Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vraag over hoeveelheden grondstoffen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    vraag over hoeveelheden grondstoffen

    Korting op 420shop
    Hallo,

    uitgaande van een goede potgrond, hoeveel grammen per liter potgrond moet je toevoegen van het volgende voor een goede mix?

    Gedroogde koemest
    beendermeel
    Fossiele zeewierkalk
    Bloedmeel
    Tuinkali
    Bentoniet

    potgrond wordt uitgedrukt in liters maar het bovenstaande in gewicht (kg), dus hoe reken je dat best om? Iemand ervaring?

    mvg,
    chiefie

    #2
    ((Bloedmeel bijvoorbeeld. Gemaakt van gedroogd en fijngemalen bloed, afkomstig van slachthuizen))

    Als je 't echt zelf wil doen, zou je misschien 3 of 4 soorten licht-bemeste grond aanschaffen, die dan heel goed mixen, paar scheppen bacto en schimmels erdoor, en alleen vloeibare Cannabis-voeding gebruiken.

    Maar voor een eurootje of 6-7 heb je een zakkie light-mix bij de growshop.
    Last edited by QnQ; 30 June 2011, 12:34.
    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

    Comment


      #3
      Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

      mmh, je weet het dus niet.
      En met de wietpas die van vandaag is ingevoerd in Nederland kan een Belg moeilijk over de grens komen met dergelijk spul. Ik moet het al online bestellen.
      Ik wil graag zelf mengen, vandaar mijn vraag. Je bent trouwens de eerste die beweert dat bloedmeel ten nadele is van de smaak, ik kies ervoor om dit niet te geloven

      Iemand anders? Hartelijk dank.

      Comment


        #4
        Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

        Comment


          #5

          Comment


            #6
            Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

            Het barst van de Belgen die hier in tuincentra komen shoppen, en andersom ook
            Potgrond zal je geen problemen geven hoor, ja kweekt toch Fuchia's?

            Maar het Belgische bedrijf DCM maakt prima geranium grond, hoef je niets meer aan te doen.

            Wil je toch wat doen...bv gebruikte grond op waarderen.

            Gedroogde koemest; verstoort de CN verhouding en bevat vrijwel geen voeding. (+/-3%)
            beendermeel; geeft Fosfor en calcium, maar niet heel snel. Toch prima spul, geeft een mooi wortel gestel.
            Fossiele zeewierkalk; Er zit al 2kg/m2 kalk in potgrond, meer toevoegen zorgt voor mineraal (zeker ook P) blokkage.
            Bloedmeel; geeft stikstof, wil je dat? Sommige soorten gaan dan erg rekken. Maar verder geen fout spul.
            Tuinkali; patentkali hoort in de tuin. Als je K wil geven neem je Vinasse Kali. Patent Kali is wel heel goed voor planten in de volle grond, het geeft ook Mg.
            Bentoniet; (meel) vervangt klei, en dat is goed voor het klei/humus complex, maw het vermogen water, pH en mineralen te bufferen.

            Succes, HJM
            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

            Comment


              #7
              Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

              Oorspronkelijk geplaatst door Chiefie View Post
              Je bent trouwens de eerste die beweert dat bloedmeel ten nadele is van de smaak, ik kies ervoor om dit niet te geloven
              Elke voeding in je eindproduct is ten nadele van de smaak. Dat is de reden dat je de laatste 10-14 dagen alleen water geeft.
              Bijvoorbeeld zei ik, bijvoorbeeld bloedmeel zit na 10 weken nog steeds in je medium als je meteen je plant erop zet. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor beendermeel.

              Ik heb jaren geleden 3 kweekjes gedaan op zelfgemixte aarde. Sindsdien alleen nog aarde van de growshop.
              Je krijgt het zelf nooit zo goed, vandaar dat ik je dat aanraadde.
              Sucses met de zoektocht.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

                  Regenwater heeft zo'n lage EC dat de PH niet echt stabiel is. Dat zal dus niet snel een PH buffer ontregelen. Kijk maar eens met wat fosforzuur, je hebt echt maar heel weinig nodig om de PH te laten zakken van regenwater.

                  Comment


                    #10
                    Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

                    Oorspronkelijk geplaatst door QnQ View Post
                    Elke voeding in je eindproduct is ten nadele van de smaak. Dat is de reden dat je de laatste 10-14 dagen alleen water geeft.
                    Bijvoorbeeld zei ik, bijvoorbeeld bloedmeel zit na 10 weken nog steeds in je medium als je meteen je plant erop zet. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor beendermeel.

                    Ik heb jaren geleden 3 kweekjes gedaan op zelfgemixte aarde. Sindsdien alleen nog aarde van de growshop.
                    Je krijgt het zelf nooit zo goed, vandaar dat ik je dat aanraadde.
                    Sucses met de zoektocht.
                    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                    Comment


                      #11
                      Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

                      Daarover kan je van mening verschillen, gelukkig.
                      Mijn ervaring is dat m'n plantjes het beter doen op grond van de growshop. Ze doen het ook prima op een eigen mix, maar ik heb minder snel probleempjes op growmix.
                      Er zit zeker wel een groot kwaliteitsverschil in dat zakje potgrond van 1.75 bij het tuincentrum en die growmix van de shop. Da's niet alleen een handje perlite.
                      Dan nog alle side-effects van de manier van opslag in tuincentra heeft vaak tot gevolg dat er beestjes in de grond zitten.
                      Varenrouwmug kom je bijna altijd tegen tijdens je kweek met tuin-centrum-grond. Ik heb er geen last van. M'n signaalkaartjes vervang ik vaak omdat ze oud worden, niet omdat ze vol vliegjes zitten.

                      Over smaak valt niet te twisten zeggen we hier. De een houdt van vis, de ander heeft liever vlees.
                      Ik vind de smaak beter op de manier die ik nu gebruik, niet scherp, geen last van hoesten, en het smaakt ook echt ergens naar.
                      Dat is een groot verschil met m'n eerste kweekjes, die wiet rook niet lekker, en rookte ook niet zo fijn. Dat is mede afhankelijk van de soort voeding die je gebruikt.

                      Over wat er door m'n eten zit is een heel andere discussie.
                      Ik ben graag wat zuiniger op m'n longen, en ik gebruik Cannabis niet alleen voor de buzz, maar ook omdat het lekker is.

                      Maar we dwalen een beetje af..
                      @Chiefie: Apart dat de pH van regenwater bij jou 7 is. Hier is die een stuk lager. Maar als je al 5 jaar planten buiten hebt staan, en je ziet geen pH-problemen, dan is dat toch prima.
                      Die Bio Vital buizen ken ik niet. Zijn die voor reptielen, of vissen ofzo ? De temperatuur lijkt me ideaal.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: vraag over hoeveelheden grondstoffen

                        Geen idee waar die Bio Vital Tl's voor dienen, in het zoekvenster bij conrad.be gewoon TL intikken en dan 'verlichting' kiezen bovenaan. Je krijgt een buttload aan TL lampen te zien. Op pagina 5 of 6, daar staan ze, Bio Vital van Narva. Ik wilde eerst TL5 lampen lampen kopen omdat die de enigste zijn met de HO optie (high output). Maar blijkbaar zijn de fittingen/kaders veel duurder dan gewone TL8. Ik had hier namelijk al 4x 59cm TL8 fittingen liggen en daar passen ze niet in in. Ballast is ook niet goed enz.. zo is het altijd wel wat. Verder blijken de normale (philips/sylvania/osram) TL8 geen 59cm versie te hebben met 6500K licht verdorie. De kleinere en de grotere versie wel maar geen 59 cm. De Bio Vital was de enigste optie, hopelijk zijn ze wat goed, ze zijn dan ook duurder, de llichtkleur is inderdaad ideaal.

                        Comment

                        Bezig...
                        X