Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginende kweker heeft wat hulp nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Beginende kweker heeft wat hulp nodig

    Korting op 420shop
    Hallo beste mensen,

    ik vroeg me af of jullie mij aan de goede setup kunnen helpen en tips kunnen geven.

    ik heb all een tijdle lopen rondkijken en lezen en ik kwam op de volgende groei set uit:
    1x kweektent naar keuze 120 x 120 x 200 cm

    1x VSA ELT 600w of Vossloh schwabe VSA 600w

    1x Adjust a wing kap medium

    1x Ralight 600watt bulb

    1x MDF box 500m3

    1x Empire filter 350m3 flens 125

    1x combiconnect 5m- 127

    1 Thermo/hygrometer

    1x Ventilator met klip (brons)

    3x Slangklem 060-135mm

    1x Stekker met snoer 2 meter

    1x 5m aansluitdraad

    1x Setje Hortiline lighthangers

    1x Davin schakelkast 600watt

    1x Fancontroller

    Deze instalatie zal alleen zijn voor white widow en ik wil deze beginnen in 0,9l potten en dan naar 11l potten ik zou er rond de 10 willen zetten als dit kan.

    mijn vraag is dus is dit een goede setup voor wat ik wil en wat voor grond en voeding is het beste om te gebruiken?

    welke temperaturen en luchtvoctigheid moet ik aanhouden en gewoon in het algemeen goede tips en tricks zijn welkom

    vriendelijke groet en alvast bedankt
    voor jullie hulp!
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    Nope, da's niet helemaal goed op elkaar afgestemd.

    Voor een VSA heb je liever een EVSA en bijbehorende lamp.
    Duurder, maar ook moderne techniek. Zuiniger, veiliger, koeler.
    Misschien kun je wat besparen door een andere reflector erbij te zoeken ?
    Die Adjust is natuurlijk wel goed, maar het gaat niet de helft in opbrengst schelen, en ze zijn best prijzig voor een stukje gebogen bewerkt aluminium.
    Ik kweek niet met 600W, maar ik gok dat een 500m3 afzuiger -die je ook nog wil dimmen- niet voldoende is.
    Een clipventilator is leuk, maar als je zonder kan kweken is dat beter en veiliger. Kwestie van proberen
    Filter kies je van dezelfde grootte, of iets groter als de afzuiger.
    Hoe je je reflector wil ophangen is een keuze. Ik gebruik gewoon victorketting met wat S-haakjes daarvoor.
    Een fancontroller kan nogal een brom veroorzaken, ook daarbij is het misschien handig om te kijken wat andere kwekers hebben en ervaren daarmee (kweekverslagen)
    Verder staat hier nog een algemeen topic over wat je ongeveer nodig hebt om binnen tomaatjes te kweken.
    Succes!
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Hoeloes
      Hoeloes commented
      Editing a comment
      Ik heb een 500m3 torin Softbox met een 600m3 filter met een tent van 1.20x1.20x2.00.
      Dat gaat best goed Q ik heb m'n variac nog nooit hoger gehad als 150v. Ik ben zelfs bang als ik hem op voluit zet m'n tent implodeert.

    #3
    Hoeveel m3 zou ik dan nodig hebben? En ik kan dus beter voor de ph railight evsa nemen?
    Ik zal idd nog wat verder lezen op kweekverslagen maar ik zie niet vaak welke set up ze gebruiken (kan aan mij liggen) bedankt voor de info idgv!

    nog even een vraagje heb ik 2 verschillende lampen dan nog nodig en welke?
    Last edited by lightitup420; 19 November 2017, 08:04.

    Comment


      #4
      hallokes

      Ben ook beginnende kweker en heb intussen 1 volledig rondje gedraaid met volgende materialen en ben daar zeer tevreden over
      mijn zelfbouwtent is nl 120/100/240
      Wel nagaan of je hps lampen dimbaar zijn he

      succes met je kweekje

      grt DannyDV



      http://www.microfluo.net/nl/600-watt...ctronique.html

      http://www.kweekverlichting.nl/combo...-aaw-reflector

      http://www.kweekverlichting.nl/hps/s...roei-en-bloein

      Comment


        #5

        Welke lamp is voor welk deel van de groei? En wat voor een ventilatie gebruikte je?
        ik vraag me ook nog af welke ph meter en dat soort apparatuur goed is
        Last edited by QnQ; 19 November 2017, 11:01. Reden: citaat opgerookt

        Comment


        • DannyDeVito
          DannyDeVito commented
          Editing a comment
          ik werk zonder aan of afzuiging want mijn zelfbouwtent is gemaakt van isover isolatiepanelen van 120/60 en 10 cm dik tand en groef en beide zijden alu bekleed
          voorzijde en bovenzijde is open en warmte kan ook bovenaan weg en verse lucht van buiten want raam op kantelstand
          en de lampen gebruik ik de hele cyclus
          heb daarjuist nog 9 ontkiemde zaadjes geplant in potjes van 10cm doorsnee onder hps op 30cm maar wel evsa gedimd tot 250 watt die ik dan verhoog naar gelang van vooruitgang plantjes naar 400 watt op 45cm en 600 watt op 65cm
          vooraan staat wel zwenkbare tafelventilator op 2m afstand voor luchtcirculatie
          voor ph geef je best wat meer uit voor digitale meter die meten correcter en thermo en luchtvochtigheidsmeter ook digitaal met max en min aanduiding
          paar fotokes volgen
          grt en suc6

        #6
        voila hier paar fotokes van mijn eerste kweekje onder 600 watt hps
        en links naar meetinstrumenten ik gebruikt heb
        ik gaf wel gewoon leidingwater zonder af te zuren en kwam op 7
        wel 24u op voorhand klaarzetten om chloor wat te laten verdampen en kamertemperatuur te verkrijgen

        http://www.conrad.be/ce/nl/product/6...e&rt=home&rb=1
        http://www.conrad.be/ce/nl/overview/...tigheidsmeters
        Attached Files

        Comment


          #7
          Je hebt aan 1 lamp genoeg. HPS kun je gebruiken voor de groei en de bloei.
          Als je een evsa kiest heb je ook een lamp nodig die daarvoor geschikt is.
          Sommige kwekers kiezen ervoor om de eerste week onder TL, LED of spaarlampen te doen om te bezuinigen op elektriciteit.

          "Filter kies je van dezelfde grootte, of iets groter als de afzuiger".

          Een pHmeter heb je niet altijd nodig.
          Dat is afhankelijk van welke voeding je gaat gebruiken.
          Dan check je de site van het merk en daar staat alles beschreven.

          In een goed verslag staat ook beschreven wat de kweker allemaal gebruikt.
          Even wat goeie verslagen zoeken dan eh ..
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #8
            Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
            Je hebt aan 1 lamp genoeg. HPS kun je gebruiken voor de groei en de bloei.
            Als je een evsa kiest heb je ook een lamp nodig die daarvoor geschikt is.
            Sommige kwekers kiezen ervoor om de eerste week onder TL, LED of spaarlampen te doen om te bezuinigen op elektriciteit.

            "Filter kies je van dezelfde grootte, of iets groter als de afzuiger".

            Een pHmeter heb je niet altijd nodig.
            Dat is afhankelijk van welke voeding je gaat gebruiken.
            Dan check je de site van het merk en daar staat alles beschreven.

            In een goed verslag staat ook beschreven wat de kweker allemaal gebruikt.
            Even wat goeie verslagen zoeken dan eh ..
            Ik heb over de filter all contact met de verkoper van het paket opgenomen,

            als ik de lampen op 250 w zou zetten voor de eerste week maakt dat ook niet veel verschil denk ik? En zou ik dan de 2de week 400 watt of beter om in de tweede week gelijk 600 watt te zetten?

            Super bedankt idgv allebij voor jullie hulp!!

            kunnen jullie ook goede voeding aanraden? En heb ik ook co2 tabletten en dergelijk nodig? Het is voor white widow
            Last edited by lightitup420; 19 November 2017, 11:26.

            Comment


            • Hoeloes
              Hoeloes commented
              Editing a comment
              Wil je biologische voeding gaan geven of minerale voeding?
              Bij biologisch is biobizz wel een aanrader, maar wel wat prijzig. Dan heb je ook inprincipe geen dure meet apparatuur nodig.
              Alhoewel als iets fout gaat met je kweek het wel fijn is als je tenminste een ph meter hebt, om zo de ph van de grond eventueel te controleren.
              Bij een minerale voedingslijn zul je een ph en ec meter nodig hebben.
              CO2 tabletten(als deze al werken) ga je gebruiken als je tekort aan CO2 hebt of als je dames veel warmte moeten kunnen verdragen.
              Ik zou zeggen begin eerst eens zonder CO2 tabletten en leer de basics van het kweken, daarna kun je verder fine-tunen.

            #9
            Is het voedings schema wat ik heb bijgevoegd dan ook het goede schema om aan te houden en aan te passen naar behoeftes van de plant?
            You do not have permission to view this gallery.
            This gallery has 1 photos.

            Comment


              #10
              Maximale doseringen maken voedings fabrikanten rijk.
              Dat schema moet je interpreteren aan de hand van het lezen van de plant.
              oftewel je dames goed in de gaten houden en geef ze wat ze nodig hebben.
              Er zijn voldoende kweekverslagen beschikbaar op JD van mensen die biobizz gebruiken, neem die eens door.
              Iedereen doet het net ff anders.

              Greets

              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600
              https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...h-lumii-hps600

              Comment


                #11

                Comment


                  #12
                  Hallo allen bedankt voor de tips het plan wat ik nu een beetje in mn hoofd heb is propagater met smart starter en dat spul wat je erbij krijgt daar gewoon de zaadjes in of is het beter eerst ontkiemen in water of tussen wc papier?

                  En moet ik nu tussen de grote pot en dit nog een medium gebruiken? Ik wil ze uit de propagater halen als ze een paar blaadjes hebben

                  dan in de grote pot van 11l dit doorwater met 1liter alleen zal ik hier wel of geen wortel stimulater in doen ik wil light mix van biobizz te gebruiken

                  en dan 250w de eerste week 18/6 40cm
                  400w tweede week 18/6 50cm
                  dan 600w 12/12 60cm
                  Klopt dit een beetje en de hoogtes ook?


                  alleen hoevaak moet ik nou eigenlijk voeding geven elke keer als ik water geef of hoe en wat?? En moet je alle voeding die je aanmaakt in een keer geven of gewoon per plant even veel water als je normaal zou doen? Kom hier nooit zo goed uit in de kweekverslagen

                  Comment


                  • QnQ
                    QnQ commented
                    Editing a comment
                    In hoeveel kweekverslagen heb je een propagator succesvol gebruikt zien worden ?

                  • vaperke
                    vaperke commented
                    Editing a comment
                    Propagater is weggesmeten geld. Tussen papier gaat evengoed zelfs beter. Er zijn veel topics over ontkiemen.

                    Je af te leggen weg:
                    Ontkiemen > 11L pot > eventueel dimmen (EVSA) naar 400W

                    Voeding geef je in het begin niet. Je medium zal daar voldoende van hebben. Na een paar weken als je ziet dat ze goed aan het vertakken is kun je met groeivoeding beginnen.
                    Maar geef niet volgens een schema, dat is meestal veel te veel. Begin laag.

                    Na omschakeling op 12/12 en pas bij de eerste tekens van bloei (pistels) schakel je om naar bloeivoeding.

                    Je geeft in principe iedere plant evenveel water/voeding. Maar hier ook kijk je naar je plant (toppen van de bladeren die verkleuren). En je heft best ook eens je pot op in het begin om een gevoel te krijgen van de verdamping. Als je voelt dat de pot nog zwaar is dan geef je geen water. Beter iets te weinig dan te veel!

                    Je water maak je zo aan:
                    Maak dat je al een voorraad water klaar staan hebt (dan is het op temperatuur en is de chlorine eruit). Daar doe je je voeding bij en daarna zuur je die af naar ph tussen de 6 en 6.2.
                    Maak net genoeg voeding/water voor 1 keer.

                    Zo dat is een beetje de basis denk ik

                  #13
                  QnQ ik heb er pas n stuk of 5 gelezen en n paar sites maar wat ik zo zie is t best handig vanwegen dat er(in de gene die ik wil) licht zit en het makelijk is om hoog vochtgehalte te houden

                  maar daarintegen als jij zegt dat t niet goed werkt of n betere manier hebt voor mij zal ik dat toepassen ik zie zelf door alle mogelijkheden t niet heel duidelijk meer

                  alvast bedankt

                  Comment


                    #14
                    vaperke oke dan zal ik maar niet zo een ding aanschafen als ik ze in de 11l pot doe moet ik die potgrond eerst met 10% water doorwateren toch? maar ik hoef dan dus geen wortelstimulater toe te voegen?

                    Comment


                      #15
                      Hangt ervan af hoe nat ze is. Als je ze in een bal drukt moet ze net bijeenblijven.

                      Wortelsimulator mag, maar ik doe dat nooit meer (toen ik nog op aarde zat toch) en ik zag geen verschil bij wel.

                      Probeer het eerst eens gewoon. Als je dat onder controle krijgt kun je beginnen voeden en experimenteren.


                      Vapers 2de Hydro avontoor (actief)
                      Vapers Hydro avontuur (voltooid)

                      Comment

                      Bezig...
                      X