Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

PH aarde meten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    PH aarde meten

    Korting op 420shop
    Heren,nu zie ik best wel wat informatie op diverse sites over het meten mbt de grond waar je in kweekt.

    wat me opvalt is dat er meerdere manieren zijn om dit te meten, de een doet het met een tester van grond,water en wat poeder en de ander maakt er een heel scheikundig project van.
    de een zegt ook dat de grond ong een waarde van 5.6 moet hebben terwijl de ander zegt 7.0

    mijn vraag is hoe is dit correct op een eenvoudige manier te meten is..?

    ik heb straks een testje gedaan met

    *1 eetlepel grond waar me plant in staat
    *ong een half drinkglas ph water met een waarde van 5.9

    heb het bij elkaar gedaan en even laten intrekken ong een half uur en me meter gaf aan 7.0
    is dit een goede waarde..? of moet mijn grond ook rond de 6.0 zitten..?


    #2
    De pH van je grond meten doe je eigenlijk pas als je problemen hebt waar je niet uit komt.

    Omdat het nogal een ingreep is, het levert stress op, en omdat er niet zoveel uit af te lezen is.
    Je er ook niet meteen iets aan doen. Als de pH afwijkt kun je die best heel geleidelijk corrigeren. Elke dag 0.1 punt lager bijv.
    1. De pH kan -(net als de vochtigheid)- op elke plaats in de pot verschillen.
    Je zult dus de plant met kluit uit de pot moeten halen, en op diverse plekken in de wortelzone een plukje aarde pakken.
    2. Stel dat je een pH van 7.5 ziet, dan kun je niet zomaar een pH van 5 of zoiets gaan geven, dan maak je je plant zeker dood.

    Even zoeken op het forum, en dan komt deze post over pH en EC meten in aarde vast wel boven, omdat het diverse malen in andere topics genoemd is.

    Mijn eigen ervaring : In heel m'n kweekleven heb ik misschien 3x de pH van de grond gemeten.
    Last edited by QnQ; 6 May 2017, 21:04.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Bedankt voor je reactie qnq ,heb een beginnend blad probleem en dacht als ik op een eenvoudige manier de waarde van de grond meet kan ik dat alvast uitsluiten.

      maar zoals je al aangeeft is zo een meting vrij gevaarlijk voor de plant dus daar begin ik niet aan..

      heb me plant net even binnen gezet voor wat fotos , overdag staat ze buiten al een week en in een grotere pot.

      misschien is het daardoor dat het blad vreemd gaat doen..?
      You do not have permission to view this gallery.
      This gallery has 1 photos.

      Comment


        #4
        zoals eerder aangegeven staat ze nu overdag buiten en snachts binnen
        ze krijgt om de dag een heel klein beetje wortelstimulator,groeivoeding en ph water
        zou ze het toch te koud hebben waardoor het blad raar gaat doen ..?
        of gewoon te weinig licht..?
        You do not have permission to view this gallery.
        This gallery has 1 photos.
        Last edited by Franco; 6 May 2017, 22:32.

        Comment


          #5
          You do not have permission to view this gallery.
          This gallery has 1 photos.

          Comment


            #6
            Amai als ik mij zo zorgen moest maken over mijn sla, tomaten, prei etc Planten die buiten staan, daar wordt aan geknabbeld.

            Comment


              #7
              Beowulf, dus je denkt dat het gewoon beestjes zijn die aan het blad knabbelen..? redelijk onschuldig dus..?

              Comment


                #8
                Dat laatste sowieso.

                Comment


                  #9
                  Dank je wel voor je bericht

                  Comment

                  Bezig...
                  X