Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Alien Bubbler, uw mening/ervaring?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Alien Bubbler, uw mening/ervaring?

    Korting op 420shop
    Hallo, ik zoek mijn weg een beetje. Ik ben er al uit dat ik aarde een lastige karwei vind. Ik heb geen tuin en woon in een klein appartement.
    Ik moet dan aarde naar boven sleuren, bewerken, overgieten, opkuisen, daarna weggooien, ... Niet evident op mijn huidige situatie.
    Ik dacht aan hydro, maar ik ben zo'n leek met druppelsystemen en al zeker met ze in te stellen op een timer, want dat vraagt toch enig rekenwerk.

    Alien Bubbler to the rescue? Wel ja, het zou mij circa 420 euro kosten.
    U begrijpt dit is een hoge kost voor iets waar ik niet betrouwd mee ben.

    Is dit zijn geld waard of kan ik met goedkoper meer bereiken?
    Vraag 2: moet ik dan gewoon bovenaan vullen met hydrokorrels en daarin een stekplug steken waarin ik het zaadje voorgroei?

    Hierover spreek ik dus: https://onlinetopgarden.com/nl/kweek...n-bubbler.html

    #2
    aaah gaaf dingetje, heb ik ook al naar zitten kijken.

    Ik kan je helaas geen antwoord geven maar klik wel even op het volgen knopje want ik ben hier ook benieuwd naar, of mensen er ervaring mee hebben en of het goedkoper kan

    Comment


      #3
      Leuk ding ja. Oud systeem in een nieuw jasje.
      Wel geld voor wat plastic en zo'n brompompje.
      't Is ook wel iets wat zelf te maken is.

      Verkijk je niet op de grootte, ze zijn best hoog.

      Q heeft wat nadelen genoemd haha, maar het zal best werken.

      Is wel heel anders dan op aarde.
      Je moet alles gaan meten en monitoren.

      Ok nu stop ik

      Heb je de waterverslagen op 't forum al gezien ?


      !(◎_◎)
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Ziet er leuk uit inderdaad. Het is ook een mooi formaat emmer met genoeg inhoud, maar In mijn beleving wel veels te duur. Neem een dekselbak voor 2 tientjes daarbij een lucht pompje van 10-15 euro en paar luchtstenen 2 euro ps dan nog even een vijver netpot kost ook een eurotje en klaar ben je.

        dekselbakken haal je bijv hier:
        https://www.hulkenbergshop.nl/dekselbakken


        en de rest is bij het tuincentrum te halen. Wat qnq ook al aangaf op hydro zul je wel moeten meten PH & EC. Check ook eens vaperke zn verslag hij heeft een eb en vloed systeem zelf gebouwd.

        Hydro is goed te doen! Sinds ik ben overgestapt wil ik niet meer anders.

        Comment


          #5
          https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...-systeem/page4
          Dat is in principe hetzelfde systeem en inderdaad gemakkelijk na te maken.
          Last edited by Organisch; 21 September 2017, 16:35.

          Comment


          • vaperke
            vaperke commented
            Editing a comment
            hoia, hier kan ik op antwoorden

            Je kunt je zaadje ontkiemen op verschillende manieren. Cutilene (soort rotswol voor planten), in een papiertje en dan tussen de hydrokorrels. Of zoals ik het doe. Klein netpotje, hydro korrels erin, en dan het zaadje hopa ertussen. Duurde 3 dagen en 100%.

            Wat je probeert te doen is DWC, en dat is inderdaad zoals je aangeeft, een emmer 3/4 water op ph 5.8, netpot erin en luchtblazen.
            Maak je echt voor super weinig. Mijn voor groei hokje werkt zo.

            Paar dingen moet je goed indachtig zijn met DWC of met hydro in het algemeen. Je MOET meten! dus een goeie PH en EC meter is belangrijk. Als je iemand bent die daar slordig in zult zijn. Begin niet aan Hydro.

            DWC heeft zo zijn eigen problemen zoals, wortelrot als je temp te hoog komt van het water, je pot die vol met wortels zit waardoor het verversen een nachtmerrie wordt, etc..

            Oh en die luchtpompen maken lawaai hoor, vergis je daar niet in !

            Snap niet dat je eb en vloed complex vindt? Het is de simpelste vorm van Hydro en de meest vergevingsgezinde. Kijk eens naar mijn verslagen. Mijn planten hebben nog nooit zo snel en mooi gegroeid als op hydro.

            Zo, dat werd iets meer dan verwacht PM gerust met vragen.

          #6
          Hoeveel stroom vreet zo'n bubbelpompje eigenlijk?

          Comment


            #7
            hangt van het type af, tussen de 6 en 40W. Die membraam dingen maken ook een pokke herrie.
            Ik werk niet meer met luchtpompen maar heb 2 6W aquariumpompen die constant het water rond laten stromen. Stil en het werkt (voor eb en vloed wel te verstaan).
            Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
            Vapers Hydro avontuur (voltooid)

            Comment


              #8
              Bedankt voor dat uitgebreide antwoord en je open PM deur Vaperke. Ik begin de logica ervan te snappen. Ik heb jouw verslag al gezien, mooie planten. Jouw verslag heeft aan mijn beslissing bijgedragen over te stappen. Meten doe ik graag, hoe meer ik moet doen voor de planten hoe beter eigenlijk. Aarde vraagt wel werk, maar in mijn huidige situatie is het moeilijk.
              Eb en vloei lijkt simpel, maar onbekend is onbemind Ik denk dat ik eerst ga proberen met zo'n bubbler om af te tasten of hydro mij lukt. Ik kan tijdens mijn volgende ronde wel een hydrovat van 10L maken om eens te proberen.

              Toevallig heb ik nog een waterpompje dat quasi geen lawaai maakt. De luchtpomp maakt veel lawaai door trilling, misschien dat ik dit kan stoppen door hem op te hangen aan een elastiek?
              Lawaai is hier een groot probleem.

              Comment


                #9
                Mijn reservoir is niet open hoor. Mijn planten staan erboven op een tray.
                Alleen in de 10 min dat ik vloed is er water zichtbaar.

                De LV blijft ok denk ik, want ik maak me al lang geen zorgen meer over LV. Ik heb er in ieder geval geen last mee op eb en vloed.
                Mijn planten hebben nog nooit zo gezond geweest. Geen enkel verbrand blad, geen overvoeding, geen ene spikkeltje of verkleuring.
                Terwijl ik op aarde toch ook sukkelde.

                eb en vloed is tha place to be, maar niemand wil het snappen precies Ik zal maar verslagen blijven maken in de hoop dat er ook iemand anders het licht ziet.

                over je luchtpomp, ik heb membraam pompen geprobeerd, dure aco niet membraam pompen. En allemaal maken ze een pokke herrie. Zoveel dat het ook s'nachts niet meer aangenaam was.
                De aqariumpompen die nu circuleren maken geen lawaai.

                Maar dit kun je niet op DWC doen, daar heb je een luchtpomp voor nodig. Ik raad je de Hailea aco 208 of 308 aan. Die gebruikte ik ook.
                Als je interesse hebt wil ik wel een verkopen aangezien ik ze niet meer gebruik.

                succes
                Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                Comment


                  #10

                  Comment


                    #11
                    bijna correct.

                    Zo is het dus.

                    Tray met rand van minimum 15cm. Daar staan je planten in netpotten (ik koop cheapo vijverzakken) in hydro korrel.
                    Zoals je ziet heb je een aan en afvoer. Je afvoer bepaalt hoe hoog je vloed. Dit moet natuurlijk lager dan je tray zijn.

                    Je aanvoer is aangesloten op je aqariumpomp met een timer.

                    Je vloed alleen met licht aan!!

                    Mijn schema is als volgt:
                    Als het licht aan gaat wacht ik 10 min en dan om de 4 uur vloed ik voor 10 min. Bij mij is dit 10 min omdat ik gemeten heb hoe lang het duurt om mijn tray te vloeden en te laten overlopen.
                    Dat was 6 min. Ik rond dat af naar 10 voor penetratie en dan gaat de pomp af en komt alles door de pomp terug naar het reservoir eronder.

                    De planten staan dus 98% van de tijd NIET in water!!!!!

                    Ik heb in het waterreservoir dezelfde pomp zitten die het water omhoog stuwt. Maar die is nergens aangesloten, dus die circuleert het water.
                    En als de andere het begeeft heb ik een reserve.

                    Om de 2 weken vullen, dus je moet een manier hebben om het water eruit te krijgen en opnieuw te verversen.
                    Bij mij is het simpel. Ik zit op zolder en boven de badkamer. Ik heb een darm waarmee ik het reservoir in een mum van tijd leeg krijg.
                    En een waterslang vult het terug in en een kwartier. Alles samen duurt het een half uur.

                    Daarna moet je wel 2 weken geen water meer geven natuurlijk.

                    Maar het verversen en het weggooien van het water is natuurlijk ook het grote nadeel.

                    Zo nu heb je alles denk ik om te kunnen starten
                    Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                    Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                    Comment


                      #12
                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment


                        #13
                        Ik ben eens gaan kijken. Inderdaad, zo'n 300 euro en ik heb alles. Mijn pH en EC meter met vervangbare sonde heb ik al.
                        Waar ik wel niet goed uit ben, de afloop van je vloedtafel staat toch op een zekere hoogte zodat er altijd water op de vloedtafel aanwezig blijft?
                        Je zegt dat je planten 98% van de tijd niet in water staan, maar het water blijft toch staan tot onder de afloop? Welke logica mis ik hier?

                        Ik ga voor ik zotte kosten doe toch eens eerst proberen bubbelen. Gewoon een 10L emmer met deksel, gat in het deksel, vijverpotje/netje in dat gat, hydrokorrels, aquariumpomp dat full continu naar het vijverpotje pompt en een luchtpomp in het water zelf.

                        Wat ik ook zo vreemd vind, uit zo'n klein vijvernetje komen zulke grote planten? Telt het volume hydrokorrels ook hetzelfde als bij het volume aarde? Te meer korrel, te groter de plant? Of is er nu minder wortel nodig omdat er constante voorziening is?

                        Comment


                          #15
                          Last edited by Organisch; 26 September 2017, 05:55.

                          Comment


                          • BackYardPlant
                            BackYardPlant commented
                            Editing a comment

                          • vaperke
                            vaperke commented
                            Editing a comment
                            Klopt BYP, ik koop die van ubbink.
                        Bezig...
                        X