Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goedkope stikstof: urine

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goedkope stikstof: urine

    Korting op 420shop
    https://www.wur.nl/nl/project/mensel...s-meststof.htm

    Pas dus op als je medicijnen slikt oid, maar als je zelf een gezond dieet hebt en geen medicijnen gebruikt, is je urine een geweldige bron van stikstof!

    "Stel je voor: je gebruikt geen dier- of kunstmest, maar je eigen urine om je tuin te bemesten. Gaat dat eigenlijk? Je hoort wel eens van schade aan bomen door urine. Maar het is een feit dat tuinders al sinds eeuwen het vloeibare goud gebruikt hebben. Wanneer het op de goede manier toegepast wordt, kunnen planten ervan profiteren. De Duitse onderzoekster Margriet Samwell gebruikt verdunde urine al jaren om haar fruitbomen te bemesten. Volgens haar zijn haar bomen sindsdien gezonder en leveren zij meer en smakelijker fruit."
    https://www.tuinkrant.com/artikel/be...bemesten-urine


    We produceren dus eigenlijk zelf een rijke bron aan NPK! Voornamelijk N overigens!
    "NPK of 11-1-2.5" http://www.waldeneffect.org/blog/Wha...n_urine__63__/

    Het enigste wat je hoeft te doen om het te gebruiken?
    Sla je ochtend plas over (te zout), drink veel water en plas de rest van de dag in een 10L gieter, einde van de dag voor t slapen gaan aanvullen met water tot 10L. In principe is urine normaal gesproken steriel en kan je het direct gebruiken.
    Maar! Mocht men een infectie oid hebben en bevat de urine daardoor ziektekiemen dan moet het eerst 6 maanden bewaard worden zodat ze afsterven. Ikzelf ben hier bij mijzelf niet bang voor en gebruik het direct, maar voor de veiligheid en zekerheid raadt ik toch aan het eerst een tijdje op te slaan, dit kan onverdund en in een gesloten vat/fles/whatever, voor gebruik 1:10 verdunnen en niet te veel per plant geven! Liever om de 3 dagen een beetje dan heel veel in 1x (teveel in 1x kan slecht zijn ivm het zout wat het bevat!)
    Last edited by BackYardPlant; 1 July 2021, 22:38.

    #2
    Zoals Flintstoned ooit es zei,
    je kan het proberen op een stuk gras, het zal eerst groeien als een gek daarna verbranden.

    Ik weet niet hoe het zit als het wordt toegepast in verdunde vorm. De boeren goten het ochtendspul vroeger puur over hun pompoenen maar die laatste kunnen en vragen dan ook intensievere bemesting.

    Urine=(vooral)stikstof en oa Stro=koolstof,
    Als je beide mengt en der wat tuinaarde bijpleurt of het mengsel in een hoek in de tuin dropt, kijk dan binnen een paar dagen wat er gebeurt, dit inmiddels en min of meer gecomposteerde spul zou ik dan wel eerder aanraden of bij de composthoop kankeren.

    Oja drink wel geen koffie als je deze praktijken wil uitvoeren, dit is nefast voor jou en het bodemleven,
    gewoon water is prima
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


      #3
      Verbranden doet het niet als je goed verdunt en niet te veel geeft per keer Onverdund wel, maar das logisch

      Als het verbrand of schade geeft aan je planten heb je niet goed verdund of teveel gegeven
      Cannabis kan het veel beter hebben dan bijvoorbeeld een bloemkool of een mooie kuipplant oid, voor veel planten vind ik het te risky omdat je het echt extreem verdund en minimaal moet geven

      gebruik het nu al 2 jaar
      Zowel binnen als buiten

      als ik merk dat mn planten wat licht groen worden worden ze hiermee weer mooi donker groen
      Duurt ongeveer 3 dagen na toevoegen voor het werkt/ze verschil ziet, als je geen mychorizza gebruikt iets langer




      Ooo goeie van die koffie dat drink ik zelf niet meer dus wist ik niet!

      Comment


      • Rreppellsteeltjam
        Rreppellsteeltjam commented
        Editing a comment
        Wanneer te koop in de winkel!?

      • BackYardPlant
        BackYardPlant commented
        Editing a comment
        @Rreppellsteeltjam whahaha heb het zelf nodig ;P

      #4
      Pies altijd direct in de pot
      verzonden vanaf mijn bos hut met tamtam

      Comment


        #5
        Bij mij lijkt het prima te werken, overschot aan natrium is een risico in potten natuurlijk, maar in d volle grond zal het zo'n vaart niet lopen tenzij je een superdroge zomer hebt als 2018 dat zout spoelt normaliter wel weg. Het is supersnel werkende mest!

        Comment

        Bezig...
        X