Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grond voor groente in de tuin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Grond voor groente in de tuin

    Korting op 420shop
    Hoihoi,

    Even een ander vraagje. Ik heb sinds kort een echte tuin aan huis met alleen maar tegels. Nu ben ik er wat tegels uit aan het rukken, want ik wil daar wat bloemen en ook groente planten. Onder die tegels (van 5 cm dik) ligt een centimeter of 10 aan zand, dat graaf ik natuurlijk af, maar waar vul ik dit nou het beste mee op. Potgrond, tuinaarde, compost of een combinatie van deze. Ik zat te denken aan tuinaarde en dan het bovenste laagje compost.

    Graag hoor ik jullie mening.


    #2
    Joop
    Ik zou tuinaarde en compost er door mengen en eventueel wat mestkorrels er door
    Als je niet veel nodig hebt Kun je de tuingrond vervangen voor potgrond
    of kijk bij de growe chop voor gebruikte aarde
    wat zit er onder het zand
    klei dan Kun je het zand er door mengen en dan compost

    Comment


    • kroket
      kroket commented
      Editing a comment
      15cm dik witzand door de klei mengen is veel te veel van het goede.. Het kan wel gebruikt worden om kleigrond beter bewerkbaar te maken, maar ik zou het afgraven.. Het beetje witzand wat achterblijft is voldoende om de klei 'bewerkbaar' te maken. Een beter middel om kleigrond te verluchten en bewerkbaar te maken is lavagruis, maar dat vraagt ook om een investering..

    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Ik zat even te zoeken op het internet en las net dat iemand 15 compost over de klei heen gooit en de wormen de rest laat doen.
      Mijn gevoel zegt ook dat al het zand er door scheppen te veel is, maar een deel kan dus geen kwaad. Dat lavagruis is wel erg duur spul zie ik.

    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Slome Joop
      Ja Joop klopt met de wormen maar dan zal eerst je kleil los moeten zijn en of r wormen zijn dat zand klei vraag vind ik zelf ok
      Maar ieder zijn idee
      Dal lava gruis Kun je ook vervangen door breker zand
      02/06 mooie maat
      Wat ook eeen optie is wat pietjewietje zei
      Of met de tegels randen zetten en dan aanvullen hoef je misschien niet in je klei aan de gang
      God weet hoe lang die er al zo zit
      En de voeding zal ook niet veel meer zijn
      Hen Jelinek bekeken
      Hoot het graag wat je gaat doen

    #3
    Misschien ook een mesthoopbak, je smijt al uw groenteresten, bruin karton, twijgjes... Dat vult rap en binnen 6 maanden op uw terras.
    Misschien ook eunaliet-platen of bruin karton over de gehele oppervlakte en de wormpjes eronder zullen hun werk wel doen.
    Allee tis kwestie dat je je rug niet overbelast met uw enthousiasme.

    Comment


    • Slome Joop
      Slome Joop commented
      Editing a comment
      Je bedoeld direct op de grond waar ik het uiteindelijk wil hebben? Ik zat wel aan zoiets te denken, maar dan op een hoop.....composthoop Om de tuin jaarlijks te verrijken.

    #4
    Ofwel voorlopig beginnen met palet-opzetranden, je hebt dat bv per vierkante meter, is kleiner qua oppervlakte, opvullen met potgrond, je kan er direct in zaaien en op het einde van het seizoen uitrakelen over de volledige oppervlakte en ook eventueel bladkorf installeren.
    Ik probeer mee te denken zonder al teveel hard labeur en toch moestuinieren.

    Comment


      #5
      Joop al aan het graven
      misschien moet je een paar mollen het werk latten doen
      of kruis ze eerst meteen olifant dan krijg je grote gatten

      Comment


      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Ik heb me helemaal suf gegraven afgelopen week, maar het resultaat mag er zijn. Ik heb het meeste zand weg geschept, maar er bleef nog behoorlijk wat zand achter, dat heb ik door de klei vermengd. Hierop heb ik compost gegooid. Het ziet er al aardig uit, nu nog groente erin.

      • Eurogro
        Eurogro commented
        Editing a comment
        Slome Joop
        Super man niet vergeten mestkorrels bio is gelijk bodemverbeteraar
        Wat ga je voor groente kweken

      • Slome Joop
        Slome Joop commented
        Editing a comment
        Wat voor groenten? Ehhhhhh.

        Ze willen tomaten hier, maar ik weet dat dat niet het makkelijkste is in Nederland. We hebben wel speciale rassen die beter bestemt zijn tegen ziektes. Verder weet ik het nog niet precies, ik zit te denken aan tuinbonen knolselderij uien knoflook peen ah ja, een beetje van alles wat en zien wat wel werkt en wat niet.

      #6
      Slome Joop Knoflook is makkelijk ook in nl
      de rest gaat ook goed hier
      maar ik zit te denken dit jaar plantjes te koppen

      Comment


        #7
        Wij gaan de tomaatjes binnenkort voorkweken voor het raam en vast ook nog wel andere groente. Het is meer mijn vrouw's hobby, de groente tuin, maar ik heb het zware voorbereidende werk voor haar gedaan.
        Waarom ga je dit jaar plantjes kopen? Ik neem aan dat je bedoeld dat je vorige jaren ze zelf de plantjes opkweekte.

        Comment


        • Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Hallo Joop
          Ik wil ze dit jaar koppen omdat het makkelijk is en bij zelf opkweken heb ik meest al te veel plantjes
          En vind het vervolgens jammer om ze weg te gooien
          Met het gevolg dat ik meer heb staan dan nodig
          Dat is eigenlijk de reden er achter

        • Eurogro
          Eurogro commented
          Editing a comment
          Joop hoe is het met de moestuin
          Hier nog een linkje
          https://moestuinplezier.files.wordpr...6/leefleuk.pdf

        • Slome Joop
          Slome Joop commented
          Editing a comment
          Bedankt voor het leesvoer Eurogro, die ga ik even lekker doorlezen.
          We hebben al 5 soorten tomaten ontkiemt, dat zijn nu hele kleine plantjes en tuinboon is ook al bovengekomen. Oh ja, basilicum doet het ook. Allemaal achter het raam op de vensterbank. In april gaat het naar buiten in de volle grond.
      Bezig...
      X