Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tensiometers bij kleiere potten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Tensiometers bij kleiere potten?

    Korting op 420shop
    Ik twijfel nog wat ik voor de volgende kweek wil gaan doen.
    Een van de opties is vier planten in 7,5 liter stoffen potten.
    Ik gebruik nu 11 liter pouches in mijn 60x60 en vindt dat wat te vol (eigenlijk vochtig) als er vier planten in zouden staan.

    Ik begrijp de nadelen van kleinere potten (minder buffer, vaker water geven, wellicht mogelijk wat kleinere planten) maar wat ik me vooral afvraag is of ik mijn tensiometers kan gebruiken bij dat soort formaat pot.
    Aangezien de meters 25cm lang zijn en de stoffen potten maar 20cm hoog zullen ze dus een stukje uitsteken (je wil de punt van de tensiometer ook niet helemaal tegen de bodem aan hebben).
    Is dit een probleem? Heeft iemand daar ervaring mee?
    https://www.jointjedraaien.nl/wietfo...e_smiley69.gif

    #2
    Ik had ook te lange tensiometers gekocht. Ze mogen iets van 10cm boven het oppervlakte uitsteken volgend de handleiding, omdat anders temperatuurverschil tussen de waterkolom boven en onder de aarde de meetresultaten kunnen beïnvloeden. Maar ze werken prima. Denk dat je ze kan gebruiken.

    Comment


    • Snuitje
      Snuitje commented
      Editing a comment
      Ik heb geen blumats trouwens maar stelzner. Dus zeker weten doe ik het ook weer niet.

    #3
    Je kunt altijd nog een kortere kegel erop draaien, heb ik ook gedaan bij ene om te kijken wat t verschil was tussen de tensio dieper en ondiep. Past gewoon is enkel een andere kleur.
    38B5BB4C-D338-41F0-820C-6B3F357DDC81.png
    Runtz-Rainbow Candy | Dosidos AF | Guerilla | Original Oreoz(2)

    Comment


    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Dus ipv 25cm diep zit je ongeveer 10-15cm diep

    #4
    Tot hoever moeten die langere tensiometers in de grond?

    Ik had ze eerst halverwege erin gedaan, maar de meter gaf 0 aan.
    Nu heb ik ze tot aan het plastic buis gezet, dus ongeveer 15 cm.
    Veel gestelde vragen over het forum
    JOINTJEDRAAIEN.NL - Smoking Community
    420Shop.NL
    "Wat je kunt maken, kun je ook kraken."

    Comment


    • Ketelhuis
      Ketelhuis commented
      Editing a comment
      Bedoel je die van 45cm? XL formaat?
      Die kegels van tropf druppelsysteem zijn precies dezelfde verbinding als je tensiometer dus je kunt andere maten eropzetten.
      Dat ze 20€ meer vragen voor de xl is belachelijk.

    • JimBean
      JimBean commented
      Editing a comment
      Dit zegt de handleiding:
      Steek nu de meter rechtsdraaiend in de aarde ca. 15-18 cm diep aan de buitenkant van de wortelzone, niet te dicht bij de stam. Bij kuipplanten ca 5-8 cm van de rand.

      Dus in theorie zou 15cm diep (dus vijf cm boven de bodem van de pot) moeten werken....ik ga in elk geval even kijken naar de suggestie van Ketelhuis want 10cm lijkt me ideaal als de pot 20cm hoog is.

    • Silas
      Silas commented
      Editing a comment
      Ja, die bedoel ik Ketelhuis Ik ben er via via aan gekomen en heb de handleiding niet gelezen(

      Dank je JimBean, nu is het duidelijk. Het is voor erbij en om te proberen. Ik geef altijd water op gevoel en weging.

    #5
    Oorspronkelijk geplaatst door JimBeam View Post
    Ik gebruik nu 11 liter pouches in mijn 60x60 en vindt dat wat te vol (eigenlijk vochtig) als er vier planten in zouden staan.
    Deze volg ik niet, waarom zou je minder grote potten willen vanwege "te vochtig"? Ik bedoel, het zijn toch de planten die voornamelijk verdampen, desnoods dek je de aarde af met wit schelpenzand, of begrijp ik je verkeerd?

    Comment


    • JimBean
      JimBean commented
      Editing a comment
      Ja mijn gedachtegang is waarschijnlijk niet correct....meer aarde is meer water...maar ik weet niet waar het bulk van de verdamping vandaan komt, zijn dat de bladeren?
      Heb wel het gevoel dat de tent erg vol zou worden met vier 11 liter potten, maar microkwekers lachen daar natuurlijk om

    • KritischeMassa
      KritischeMassa commented
      Editing a comment
      Ik lach nergens om, ik probeer te bedenken welk probleem je probeert op te lossen en of dat ook echt een probleem is. Want ik denk dat als je kleiner potten kiest om de Lv te beheersen je een vergissing maakt. De bladeren, de plant, zal het meeste verdampen, de aarde natuurlijk ook een beetje, maar dat is nihil, zeker als het bladerdek schaduw werpt. Hoe groter de hoeveelheid plant, des te meer verdamping, en dat wil je ook, transport van voeding, topvorming, ademen, alles verbruikt water

      Dus nou ja ik zeg, de oplossing voor het probleem moet je niet zoeken in kleinere potten maar in betere ventilatie en temperatuur beheersing. Hoe meer plant je op een klein oppervlak hebt hoe meer verdamping, minder water geven, links,- of rechtsom zal zeker tot lagere Lv leiden, maja, dan ken je net zo goed die kast leeg houden
Bezig...
X