vererving. Om het moeilijk te maken: er is ook nog geslachtsgebonden vererving. Martin Weijling heeft daar een dik boek overgeschreven op grond van zijn kweekervaringen met kleurkanaries.
                      Last edited by Xtreme; 1 March 2011, 14:34.

                      Comment


                        #12
                        Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Xtreme View Post
                        kweekervaringen met kleurkanaries.
                        Laat ik nu toch toevallig eigenaar zijn van kleurkanaries, van wit albino t/m rood intensief, bronzen, satinetten enzo..

                        Waarom denk je dat Mendel de erwt heeft gekozen voor zijn onderzoek?
                        Veel gestelde vragen over het forum
                        JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
                        420Shop.NL
                        "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

                        Comment


                          #13
                          Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                          Ik heb eveneens kleurkanaries gehouden. Dat is zo'n 45 jaar geleden. In die tijd kwamen er 2 nieuwe mutaties voor: de pastellen en de opalen. Wellicht heten deze kleurslagen thans anders. Destijds kweekte ik goudagaten en goudisabellen. Enige jaren geleden zag ik op een tentoonstelling dat dit nu geelagaten en geelisabellen zijn.Mijn vader kweekte kanaries met de roodfactor. In de broedperiode en de rui werd bij de roodfactorigen poeder uit een potje (als ik me het goed herinner heette dat intensief) door het opfokvoer en krachtvoer gemengd, waardoor de vogels roder werden dan ze van nature waren. De werkzame stof was cantaxantine. Dit wordt ook door kippenboeren gebruikt: de dooiers worden dan oranje.
                          Daarnaast kruiste ik witte kanaries met wildzang, zoals sijzen, barmsijzen, putters en groenlingen. Trouwens, is dat boek van Martin Weijling nog actueel?
                          Waarom Mendel erwten gekozen heeft? Mendel was monnik en vanouds werden in kloostertuinen groente en kruiden geteeld.
                          Last edited by Xtreme; 3 March 2011, 11:32.

                          Comment


                            #14
                            Re: 2 verschillende kleuren uit 1 zaadje

                            Nanotechnologie lijkt me een brug te ver
                            Mee eens, alhoewel ze ook perfect kunnen werken op deze maat, bewijs micro technologie waar ze binnenkort ook al chips transistors op een 15nm produceren.
                            Op de deze kleinere eenheid van 15nm zouden ze dan moeten 75 atomen uit iets halen? Of vragen aan TSMC of Global foundries of we hun materiaal ff mogen gebruiken voor wat zaden lol.
                            Natuurlijk is dit voor wat zaden veels te duur en te complex.

                            Grtz
                            420Shop, Online Headshop, Seedshop, Cannabis Souvenirs & Lifestyle
                            Korting voor leden van Jointjedraaien.nl

                            Comment

                            Bezig...
                            X