Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

    Korting op 420shop
    Hoi allen,

    Bij deze wil ik even getuigen van een sterk staaltje dat ik enkel kan toeschrijven aan AN's piranha.

    Ik had na de eerste week 12/12 onder 600w hps een stekje gesneden dat anders toch niets werd zo helemaal onderin de plant.
    Voor dit stekje een putje gemaakt op een vrij plekje aarde, in dit putje wat piranha gestrooid (mespuntje),
    stekje (geen blaadjes getrimmed of gehalveerd) erin geplaatst en zonder couveuse toestand of plastic zakjes of halfgesneden flessen
    mee onder de 600watt laten staan.
    Gewoon open en bloot , elke dag 1 maal besproeid (water zonder verder iets) en ....
    na 1 week groeit de spruit er lekker vandoor met een ietwat verdikt stammetje.
    Dit noem ik nog is krachtig spul, normaal had dat ding hartstikke dood moeten gaan.
    Ik vindt het zijn ietwat dure prijs dan toch wel waard.
    Foto van stekje volgt.

    Grtn

    #2
    Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

    Wat een lulverhaal.

    Als een stek met veel blad niet wordt beschermd tegen overmatige verdamping zal het niet genoeg water kunnen opzuigen om de dood van de deur te houden.

    Daar helpt zelfs de Here Jezus niet, laat staan een of ander goedje
    http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

    Comment


      #3
      Last edited by cplifj; 20 September 2011, 02:35. Reden: toevoeging

      Comment


        #4
        Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

        T's heel simpel, je snijd een stekje van de Fuchsia en zet dat in een glaasje water. 80% zal wortels krijgen.
        Bij de zelfde truc in aarde werkt alleen met een dakje of zakje erover.
        En meer kans als je onder een oog snijdt.

        De Europesche kwekers gebruiken Rhizopon en niets anders. (soms met een ander etiket)
        Tenzij ze allemaal gek zijn.......................................schiet mij maar lek.
        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

        Comment


          #5
          Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

          foto van die stek graag

          Comment


            #6
            Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

            uitzonderingen bevestigen de regel...

            ben er in elk geval zeker van dat je mespuntje wonderpoeder geen DIRECT effect op je stekje hebben gehad, anders dan dmv overgroei beschermen tegen kwalijke infecties en het beschikbaar maken van voedingsstoffen uit je medium. Misschien wat invloed op het water(aanzuigende werking waardoor het stekje met z'n voetje echt onder water staat ipv in een water/luchtmengsel, evt pH beinvloeding)maar je stek gaat er in elk geval niet makkelijker water van opnemen. Toch wel leuk om te lezen
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

              Als die stek tegen de bodem van de pot staat, heeft-ie misschien constant in het water gestaan.
              Met een beetje geluk kan het dan wel, maar daar heeft dat schepje schimmels geen groot aandeel in denk ik.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                volgende experiment : stekken steken op brie

                ik denk dat de specifieke kenmerken van dat onderstekje mee hebben gewerkt, het zal wel een dun,wat houterig stammetje hebben gehad, kleine blaadjes, al gewend aan moeilijke bevoorrading hell misschien heb je haar gewoon gered van zekere afsluiting en heeft ze de kans gegrepen zoals die werd aangeboden, schimmeloverschot of niet. Als je zo'n stekje snijdt op de juiste plek kan het zomaar nog wat worden als de omstandigheden wat meewerken... Zou je het anders nog een keer willen doen cplif ? eenzelfde soort stekje op dezelfde manier gestoken ? Met foto's ? Nogmaals : ik vind het hardstikke interessant maar heb wel wat twijfels over de herhaalbaarheid van je proefje, en de link naar de schimmels vind ik wat enthousiast. Maar goed : als het puntje bij het paaltje komt gaat het er niet om wat ik vind, maar of je stek wortelt. No matter how.
                Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                Comment


                  #9
                  Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                  en hier de foto's,
                  het zal een bonsai blijven vermoedelijk want gaat mee in bloei.

                  zoals op de foto heeft ie dus van begin gestaan, en zoals vermeld kwam het van helemaal onderaan (1cm boven de aarde),
                  zo vers als wat (6-7cm), niks houterig (tenger en groen), gewoon gezond en tegen de stam afgesneden zoals al de andere die ik al geprobeerd heb
                  en het niet haalden zonder piranha of couveuze en toch ook met micorhizo's in de grond (dan wel van ecostyle).
                  Dus voor de duidelijkheid nogmaals, 1 mespuntje in het plantkuiltje, ipv stekpoeder zeg maar. stekje erin, wat water erop en verder niets speciaals.

                  kan er nog bijvermelden dat de lamp op 90cm afstand heeft gestaan en nog staat.

                  DSC00565.jpgDSC00563.jpg

                  en ze zijn ook niet extreem bewaterd , gewoon in functie van degene die mee in de bak zit.
                  echt verklaren kan ik het ook niet want bent geen wetenschapper.
                  zal nog een foto nemen ten avond zonder hps licht voor meer duidelijkheid en kleuren.

                  DSC00566.jpg

                  grtn
                  Last edited by cplifj; 21 September 2011, 20:36. Reden: toevoeging want ze gekoven het niet, ik ook amper.

                  Comment


                    #10
                    Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                    mooi stekje hoor, super dat 'tie is aangeslagen !
                    Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                    Comment


                      #11
                      Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                      Super dat ie gelukt is, maar zal wel niet alleen aan AN hebben gelegen

                      Comment


                        #12
                        Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                        Ik heb een jaar of wat stekken gemaakt van een bloeiende plant, in een propagator zonder de bladeren te snoeien. Bloeiende plant zit je al later in het seizoen btw.
                        Gewoon in de buitenlucht 24/7, ik heb toen Pokon stekpoeder gebruikt, dus ik vind dat voor die prijs een monstergoedje.....
                        Zo zie je maar: elk heeft zijn eigen middeltje.... niet dat jouw middel slecht is hoor, maar te duur is al een min voor mij!

                        Comment


                          #13
                          Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                          Wat is te duur, het is inderdaad niet goedkoop maar dat is een kweektent ook niet bepaald.
                          Een tent gebruik ik niet, dus kan me daar iets anders voor aanschaffen in de plaats.
                          Voor mij werkt het in elk geval beter dan die el cheapo stekpoeder van KB.
                          Geen omkijken meer of zorgen maken of het stekje zal aanslaan is voor mij mooi meegenomen.
                          Knippen en de grond in pleuren. Zeg maar dat sukkels nu ook kunnen stekken maken.


                          Grtn

                          Comment


                            #14
                            Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                            Als je buiten growt, heb je de weelde van een tent niet, dus kan daar niet over meepraten.
                            Maar om de test echt overtuigend te maken, zou je eigenlijk een hele zooi stekken moeten proberen???
                            Met een foto-verslag erbij...

                            Comment


                              #15
                              Re: De kracht van Advanced nutrients Piranha schimmels.

                              er zit wel een verschil in de poedertjes heren, stekpoeder is geen voeding maar een plantenhormoon wat aanzet tot beworteling. AN daarentegen is zoals helemaal bovenin dit topic al aangegeven door @cplifj een verzameling nuttige schimmels. Het verschil is dus dat die AN de omstandigheden voor beworteling verbeterd (ongeacht concentratie van die schimmels) en de stek dat dus verder zelf laat regelen, terwijl stekpoeder daadwerkelijk de plant aanzet tot beworteling. Verschillen bij merken stekpoeder treden denk ik op in de concentratie werkzame stof vs vulstof (zal wel talkpoeder zijn ofzo). Stekpoeder van merk hemelvaart is denk ik minder nauwkeurig afgewogen/gebalanceerd dan "het betere spul" zoals de industriestandaard Rhizopon. En dat maakt uit, hormonen voor plant&dier zijn zowat altijd erg dosisafhankelijk in hun werking, de precieze concentratie/verdeling is vitaal!

                              Vanaf het moment dat ik ben ingewijd in de nobele kunst van het stekkentrekken (eum..dat klinkt wat vreemd) heb ik eigenlijk nooit wat anders gebruikt dan Rhizopon poeder, heel af en toe de opgeloste variant. Zo'n pot kost misschien iets maar daar doe je echt jaren mee.

                              Ik geloof trouwens wel in de combinatie van beide methoden, enerzijds hormonaal aan de gang anderzijds zorgen voor een zo optimaal mogelijke omgeving(of milieu). Of AN van dat superspul is weet ik niet, nooit gebruikt. Ik heb getest met "effectieve micro organismen" oftewel EM, een wat minder wietspecifiek verhaal. Werkt top.
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X