Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water geven + vragen groeiverloop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Water geven + vragen groeiverloop

    Korting op 420shop
    Goedemiddag,

    ik ben hier nieuw dus ik hoop dat wat ik nu vraag goed staat en ook geoorloofd is

    Ben nu nadat ik een jaar of 10 geleden voor het laatst een mislukt plantje had weer gestart met zaden (super lemon haze) en deze wil ik buiten laten opgroeien.
    ik ben dus erg beginnend en kan eigenlijk nergens echt een duidelijk antwoord vinden hoeveel water ik precies moet geven aan mijn 1 week oude zaaiingen.

    Ter informatie hier bij een verloop van de eerste week (afgelopen week).

    Zaterdag 28 april:
    zaadje 1 is uitgekomen en heb ik op de vensterbank gezet (s'middags zon)

    Zondag 29 april:
    zaadje 2 is uitgekomen en deze naast de andere gezet.

    Dinsdag 1 Mei:
    Ik vond de plantjes erg lang en slungelig worden, na onderzoek leekt het mij het zogeheten "strekken" door te weinig licht op de vensterbank.

    Woensdag 2 Mei:
    S'morgens heb ik besloten om ze buiten te zetten om het strekken tegen te gaan.
    De plantjes zijn naar me moeder gegaan i.v.m het zonnige weer en zij beschikt over een tuin die de gehele dag zon heeft.

    Donderdag en vrijdag:
    Plantjes hebben de gehele dag buiten gestaan (s'morgens 8:00 t/m s'avonds +/- 19:00) en ze zijn constant in de zon gehouden door me moeder.
    S'avonds gaan ze naar binnen en staan ze nog even in de vensterbank of op plekken in de woonkamer waar het licht nog staat en begin nacht gaan ze in een doos waar ze ongeveer 8 uur in het donker staan
    (deken erover).

    Nu kom ik op het volgende;

    De blaadjes zijn in de loop der tijd gaan hangen.
    Eerst dacht ik aan over bewatering maar toen ik er nog eens goed over nadacht leek het mij vooral onder bewatering te zijn.
    ik geef/gaf de plantjes ongeveer 25 ml water per dag (of zelfs minder) rond het stammetje zodat de grond iets vochtig is en gisteravond waren ze echt gort en gortdroog en hingen ze er helemaal droevig bij.
    Gister weer een ml of 25 water gegeven en vanmorgen na de nachtrust waren ze gelukkig weer iets bijgetrokken.

    Doordat ze de hele dag in de zon staan en ik op internet allemaal foto's zag van zaaiingen waarbij de grond er omheen donker was (en dus nat) heb ik het volgende gedaan;

    Beide plantjes 150ML water gegeven ( dus 6 keer zoveel als normaal) en gelijk verdeeld over het aardeoppervlak zodat het gehele potje vochtig is.
    Langs de buitenranden en iets daarvoor extra 25 ML water verdeeld zodat het daar wat vochtiger is en de wortels gaan zoeken.

    Mijn vraag is of ik hiermee op de goede weg ben of dat er meer / minder water benodigd is?
    Het lijkt mij dat ik op de goede weg ben maar ben dus niet helemaal zeker van de hoeveelheid water die ik nu geef.

    Daarbij lijkt de groei een beetje gestagneert te zijn nadat ik ze in de tuin heb gezet, hoogstwaarschijnlijk door het weinige water(?)
    De grond is nu vochtig (niet nat) en staan weer buiten in de zon en het kleine windje zodat er wat weerstand en dus een dikker stammetje opgebouwd kan worden.

    Graag hoor ik informatie wat ik beter kan doen en of ik bijvoorbeeld wortel stimulator moet/ kan gaan toevoegen?

    Ik ga nog foto's bijvoegen maar dat lukt op het moment nog niet helemaal dus dat moet ik nog even uitzoeken hoe dat werkt.



    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2
    extra informatie vergeten bij te voegen;

    De plantjes staan in potgrond.
    Ben er inmiddels achter dat het potje eigenlijk te groot is en ik beter met een slag kleiner potje had kunnen beginnen.
    Was gisteravond van plan wanneer ze nog steeds zo omlaag hingen stek en zaaigrond te kopen en ze dan iets dieper over te potten, doordat ze vanmorgen wat bijgetrokken waren heb ik dit (nog) niet gedaan.

    achteraf gezien denk ik dat het strekken wel meevalt en dat het nog wel redelijk te handhaven is voor een week oude zaaiing alhoewel ik wel ga hopen nu dat het stammetje wat dikker word,
    na 3 dagen tuin en in een windje gestaan te hebben is er overigens nog niet veel veranderd aan de dikte van het stammetje.

    Comment


      #3
      25 Ml was misschien wat te weinig, 150 ml lijkt mij wat te veel. Ik zou er tussen in gaan zitten. Til je potje op, voel aan hoe zwaar ze voelt. Als je dan merkt dat je potje licht aanvoelt dan is het tijd om water te geven. Geef water aan de rand en niet langs de stam, dat voorkomt stamrot.

      Omdat je je plantje ondersteunt zal ze niet de moeite doen om een dikkere stam te maken. Als ik jou de hele tijd ga dragen doe jij ook geen moeite om te leren lopen. Haal die ondersteuning dus weg en laat de natuur haar gang gaan.

      Waarom haal je haar 's avonds naar binnen ? Dat heen en weer gesleep zal haar geen goed doen. Ik verwacht geen nachtvorst meer dus ik zou haar lekker buiten laten staan en, behalve af en toe wat water geven, met rust laten.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #4
        Potje is niet te groot als je 'm maar halfvol doet eh...
        Op die foto's staan ze veel te nat, het zijn geen moerasplanten.
        En inderdaad, beslissen wat je doet, of je kweekt buiten of binnen.
        Niet de hele tijd gaan verhuizen. Buiten kan prima zolang het geen -5 wordt.

        Ik zou toch overwegen om ze over te potten in een grote pot, en die dan echt vol doen, tot de rand. (met potgrond)
        Het plantje is zo klein, en de aarde lijkt zo nat dat het m.i. te lang gaat duren voor dat weer droog is.
        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

        Comment


          #5
          bedankt voor de reacties.

          Ik ga de ondersteuning dan weg halen en dan in een grotere pot ommenabij 70 a 80 ML water toevoegen en dan gelijk wegen wat die leeg en wat die met water weegt.
          Dan mogen ze indien er geen nachtvorst meer komt lekker buiten blijven.
          Ze komen uiteindelijk wel in een grote speciekuip te staan, is het dan toch nog steeds raadzaam om ze nu over te potten naar een grotere pot?
          De grond is niet zeiknat, misschien toch wel iets te vochtig.

          Is het dan nog verstandig om hen dieper in te graven, het steeltje wat in de grond zit wordt dan toch ook wortel?
          Is het dan nog verstandig om dit voor of na de donkerperiode te doen of maakt dat niet uit?

          ze staan weer buiten en ze lijken wel weer iets meer bijgekomen zijn overigens
          Last edited by jordy1987; 5 May 2018, 15:17.

          Comment


            #6
            Onder het motto opnieuw ontkiemen kan altijd nog ben ik toch maar gelijk aan de slag gegaan na de tip van QnQ.

            Plantje voorzichtig uit gegraven en in grotere potten gedaan die tot de rand gevuld zijn met potgrond, het worteltje was toch wel nat inderdaad.
            Plantjes iets dieper in gegraven zodat er een korter stuk boven de grond zit en nog geen water gegeven, misschien wel doen?

            Even kijken hoe ze er morgenochtend bij staan en dan begin ik langs de rand verspreid met 80 ML water.

            Ben benieuwd

            Comment


              #7

              Comment


              • BackYardPlant
                BackYardPlant commented
                Editing a comment
                De terra is minerale voeding, die van te voren geven zal niet heel veel nut hebben, beter wachten tot "ze er om vraagt" naar mijn mening

              #8
              dank voor je reactie.

              kan je de betekenis "minerale voeding" wat beter omschrijven?

              En wat bedoel je met van te voren toedienen?

              voor zover ik het begrijp zou beendermeel en de Terra Vega zo ongeveer hetzelfde moeten zijn als ik de verpakkingen lees (NKP)?
              2 verschillende fabrikanten mixen zou geen hele grote schade moeten opleveren denk ik?

              ben erg zuinig geweest met de beendermeel omdat de nieuwe potgrond natuurlijk ook al voedingstoffen bevat.

              dank weer voor de reactie.


              Comment


              #9
              ok, bedankt voor je uitleg.

              hou het bij deze dan voorlopig nog even alleen op beendermeel.
              heb nog 2 "zaaiingen" van ruim 2 weken oud die nu ook goed beginnen te ontwikkelen.
              ga bij 1 sowieso alleen Canna Tera toevoegen (en dus geen beendermeel), en dan kan ik altijd nog zien hoe ik het bij de andere ga doen

              voor de geintresseerde zal ik binnenkort weer even een update doen in dit topic en zal binnenkort wat foto's posten.

              de 2 zaaiingen staan overigens al vanaf het begin af aan buiten i.v.m. het mooie weer en dat lijkt ze goed te doen, alleen met de hevige regenval vn afgelopen week zijn ze met de buien naar binnen gegaan.






              Comment


                #10
                Hier ben ik weer.
                inmiddels is mijn Haze plantje ongeveer 50 CM groot.
                Alhoewel die nog steeds groeit valt mij op dat de bladpunten steeds meer beginnen te krullen ,
                ook waren er 2 of 3 blaadjes onderaan geel geworden.




                Ik ben wel iets meer water gaan geven sinds hij slap ging hangen, verder laat ik de bovenste laag van de aarde altijd droog worden en geef vervolgens ongeveer een halve liter water.
                met water geven valt mij altijd op dat vooral de bovenste laag aarde van 3 a 4 cm nat is en daaronder niet,de grond is vervolgens ook vrij snel weer relatief droog.
                De bladeren voelen ook vrij droog en futloos aan.
                weet iemand aan de hand van de foto of dit symptomen zijn van teveel of te weinig water?

                Ik gok zelf op te weinig maar ik vraag mij dan af of het een goed idee is om hem bijvoorbeeld een keer echt zeiknat te zetten en dan even aankijken wat die doet?
                Of zou het juist nodig zijn om hem bijvoorbeeld tot zaterdag niks te geven om te zien wat er dan gebeurt (of is het daar nu te warm voor)?



                De bladranden staan ook altijd omhoog zoals ook op de foto te zien is.

                PS:
                Hij staat in een 65 liter speciekuip met gaten in de bodem en hydro korrels.
                De hydro korrels voelen niet nat aan de onderkant en als ik aan de rand (waar ik ook water geef) helemaal naar beneden ga voelt het ook niet nat.
                Er zit een kleine hoeveelheid Beendermeel door de aarde en heb hem een aantal keer Canna gegeven, met de Canna ben ik inmiddels gestopt.

                Dank alvast voor de eventuele tips,

                Edit:
                Zojuist maar een tensiometer aangeschaft (Blumat XL van 43 CM).
                Begin toch wel een beetje kriebels te krijgen van dat water geven, blijft een vak apart voor mij
                You do not have permission to view this gallery.
                This gallery has 1 photos.
                Last edited by jordy1987; 27 June 2018, 22:46.

                Comment


                  #11

                  Comment

                  Bezig...
                  X