Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

    Korting op 420shop
    PH waarde.

    De pH van een medium is een zeer belangrijke, maar ook het meest fout gedane factor.
    Een plant vervoert de elementen in water. Het is dan ook belangrijk dat de elementen met het water verbonden kan worden voor een optimale opname door de plant.
    Dit is afhankelijk van de pH waarde van het element.
    De beste pH voor elk medium ligt dan ook tussen de 5,5 en 5,9.



    Ph waarde schema. In de Ph schema geeft de breedte van de band de opneembaarheid aan.
    De beschikbaarheid van voedingselementen is afhankelijk van de pH. Zou de pH bijv. te hoog zijn dan word fosfor,
    mangaan en borium
    al een heel stuk minder opgenomen met als gevolg op den duur tekorten van deze elementen
    en een verbranding van het blad door een overvloed in het medium (want bij iedere watergift blijf je maar geven en dat stapelt zich op).

    Zou de pH te laag zijn dan worden bijna alle elementen niet meer optimaal opgenomen met als gevolg een snel tekort
    en daarna gevolgd weer met een verbranding van de bladeren.

    De pH moet dan wel in het medium gemeten worden en niet in het vat of drainage water.


    pH meten.
    De beste manier om dit te meten in hydro of nft systemen is door met een spuit wat water te ontrekken uit het medium en het dan te meten.


    Met aarde en coco meet je met een speciale aarde meter maar heb je die niet in bezit dan neem je een half uur na het water
    geven een natte sample uit de pot in de hand en duw je de pH meter er in.
    Door te knijpen in de aarde komt er wat vocht vrij waar de meter een uitwisseling mee kan doen waardoor je exact de pH waarde van aarde of coco ziet.

    De pH is afhankelijk van de buffer kwaliteit van het medium en het water (aantal bicarbonaat).
    Is de buffer vol of gewoon op dan wisselt de pH erg snel omhoog of omlaag.

    Veel problemen met een te lage pH kan simpel opgelost worden d.m.v. het aanbrengen van een nieuwe buffer.
    AZ graskalk (geen korrel versie) of Plagron kalk mearl is hier heel erg geschikt voor maar pas op niet te veel want dan stijgt de pH weer te hoog.



    EC waarde.

    EC staat voor Electric Conductivy (mS/liter) en daarmee meten wij de hoeveelheid (bruikbaar en onbruikbaar) zouten in water.
    De EC meter meet simpelweg de hoeveelheid elektrische weerstand en dat verklaard ook waarom een medium als aarde “nat” moet zijn als men die meet.

    Een EC meter meet een totale optelsom van alle voedingszouten op.
    Een EC van 0,1/100L van het ene merk voeding hoeft dan ook niet dezelfde voedingswaarde te hebben als van een EC 0,1/100L van het andere merk.

    In de meeste goedkopere plantenvoedingen zitten veel elementen in als chloride, cadmium en andere vuiligheden. Deze zouten meet de EC meter allemaal mee.

    Kwekers die hun gewas op gewicht kweken proberen dan ook de plant zoveel mogelijk zouten (bouwstoffen) op te laten nemen voor een zwaarder eindresultaat.

    Deze zouten moeten dan wel beschikbaar en opneembaar zijn en het liefst zo uitgebalanceerd dat het elkaar stimuleert om opgenomen te worden.

    De beste manier om dit te meten in hydro of nft systemen is door met een spuit wat water te ontrekken uit het medium en het dan te meten.
    Voor aarde of coco kan je het beste de mediums licht mengen met gedestilleerd water in een beker en na het inwerken meten.
    Met gewoon water kan het ook maar is natuurlijk iets minder nauwkeurig.

    Bron: Metrop
    Last edited by Vadertje; 30 March 2012, 21:11.
    sigpic

    Vaderke Zijn eerste Micro KweekVerslag (
    Zambeza Seeds - Dutch Amnesia Haze) (2012)

    #2
    Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

    De pH moet dan wel in het medium gemeten worden en niet in het vat of drainage water.
    Ik ga er vanuit dat als je steeds afgezuurd water geeft van bv 5,8, de grond uiteindelijk ook deze waarde krijgt. In praktijk misschien iets hoger omdat de ph iets oploopt altijd.
    Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

    Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

    Comment


      #3
      Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

      Hoe je de pH en/of EC in aarde kunt meten kun je bijvoorbeeld hier vinden.

      Dat schema kun je bedenkingen bij hebben, want welk schema is nu de juiste ? Er zijn meerdere van zulke overzichtjes te vinden.
      Ik ga er eigenlijk van uit dat deze meer richting de juiste waardes gaat omdat ik in de praktijk met een pH onder 6 op aarde beginnende tekorten/blokkades van sporenelementen krijg.

      pH.jpg
      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

      Comment


        #4
        Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

        Hoe zie je deze tekorten/blokades van spoorelementen dan? In je plant gewoon bedoel je?

        Ik moet zeggen dat ik nu al geruime tijd op 5,8 zit en eigenlijk probleemloos.
        Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

        Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

        Comment


          #5
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

            Ik ken dat schema ook en dit gebruikte ik ook eigenlijk. Mede op basis daarvan ben ik ook mijn ph gaan meten en afgezuurd naar 5,8.

            Ik heb toevallig sinds vorige week een ph meter in mijn aarde staan. Deze meet 6,8 ongeveer. Ondanks dat mijn water dus een stuk zuurder is. Nog tips om dat naar beneden te krijgen dan?
            Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

            Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

            Comment


              #7
              Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

              Echte pH meters die je zo in de aarde kunt steken zijn vrij prijzig.
              Ik zou zo'n meter met wijzertje van een tientje niet al te serieus nemen. Het is meer een globale indicatie die je daarvan krijgt.
              Met een pH meter voor vloeistoffen, kun je op deze manier een vrij goeie indicatie krijgen van de toestand van je aarde.

              Met zo'n meter die je in je aarde steekt moet je ook op meerdere plaatsen meten en daar het gemiddelde van nemen.
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8
                Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                Uiteraard neem ik niks te serieus, zeker geen goedkope metertjes Maar inderdaad, het is een indicatie.

                Ik zal eens een monster op ph 'kweek' zetten
                Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                Comment


                  #9
                  Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                  Je kunt op de site van je waterleidingbedrijf de pH (en nog veel meer) vinden van het water dat ze leveren.
                  Steek je meter in een glas water en je weet of ze een beetje klopt
                  De theorie is allemaal leuk, maar praktijk is de beste leerschool.
                  ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                  Comment


                    #10
                    Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                    Kheb dat ding in ijkvloeistof gehangen, was perfect
                    Topic: The MainLining Adventures II: Bloemschikken!

                    Het is niet zo zeer de bestemming maar de reis die het zo verdomde leuk maakt!

                    Comment


                      #11
                      Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                      Hallo, ik heb deze topic pagina gevonden door dat mijn software dubbel content aan gaf..... oftewel het een en ander is gekopieerd.
                      Geen probleem, maar dan zet ik wel even de juiste link hierbij omdat ik de linken van de Metrop site verandert heb.
                      De wetenschap pagina Metrop http://www.metrop.nl/6b_nl_kweek_informatie.html

                      groeten
                      Metrop hoog geconcentreerde vloeibare plantenvoeding

                      Comment


                        #12
                        Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                        hahaha als je het goed leest klopt het zeker.
                        als je een hoogwaardig medium hebt met een goede buffr kwaliteit komt het vanzelf goed.
                        zeker voor de korte periode die onze geliefde plantjes in de aarde staan.
                        daarna weer opwaarderen naar de optimale buffer en het proces herhalen

                        Comment


                          #13
                          Last edited by Jointjedraaien; 24 July 2012, 22:55.
                          Metrop hoog geconcentreerde vloeibare plantenvoeding

                          Comment


                            #14
                            Re: Metrop Wetenschappen - PH waarde en EC waarde

                            kalk van bac
                            biokorrels van bac
                            wormenmest
                            bio supermix van plagron
                            en een paar zakken nieuwe aarde om het volume weer aan te vullen.

                            Comment

                            Bezig...
                            X