Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe het beste voorgroeien?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Hoe het beste voorgroeien?

    Korting op 420shop
    Beste forumleden,

    Ik ben een beginner in de kweekwereld en heb zojuist mijn 1e binnenkeek gedraaid in een Secret Jardin tent met 600 watt HPS.

    De vorige kweek heb ik losse zaadjes besteld die ik vervolgens had ontkiemt en meteen in 11 liter potten gedaan met Plagron light mix (zonder voeding, stekgrond of iets anders) en dan onder de 600 watt HPS lamp (wel ruim 1 meter hoogte aangehouden). Nu kreeg ik van een bekende de opmerking dat ik beter een voorgroei tent kon bestellen met een lichtere lamp, omdat dit 2 weken lang veel stroom scheelt t.o.v. van de 600 watt HPS en het effect was in zijn ogen hetzelfde of zelfs beter met een voorgroei tent en een lichtere lamp. Kan iemand mij helpen de onderstaande vragen te beantwoorden?

    - Is het wel/niet verstandig om een voorgroei tent te gebruiken en welke lamp zal ik het beste kunnen gebruiken? Ik heb zowel de 65 watt lamp die bij de tent geleverd is, maar ik heb ook de 125 watt lamp thuis liggen (zie onderstaande links voor de artikelen).

    - Kan ik in deze tent gewoon plastic bakje plaatsen met Plagron light mix en daar de ontkiemde zaadjes in of kan ik beter met stekgrond of iets anders werken? En vanaf wanneer potten jullie dan over naar een 11 liter pot en tot hoe groot blijven ze in de voorgroei tent?

    - En de laatste vraag, ik heb een kleine luchtbevochtiger ter beschikking, kan ik deze gewoon in die tent neerzetten? Ik weet wel dat als ik hem op de lichtste stand zet dat wel de hele tent van binnen nat word met druppels en dat de luchtvochtigheid richting de 90% zal gaan.

    https://www.rajatrading.nl/secret-ja...-compleet.html

    https://www.rajatrading.nl/secret-ja...w-growing.html

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen met de vragen en dat ik een goed begin kan maken!

    Met vriendelijke groet,

    Damian

    #2
    Is er iemand die me advies kan geven?

    Comment


      #3
      Waarom een 2de tent ? Een 2de lamp is voldoende, die kun je in je bestaande tent hangen. Als je ze dan in de bloei wilt zetten wissel je de lampen om en gaan met die banaan.

      Een luchtbevochtiger is niet nodig, als je uit zaad kweekt is de luchtvochtigheid het laatste waar je je druk om moet maken.
      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #4
        Tuurlijk

        Waarom zou je een tweede tent nemen? Je kunt zo'n CFL lamp prima in het zelfde tentje hangen en na een paar weken weghalen en vervangen door die 600W lamp. (Niet in dezelfde fitting uiteraard!!!!)
        1 week draaien op 600W kost ca. 15-20 euro, dus dan kun je een beetje rekenen of dat de moeite van een extra investering waard is.

        Als je autoflowers zaait, dan is het het beste om direct in die 11 liter potten te groeien; anders kun je de ontwikkeling negatief beinvloeden. Met gewone zaden kun je wel in kleinere potjes voorgroeien. Lightmix is voldoende arm daarvoor, zaai en stekgrond is pas verstandig als je een sterk bemeste aarde zou gebruiken.

        Je mag geen luchtbevochtiger neerzetten als die de boel zo vochtig maakt als je nu beschrijft. Elektra en vocht gaan nl. slecht samen. Op de korte duur kan het voor kortsluiting zorgen en op de lange duur kan het contacten doen corroderen.

        succes!

        Comment


          #5
          ...omdat het effect was in zijn ogen hetzelfde of zelfs beter met een voorgroei tent en een lichtere lamp...
          Wat een onzin.

          Als dat zo is moet je de hele kweek zonder lamp draaien, dan wordt het nog beter.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            hello
            ik gebruik ook 600 watt hps over de gehele voorgroei/groei/bloei cyclus in tent 120/120/215
            maar ik heb dimbare EVSA 250/400/600/660 en groei voor onder 250 watt op 25cm hoogte
            na 2 tal weken 400 watt op 40cm en na toppen en omschakeling op 600 watt op 60cm
            wel opletten dat je dan dimbare lampen hebt want een lamp van 400 watt mag NIET in een gedimde EVSA van 600 watt die je op 400 watt instelt
            succes

            Comment


              #7
              Enige voordeel van een aparte voorgroei tent is dat je kan beginnen met voorgroeien als je huidige kweek nog aan het afbloeien is. Al moet je je afvragen of dat echt nodig is als je met 600W hps kweekt, met 3 kweekjes per jaar zou je toch wel voorzien moeten zijn in je behoeften?
              Kweek je met een veel minder sterke lamp dan zou het inderdaad wenselijk kunnen zijn om meer kweekjes in een jaar te kunnen proppen.

              Zelf ben ik ook aan het overwegen of een aparte voorgroei ruimte de moeite (en ruimte) waard is. Zet je beide ruimtes/tenten naast elkaar dan kan je waarschijnlijk rond komen met een enkele afzuiger en filter als de boel verbonden is.
              http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

              Comment


                #8
                Ik doe maar twee rondes per jaar, maar heb wel altijd al een aparte ruimte gehad in om voor te groeien. Eerst zelfgemaakt, nu een DP90 gekocht voor het gemak. Ik bekijk het zo, dat is 4-5 weken minder dat er wiet staat te groeien in mijn huis. Des te korter die periode, des te beter. Klein tentje, wat minder licht, beter reflectie. Alleen maar voordelen.

                Comment


                  #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
                  Ik bekijk het zo, dat is 4-5 weken minder dat er wiet staat te groeien in mijn huis.
                  Deze volg ik even niet? Tijdens het voorgroeien ben je technisch gezien toch ook gewoon wietplanten aan het kweken?

                  http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                  Comment


                    #10
                    Awel, ik start mijn tweede rond al 4-5 weken eerder, de nieuwe zaden gaan deze week nog in de grond bij mij bv. Dus ik ben klaar in april ipv mei. Ik was er zelfs aan aan het denken om een tweede tent bij te kopen om twee rondes tegelijk te draaien en zo maar 3-4 maand wiet te hoeven kweken ipv een half jaar. Maar ik heb de plaats niet.

                    Comment


                    • Cleargreen
                      Cleargreen commented
                      Editing a comment
                      Owkee nu snap ik hem, je draait die twee kweekjes direct achter elkaar.
                      Heb je niet een tweede toilet die je tot kweek kast kunt omtoveren? :p

                    • beowulf
                      beowulf commented
                      Editing a comment

                    #11
                    Als je onder 600 afbloeit, kan je hoofdbloei onder 400 doen, groei onder 250 en voorgroei onder 125!
                    Het ontkiemen zou je zelfs onder led discolicht kunnen doen, daar worden ze voller van dan onder een spaarlamp, zie foto!

                    Links is onder de spaarlamp, rechts onder discolicht.
                    Attached Files

                    Comment


                    • Cleargreen
                      Cleargreen commented
                      Editing a comment
                      Kan je toch echt beter Tneon gebruiken denk ik, alle planten op uw foto zijn behoorlijk gestrekt...

                    • Rreppellsteeltjam
                      Rreppellsteeltjam commented
                      Editing a comment
                      Correct@cleargreen, het was een klein testje, allebei ongeveer 20 watt, maar op dit niveau heeft de disco toch vollere bladeren.

                    #12
                    ik gebruik zelf van 't begin af aan de 600W. Heb wel een 100W liggen die ik kan gebruiken, maar doe ik niet.

                    Als het goed is went de plant aan de omgeving en dus ook het licht. Steeds van lamp wisselen kan de plant wel aan, ze heeft een goed aanpassingsvermogen, echter kost het wel tijd en energie. Een plant die van begin af aan in 1 en dezelfde bak/pot staat, en constant onder dezelfde lamp tijdens de groei, zal naar mijn mening/theorie sneller groeien dan een die meerdere malen wordt overgepot en van lamp gewisseld. Echte proffesionals die perfect kunnen timen zullen daar niet veel verschil meer in hebben, (voorgroeien en overpotten onder minder zware lamp) maar uiteindelijk slow but steady wins the race

                    Comment


                      #13
                      Huh? Wat zou dat energie kosten? Zowat elke ronde die ik doe ervaar ik het tegendeel. En ik ben ooit is gestart onder 600 ook, ze doen het nu sneller onder 120 watt led en dat kan voor 5 stuks makkelijk naar 60 watt led.

                      Hier op 17 dagen. We kunnen die van u volgen, je zal uw best moeten doen om deze bij te houden want die gingen uitzonderlijk snel.

                      You do not have permission to view this gallery.
                      This gallery has 1 photos.

                      Comment


                      • BackYardPlant
                        BackYardPlant commented
                        Editing a comment
                        Nog altijd een heel stuk minder als halen in de shop, dat weet ik wel!

                        ik zeg ieder z'n ding, maar als je die van mij komt volgen, leuk!!

                      #14
                      Je hebt geen kleiner tentje nodig om voor te groeien.
                      Ik neem aan dat je een ballast hebt om je lamp te dimmen.

                      Die zaadjes ontkiem je in het donker, als je wat op ziet komen kan je ze in je 11 ltr. plagron potten stoppen en tevens je lamp al op het laagste pitje zetten.
                      Ik weet niet wat voor ballast je hebt voor je hps maar ik ga uit van het begin op een 50% dan kom je uit op 300 w.
                      Hang de lamp dan niet te laag zoals de vuistregel maar een stukje hoger.
                      We zitten nu al in december dus die temperatuur zal wel goed zitten neem ik aan .

                      Je kan die luchtbevochtiger even gebruiken dan gaan ze als een speer .
                      Raad dan af je afzuiger niet te gebruiken want dan zit je filter zo vol met vocht.
                      Het word dan idd wat nat zeil aan de binnenkant dat naar beneden loopt langs je opvangzeiltje en op je naden kan gaan doorlekken.
                      Je kan er een flinke bad handdoek overheen halen of je schippert wat en doet het op de niet vochtige manier .
                      Je voorgroeitijd moet je zelf gaan bepalen, let wel dat je planten vanaf 12/12 nog een 4 a 5 weken zeker doorgroeien.
                      The seeds of today are the flowers of tomorrow

                      Comment

                      Bezig...
                      X