Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

    Korting op 420shop
    Hallo allemaal,

    Ik heb zelf niet echt een groot budget voor mijn kweek, dus probeer ik alles zo goedkoop mogelijk te doen, en ik ben vast niet de enige.
    dus had ik een manier bedacht om te kijken of het ph ongeveer goed is. Ik kon uit m'n scheikunde boek herinneren dat rodekoolsap als
    indicator kan dienen voor Ph. Ik heb het getest, en het werkt in de praktijk, het is te gebruiken als ph-indicator maar het is niet exact.
    Je kan bepalen of het Ph ongeveer 6 is of misschien tussen de 6 en 7, maar je kan echt geen waardes achter de komma bepalen.
    Zo ga je te werk als je deze indicator wil maken:
    1. snij rodekool in kleine stukjes en gooi het in een pan.
    (hoe kleiner de stukjes, hoe meer sap je er uit krijgt)
    2. doe er genoeg water bij zodat alles onderwater staat.
    3. breng de boel langzaam aan de kook, op een klein pitje, wanneer het kookt laat je het nog 2 minuten langzaam doorpruttelen.
    4. laat het 10 minuten afkoelen.
    5. zeef de inhoud van de pan, en zet het sap appart
    6. je kan de rodekool nog een keer onderwater zetten, en koken om nog wat meer sap te maken, of weggooien.
    7. klaar voor gebruik, sla het sap luchtdicht in flessen of potten op. en doe die in de koelkast (gekoeld)

    Omdat het een organische verbinding is, is het maar beperkt houdbaar. in de koelkast zal het zo'n 2,5-3 weken z'n werking behouden.
    Je kan het ook langer bewaren door het op te laten nemen in wit filterpapier (koffiefilters) en dit in de koelkast te bewaren.

    Gebruik:
    1. Je pakt wat kraanwater, je mengsel voor voeding, wat extract van je bodem, wat dan ook waar je het Ph van wil bepalen.
    2. je doet dit in een helder doorzichtig glas
    3. voeg een klein beetje van het rodekoolsap
    4. nu zal je een kleuring krijgen, om deze goed te bepalen is een goed verlichte witte muur het handigst, hou het glas ervoor en kijk er doorheen.
    5. dan heb ik deze tabel, en dan wordt het vergelijken.vergelijking ph rodekool.jpg(deze foto is niet van mij trouwens, gevonden in een ppt over ph-metingen)
    Zoals je ziet heeft rodekoolsap over het hele ph-spectrum een vrij duidelijke kleurovergang, je weet dus dat je voeding lichtpaars/roze moet kleuren voor een goed ph.

    Met deze informatie moeten de meeste mensen dit wel na kunnen doen, succes

    groeten, jeroen.

    #2
    Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

    Wow! als dit echt werkt zou dit wel een revelatie zijn voor de low budget breeder!

    Zeer intressant!!!
    sigpic

    Comment


      #3
      Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

      ik heb het getest, en je meet bijvoorbeeld al verschillen tussen water dat je hebt laten staan om te ontchlooren en gewoon kraanwater.
      het is mischien verstandig om eerst normaal kraanwater te testen, dan weet je welke kleur dat geeft, en kan je mischien beter bepalen welk ph
      je voeding heeft met die als ph 7 ernaast.

      Comment


        #4
        Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

        Het doet me denken aan de aquarium testjes die je kan kopen in de speciaalzaken , zeer mooie info en hopen dat het goed werkt !

        Grtz Hash
        Geniet nooit met mate !

        Comment


          #5
          Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

          Hee,

          Die is leuk. Ik heb het topic gelinkt op mijn info pagina:

          http://www.123tuintechniek.nl/product-informatie
          Last edited by 123harry; 10 November 2011, 17:01.
          No-nonsens kweker

          Comment


            #6
            Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

            Leuk topic, prima info. Ik heb zelf wel eens gewerkt met een bodem PH tesksetje van eco-style, maar dit zal zeker ook functioneren.

            Comment


              #7
              Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

              leuk harry, hebben andere mensen er ook wat aan . ik bedacht het ook nadat ik zo'n vijver ph testsetje zag bij de intratuin, dat werkt ook met vloeistof kleuren.

              Comment


                #8
                Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                6. je kan de rodekool nog een keer onderwater zetten, en koken om nog wat meer sap te maken, of weggooien.
                Of aardappels erdoor en prakkie van maken.
                ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                Comment


                  #9

                  Comment


                    #10
                    Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                    Of je gaat naar de apotheker ph-papier halen. Werkt ook en kost iets van een 10 euro. Als je dan dezelfde verhoudingen aanhoudt kom je jaren toe met 1 rolleke.

                    Comment


                      #11
                      Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                      kan je dat bij de apotheek halen ja? nja, alsnog als je geen 10 euro over hebt, net als ik, dan kan je alsnog het PH bepalen als je wel een euro hebt voor een rodekool

                      Comment


                        #12
                        Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                        "pappa, heb je nog meer van die roze soep ? "

                        oldskool chemie is dit, helaas wel achter slot en grendel
                        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                        Comment


                          #13
                          Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                          Ik was vorige week bij de apotheek geweest en daar konden ze mij niet aan pH-papier helpen, of ik moest een heel doosje kopen en dat zou me 30 euro gaan kosten.
                          Gewoon een los stukje meegeven was ook geen optie aangezien de referentie kleuren op het doosje zijn geprint.

                          Nu kan ik mij herinneren dat ze enkele jaren terug op de HighLife Beurs wel buisjes met daarin plastic test strips weggaven. Voor pH maar ook andere voor nitraten geloof ik.
                          Weet iemand of dit soort test strips nog ergens verkrijgbaar zijn? Dit lijkt me handiger dan zo'n pH meter die je om de zoveel tijd moet ijken.

                          Heeft het koken trouwens nog een andere functie naast het losweken van het sap? Of zou even in de blender en filtreren ook voldoende zijn?
                          http://www.jointjedraaien.nl/wietfor...345#post247345

                          Comment


                            #14
                            Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                            Dan koop je toch zo'n doosje, El Cheapo ?
                            lol
                            ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                            Comment


                              #15
                              Re: Goedkoop Ph-waarde ongeveer bepalen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cleargreen View Post
                              Nu kan ik mij herinneren dat ze enkele jaren terug op de HighLife Beurs wel buisjes met daarin plastic test strips weggaven. Voor pH maar ook andere voor nitraten geloof ik.
                              Weet iemand of dit soort test strips nog ergens verkrijgbaar zijn? Dit lijkt me handiger dan zo'n pH meter die je om de zoveel tijd moet ijken.
                              Hier
                              Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                              Comment

                              Bezig...
                              X