Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Beginner

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Re: Beginner

Hey eigen ervaring geeft me de volgende mening; prima goed die 250w lamp, niet groter gaan! Ik had zelf een adjust.a.wing in een 80x80x160 met een 400w lamp, en hoewel ik kan begrijpen dat de verkoper me dit verkocht had ik toch liever gewild dat de shop het me af had geraden. Inclusief de 18l potten waar ik in groeide was dit een waar gevecht tegen de elementen, heb ik t nog niet eens over de volgas blazende fan en bijbehorende herrie. Allemaal goed gegaan hoor en wellicht viel t nog mee. Maar t ontnam wel een beetje de lol van het kweken.
    Dus 250w, prima goed! Incl die spiegelkap helemaal niks mis mee. Ik zou denk ik voor smartpots gaan al heb ik ze nooit geprobeerd. Kijk maar op hun site voor een mooi verhaal over tegen en in de wand vertakkende wortels bovenop de betere beluchting van de wortels. Ik zou 11l aanraden. Max 18l, maar hoe groter de pot des te groter de plant. En je hebt met de lamp en pot afgetrokken van die 160cm hoogte maar 1m over voor de plant. Met een 11l pot dus iets meer want die is kleiner.
    Mocht je toch normale vierkante potten gebruiken dan zou ik een laag hydrokorrels op de bodem leggen, van de pot, 2,5 á 5cm, voor meer lucht bij de wortels. Die tip kon ik wel waarderen van de shop.
    Ik had zelf van plagron de bio (alga) startbox gekocht. Sprak mij aan en geen ph meter nodig. Al is zo'n startbox i.c.m. voorbemeste aarde een beetje zonde. Ik heb al een hele poos een z.g.a. volle groei-fles. En ook mijn bloeibooster green sensation is veel te veel voor wat ik gebruik. Ik zou achteraf dus eerder voorbemeste aarde met eventueel een bloeibooster aanraden. Plagron probeerflesje (green sensation) 100ml zag ik laatst ergens 100ml voor 20 euro? Enigste die ik ken. Scheelt een hoop gedoe, wat ook leuk kan zijn. Of anderzijds een lightmix i.c.m. een startbox. Je hebt ze van verschillende merken en zal waarschijnlijk om t even zijn. Kwestie van rondshoppen en kijken wat je aanspreekt.
    Een relais vind ik echt overbodig voor 1 250w lamp en ventilatortje. Een geaard stopcontact is wel gewenst. En uiteraard wel een kwalitatief hoogwaardige tijdschakelaar á ongeveer 15 euro uit de shop. Niet van de Gamma maar wel weer bij andere zaken als Conrad bv. te koop. Heb me hier echt in verdiept plus 3 praktijkvoorbeelden te weten 2 x 150w en 1 x 400w. Ik durf dat wel aan te raden. Al zijn er legio praktijkvoorbeelden waarbij het fout is gegaan. Je kop erbij houden dus, goed lezen, en als nodig vragen stellen. Goed draad met de juiste dikte en lengte is ook belangrijk.
    Zou zelf misschien een tweede ventilatortje erbij willen, een zwenk dan t liefst. Maar je begrijpt die heb ik niet en dat gaat ook prima. Verstel m wel dagelijks maar denk dat een zwenk onder het bladerdek en die clip-on erboven een paar extra blije plantjes zou geven.
    Zoals gezegd niet de alu maar de gecoate buis voor afzuiging halen. En zelf zou ik voor de 10m geluidsarme gaan, rond de €35 online. Hoe meer je van die slang achter je fan hangt (kwijt kan) hoe stiller het wordt. Hoe meer bocht hoe beter zelfs (leg m als een slak) en experimenteer even met inkorten als je echt tegen warmte aanloopt. Kan me t niet voorstellen. Natuurlijk mag gewoon 4 meter slang ook
    Twee planten ook een goed plan vind ik. Al vind ik zelf reguliere (vrouw en man) zaadjes het fijnst. Zou zelf geen autoflowers nemen.. Niet voor binnen in ieder geval, verder vind ik ze leuk daar niet van.
    Qua voeding nog even , als je dan echt voor autoflower zou willen gaan dan is een voorbemeste aarde het makkelijkst. Bv. die van goldmix, maar je hebt meerdere merken. Uiteraard wel 1 uit de growshop die bedoeld is voor onze plantjes.
    Tijdschalelaars trouwens, er is er 1 van Lumii te koop, een nieuw Brits merk, verkoopt een tijdschakelaar met ingebouwd relais. Google m effe. Te koop ook in Nederland namelijk, greensell dacht ik, een Eu model. Maar pluis t maar is uit. Want mij maak je niet wijs dat dit meer, beter of anders is dat eerder genoemd 15 euro model, van bv. Grasslin of LeGrande (ofzo?). Hooguit dat dit een outdoor model is of iets. En op dit doosje staat speciefiek voor onze doelgroep. ..
    In het Engels maken ze schijnbaar onderscheid tussen een "relais" en een "contactor" - beter gezegd ik weet het Nederlandse woord.voor contactor niet. Maar als ik alles goed begrepen heb is een contactor feitelijk niets anders dan een relais, in lichte vorm. Uiteraard zijn er weer verschillende gradaties tussen deze.
    Zo durfde de shop waar ik m'n tentje haalde gewoon een 4 euro ding mee te geven in mijn set. Mijn set met 400w lamp. .. Dat was gauw over: vastgebrand. Gevaarlijke situatie. Voor je huis, en je kweek. Een oude van me pa boodt uitkomst. Van een Duits merk, en dat ding schakelt zoals een Duitser marcheert. Dat zit wel goed. Later twee van LeGrande (ofzo?) aangeschaft en die doen t goed. Als je klik hoort uit dezen in verhouding tot 1 goedkope - of desnoods dure digitale- van de gamma dan weet je wat ik bedoel. Hoe harder hoe beter. Had ik meer dan 1 lamp hebben gehad zou ik denk ik wel over een relaisbox denken trouwens.
    Je zou nog iets aan brandpreventie kunnen doen maar eerlijk gezegd heb ik t zelf ook niet gehad.
    O ja, ik zou een mh lamp aanraden voor de groei. Geen idee of beiden in jou ELT ballast passen maar in die van mij wel. Veel mooiere planten. Al ga je dat misschien. Ik begon met een sylvania, waar extra blauw in zit. Daar kun je een hele kweek van groei tot eind mee doen. Maar zo'n MH lamp geeft toch wel verschil. En o ja, ik weet niet of die son-t dat wel ook heb, dat extra blauw. Anders wordt die MH lamp meer een must?.. Maar ik dacht t niet, extra blauw in de son-t. De greenpower dacht ik weer wel maar geen idee of die in 250w te krijgen is.
    Anyhoe,
    Succes!
    (Konniet slapen..)
    O, en zelf zou ik achteraf voor de 180cm hoog gaan. T blijft een gevaarte. Maar als je dan toch bezig bent is ruimte wel fijn. Als je het kwijt kan natuurlijk.
    Last edited by dr00p; 5 April 2014, 07:40.
    Rough! Rough! Arrrr..

Comment

bedankt voor de lange uitleg maar heb mijn tent nog altijd niet ontvangen en begin me ongerust te maken ...
      gewoon nog even geduld hoop ik en als ze er is zal ik dit nog eens super deftig lezen en als ik iets niet weet direct pb sturen :p

nogmaals bedankt !

Comment

Hey zal wel loslopen met je tent. Net weekend geweest en iedereen ze maandag gehad.. Zal ongetwijfeld 1 dezer dagen aankomen. Vragen mag altijd natuurlijk. En als ik in de gelegenheid ben dan zal ik me post nog is verbeteren want zag nog wel wat halve zinnen staan. Alvast succes en vooral veel plezier!
        Rough! Rough! Arrrr..

Comment

bedankt en ik hoop het maar laat zeker nog iets wete voeg me anders toe ? :p

Comment

Mijn tent is aangekomen met alles erbij zal ik even foto posten en kan je dan je mening geven ?

Comment

Bezig...
            X