Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorwateren en eerst volgende waterbeurt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Voorwateren en eerst volgende waterbeurt

    Korting op 420shop
    Dag forum,

    Vraagje ivm bewateren...

    25 dagen geleden heb ik een aantal AF zaadjes gepland in 12L potten (2x Dinamed AF CBD, 1x Honey Peach AF CBD). Deze zijn mooi ontkiemd en zijn aan het groeien (de Dinafems zijn wel aan de trage kant).

    Ik gebruik universele potgrond (Structura, van het lokale tuincentrum) en waar ik gezaaid heb, heb ik lokaal zaai/stek grond gebruikt (10cm diep en breed). Beiden in combinatie met +/- 15% perliet.

    Nu, dit is het eerste jaar dat ik kweek, en las hier en daar dat je je grond kan voorwateren wat ik dan ook gedaan heb: ik heb de grond bewatert tot er een beetje aan de onderkant uitliep, 24u laten rusten, nog wat grond toegevoegd, weer een klein beetje bewaterd en dan gezaaid.

    Nu m'n vragen:
    • ik vroeg me af wanneer ik eigenlijk opnieuw water moet geven. We zijn 25d later, en m'n watermeter meet nog altijd een natte grond aan (ong. vanaf de helft diep). De planten vragen ook niet naar water, maar zoals ik schreef, heel hard groeien de Dinameds niet. Maar 25d lijkt me heel lang om geen water te geven toch?
    • kan het zijn dat de groei geblokkeerd wordt doordat de pot nog steeds vochtig/nat is?
    • nu, m'n Honey Peach (boven op foto's) groeit wel als onkruid, enkel de Dinameds lopen achter (1 is wel misgroeid, de andere is wel normaal (onder op foto), dus niet zeker dat het door het water komt.
    Bedankt!
    M
    Last edited by menos; 30 June 2018, 23:47. Reden: Dinameds van Dinefem dus.

    #2
    Boven de Honey Peach, onder de Dinafem...
    Attached Files

    Comment


      #3
      Ik zou persoonlijk nooit op een schema water geven. Zorg gewoon dat zodra ze water nodig hebben, ze het ook krijgen. Onthoud ook: Het is en blijft onkruid, het heeft niet veel nodig en staat liever droog dan te nat.
      De groei kan zeker gestopt worden door te veel vochtigheid. Dit komt doordat de vrouwtjes dan gaan focussen op overleven, en niet op groeien.
      Ze zien er verder super gezond uit dus veel zorgen hoef je je niet te maken.


      Comment


      • menos
        menos commented
        Editing a comment
        Hey HTF, bedankt voor je reactie. Het zijn klassieke plantenpotten, dus er zitten idd zeker genoeg gaten op de bodem.

      • menos
        menos commented
        Editing a comment
        Ik vraag me af of dat voorwateren nefast is voor de groei... de wortels vinden immers direct water wat hun groei niet stimuleert toch? Kan je niet beter met niet-voorbewaterde grond starten?

      • happytreefriend
        happytreefriend commented
        Editing a comment
        Ik water zelf niet voor, vaak zijn die dingen die je groei ''super goed'' maken een beetje onzin.
        Ik geef om de twee dagen water, en kijk dan hoeveel ze nodig hebben door de pot te wegen en naar de bladeren te kijken/voelen.

        Stekken houden heel erg van vochtigheid, maar nemen dit op via de blaadjes, niet wortels. Die van jou zijn al wel plantjes dus die zullen wel water nodig hebben.

      #4
      Als de aarde uit de zak komt is deze vaak al vochtig genoeg, in het begin hebben ze niet veel nodig, het is al gauw teveel.

      Een dag zonder wiet kent Flip niet.

      Comment


        #5
        Ok, les voor volgend jaar. Bedankt!

        Comment


        • Flip Hasjkip
          Flip Hasjkip commented
          Editing a comment
          Als je je aarde vochtig maakt pak dan een handvol en knijp deze tot een bol. Knijp daar dan hard in en als er druppels uitvallen dan is de aarde goed. Loopt er een straaltje uit dan is het te vochtig.

        #6
        Heb je wel een goede vochtmeter? Alles onder de 25euro werkt vaak slecht tot niet. Ik gaf pas na een maand water aan mijn LED binnen kweek :p

        Comment


        • menos
          menos commented
          Editing a comment
          't is zeker een cheapo vochtmeter: zo een analoog groen geval met 2 lange pinnen die tevens dienst doet als EC meter (werkt slecht) als licht meter.
          Gezien hij afhankelijk van de plaats weldegelijk van droog naar medium naar nat gaat ga ik er van uit dat ie wel ok is. Bij nat aangegeven stukken blijft er ook veel meer vochtige grond aan die pinnen hangen die aan de aangegeven droge stukken.

          Als je zelf pas water geeft na een maand dan kan het dus dat ze nog geen extra water nodig hebben, zal verder naar de meisjes luisteren.

        #7
        Oorspronkelijk geplaatst door menos View Post
        25 dagen geleden heb ik een aantal AF zaadjes gepland in 12L potten (2x Dinafem AF CBD, 1x Honey Peach AF CBD).

        Volgensmij is Dinafem de zadenbank.. (Ik denk ik meld het even, misschien wil je graag weten wat je daadwerkelijk hebt staan)
        Ik kan zelf geen Dinafem AF vinden van Dinafem, of heet ie Dinafem en is ie van een andere zaadbank? In dat geval ben ik benieuwd naar welke zaadbank zo een spelletje speelt
        Of als ik gewoon verkeerd zoek wil ik het ook weten hoor haha



        Oja, je zal je verbazen met hoe weinig water deze planten zich kunnen redden.
        Wel goed opletten dat ze niet gaan slap hangen, dan moet je ze toch echt even water geven..
        In zulke potten, zou ik me met dit formaat plant niet al te veel zorgen maken of er nog wel genoeg water in zit, als ze goed nat zijn ingewaterd, tot dat ze dus slap hangen

        Comment


        • menos
          menos commented
          Editing a comment
          Wooops, my bad! De strain is Dinamed CBD auto van Dinafem. De namen lijken zodanig op mekaar...

          Ik ben gewoon wat teleurgesteld over de ontwikkeling van deze strain denk ik. Omdat m'n vorige kweek (velux kweek/april) van RQS ook heel traag ontwikkelde stelde ik me vragen over het 'inwateren'.

        • BackYardPlant
          BackYardPlant commented
          Editing a comment
          aaah oke! ben benieuwd hoe die gaat, ken hem niet


          Het ontwikkelen moet gewoon nog losbarsten joh, dat is ergens in de 3e ;a 4e week ineens BOEM

        #8
        menos maar let wel op hoor want vanaf een dag of 30 gaan ze echt zuipen. Ik meen te herrineren dat ze zo rond die tijd 250ml ps om de dag kregen. Maar is natuurlijk afhankelijk van veel factoren.


        Dus dit feestje is van korte duur. Ik zit nu op dag 82 en ik geef ze elke dag een halve liter onder LED

        Comment


          #9
          Heb je ooit wel eens je potten opgetild? Zwaar betekent te veel water, verderlicht betekent water geven. Plantjes herstellen eerder van 'te droog' dan van 'te nat', dat laatste kan blokkades en wortel rot veroorzaken en dat is niet bevorderlijk voor de groei.
          Stemma doet het forum, stout 2017

          Stemma doet stout (2016)
          Dark Devil en Punisher#2 in huize Stemma

          Comment


            #10
            Ik til ze geregeld op (ik verzet ze een paar meter voor een uurtje of 2 extra zon), ze zijn zeker niet zo zwaar als een emmer water, maar vederlicht nu ook niet. Ze lijken wel gelukkig te zijn: groen en geen hangende bladeren. Ik denk dat er dat er eigenlijk nog altijd genoeg water in zit ... voorlopig.

            Comment


              #11
              als je twijfelt met water geven en je wilt beetje investeren doe dan zoals ik en koop blumat tensiometers (wel 30 euro/stuk)
              bij mij staat er in elke pot een meter (18 liters) en ik hou de vochtigheid rond de 150/200
              das normaal iets te droog maar beter te droog dan te nat en ik laat de wortels wat werken voor hun water
              succes verder met je dames

              Comment


                #12
                Watermeter even testen. In droog, nat, middelmatig nat. Misschien staat er ergens een testje online want ik gebruik die dingen niet.
                Ik vind 0 druppels water in 25 dagen toch wel heel weinig. Ik zou er een voorzien van een halve tot hele een liter water en dan de komende dagen eens kijken of het verschil gaat opleveren. Het is zo droog buiten op het moment. Het blad staat de hele dag op standje verdampen.
                Ik snap niet zo goed dat de tendens op het forum momenteel lijkt te zijn weinig water. Met dit weer.
                Als ik kijk naar mijn eigen planten dan zijn ze de dag na een waterbeurt flink gegroeid.
                Ik sluit me wel aan bij dit, te nat is zeker niet goed. Te lang te nat is zelfs echt funest.
                Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

                Comment


                • Flip Hasjkip
                  Flip Hasjkip commented
                  Editing a comment
                  Denk dat mensen te bang zijn om teveel water te geven. Heb ik ook, gaf vorige week nog 150 ml op 11 liter root pouches. Heb het al verhoogd naar een halve liter per dag en nog staan ze iedere avond droog. En dat is binnen, buiten komt er nog meer wind aan en is het warmer.

                • Ongeldig
                  Ongeldig commented
                  Editing a comment
                  Flip Hasjkip Wateren blijkt iets om onzeker over te zijn. Gezien de vele meters op het forum, helemaal bij de binnenkweek, dan komt het veel preciezer. Dus dat is logisch. Planten in de volle grond, plastic/aardewerk pot en rootpouches bijvoorbeeld hebben krappere en ruimere grenzen voor water.
                  Volle grond, zolang het niet wekenlang dagelijks regent loopt het wel los. Water kan weg.
                  Geen gaten in een vaste container dat gaat gegarandeerd fout.
                  Vaste containers met gaten blijft moeilijk te zien aan het forum.
                  Rootpouches, minder problemen lijkt het. Maar worden minder gebruikt buiten.
                  Van onder af wateren met vaste containers gaat niet voor iedereen goed.
                  En dan hebben we nog niks gezegd over het medium dat gebruikt is. Kokos turf, compost, zand of klei grond etc. De verschillende potgronden en voor bemeste tuinaarde. Het heeft allemaal invloed op de mate waarin water wel of niet wordt vast gehouden.
                  Plant lezen, logisch redeneren en gevoel volgen. Dat werkt voor mij het beste. Na een ondernomen actie minimaal 1-3 dagen aankijken wat de reactie van de plant is. Achja, mijn planten zijn ook niet perfect. Ieder zijn ding.

                #13
                Ik zal vanavond eens gieten en zien of het veel verschil maakt...

                Comment


                • Ongeldig
                  Ongeldig commented
                  Editing a comment
                  Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte?

                • menos
                  menos commented
                  Editing a comment
                  uiteraard

                #14
                Ongeldig wel, ik moet zeggen, met wat extra water is de groei toch meer aanwezig. De bladeren blijven wel klein (bonsai style, 2x zo klein als m'n Fast Eddy en m'n Honey Peach), maar hij groeit wel wat harder. Nu, het weer is nu ook veel beter natuurlijk...

                Ik heb wel een groot verschil in gewicht tussen m'n Dinamed pot (zwaar) en de Honey Peach (licht). Ook logisch want de HP is al 3x meer ontwikkeld. Misschien zat er dus nog genoeg (te veel?) water in, maar niet in de buurt van de wortels? Geen idee...

                Met de onverwachte plensbui van vorige nacht zijn ze echter nog extra bewaterd geweest, ik hoop niet te veel deze keer...

                Ik denk dat ik de volgende keer niet meer zo veel zal voorwateren, maar de tip van de Haskip zal volgen...

                Comment


                • Stemma
                  Stemma commented
                  Editing a comment
                  Waar heb jij een Fast Eddy staan? Ik heb ze net ontkiemt (en 1 om zeep geholpen )

                • menos
                  menos commented
                  Editing a comment
                  Ik heb geen kweekverslag, maar hier heb je een foto van voor de oogst: https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...lad-weinig-top.

                  Het is m'n allereerste kweek, dus ik heb veel fouten gemaakt. (te vroeg, achter Velux, geklooi met voeding, ...). Benieuwd hoe ze het bij jou gaat doen.

                #15
                Onverwachte plensbuien. Die komen bij mij alleen in mijn dromen voorbij de afgelopen twee maanden
                Ik ben jaloers op jouw dames. Moeder Natuur heeft haar vruchtwater bij hun gelost.
                Scheelt je in ieder geval weer een waterbeurt.
                Nu dan oppassen dat je niet teveel gaat geven
                Dank voor de update. Mooi om te horen dat ze blij zijn met wat extra vochtigheid en daardoor iets gegroeid zijn.
                Die verschillen in bladgrootte en vorm kan natuurlijk ook nog liggen in het verschil in soort.
                Konijnenvlees is gezond & ik kan hard meppen.

                Comment


                • menos
                  menos commented
                  Editing a comment
                  Heheh, we hopen allemaal op een beetje water. Was maar een paar centimeter hier, maar beter dan niets nietwaar?

                  Ik kijk op https://growdiaries.com/diaries/9108-dinamed-cbd-auto om een idee te hebben waar ik me aan mag verwachten. Daar doen ze het toch beter... het zal aan mij liggen.
              Bezig...
              X