Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water ook afzuren bij biologische voeding?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Water ook afzuren bij biologische voeding?

    Korting op 420shop
    Beste mede kwekers,


    Ben in maart begonnen met het buitenkweken van mijn eerste autoflowers. Eentje (Northern Light) is bijna klaar en wat ziet ze er heerlijk uit!

    De grond die ik heb gebruikt, is een potgrond van de lokale growshop. In de groeifase heb ik geen voeding gegeven omdat die al in de grond zit en sinds de bloei geef ik Plagron Bloom.
    Nu heb ik wel eens vaker gelezen dat bij biologische voeding het niet nodig zou zijn om je water af te zuren. Klopt dit?
    Ik heb geprobeerd om er achter te komen waarom dit zo zou zijn. Maar heb nooit een reden kunnen achterhalen.

    De combinatie van lauw kraanwater, voeding uit de grond tijdens groeifase en Plagron Bloom in de bloeifase lijkt perfect te werken. Vraag me alleen af of er meer in kan zitten.
    Ben van plan het de volgende keer dus ook eens te gaan proberen met Plagron Lemon Kick. Maar dan moet het wel zin hebben natuurlijk. Vandaar mijn vraag (en natuurlijk omdat ik graag wil weten waarom het vaak gezegd wordt en ik daar ook mijn kennis weer mee kan verbreden)

    Ik hoor het graag.


    Attached Files

    #2
    Ook bij organisch kweken wordt de pH geregeld simpelweg door toevoegen van voeding aan kraanwater. De zuurheid van de voeding beïnvloedt de pH-waarde. Het verschil is dat de waarde bij organisch kweken meestal niet wordt gemeten en dus merk je het ook niet wanneer die te hoog of te laag is.

    Mijn antwoord is dus ja: meet de pH waarde ook bij organisch kweken, want je regelt die toch door de voeding aan het water toe te voegen. En zolang je alleen kraanwater geeft is het raadzaam de pH te verlagen naar ongeveer 5.5.
    Horks Fototopic 2.0

    Comment


      #3
      Als ik het goed heb...
      Het mooie aan een organsiche bodem is juist dat het zijn eigen PH goed reguleert.
      De bacterien, schimmels en wortels van je plant doen dat zelf.
      Zolang je dus niet enorm afwijkt van de aanbevolen dosering moet dat wel goed zitten.
      Howto foto's in je berichten plaatsen | Belangrijk: Topic Titels
      Veel gestelde vragen over het forum | Hoe Quoten / Citeren

      Comment


      • Hork
        Hork commented
        Editing a comment
        Nee dat is niet zo, het water uit de kraan heeft domweg een te hoge pH waarde en als je dat vaak genoeg geeft wordt de pH in het medium ook te hoog. Doordat biologische kwekers vaak ook nog wat voeding door het water mengen later in de cyclus, wordt de pH wat lager door de zuurheid van voeding (Canna is zo zuur dat de pH meteen goed was) maar de pH meten en bijsturen is beter. Regenwater heeft een lagere pH dan kraanwater en dat is niet voor niks.

      #4
      Hoe hoger de EC van je giftwater des te groter de invloed de ph waarde ervan heeft op de ph waarde in je grond.
      In grote lijnen:

      Regenwater beïnvloed de ph van je grond nauwelijks.

      Kraanwater een beetje

      Kraanwater + minerale voeding , heeft veel invloed.

      En dan is nog van belang hoe /hoe lang je het geeft .

      Comment


        #5
        Ik geef zelf ook biologische voeding (van Biobizz), zonder voeding zit m'n kraanwater op een PH van rond de 8, met voeding zit ie altijd tussen de 6.5 en de 5.5 (lager = meer voeding)
        Ik wil vanalles en ik moet helemaal niks.

        Comment


          #6
          Beetje late reactie van mij maar beter laat dan nooit.

          Ik snap het nu. Als je vloeibare voeding bij het water doet wordt de PH lager. Ik moet alleen de PH verlagen als ik puur kraanwater geef in de groeifase en laatste bloeiweek.
          Toch maar eens gaan investeren in een ph meter en kijken of ik duidelijke verschillen ga zien in de kweekjes.

          Bedankt in ieder geval voor de reacties!!

          Comment

          Bezig...
          X