Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is dit goede vloeibare meststof?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Is dit goede vloeibare meststof?

    Korting op 420shop
    Hallo iedereen,

    het is de eerste keer dat ik een plantje groot breng en weet niet zoveel over de correcte voeding.
    Ik woon zelf ook in Belgie, dus is het moeilijk voor mij om naar de growshop te gaan voor meer uitleg of aankoop van aangepaste voeding.
    Overlaatst naar het tuincentrum geweest en fles meststof gekocht van "BASE LINE - voor kamer- en balkonplanten"
    Dit is de samenstelling(zoals het op de verpakking staat) :

    Oplossing NPK-meststoffen 4-6-6 met boor, ijzer, koper, mangaan, molybdeen en zink.
    4% stikstof totaal (N)
    2,3% nitraatstikstof
    1,7% ammoniumstikstof
    6% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in water
    6% kaliumoxide (K2O) oplosbaar in water

    sporenelementen oplosbaar in water:

    Boor: 0,01%*
    Koper: 0,002%*
    Ijzer: 0,02%*
    Mangaan: 0,01%*
    Molybdeen: 0,001%*
    Zink: 0,002%*
    Chloorarm
    *= Chelaatvormer EDTA

    Qua dosering staat er voor balkonplanten : 1/2 Dop in 2L water (2X per week)

    Voila dat is alles. Ik hoop dat er hier iemand is die dit alles begrijpt, wat niet het geval is bij mij en mij hopelijk kan verder helpen!
    Alvast een prettige vakantie en veel succes met jullie plantjes!

    #2
    Re: Is dit goede vloeibare meststof?

    Prima basisspul greek, zeker voor 'n eerste kweekje. Ik neem aan dat je buiten kweekt op potgrond ?

    jij ook fijne vakantie gewenst, en veel plezier met je eerste kweekje!
    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

    Comment


      #3
      Re: Is dit goede vloeibare meststof?

      aah top! blij om te horen
      en ja gwn potgrond...

      Comment


        #4
        Re: Is dit goede vloeibare meststof?

        Deze samenstelling is prima hoor. Zelfs voor de bloei periode.
        Er zit alleen geen Magnesium is, dat kan (vooral in kleine potten) voor problemen gaan zorgen.
        Dat kan je oplossen met bitterzout. (1gr./ltr, ook spuitbaar)
        Het zefde geld voor Calcium, dat kan je oplossen met lava meel, ook can DCM. Dat geeft veel calcium, sporen en silicium.

        Vanaf halverwege de bloei zou je wat vinasse kali (DCM) kunnen oplossen en met het water mee geven.

        Succes, HJM
        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

        Comment


          #5
          en zijn deze dingen verkrijgbaar in een gewoon tuincentrum? of eventueel onder welke merknaam?
          ben overlaatst wormenmest* gaan vragen, hadden ze nooit van gehoord en kreeg ik opeens heel pak lastige vragen over mij heen (voor wat dient dit?... kun je zelf wss al raden) en ik zou dit liefst vermijden (if possible) :p

          *het schijnt goede mest te zijn volgens een kennis die ervaring heeft

          alvast bedankt !


          ik heb nog eens gekeken in mijn tuinkot voor meststof die magnesium heeft en heb een zak gazonmeststof gevonden waarvan er 3% magnesiumoxide is (als ik mij niet vergis) maar het is wel niet oplosbaar in water (wel in mineraalzuur), is dit goed? Geen flauw idee wat dit betekent :p
          Last edited by ceBep; 3 July 2011, 22:15. Reden: verkeerd quoten en dubbel post. lees de regels!

          Comment


            #6
            Re: Is dit goede vloeibare meststof?

            Magnesiumoxide lost niet op in water (de moleculen vermengen zich niet met water dus). Maar magnesiumoxide reageert wel met water (en met zuren). De moleculen gaan dus verbindingen met andere moleculen en er ontstaan nieuwe stoffen (dus een verbinding op atomair niveau) en daarbij ontstaat onder meer magnesiumhydroxide. Het magnesium heeft dus een verbinding aangegaan met twee waterstofatomen. (de scheikundige naam van waterstof is hydrogenium (symbool H). Vandaar magenesiumhydroxide.

            MgO (magnesiumoxide) + H2O (water) geeft onder meer Mg(OH)2 (magnesiumhydroxide). Als ik het me goed herinner komt er nog een O-atoom vrij, die zich zo snel mogelijk zal verbinden met een ander O-atoom om tot de stabielere O2-vorm (zuurstof) te komen
            Last edited by Xtreme; 4 July 2011, 11:47.

            Comment


              #7
              http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

              Comment


                #8
                Re: Is dit goede vloeibare meststof?

                haha tru that !
                Nu zal ik ook zo antwoorden maar op het moment zelf stond ik met mijn mond vol tanden
                merci, kga er dan vandaag al om

                Comment

                Bezig...
                X