Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eindelijk Beginnen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Eindelijk Beginnen.

Korting op 420shop
    Het moment is eindelijk uitgebroken!!!
    ik ga vandaag beginnen met zaaien!

nu heb ik jullie advies nodig wat ik niet op Google Of Hier op kweekverslagen kon vinden.

1 na aarde in de pot gedaan te hebben Hoeveel Water geven? En na hoeveel min/uur kan ik de Zaden zaaien in de vochtige natte grond?

2 1 Centimeter diep zaaien toch?

3 ik heb ook 1 bak/pot die al aarde/grond bevat
    en er groeit een basilicum in kan ik er 1 of 2 gewoon naast zaaien? Naast die plant.

4 kan ik ze meteen buiten zetten of eerst Binnen?
    of maakt het niks uit.

Dit zijn de potten waar ze in gaan groot genoeg?
    en ik kan ze gewoon ontkiemen in de aarde toch?

Dit is die grote bak.
    You do not have permission to view this gallery.
    This gallery has 1 photos.

Comment

Comment

Comment

De aarde moet iets vochtig worden zeker niet nat.

Naast die andere plant kan wel, maar is geen goed idee. Haal even wat nieuwe aarde, dat kost bijna niets.

Zitten er gaten in die grijzen pot ? Zodat water weg kan lopen ?

Die grote bak is een kleine bak, en er zit veel te weinig aarde in.

25 liter is wel het minimum voor buiten, voor niet auto. Kleiner kan, maar je maakt het jezelf alleen maar moeilijker.

Buiten is het beste, maar ik ontkiem meestal binnen.
          Lets not criticize but legalize

Comment

Ik zou de zaadjes eerst ontkiemen, grotere kans van slagen. Dan ondertussen even goed verder zoeken met hoe verder
            Mijn kweekverslagen:
            https://tinyurl.com/yxmrfs8w
            https://tinyurl.com/y69gjs6g

Comment

Ik heb 2 weken geleden verschillende zaadjes rechtstreeks in de pot gestoken, maar dat was toch meer dan een cm diep (eerste kootje van je wijsvinger). Binnen de 7 dagen zijn ze allemaal bovengekomen! Ondanks het variabele weer dat er die week was, want ze staan sinds het zaaien buiten

pot bij het zaaien 1x klein beetje met gieter water gegeven, vanaf dan gewoon elke dag boven de pot met waterspuit verneveld, zodat oppervlak licht vochtig bleef

minder risico’s op die manier en werkt perfect!

Comment

• Krueg3r
                Krueg3r commented
                Editing a comment
                asdf
                Last edited by Krueg3r; 11 June 2018, 10:33.

Via Google is alles te vinden, zelfs hier op JD staan howto's voor buitenkweken. Bijvoorbeeld deze: Buitenkweek handleiding (helaas doen de foto's het niet meer)
              Ik geef je mijn visie, en als iedere kweker op dit forum dat ook zou doen, kreeg je waarschijnlijk 100 verschillende manieren te zien die allemaal werken.

1: Nee. Je vult de pot helemaal tot het randje met grond.
              Dan gooi je de pot weer leeg in een emmer, of kuip, net wat je hebt. Doe er nog een handje extra grond bij.
              Dan ga je er wat water bij doen en de grond mixen en kluitjes fijnknijpen.
              De grond heeft de ideale vochtigheid als je er een paar druppels water uit kunt knijpen als je een handje grond pakt en er hard in knijpt.
              Dan vul je de pot met de grond, tot het randje, en niet te hard aanstampen. Dat zakt vanzelf nog in later.

2: Eén tot twee centimeter diep is prima.
              Dieper betekent dat het iets langer duurt voor ze boven is, maar ze zal dan wel al sterker zijn en zeker zonder helm op boven komen.
              Te ondiep betekent dat de wortel te weinig ruimte heeft om te keren.
              Idealiter als je een zaadje zaait, dan doe je dat met het puntje omhoog.
              De wortel zal dan eerst een stukje omhoog groeien, en daarna een bochtje maken naar beneden.
              Soms komen ze zelfs even boven de grond uit. Da's prima, als ze die bocht maar maken.
              Dan trekt ze haar lobblaadjes uit de zaadhoes die achterblijft in de grond.
              Zo gaat het in de natuur.
              In realiteit zie je de zaadhoes vaak mee naar boven komen. Dan heb je 'm dus iets te ondiep gezaaid, of op z'n kop.
              Vaak krijgt het plantje zelf die hoes er wel af, maar als het erg droog weer is kan het zijn dat die blijft steken.
              Hou in dat geval in de gaten of dat hoesje binnen 24-36 uur er af is, of in ieder geval aanstalten maakt om eraf te vallen anders moet je dat operatief gaan verwijderen.

3: Nee, er zit bijna geen grond in die bak, dat gaat niet. (bovendien is die sowieso te klein)
              Grond is de basis, doe voortaan al je potten vol tot de rand, daar zal elke plant van profiteren, ook de Basilicum..

4: Ja, liefst meteen buiten, lekker in de zon. (kies een dag dat het geen 30 graden wordt)
              Daarmee kweek je veel sterkere planten dan dat je ze eerst binnen voorgroeit onder beperkt licht.
              Doe er wel even een stukje gaas over ofzo, tegen vogels en huisdieren, en zolang de zaailingen nog niet boven zijn hou je de bovenlaag vochtig met een plantenspuit.
              Niet met een gieter, en niet op het zaadje gieten, dan spoel je het 10cm de grond in en komt het niet meer boven.
              (ik leg er een stukje plastic folie op de eerste dag)

Ik kan niet zien hoeveel grond er in die potten gaat. Een liter of 20 is eigenlijk wel het minimum.
              Minder grond betekent een kleinere buffer voor foutjes, voor uitdrogen, voor voeding.
              Het kan wel, je kan ook in 1L kweken, maar groter is makkelijker.
              De eerste weken wel opletten dat de grond niet zeiknat regent, mooi zou zijn als je ze dan even onder een afdakje kunt zetten. Wel buiten.
              Een beetje regen mag best, en als ze wat groter zijn kunnen ze gewoon blijven staan.

Tot slot nog even een verwijzing naar het topic Howto: Meerdere foto's uploaden en tussen je bericht plaatsen
              Dan hoef je niet te dubbelposten.

Mogelijkheden genoeg, en ieder doet het op zijn manier.
              Het hoeft niet moeilijk, het mag wel.

Succes.
              Last edited by QnQ; 11 June 2018, 09:02.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

Comment

• QnQ
                QnQ commented
                Editing a comment
                Tot ze echt boven zijn alleen de toplaag vochtig houden, geen water geven.

• Dailysmoker020
                Dailysmoker020 commented
                Editing a comment
                Oke bedankt dus als ik zie grond is droog Beetje wat druppels gieten zodat het weer Vochtig wordt meer niet toch?

• Dailysmoker020
                Dailysmoker020 commented
                Editing a comment
                Nog een vraag
                De eerste 2 zaadje’s zitten al bijna 2 dagen In de grond maar zonder folie is dat een probleem?
                En heb er net 2 in een beker gedaan met water.
                In de kast zodat het donker is of moet het juist In het licht?
                Het is wel een dichte beker met een gaatje in Het midden voor het rietje ( zit er nu niet in ) Is Dat een probleem dat de beker dicht Zit?

Heb 2 zaadje’s ontkiemt
              in een glaasje water
              de andere 2 had ik gewoon gelijk in de grond gedaan.

Heb het met de wortel na boven gedaan.

wat nu

heb gehoord dat er een doorzichtig plastic op moet? Zo ja voor hoeveel dagen?

en moeten er gaten in?

Comment

Bezig...
              X