Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe water geven ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    hoe water geven ?

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen

    Mijn plant staat nu sinds 5 dagen buiten.
    In een 60L smartpot met aarde.
    ik geef haar elke dag 250ml water met een ph waarde van 6

    mijn vraag was nu hoe is het beste om water te geven ?

    Tegen de stam/onder het bladerdek?
    Of rond de plant op een afstand van de stam zodat de wortels actief moeten zoeken naar water ?

    Alvast bedankt !
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

    #2

    de plant zet haar afvalstoffen (zouten) af precies onder het bladerdek, omdat dat in de natuur de enigste plek is waar geen water komt (door het bladerdek) zodat ze niet opnieuw naar beneden gaan en tussen de wortels terecht komen.

    (zaailingen wel dichtbij water geven, die hebben nog nauwelijks wortels en mogen dus niet uitdrogen)

    Daarnaast is wortelgroei stimuleren sowieso beter

    aan de randen is dus beter.

    Let ik daar zelf exact op als ik water geef?
    Neuh.. zou echter waarschijnlijk wel beter zijn als ik dat zou doen

    Comment


    • LR2
      LR2 commented
      Editing a comment
      Ik heb er nooit echt over nagedacht.. Nu doe ik dat eens, en verhip: Dat van die afvalstoffen werkt niet helemaal zo.. Ik weet het, je leest het vaak. Maar het zou toch gek zijn dat je 100 jaar op dezelfde plaats staat, dat je dan precies die plek waar als je wortels vandaan komen, gaat vergiftigen met afvalstoffen? Alsof je in je eigen bed gaat liggen schijten, en het dan niet verschoont.
      Wortels kunnen afvalstoffen uitstoten, dat zijn voornamelijk fenolen die vrijkomen bij stress en schade. Die zou je juist weg willen spoelen (of vitamine C, of active koolstof gebruiken) omdat die stoffen wortelgroei remmen. Zie je hoe dat niet echt werkt? Afvalstoffen uitstoten via de wortels, die wortelgroei remmen.. Zouten verliezen ze nauwelijks, dat kunnen enkel zee-planten (en ook niet zo heel goed). De meeste afvalstoffen worden verloren met afvallend blad. Alle andere stoffen verdwijnen als gas, of als dood weefsel.
      Wat wel belangrijk is, en een groot deel van de fabel, is dat er veel afvalstoffen (oud blad, dode wortels) blijven liggen onder bomen en struiken. Die planten hebben er baat bij dat dat spul niet nat wordt; dan gaat het rotten, en als dode wortels nog aan de boom zitten, dan kan die rot zomaar doorslaan de boom in. Voornamelijk in de zomer speelt dat probleem. Vandaar dat ze voornamelijk in de zomer, opeens zoveel blad hebben. Goed, los daarvan is het wel handig voor de energievoorziening natuurlijk.

      Stel nu, dat ze dat wel graag doen, die afvalstoffen lozen.. Dan hoopt dat op omdat er weinig regen valt onder een boom. Zodra de herfst dan in slaat, zit de bodem zo vol met zouten en resten, dat de boom praktisch leeggezogen zal worden door de osmotische drukverschillen. Dat zien we eigenlijk nooit gebeuren. Vandaar dat ik het zo gek vind.. Ik denk dat het een fabel is, wel met het goed idee erachter (wortel- en stamrot voorkomen) maar met de verkeerde uitleg.

    • BackYardPlant
      BackYardPlant commented
      Editing a comment
      Hmm vooral dat van die bomen, daar zit zeker wat in...

      Gek! Ik vraag me echt af hoe dat dan komt, dat het 1. zo verkeerd verspreidt word en 2. ik het ook zo begrepen heb
      Maar inderdaad, het is niet logisch...

      Weet je zeker dat ze via het blad de afvalstoffen kwijtraken?
      hebben ze dan zo weinig afvalstoffen?
      Hoe doen groenblijvende planten dat dan?

      Ach, da's dan wel weer mooi meegenomen.

    #3
    Niet zoals op de foto.
    Zo te zien kan er wel een liter water langs de buitenkant, lijkt wel woestijn.
    Even de gieter vullen en mooi laten regenen boven die pot, of gewoon in de regen zetten, da's nog beter.
    Als je dat niet mooi vochtig houd gaan daar heel moeilijk wortels naartoe groeien.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


    • Anthony997
      Anthony997 commented
      Editing a comment
      Dus gewoon rond de plant goed water geven en paar dagen met rust laten ? Hoeveel liter raad jij me aan ? Ik wil niet dat de plant zich verzuipt, zoals bij mijn eerst kweek ! Bedankt voor de tip. Ik dacht dat het juist goed was om de aarde droog te houden.....actiefe wortels en luchtig....ik had gehoord 10% water geven van je potinhoud dus 60 liter aarde -> 6 liter water klopt dat ?
      Last edited by Anthony997; 24 May 2018, 11:29.

    • Anthony997
      Anthony997 commented
      Editing a comment
      heb de plant net 2 liter water gegeven met ph 6
      de moisture meter staat nu op WET eerst op droog.

    • BackYardPlant
      BackYardPlant commented
      Editing a comment
      Lijkt me stug, 10% van je potinhoud. Gewoon kijken wat het plantje nodig heeft.
      Ik zou geen 6 liter water bij dat formaat plantje doen, dat weet ik wel zeker
Bezig...
X