Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tijdschakelaar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    #16
    Re: tijdschakelaar

    op de marktplaats foto zie ik aansluitingen aan de bovenkant, op de link naar elektrototaalmarkt zie je die aansluitingen niet. Er zijn meerdere uitvoeringen van dit model merk ik, met en zonder aansluitingen bovenin.

    Comment


      #17
      Re: tijdschakelaar

      Plaats eens een wat betere foto als je wilt. En dan vooral ook van de aansluitingen. Die marktplaats foto is het net niet. Dan kunnen we het je vast wel vertellen of met wat paint erbij duidelijk krijgen.
      Last edited by mafferd; 14 December 2016, 18:56.

      Comment


        #18
        Re: tijdschakelaar

        Avond tot zover super bedankt alvast!
        ik heb mezelf alweer wat suf zitten staren haha
        electra is toch echt me ding niet...!
        Bij deze foto's
        grt

        http://a66.tinypic.com/29xtc3q.jpg
        http://a63.tinypic.com/107s8s8.jpg

        Comment


          #19
          Re: tijdschakelaar

          Ik snap niet dat mensen die geen kaas van stroom hebben gegeten dit zelf willen aansluiten.
          zou eerst is een fatsoenlijke schroevendraaier pakken waar je draden GOED mee vast kan zetten
          Normaal gesproken zijn a1 en a2 je spoelcontacten hier sluit je de tijdklok op aan , op de andere aansluitingen komt de voeding (een zijde) en het te schakelen wcd [stopcontact] (andere zijde)

          Waarom zou je een kachelaansluiting willen maken ??
          de meeste kachels hebben een thermostaat en zullen dus zelf in of uitschakelen bij te hoge of te lage temperatuur

          succes

          Comment


            #20
            Re: tijdschakelaar

            Ik ga uit van wat er op het relais en de tijdklok staat. Daar heb je genoeg aan.
            De tijdklok heeft een wisselschakeling, zie je onderaan bij de aansluitingen, op dat tekeningetje wat op het relais staat.
            Middelste pootje komt spanning, en dat schuine dingetje kan naar links of naar rechts.

            Je hebt 2 draden uit je stopcontact. Een blauwe (nul) en een bruine (fase)

            De fase (bruin) komt op 2 van de tijdklok.
            1 van de klok gaat naar A1 op linkse relais.
            3 van de klok gaat op A1 van de rechtse relais.

            De nul (blauw) gaat op A2 van beide relais.

            Lamp gaat op 1 en 3 linker relais.
            Kachel gaat op 1 en 3 rechter relais.

            Blauw komt op 2 van beide relais
            Bruin komt op 4 van beide relais.

            Nu alleen nog constante spanning op de tijdklok zetten, zodat die aan gaat.
            Blauw komt op N en bruin komt op L.
            (deze kan je ook als eerste even aansluiten om te zien of dat klokkie het wel doet, daarna weer de stekker eruit)
            --
            Zorg dat er nooit spanning staat op de dingen waar je mee werkt.
            Werk netjes, zorg dat er geen koperdraad zichtbaar is. Als dat wel zo is heb je teveel gestript, aanpassen dus.
            Dit is een dingetje waar je normaal eigenlijk nooit meer hoeft aan te komen als het werkt, dus zaak dat je het meteen goed doet.

            Haal altijd de stekkers er uit. Testen doe je op het eind pas als je er met je vingers uit blijft.
            Testen kan ook met 2 burolampjes (ofzo) in plaats van je hps en je kachel
            --

            Voila, even zien of iedereen het hier mee eens is heh..

            ______

            nb.

            tinypici4323987.JPG
            Fotootje even gekopieerd, zodat iemand anders er ook nog wat aan heeft als tinypic 'm straks verwijdert.
            Last edited by QnQ; 15 December 2016, 15:05. Reden: verbeteringen van Mafferd en Nonsense toegepast!
            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

            Comment


              #21
              Re: tijdschakelaar

              Het Klopt bijna QNQ. Het Zit em in de a2 die je moet voeden vanaf de tijdklok. Denk dat jij het ook wel zo bedoelde.

              Heb het ff snel op papier getekend. Nu nog aan het werk evt vanavond wel een duidelijker schema ervan kan maken..

              IMG_0428.jpg

              Greetzz

              Comment


                #22
                Re: tijdschakelaar

                Ben het er niet helemaal mee eens Q srry
                we willen het relais gebruiken om de klok te ontlasten dus moeten we het relais niet gaan voeden met de geschakelde stroom

                Het relais contact 2-4 word gevoed door een aparte voeding, per relais kunnen we de fase apart schakelen of we schakelen de fase en de nul.
                Deze kunnen we evt aftakken van de voeding van de klok.

                Het relais gaan we schakelen door spanning op de spoel te zetten dmv contact A1 en A2 deze moet bekrachtigd worden door de klok
                1 van de klok komt op A1 van het relais 1 (Lamp) en de nul op A2
                3 van de klok komt op A1 van het relais 2 (Kachel) en de nul op A2

                Als het niet klopt hoor ik het ook graag

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                heb ik zolang de pagina niet ververst dat er al antwoord is gegeven

                Comment


                  #23
                  Re: tijdschakelaar

                  Ff een vraagje aan jullie allen... als ik het goed begrijp mag je deze unit niet met een stekker voeden, aangezien er duidelijk verschil wordt gemaakt tussen fase en nul.... klopt dat?

                  Comment


                    #24
                    Re: tijdschakelaar

                    yup dat kan ook gewoon no problem

                    Comment


                      #25
                      Re: tijdschakelaar

                      Hoi ik snap je reactie waarom ik dat zelf zou willen doen...! Ik ben echt niet van plan om zomaar iets onveiligs op te hangen en te gaan draaien..!
                      In eerste instantie omdat ik het gewoon leuk vind om wat te knutselen
                      verder zit er absoluut geen haast achter dus mocht het niet lukken
                      zou ik altijd nog iemand kunnen vragen hem aan te sluiten of deze weer verkopen en een davin oid kopen.

                      zoals jij omschrijft wou ik hem ook aansluiten en ook gedaan echter geen resultaat...... (op me bureau lamp)
                      Ik ben er ook niet helemaal over uit of de tijdschakelaar stroom door laat... wanneer je A in drukt hoor de tijdschakelaar wel schakelen! Ben zelf niet in bezit van voltmeter die zo maar ff scoren denk ik! In de beschrijving staat namelijk als je A 3 sec in drukt dan is 6/7 permanent geschakeld dit zou dan toch koeten betekenen als ik hierop een bureau lamp op
                      aanlsuit hij zou moeten branden...?

                      thanxx maar weer

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      Kijk eens aan top! Bedankt hiermee ga ik een stuk verder komen

                      de rest natuurlijk ook bedankt tot zover !!

                      Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                      Het werkt ondertussen

                      mafferd heel erg bedankt voor je mooie tekening!!!!
                      Rest ook bedankt voor het mee denken en de info

                      gisteren tevens ook een tl bak van 60x60 gescoord en een 2kw kacheltje
                      Tl bak voor voor groeien alleen merkte gisteren op dat de binnen kant niet reflecterend is... kan ik hier wat mee/tegen doen? Of me niet druk om maken? Er zitten 4 Philipps 840 buizen van 59?cm in

                      Comment


                        #26
                        Re: tijdschakelaar

                        Voila, heb m'n post even aangepast.
                        Het idee zat wel in m'n hoofd, maar onderweg naar m'n vingers is het er anders uitgekomen
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #27
                          Re: tijdschakelaar

                          Oorspronkelijk geplaatst door Meglow View Post
                          Ff een vraagje aan jullie allen... als ik het goed begrijp mag je deze unit niet met een stekker voeden, aangezien er duidelijk verschil wordt gemaakt tussen fase en nul.... klopt dat?
                          Je hebt gelijk hoor, alles waar standard geen stekker aanzit moet je rekenschap houden met het feit dat het elektronische component fase gevoelig kan zijn. Maar ook de aangesloten apparaten op de relais kunnen fase gevoelig zijn. Dus het is best wel verstandig als topic starter meet aan het stopcontact wat nu werkelijk zn fase is. Als je de installatie zou laten keuren dan word tie juist om dit verhaal wel afgekeurd. Beter zou wel zijn als hij zn voeding ergens bij een elektra installatie doos zou oplassen. Scherp opgemerkt Meglow

                          @ Nonsense dat is mij ook al vaker gebeurd Goed teken toch zijn er dus meerdere die advies willen geven!
                          @QnQ foutje moet kunnen typtyfus noemen we dat hier

                          newhobby, graag gedaan kerel. Op naar een veilige kweek ruimte!

                          Greetzz

                          Comment


                            #28
                            Re: tijdschakelaar

                            Ondertussen vrijwel helemaal aangesloten ik ga hem gewoon voeden met een stekker.
                            alleen nu vroeg ik me af die aarde vanaf de stekker de kast in. kan ik die gebruiken voor de vsa?
                            op de foto af gedopt.
                            en het werkt allemaal prima zo maar is het ook veilig?
                            op dat andere schema zit er nog een 6amp automaat voor?
                            http://a64.tinypic.com/slqrtv.jpg
                            http://a63.tinypic.com/23vg804.jpg
                            Last edited by newhobby; 15 December 2016, 16:23.

                            Comment


                              #29
                              Re: tijdschakelaar

                              Let je wel ff op dat je een groep gebruikt waar verder niets op zit? 2kW kachel + je kweeksetje schiet namelijk lekker op qua belasting van je elektra...
                              Succes verder met je projectje, hulp genoeg zo te zien

                              Comment


                                #30
                                Re: tijdschakelaar

                                Alleen kachel en lamp kunnen nu nooit tergelijk aan staan
                                of relais 1 staat aan wanneer die door de tijdschakelaar aan staat en gaat 2 uit.
                                als 1 uit gaat door de tijd gaat 2 aan voor de kachel
                                echter komt het zwz op een vrije groep

                                Edit:
                                wel blij mee zo ziet ook erg netjes al zeg ik het zelf

                                http://a68.tinypic.com/zv758w.jpg
                                http://a66.tinypic.com/20k6vl5.jpg
                                http://a63.tinypic.com/2rg2hpk.jpg
                                Last edited by newhobby; 15 December 2016, 15:57.

                                Comment

                                Bezig...
                                X