Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvragen en hoe discreet te werk gaan.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Beginnersvragen en hoe discreet te werk gaan.

Korting op 420shop
    Hey allemaal.

Al jaren wiet fan, regelmatig buitengrows gedaan. Maar nooit naar binnen.

Tot heel erg snel. Ik kan eigenlijk niet wachten..

Ik heb me een beetje verdiept in de verschillende merken tenten en spullen.
    Ik ga denk voor een Mars-Hydro tent met LED verlichting. Ik heb al een luchtontvochtiger, clip-fans, hygrometer enzovoort.

Ik heb vooral vragen over het afzuigsysteem.
    Wel of geen actieve inlaat en waarom?
    Kan ik uitblazen in de ruimte waar mijn tent staat? Of moet ik naar buiten uitblazen? Hoe voorkom ik dat ik warme lucht naar buiten blaas? Ik woon namelijk in de drukte, jullie begrijpen natuurlijk net zo goed als ik dat warme lucht een risico is.
    Hoeveel geur ontstaat er in de volle bloei? Hoe zorg ik ervoor dat ik dat minimaliseer zo ja?

Hoe stil zijn de afzuigers van MarsHydro, Spiderfarm enzovoort... Stil in de zin van valt het op?

Kan ik beginnen met een LED met lage wattage zoals 150 of 200watt? Of is 300watt of meer aan te raden? Het moet gewoon goed zijn , maar als ik ook goede resultaten kan halen met lagere wattage prima.

Kan ik een tentje draaien met alles erbij zonder scheve gezichten te krijgen bij de stroom meneer?

Ik wil graag binnen beginnen maar ik eis mezelf dat ik eerst uitzoek hoe ik dit zo discreet mogelijk kan doen. Hoe graag ik ook wil starten.

Mijn plan is om een 120×60 of 100×100 tent te gaan gebruiken. Ik ben erg fan van Cookies, Cakes, Runtz, Gelato enzovoort , zijn dat moeilijke strains om te kweken?

Ik hoor t wel dames en heren. Thnx alvast!

Soler & palau zijn de stilste.

Gewoon je rekening betalen.

Of naar buiten uitblazen of van buiten ( je kamer) verse lucht halen.

Filters zijn belangrijk en de lv beneden de 70% houden in de bloei.

Je kan in een kleine tent beginnen 60/60/100 met cosmorrow strips en later naar de grote tent met de grote lamp met dimmer eventueel.

Er zijn geen moeilijke soorten, sommige kwekers hebben gewoon moeilijke kweekjes.

Belangrijkste is de watergift, potten tillen dus, zwaar is geen water licht wel.

Comment

• Raver
      Raver commented
      Editing a comment
      Zat al te kijken naar Soler & Palau. Zal dat toch nodig hebben in een vrij gehorig gebouw. Ik wil liever niet naar buiten uitblazen als dat niet nodig is. Liever ventileren met ramen open. Dat is hier heel normaal. Ben toch huiverig voor een opvallende warmtebron. 😅

Filters kom ik wel uit; heeft het bijvoorbeeld ook zin om luchtzuivering aan te brengen in de vorm van 2 of 3 van die portable luchtzuiveringsapparaten? Als compensatie voor het uitblazen ook.

• Rreppellsteeltjam
      Rreppellsteeltjam commented
      Editing a comment
      Nou, er komt veel vocht vrij bij het kweken, 1 plant in een 10 liter pot verbruikt 1 liter per dag!

Dus lv op orde is nummer 1 want anders werken je filters niet!!!!!

Daarna kan je 10 filters op hangen.

Dus ook niet handig om je ramen open te hebben met de hoge lv buiten.

Dus aircosysteem is een aanrader.

Verbruikt stroom en heeft waarschijnlijk een unit buiten of een uitlaat buiten.

En regelt ook gelijk je temp en lv.

Voor kweken is dat tegenwoordig wel nodig hoor, een klimaat kamer die al op orde is zodat je die problemen al getackeld hebt.

Kost stroom, levert gemoedsrust op.

Howdy cowboy,

Alle afzuigers maken geluid, een beetje ouwe huisventilatie doet dat ook. Hier thuis zelfs meer als de afzuigfan van mijn kweektent. De afzuigers van MH en SF zijn goed, maar niet de beste. Dat kan ook niet, want daarvoor moet je gewoon naar de echte afzuigboer zoals bv. Solar&Palau, ikzelf gebruik een overgedimensioneerde primaklima whisperblower op max 40% ofzo.
    Ec-motor, temp controle zodat je in de nachten en kouwere dagen automatisch stiller/minder gaat afzuigen. Geisoleerde softbox is altijd beter, geisoleerde slangen en geluidsdemper/uitlaatfilter maken het perfect.
    Minimaal 125-150mm aansluitingen/slangen voor nog minder geluid. Warme lucht is in het led tijdperk niet meer zo warm, de tijd van onbesneeuwde HPS daken is voorbij.

Je blaast voornamelijk uit naar buiten omdat anders de LV in de kweekkamer bij onvoldoende ventilatie zal oplopen, met eventuele schimmel zowel binnen als buiten je tent als gevolg.
    Actieve inlaat is niet persé nodig en is tevens weer meer geluid. Waarom? Daarom..google maar op "luchtcirculatie kweektent".

Wat geur betreft zorg dat je filter meer luchtstroom aan kan dan je fan produceert en alle aansluitingen goed aangesloten dicht zijn. Dan zit je goed zolang je tent dicht zit. Bij openen ontsnapt er altijd een beetje geur, eventueel ken je op die momenten de fan harder zetten.
    Knip altijd s'nachts; de meeste mensen worden met knippen en door te veel lullen gepakt. Kweek 1 soort zodat je tegelijk alles kan oogsten en vervolgens direct terug drogend in je tent met filter kan hangen.

Je plan is om een 120×60 of 100×100 tentje te halen; Dus minimaal 300watt, maar mag zelfs nog ietjes meer zijn. Eventueel begin je met 150watt om er in de toekomst nog 150watt bij te kopen. Het blijft toch een hele investering allemaal. Stelregel met de leds van tegenwoordig; 100gr=100watt, 200gram=200watt enzovoort.
    De vraag over stroom meneer blijf ik vreemd vinden op een forum als deze...zucht...hoe denk je dat wij kweken, gejatte stroom; nee dat zou pas dom zijn. Stroom meneer is alleen maar blij met je tentje als je netjes op tijd betaald.

Neem 1 voedingslijn, maak een kweekverslag en niks is moeilijk, kweken is sws niet moeilijk, wiet is ook onkruid...ojaa water geven blijft een beetje moeilijk. Ik raad iedere beginner daarom ten minste 1 blumat/stelzer tensiometers aan. Beste is om 1 a 2 uur na het lampen aangaan water te geven, beter niet s'avonds voordat ze gaan slapen.
    Donner zegt: regel nummer 1: bek houden en draaien
    Last edited by Highrider; 20 February 2025, 01:51.

Comment

• Raver
      Raver commented
      Editing a comment
      Hier heb ik echt wat aan man !! Thnx.

Ik ga denk gewoon voor een softbox, kan ik die op de grond zetten? Of is naast m'n tentje hangen vanaf t plafon beter? Ook met de luchtstroom, teveel bochten dan wellicht.

Sowieso ook investeren in die isolatiebuizen en uitlaatdemper.

Haha ja wat betreft die stroomrekening. Het bericht is duidelijk. 😂

• Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Kan allemaal (op de grond van je tent zou ik niet doen). Mijn elektriek leg allemaal hooog boven water geef niveau. Hang hem op aan rubbers, zet hem op rubbere pootjes voor nog minder vibratie. Zo min mogelijk (scherpe) bochten is zeker slim.

Ojaa 2..
    De temp controle van de eerste versies MH en SF fans is ruk.
    koud = fan uit
    warm = fan aan.

Zeker in de bloei wil je dit niet en zal het opzeker gaan stinken, wat je wilt is.
    koud = fan zacht
    warm = fan hard

Wellicht dat ze dat inmiddels veranderd hebben, maar dat weet ik niet.
    Last edited by Highrider; 20 February 2025, 12:45.

Comment

• Raver
      Raver commented
      Editing a comment
      Ik vind ze ook niet zo stil als ik een filmpje ervan bekijk? Ik ga gewoon voor een softbox.

• Highrider
      Highrider commented
      Editing a comment
      Ik ben ook geen fan; alleen al het feit dat die dingen standaard in fahrenheit staan crasht mijn hoofd. De fan van secret jardin ken ik niet, maar lijkt me ook een prima dingetje.
      Wellicht kan roy nomercy shop je helpen.
      Softbox daarentegen zit je helemaal goed.

• roy
      roy commented
      Editing a comment
      Uiteraard kan ik helpen, graag zelfs.

Ik hoor het graag!!

Ben wel uit over hoe aan te pakken.

Het zal een 1×1×180 tent gaan worden. En een 60×60 tent voor de eerste weken.

Afzuigen zal een softbox worden, met sono connect. Afblazen naar buiten met een demper op het einde. Hoeveel m3 afzuiging softbox voor een 1×1 tent?

Ben nog niet uit of ik 300 of 400watt LED ga gebruiken. Spiderfarm is de keuze voor LED.

Ga denk wel voor een actieve inlaat ivm co2. Aangezien ik een softbox gebruik heb ik t idee dat ik wel een actieve inlaat kan gebruiken.

Het kweken zelf op Lightmix , voedingslijn wil ik nog bepalen. Bio weken lijkt me ook wel interessant en misschien zelfs wel het beste om mee te beginnen.

Ik hou jullie op de hoogte. Het organiseren en opzetten zal even paar weekjes gaan duren.

Comment

• roy
      roy commented
      Editing a comment
      Als ik iets voor je kan betekenen hoor ik het graag!

• Voor het eerst
      Voor het eerst commented
      Editing a comment
      Begrijp ik nou goed dat je je eerste ronde gelijk met CO2 wil starten? Bedenk dan goed dat je een hoop van de info hier gewoon naast je neer kan leggen want het werkt allemaal net even anders (ok... de basis is gelijk... licht, voeding, medium heb je nodig) en dan met name de snelheid waarmee alles gaat.

• Raver
      Raver commented
      Editing a comment
      Nee geen Co2. Alleen actieve inlaat voor verse lucht dus automatisch co2. Zo bedoelde ik het

Hoe discreet te werk gaan, Regel 1 is van toepassing

Comment

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Lv op orde, toch.

• Raver
      Raver commented
      Editing a comment
      Bek houden en draaien?

• Rreppellsteeltjam
      Editing a comment
      Ja ook, maar das buiten de kweekruimte!!

Veel succes,

Comment

Zit even te kijken naar LED verlichting. Plots zag ik de platinum quantum bord in de variant 320W voor niet eens 200 euro? Hoe is dit mogelijk?

Is dit een geschikte lamp om mee te starten?

Comment

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Dat kan omdat er geen meanwell driver opzit.. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn maar de ervaring die ik met dergelijke drivers heb is dat ze vroeg of laat uitvallen.. Dan eenvoudig te vervangen voor een meanwell driver maar dan is de lamp al weer een stuk duurder en had je beter een spiderfarmer of vergelijkbaar aan kunnen schaffen.
        Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op verlichting en daar ben ik al een maandje of 2 mee bezig. Als ik nu iets zou kopen zou ik kiezen voor bridgelux of samsung diodes met meanwell driver. Mocht je in de toekomst willen automatiseren zoek naar naar een driver die de letters AB op het einde heeft staan. Dan kan je op alle denkbare manieren dimmen.

Ik ken ze niet. Je kan complete tenten zien op Spider farmer.eu. De lampen zijn daar top. Voor een keurige prijs. Succes.

Comment

• Raver
        Raver commented
        Editing a comment
        Vind de afzuigers van Spiderfarmer toch best hard als ik het laatst hoorde. Geluid is toch wel voor mij het grootste risico. Vind inderdaad de prijs best goed, maar vraag me ook wel een beetje de kwaliteit af? Hoe goed zijn de filters bijvoorbeeld van Spiderfarmer? Ik ga liever voor Canlite.

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        Als geluid je grootste zorg is.. koop een softbox

• Raver
        Raver commented
        Editing a comment
        Ja klopt softbox gaat hem worden. Hoeveel m3 voor een 70×70 en 100x100. En de filter moet groter zijn dan de afzuiger toch?

Twijfel toch ook over een HPS lamp.. Aanschaf is wel echt goedkoper. En zit financieel echt even rot de aankomende peroide. Ik zal even ergens moeten schuiven. Ik investeer liever in een softbox dan een dure LED als eerste aankoop kweekspullen. Of eventueel een 2e handsset. Als iemand 2e handset heeft.....

Maar goed HPS, 600w lijkt me wat overdreven voor 1x1? Of valt dat mee. En hoorde ik nou ook dat ze te dimmen zijn tegenwoordig?

Comment

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Als je rot in je budget zit zou ik zeker geen HPS lamp aanschaffen Je gaat een mooie Ledlamp aan stroom bij betalen aan t eind van t jaar

• Voor het eerst
        Voor het eerst commented
        Editing a comment
        1x1 vind ik 400W led mooi. Dan haal je ook een mooie opbrengst. HPS meer warmte dus meer (luidruchtiger) afzuigen. Ik draaide tot enkele weken terug 960 W led op een AC Infinity T6 op 30%. Meerdere rondes zo gedraaid, vrijwel geen geluid en prima temperaturen

Zo kan je ook n start maken kan je altijd nog updaten als je weer geld over hebt

Comment

• Grow Co
        Grow Co commented
        Editing a comment
        Jij kan waarschijnlijk nog niet op de marktplaats pagina giinnoo ff aanspreken die heeft verlichting voor n leuke prijs in de aanbieding

Op marktplaats of kijk bij sale bij de webshops. kijk even bij spiderfarmer lampen .of compete tenten. Dan heb je het meeste voordeel kan je ook een kortingscode geven.

Comment

Zo'n kant en klare set van Spiderfarmer zijn inderdaad wel te betalen. Maarja dan zit ik wel met overbodige spullen.

Ik ga even lekker speuren op marktplaats. Belangrijkste voor mij is de softbox , sonoconnect en demper. Moet toch wel voor om nabij 5 meijer iets bij elkaar kunnen vinden. Mrja 400w led lamp dan red ik t weer niet juist 😅. Nu zie ik wel goedkopere soorten maar die zijn allemaal 100 of 150w. Op 1 na, die quantum board van 320w voor niet eens 200

Ik heb al ophangspullen, alutape, timerklok, en allemaal andere losse spullen. PH meter, EC meter bluelab enzovoort.

Ik ga beginnen trouwens met Girl scout Cookies als eerste indoor grow.

Comment

Ik heb eventueel 2 quantum boards te koop liggen in de kast 2 kweekjes mee gedraaid met 150w meanwell driver. Je zou hierop een 240w driver kunnen zetten als 150 niet genoeg is..

Comment

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            80 excl. verzenden

• Rreppellsteeltjam
            Editing a comment
            Och ja, quantumboards.

• Raver
            Raver commented
            Editing a comment
            Ik ga toch voor de Quantum bord 320W. Best goedkoop ding, durf het wel aan.

• 19 uur geleden
            Vind de afzuigers van Spiderfarmer toch best hard als ik het laatst hoorde. Geluid is toch wel voor mij het grootste risico. Vind inderdaad de prijs best goed, maar vraag me ook wel een beetje de kwaliteit af? Hoe goed zijn de filters bijvoorbeeld van Spiderfarmer? Ik ga liever voor Canlite. + Meer Opties
          ​Volgens Stafford niet zijn ze stil en top.
          Het is aan jouw. Veel succes.

Comment

• Raver
            Raver commented
            Editing a comment
            Dankje. Ik ga toch voor een softbox met canlite filter.

• giinnoo
            giinnoo commented
            Editing a comment
            Kan beter can orginal pakken de lite is niet zo best
        Bezig...
        X