Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuw en wat tips/kritiek nodig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

    Wow volgens mij moet ik nog even verder inlezen als ik naar de diversiteit kijk van mogelijkheden.
    Zoals ik het nu lees is het dus beter om 2x 600W en dan in de vorm kwiklamp, mn plantjes voor laten groeien in 0,5 of 1 liter potjes. Vervolgens in 25 of bij voorkeur 40/45 liter voor de groei/bloei?

    Comment


      #17
      Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

      Oorspronkelijk geplaatst door beowulf View Post
      :s Als je 5 potten per lamp zet dan past 45 liter daar niet in. 18 wel. Je kan gemakkelijk 4 weken voorgroeien in 1 of 2 liter potjes onder 1 lamp. 250 MH is meer dan genoeg. Waarom daar ook 600 gebruiken? Zo lopen je kosten veel te hoog op.
      Waarom past dat niet tent is 2.40x1.20 plek zat.

      Jonko lees de verslagen van Krasi eens door.Zelfde tent!

      Comment


        #18
        Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

        Ja precies.

        Comment


          #19
          Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

          Er wordt gesproken over een 1500m3 afzuiging is dit niet wat heftig voor zo'n kleine ruimte?

          Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

          Ik heb mn setup wat aangepast vanwege het stroomverbruik. Doel is nog wel steeds 10 planten. Is dit goed te doen zo? Toch voor een buisafzuiger gekozen omdat ik het toch in een afgesloten ruimte zet.

          Homebox XXL 240x120x200cm
          Buisafzuiger BK 150 495m3 (kunststof)
          Carboriginal filter 500m3
          Sylvania Grolux extra rood- blauw licht 600 Watt
          Adjust-A-Wings stucco medium inclusief fitting en super
          Nanolux 600W
          GIB Industries compacte irrigatie set
          Climate Mini controller 2 lampen
          Hortiline Hortimeter medium
          Vloerventilator 30cm (prim)
          Last edited by Jonko2O; 21 November 2014, 10:11.

          Comment


            #20
            Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

            Voor 2 600 Watters niet denk aan de zomer.
            Voor 1 is die buis 500kubb groot genoeg als is een beetje overcapaciteit wel handig.
            Maar als je met 1 lamp gaat werken waarom dan zo'n grote tent.
            Dan zou ik een 1,2 x1,2 nemen plus een propogator met 75Watt TL en daarin 12 plantjes voorgroeien en die in 18liter zetten hebben ze nog wat de ruimte.16 zou ook kunnen maar dan is het vol ook.
            Wil je uiteindelijk toch met 2 lampen draaien dan is die grote tent oke maar de afzuiging dan weer niet.

            Comment


              #21
              Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

              18 liters zijn 30 op 30. 5 planten zet je doorgaans in een kruis. 3 keer 30 = 90 met nog 30 cm tussen de potten. Dan staat het vol als je topt en liefst scrogt. Ik ga er vanuit dat je die opstelling/groeimethode neemt als je 5 planten zet in een tent van 120 op 120. Er moet nog voldoende ruimte zitten tussen de potten want getopte planten komen daar ruim buiten. Top je ze niet dan krijg je de boel ni vol. 8 planten in groter vierkante bakken gaat natuurlijk wel. Das mss de betere keuze en wat jij wou zeggen Als je naar zo'n grote bakken gaat heb je in die ruimte wel altijd 2 lampen nodig.

              Jonko20, 250 watt is voor metaalhalide al zwaar genoeg. Ik zie echt geen reden om daar naar 600 watt te gaan. Mijn planten waren nooit gestrekt onder die 250 en die belicht voor de groei toch wel een grote oppervlakte.

              Comment


                #22
                Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                jongens jongens de keuzes worden er niet makkelijker op, feit is dat ik 10 plantjes wil neerzetten. Maar of ik dat nu dus met 2x600 doe of 1x 600 of 2x 400 is voor mij nog ff een onduidelijk verhaal haha.

                Comment


                  #23
                  Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                  Das ook een vreemde redenering Als je 1 lamp neemt, hoe ga je daar 10 planten onder zetten? De tent is vierkant, de pot is vierkant. Dan zet je er toch best 9? Dan ga je je in eerste instantie toch moeten afvragen of het 1 lamp wordt of 2. In een tent van 240 op 120 horen er sowieso twee.

                  Comment


                    #24
                    Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                    Ah dan heb ik het fout gelezen, ik dacht dat ik met een 600 en de adjust a wings een spreiding voor 10 planten kon hebben. Je geeft ook aan dat ik evt naar 250 metalhalide kan. Dat zou wel op verbruik schelen.

                    Comment


                      #25
                      Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                      in plaats van hier in dit topic alle info op 'n hoop te gooien waar je later toch weer geen wijs uit komt lijkt het me beter dat je voor jezelf eens goed gaat inlezen.
                      als ik zo alles eens doorlees wil je als 'n kip zonder kop te werk gaan!
                      geen verstand van kweken, geen verstand van elektra, geen verstand van de onkosten en andere bijkomende kosten.

                      voor alles is studie/scholing/opleiding nodig om ergens verstand van te kunnen krijgen.
                      MIJN GOUDEN TIP: stop met gissen en (domme) dingen zeggen en/of vragen en ga jezelf eerst eens fatsoenlijk inlezen zodat je weet wat je zegt als je iets zegt!

                      succes
                      HOE MOET IK ONTKIEMEN
                      JA IK KEN DE REGELS NU ONDERHAND WEL

                      Comment


                        #26
                        Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jonko2O View Post
                        jongens jongens de keuzes worden er niet makkelijker op, feit is dat ik 10 plantjes wil neerzetten. Maar of ik dat nu dus met 2x600 doe of 1x 600 of 2x 400 is voor mij nog ff een onduidelijk verhaal haha.
                        Denk dat je dat maar eerst eens moet beslissen.
                        Om je lampen bouw je de rest op zodat alles op elkaar afgestemd is.

                        beowulf 12 of 16 gaat ook hoor staat alleen een beetje vol maar als je je klimaat goed kunt houden is er niets aan de hand.

                        Comment


                          #27
                          Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                          Voor de voorgroei volstaat een 250 watt MH met adjust a wing ja. Maar wederom, enkel voor een oppervlak van 120 op 120. Dus als je 240x120 neemt dan neem je 2 lampen. En jaja, die lamp belicht idealiter niet dat volledig oppervlak, maar ik heb gemerkt dat ze toch voldoende licht krijgen op die manier. Voor de bloei ga je dan best naar 600 watt HPS.

                          Comment


                            #28
                            Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                            Dimbare EVSA met een geschikte lamp.
                            Lumatek heeft bijv. een 600W Dual spectrum lamp speciaal voor EVSA.
                            Gavita heeft ook een speciale 'E' versie voor 400 of 600W.
                            Dat is geen dual spectrum, maar een lamp krijgt sowieso al een iets blauwer spectrum als je 'm dimt, en deze is 'n stuk goedkoper.

                            Zo heb je maar 1 lamp nodig, die kun je met een dimbare EVSA op 300, 400, 600 of whatever zetten.
                            Dan heb je 1 evsa nodig, en 1 lamp voor de hele kweek.
                            (met jouw oppervlak van 240x120 heb je altijd 2 setjes nodig)

                            dimbare_evsa.JPG

                            Deze dimbare evsa's heb je ook in andere merken natuurlijk, BAL, Dimlux, Lumatek, Gavita, Nanolux etc etc..
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #29
                              Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                              Thnx voor jullie reacties. Ik ben ondertussen een stuk verder met inlezen en ga binnenkort mn spullen uitzoeken. Grt


                              Sent from my iPad using Tapatalk

                              Comment


                                #30
                                Re: Nieuw en wat tips/kritiek nodig

                                welke shops in zaamdan zijn het beste en wat raden jullie aan?

                                Comment

                                Bezig...
                                X