Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lucht afzuigen of toevoegen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Lucht afzuigen of toevoegen?

    Korting op 420shop
    Heb een tent van 70x70 met daarin 1 plantje heb een led lamp van (300w) opgenomen vermogen 60w.

    Verder heb ik een lucht slang via het dak en daar mee kan ik dus nu lucht afvoeren of toevoegen.

    Nu mijn vraag wat kan ik het beste doen afzuigen of toevoegen?

    Last edited by Hebriblok; 17 May 2022, 18:13.

    #2
    Met die kleine tentjes heb je een actieve in en uitlaat nodig met filter, ligt ook aan de warmte en lv natuurlijk.

    Afzuigen is het best, meer vermogen, ook effe zorgen voor dat je geen haakse bochten hebt en gladde buizen.

    Comment


      #3
      Oke draai ik de ventilator even om.

      Met filter bedoel je een koolstoffilter neem ik aan en wat is die inlaat moet je daar ook een ventilator op zetten of zet je dan een van die lucht sluizen open?
      Last edited by Hebriblok; 17 May 2022, 19:03.

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Fine tunen met de dimmers die je op beide afzuigers zou moeten hebben.

      • Rietslang
        Rietslang commented
        Editing a comment
        Valt er dan fine te tunen tussen inblaas op een variac dimmer en uitblaas op een variabele smartcontroller ?
        Of zijn daar andere dimmers voor nodig?

      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Dat weet ik niet Rietslang, ik heb twee dezelfde dimmers.

        Het lijkt mij niet zo moeilijk om twee afzuigers zo te regelen, dat de temperatuur en luchtvochtigheid veranderen.

        Hierbij heb ik gemerkt dat de inlaat stiekem toch meer invloed heeft.

      #4
      Inlaat is onderin in de tent. De koolstof filter en afzuig gaat via de bovenkant zo het dak uit.

      Je kan een ventilator erbij zetten voor betere luchtcirculatie

      Comment


        #5
        Halve vermogen van wat bedoel je ?

        Als koolstoffilter 230m3 heeft dan afzuiging op 115m3?

        Voor die inlaat moet je dan ook lucht in blazen ?

        En moet he dat verversen van dat lucht ook aan hebben als de plant " slaapt" dus 24/7 ?

        Comment


          #6
          Het liefst laat je de afzuig 24/7 aan staan. De bedoeling hiervan is om de luchtvochtigheid continue af te laten zuigen en zo laag mogelijk te houden. tegen de 40% in de bloei. En 60-80% in de groei fase. Indien je besluit om de afzuiger minder dan 24 uur te laten draaien zul je zien dat de temperatuur te warm word als de lamp aan staat en luchtvochtigheid gaat omhoog.

          Voor de inlaat kan je lucht inblazen, hoeft niet. Maar word wel geadviseerd. Je zou het inblazen van de inlaat achterwege kunnen laten en eerst kijken of de afzuig sterk genoeg is om de temperatuur stabiel te houden. De afzuig trekt namelijk ook koude lucht van de inlaat aan. Waardoor je een luchtcirculatie krijgt.

          vergeet niet een buis in de inlaat te steken want hier mag geen licht van buiten doorheen lekken.

          ​​​​​​​voor het beste is een filter die 1 op 1 is met je afzuig:
          Voorbeeld: 230m3 filter en een afzuig van 230m3

          filter capaciteit lager dan de maximale capaciteit van afzuig zou ik nooit doen. liever hoger of gelijk

          Comment


            #7
            Wrm zou je een actieve inlaat nodig hebben?
            Gwn alleen een afzuigertje met koolstoffilter lijkt me voldoende?
            kleine clipfan voor de ventilatie en hoppa.
            Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
            Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

            Comment


            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Tenzei je inlaat te klein is, dan wordt de weerstand te groot en zuigt die nog maar 50 kuub weg Als je dan je tent niet wilt mollen is een actieve inlaat indd een mooie oplossing. Maar wel vreemd dat je niet genoeg hebt aan 250m3/h/ Zal wel iets niet helemaal soepel draaien ofzo.

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Bochten in combinatie met sneaky opereren.

            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Hahaha ja dat werkt ook nie mee

            #8
            Ik heb wel een actief inblaas setje aangeschaft, nog niet in gebruik genomen.Het gaat om dit setje zie foto.
            f6ef3a5b38b4175da782106911f00826a81a68a9.jpg



            Actieve inblaas set 190m³ met Perfo luchtslang 125mm


            Zeer geschikt voor kweek systemen met een afzuig capaciteit tot 500m³

            Deze set heeft dus 2 meter slang, 1 meter standaard en 1 meter Perfo luchtslang
            Verbruik van deze set is ongeveer 22 Wat


            Ik heb een 120x120x200 tent, maar tot nu toe gebruik ik de inlaten passief, maar ga er wel gebruik van maken.
            Wanneer....? Binnenkort

            Gekocht bij

            https://www.greensell.nl/c-1512721/a...t-kweekruimte/

            Succes

            Comment


            • Old dawg
              Old dawg commented
              Editing a comment
              Dat is inderdaad iets om over na te denken Rietslang had daar nog niet bij stilgestaan omtrent die andere passieve inlaten, ga morgen ff met ze bellen hoe en wat

            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Passief afsluiten ja.

            • Old dawg
              Old dawg commented
              Editing a comment
              Ja & nee, heb vandaag gebeld, gaat om de onderdruk, valt die weg, en/of te weinig, dan de passieve inlaten dicht maken.

            #9
            Onder in mijn tent zitten ook twee rechthoeken met wat mesh er voor is dat voor passieve lucht toevoer? En zo ja als je die open zet dan komt er dan er dan niet te veel licht de tent binnen tijdens de slaap periode ?

            Comment


            • Rreppellsteeltjam
              Rreppellsteeltjam commented
              Editing a comment
              Ja, daar moet je dus rekening mee houden, met actieve inlaat niet.

            • Nederhigh
              Nederhigh commented
              Editing a comment
              Je kunt er iets van koolstof matten tegenaan plakken. In ieder geval iets dat van materiaal dat wel lucht doorlaat maar geen licht. Die filterdoeken voor afzuigkappen in de keuken lijken me aardig geschikt.
              Maar met gewoon een goed stuk stof kom je misschien ook heel ver.

            #10
            Nou ben je der daar al wat wijzer uit geworden?
            Wordt het je zeker wel meer duidelijker als je weet hoe er 2 (al dan niet variabele) afzonderlijke timers op elkaar afgestemd kunnen worden, en of die tering lichtdoorlatende passieve inlaten daarbij allemaal potdicht moeten??
            Goeie vraag wel, benieuwd

            Ik denk ok dit lukt wel met 2 timers die constant (dag/nacht) hetzelfde tempo aanhouden,
            maar met bvb 1 vaste variac inlaatinstelling in combi met bvb 1 variable smartcontroller bij de uitlaat word het moeilijker/onmogelijk afstemmen??
            ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

            Comment


              #11
              Ik heb 2pasieve uitlaten onderin de tent 1open 1dicht ivm temperatuur.
              zuigen dus wel verse lucht via Koolstoffilter in mijn tent de onderste uitlaat zorgt met ventilatie toch voor genoeg afvoer? Op tijd kamer verluchten ook wel natuurlijk.
              zo komt enkel de filter in de tent en plaats om led mooi te hangen

              Comment


              • Rietslang
                Rietslang commented
                Editing a comment
                Hoezo op tijd de kamer verluchten? Omdat die denk je geen lucht gng krijgt om aan te zuigen laat je de deur nu en dan es open staan en wat als je dat es vergeet zuigt je tent vacuum of wat of je kweekt in een redelijk grote potdichte kamer?
                Je weet dat er gng afvoer is en de passieve luchtopeningen voldoende zijn als je tent (niet overdreven) vacuum trekt, genoeg luchttoevoer buiten de tent is nog iets anders..
                Of daar mss ook aan af te leiden

              #12
              Eens uittesten @Rreppellsteeltjam, heb er nu in de vierkante meter met actieve 190m³ inlaat en bij deze temp en lv een waarde van max75% en minstens 14°, es het verschil checken door enkel passieve luchtinvoer maar dan wss eenzelfde vochtigheid tenzij er verwarming in het kamertje geplaatst.

              *verschil wordt gecheckt door een zelfde tentvacuüm..
              ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

              Comment

              Bezig...
              X