Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

5 standen trafo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    5 standen trafo

    Korting op 420shop
    Beste medegrowers,

    Gezien de velen irritanten brommen in de afzuiging, en de weinige info om dit te verhelpen, hoop ik wat duidelijkheid te maken omtrent die brom...

    Wat is een 5 standen trafo ?

    Heel makkelijk gezegd, een apparaat wat in fases schakelt zonder technische boelchips. Word het te warm, zal deze zorgen dat er 20% meer vermogen is -> meer afzuiging. Dat zal zo door gaan tot 100% indien nodig. Daalt de temp dan zal deze met 20% minder vermogen gaan draaien -> minder afzuiging = minder warmte verlies.

    De 5 standen dankt hij aan de, hoe toepasselijk, de 5 standen waarvan dit apparaat gebruikt maakt. Elke stap is 20% positief ( meer vermogen ) of negatief ( minder vermogen ) door deze stappen ( vergelijk het met schakelen in een auto ) loopt de motor soepel zonder dat deze word geremd. Voordeel is dat er geen " rem" is en de motor dus net zo stil is als wanneer deze op 100% vermogen draait.

    Mochten er techneuten zijn die aanvullingen hebben, is dat natuurlijk zeer gewaardeerd.

    https://desjop.nl/index.php?action=a...000038&lang=nl

    Daarbij heeft zo fan controller meer mogelijkheden, die het makkelijker maken voor de kweker om tot een goed eind product te komen. Het begint natuurlijk met een stabiel klimaat, en dat is al lastig zat voor velen. Je kan hierin ook verschillenden mogelijkheden gebruiken, om in een schuur hartje winter een stabiel klimaat te hebben...

    Je kunt met boven genoemden alles netjes afstellen, zonder zorgen te maken over die vreselijke brom.

    De prijs is daar in tegen wel een dure investering, 170,- ( op het moment van schrijven in reclame voor 135,- ). Echter is goedkoop vaak duurkoop. Wacht dan nog net dat 1e maandje extra desnoods, dit is zo iets wat echt een meerwaarde is voor elke kweker.

    Je kunt stil kweken, alleen het kost wel wat.

    #2
    Re: 5 standen trafo

    Een goedkoper alternatief is de Variac.
    Doet exact hetzelfde, werkt ook met een trafo, dus geen brom, maar is traploos regelbaar.
    Je moet er alleen een mooi plaatsje voor zoeken.
    (Net als de 5standen trafo zit hier dus geen thermostaat bij)

    gallery_6976_381_35512.jpg

    Ze zijn er ook plug&play, dus stekker van de afzuiger erin, en stekker van Variac in de wandcontactdoos.

    (btw, ook de stroomopname neemt af als je dimt.
    Mijn 1000 kuub softbox verbruikt 150W op 230V en 60W op 115V.)
    Last edited by QnQ; 27 October 2014, 11:18.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: 5 standen trafo

      Helemaal super Q! Ik zelf heb ook liever een temp meter er meteen bij, hoewel een losse natuurlijk veel beter is en vaak nauwkeuriger.

      Voor de kleine ruimtes is inderdaad vaak een verschil, omdat de ruimte eromheen niet warm of koud genoeg is. Nu zijn hier ook tal van ( vaak duren ) oplossingen voor. Denk aan een extra tent met HPS om je warmte te begeleiden naar je Hoofdtent.

      Laats las ik een artikel over Hot-Tubes. Dat vind ik erg interessant om me eens verder in te verdiepen. Het idee is om met deze hot-tubes je ruimte stabieler te houden in de koudere periodes, toch met een relatief goedkope oplossing. 2x 100 watt zou voldoenden moeten zijn om een 120x120x200 te verwarmen in de koude periode in de winter op een slecht geisoleerden zolder.... Of dit waar is kan alleen met een test gedaan worden, en dit wil ik deze winter ( met een petroleum kachel als back up ) eens proberen. Mijn bedoeling is om de grond te verwarmen, die uitgaat wanneer de lamp aangaat. Dan moeten ook die hot-tubes uit, dus een 3 tal tijdschakelaars zijn reeds besteld.


      Test geweest;

      Heb een oudere tent gebruikt om te kijken of het effect zou hebben, deze tent was 90x90 bij 170. Met afzuiger aan was de warmte ook snel weg, en uit zetten was ook geen optie. De warmte is bijna niet vast te houden hiermee, een not to do voor mij. Mijn huidige kweek ruimte heb ik hier geen last van, alleen geen voldoende ruimte om verder te komen in de volledige zelfstandigheid in kweken ( zaad maken, stekken maken ) Dus dat word nog eens goed nadenken over hoe dit op te lossen.
      Last edited by Iemand uit de buurt; 2 December 2014, 19:52.

      Comment

      Bezig...
      X