Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oogsten en drogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Oogsten en drogen

    Korting op 420shop
    De oogst / het drogen

    Vanaf september tot half oktober duurt de oogsttijd voor de meeste home-grown varieteiten. De kunst is de planten te oogsten vlak voor het hoogtepunt van hun bloei. Een te laat geoogste plant geeft wel het maximum aan gewicht, maar maakt het roken ervan "heavy en stoned" in plaats van "helder en high", ook is de smaak minder fris en licht. Als de bloei afneemt wordt het tempo waarin zich nieuwe stampers vormen minder terwijl de bovenste stampers aan de uiteinden bruin beginnen te worden. Als de puntjes van de witte stampers voor eenderde bruin zijn geworden en dit proces zich uitstrekt over eenderde van de toppen van de plant, is het tijd om te gaan oogsten. Bij "Skunk-planten" moeten deze haartjes voor negentig procent bruin of rood geworden zijn.
    Als de bloei haar hoogtepunt voorbij is, begint de secundaire groei. De toppen bevatten steeds minder stampers, maar zwellen wel steeds meer op door het doorgroeien van het bladgroen. Mocht je dit zien dan ben je wat aan de late kant en is het zeker tijd om te oogsten.
    Je bespaart je een hoop werk door de plant zoveel mogelijk schoon te maken als ze nog op het veld staat. De bladeren zijn dan gemakkelijk te verwijderen, terwijl dat een hele klus wordt als je de takken binnen hebt hangen. Minder blad neemt minder ruimte in bij het drogen, terwijl ook de kans op schimmel wordt verminderd. Dit blad kun je gebruiken voor de composthoop, maar je kunt het ook drogen en gebruiken voor het maken van wietboter. Bedenk bij het bepalen van het oogsttijdstip ook, dat de ontwikkeling van de plant nog enige dagen doorgaat als ze te drogen hant.
    Snijd de takken los. Als je de takken moet vervoeren naar de droogruimte, zorg dan dat de takken binnen de tien uur op hun plaats hangen. Anders raken ze geplet en raken hun mooie ronde vorm kwijt. Een plat bon-bonsje smaakt net zo lekker, maar het oog wil heel wat! Verwijder van de takken alle overtollige bladeren en hang ze omgekeerd te drogen aan "waslijntjes" van grof sisaltouw waaraan ze gemakkelijker blijven haken. Zorg dat de toppen elkaar niet raken, zodat de lucht vrijelijk kan circuleren. Om schimmel te voorkomen, verdient het aanbeveling de eerste week, indien nodig, wat bij te verwarmen zodat de planten wat vlugger drogen. Bedenk dat schimmels graag groeien bij temperaturen onder de zestien graden Celsius.
    Zorg dat de ruimte koel, droog en donker is, maar goed geventileerd. Als de plant pas hangt leeft ze nog. Om nog aan voedingsstoffen te komen gaat zij het in het donker overbodige chlorofiel afbreken tot eenvoudige suikers. De toppen worden minder groen en merkbaar zoeter. Dit gebeuren heet "curing", is heel belangrijk en geeft de fijne smaak aan de wiet.
    Bij 18 graden is de wiet meestal in twee weken droogtijd klaar voor de volgende stap.

    Schoonmaken / bewaren

    Na twee, uiterlijk drie weken zijn de toppen droog genoeg om hun vorm te kunnen bewaren bij het schoonmaken. Tegelijkertijd zijn ze nog vers genoeg om niet al teveel hars te verliezen als ze door je handen gaan. Knip de topjes los van de takken. Verwijder de grootste blaadjes en van de kleinste blaadjes de dorre (scherp smakende) puntjes. Wat je van de toppen los knipt is rijk aan THC en kun je heel goed gebruiken voor het maken van wietboter. Je kun voor dit werkje een schaartje gebruiken, maar ook gewoon je vingers. Knip de eventuele kale takjes van de topjes zodat je keurige bolletjes overhoudt. Laat de schoongemaakte Sinsemilla een of twee dagen in de open lucht nog wat bijdrogen.
    Verpak de Sinsemilla wanneer ze nog iets vochtiger is dan ze moet zijn om haar puur te kunnen roken. De Sinsemilla droogt de komende maanden in de verpakking nog wat uit! Als je er wat van wilt roken, haal dan iedere keer een hoeveelheid, voldoende voor een week uit je hoofdvoorraad en doe dat in een klein plastic zakje. In de loop van de week droogt de wiet wat uit en is dan precies goed, terwijl je hoofdvooraad altijd vers blijft.
    Winkels voor rokersbenodigdheden en kantoorboekhandels verkopen vaak plastic zakjes met sluiting die je kunt dichtdrukken. Koop hiervan de grootste maat (20cm). Verpak hierin de Sinsemilla, maar doe dit wel in drie zakken over elkaar! bijna alle plastics die we in Nederland kunnen kopen zijn niet helemaal luchtdicht! Een uitzondering vormen de plastics die gebruikt worden om voedsel in te koken, maar dit is nog tamelijk onbekend in Nederland en dat plastic is ook moeilijk te krijgen. Goed verpakte wiet is enkele jaren houdbaar, hoewel de kwaliteit wel steeds vermindert. Optimaal is verse Sinsemilla pas, na enkele maanden oud te zijn.

    Grtz

    #2
    Re: Oogsten en drogen

    mooi zo, nu weten we eindelijk de goeie droogthemperatuur

    cheerz bobo
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Oogsten en drogen

      Nice,

      Is het ook mogelijk om in een klein afgesloten kistje/hokje te drogen? met onderin 1 of 2 vochtvreters die de lucht droog houden?

      Comment


        #4
        Re: Oogsten en drogen

        Ik heb een gedeelte van mijn plant geoogst door top rot, de rest heb ik laten zitten en het groeit leuk door, de trichomes zijn nog niet bruin en ik wil de plant door laten groeien, door steeds maar delen te oogsten en de plant door te laten groeien, zodat 70 a 80% geoogst is en de plant tog meer toppen blijft groeien, het is een semi buitenplant, meestal buiten en af en toe onder lamp, ik heb van 2 van mijn planten toppen moeten oogsten, en ze blijven mooi door groeien, is het handig om hem te reveggen, toppen te laten bij maken, zolang de plant dat wil doen? of zullen ze snel dood gaan, de bladeren van 2 planten worden al geel, maar als ik wat voeding zou geven en ze laat groeien en bloeien, zal een reveg dan werken?

        Comment


          #5
          Re: Oogsten en drogen

          Het gebeurt wel eens dat ik ook de hooftop oogst om de rest van de toppen te laten afrijpen en die dan later te oogsten.

          Zoals jij het voorstelt werkt het jammergenoeg niet. Toppen oogsten en op nieuwe toppen zitten wachten.
          Eens de plant rond is met haar cyclus is ze klaar...
          Ik vermoed dat je bepaalde toppen gewoonweg te vroeg hebt geoogst en dat daarom de rest nog verder groeit.

          Reveggen is mogelijk maar wat er dan vanaf komt is de moeite niet om er de tijd en energie in te steken.
          sigpic
          100% BIO Indoor autoflower enthusiast

          Comment


            #6
            Re: Oogsten en drogen

            Bedankt, ik heb delen iets te vroeg geoogst.
            Ze is nu wel bijna aan het einde van haar cyclus als ik het zo hoor.
            Heb haar laat in mei ontkiemt en er is tog nog wel redelijk wat van af gekomen.

            Comment


              #7
              Re: Oogsten en drogen

              Mijn wiet hangt nu al 4 weken te drogen, maar de takjes buigen nog altijd een beetje mee, het breekt niet als lucifers zeg maar.
              Ik kan hem enkel op zolder drogen, het is hier iets te koud eigenlijk, maar wel goed droog. Er is geen electriciteit, dus kan er geen verwarmingetje op zetten :s
              Wat nu?!!

              Comment


                #8
                Re: Oogsten en drogen

                Na 4 weken zou je verwachten dat ze wel al droog zijn hoor, tenzij het er extreem vochtig is.

                Het curen zal iets lastiger worden omdat ze volgens mij reeds te droog zullen zijn.
                Meestal gaat wiet bij mij na een week reeds in de weckpot.
                sigpic
                100% BIO Indoor autoflower enthusiast

                Comment


                  #9
                  Re: Oogsten en drogen

                  Bedankt, erg handig dit
                  Keep on Smoking !

                  Comment

                  Bezig...
                  X