Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wormencompost wel of niet Toevoegen op grond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    wormencompost wel of niet Toevoegen op grond

    Korting op 420shop
    Hallo mede kwekers
    lik heb vandaag mijn wormencompost geoogst
    heeft het zin en nut op dit op de grond rond de planten te strooien
    het zijn auto dames staan in de volle grond
    graag jullie advies

    #2
    Ja heeft zeker en vast nut, allereerst voor de bodem, die wordt meer waterdoorlatend tegelijk heeft het de werking van een spons door de gevormde humuslaag en zijn de planten meer resistent voor ziektes en schimmels.
    Ik neem aan je pleurt er ook nu en dan een handje lavameel door (zodat de bak niet te zuur wordt), nou dan helpt de silicium ook voorkomen dat (slechte)schimmels overhand krijgen en zorgt dat de bodem een kalkboost krijgt ipv uitgeput.

    Verder is wormencompost erg bacteriedominant, uitstekend voor onze 1-jarige meisjes maar ook voor jawel groenten en bloemen.
    Schimmeldominante compost meer voor meerjarigen als heesters en bomen maar zal er ook wel mee lukken, enkel gaan ze gwn lekkerder op bacteriedominant (wormen)compost en percolaat.

    Doorgaans (en afhankelijk de staat vd bodem) kan/mag compost niet echt gezien worden als voeding maar meer als bodemverbeternd of bodemleven toevoegend, meestal maakt een hand organische bemesting de job af, afhankelijk de cyclus vj plant dus ja gaan met dat wormenzooitje.
    Iets inwerken vinden bacteriรซn lekkerder integenstelling tot schimmels welke liever bovengronds groeien.
    ​​​​​​Everything is nothing and nothing is everything.

    Comment


    • Eurogro
      Eurogro commented
      Editing a comment
      Bedankt voor je antwoord ik gooi zo nu en dan houtas in de bak een of twee handen
      En als het seizoen begind feb maart twee handen koemest korrels
      Weet niet of het nodig is maar vind het leuk
      De bak is 300 ltr en een opvang van 100 ltr
      Gemaakt van een ibc
      De dames staan in de volle grond
      van de af gelopen winter potgrond gemengd met klei steeneikbladcompost in verhouding 1-1-1
      en op elke 10 ltr 120 gram kippenmestkorrels
      gaten zijn ca 50 ltr
      volgens mij idee hebben ze voorlopig geen voeding nodig
      en als ze wat krijgen wordt het wormen vocht
      uit eigen bak
      De moestuin doet het ook goed op het vocht uit de bak
      Zeker de aardbeien ๐Ÿ“๐Ÿ“๐Ÿ“nog nooit zoon productie gehad goed van smaak en groot alles krijgt een keer per week 1 ltr 1 op 20 ltr
      Met de Dammes wacht ik nog die gaan goed en vragen nog niet om meer dus laat nog maar even
      ๐Ÿ‘จ๐Ÿปโ€๐ŸŒพ๐Ÿšฐ๐ŸŒžโ˜€๏ธ
      Last edited by Eurogro; 5 June 2022, 15:53.
Bezig...
X