Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Is voeding noodzakelijk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Is voeding noodzakelijk?

    Korting op 420shop
    Hallo,
    Ik heb dus autoflowering seeds (Quick One), deze steken in potten van 12l zaai en stekgrond.
    Is het nog noodzakelijk om deze dan voeding te geven? Ik kan aan tomaten voeding geraken, maar ik heb geen flauw benul hoeveel ik per plant moet geven en vanaf wanneer?

    Grrtjessss!!

    #2
    Re: Is voeding noodzakelijk?

    nee het is niet nodig, je bloemen zullen zich ontwikkelen en je zal wat knopjes wiet hebben .. wil je een behoorlijke oogst zal je een behoorlijk evenwicht moeten vinden, je kan vanalles proberen maar inlezen lijkt me het meest aangewezen. er staan een hoop leuke verslagjes op dit forum en de laatste tijd meer en meer autoflowers dus je vind het wel .. succes met je kweek.

    Comment


      #3
      Re: Is voeding noodzakelijk?

      Jij naar de friet kot en je planten laten verhongeren?

      12 ltr zaai/stekgrond is natuurlijk nonsense. Je zaait in kleine potjes met zaai/stek grond en dan verpot je ze maar grote potten met goede potgrond.
      B.v. de Geranium grond van DCM. In 12 ltr goede grond zit voldoende voeding voor bijna de hele teelt van auto flowers, misschien moet er aan het eind wat (tomaten) voeding bij.
      De gebruiks aanwijzing staat op de fles.
      Wil je het zeker weten koop je een Fertometer.
      http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

      Comment


      • prapra
        prapra commented
        Editing a comment
        ik heb aarde van DCM op basis van turfstrooisel, tuinturf,perliet, lava (0,3 mm) meststoffen calcium en magnesium
        droge stof:30
        organische stof:20
        ph(water)-zone : 4,5 - 7
        elektrische geleidbaarheid (EC) : 35 ms/m
        samen gestelde organische meststof NPK 7-7,5-8 : 1kg/m3
        zou dit goede aarde zijn voor het kweken van een autoflower?
        alvast bedankt.
        Last edited by prapra; 11 May 2022, 02:13.

      #4
      Re: Is voeding noodzakelijk?

      Waarom heb je ze dan in een volle pot met zaai/stekgrond gezet? Is dat niet veel duurder dan goed bemeste potgrond?

      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

      Comment


        #5
        Re: Is voeding noodzakelijk?

        Ik was van plan, om ze dus eerste laten ontkiemen in water en nadien onmiddellijk te planten in de 12l pot, is die niet verstandig of juist wel?
        Ik had gelezen dat dit een grote beginnersfout was om ze in universele grond te steken, het werd mij aangeraden om ze in zaai en stekgrond te steken.
        Sorry voor de misschien wat domme vragen, eerste keer dat ik iets plant!

        Comment


          #6
          Re: Is voeding noodzakelijk?

          Ah op die manier, omdat je autoflowers niet zou mogen verpotten. Zaaigrond is duur en er zit weinig voeding in. Zonde om daar een hele pot mee vol te gooien.

          Denk dat de bedoeling was geweest dat je de pot vult met extra bemeste potgrond en dan een klein kuiltje vult met zaaigrond waar je dan dat ontkiemde zaadje in steekt. Of toch eerst in een klein potje met zaaigrond en dan verpotten ruim voordat de wortels eruit beginnen te komen.

          Of gewoon direct in (gezeefde) potgrond. Heb daar jaren lang moestuin zaden in gestopt en eerlijk gezegd nog nooit gemerkt dat zaailingen daar last van hadden, maar ik had voor mijn dure wietzaadjes ook zaaigrond gekocht. Voor de zekerheid. Die zaaigrond heeft dan een EC van 0.3 en de potgrond 0.45. Zoveel scheelt dat dus nou ook weer niet. Het is beide vrij arm.

          De potgrond moet je dus normaal gesproken ook nog vol stoppen met meststoffen voordat je er je planten in zet. Er staat hier ergens een grondrecept op de site. Als je dat gedaan hebt (of als je Batmix ofzo koopt) dan heb je dus zwaar bemeste grond en dan is de kans wel heel groot dat je zaadjes daar last van zouden krijgen. Daar mag je ze dan dus ook niet zo kaal in zetten.

          :edit: Even voro de zekerheid, je moet de potten nu dus ook niet alsnog vol gaan stoppen met meststoffen. Dan overvoer je ze. Als je na een paar weken ziet dat ze gelige bladen krijgen onderaan dan kun je wat gaan voeden.
          Last edited by Wietefras; 2 June 2013, 01:11.

          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

          Comment


            #7
            Re: Is voeding noodzakelijk?

            @wietefras
            Ik ben mijn zaadjes dus nu in water aan het ontkiemen. Ik ga ze na dien in mijn zaai en stekgrond ssteken en ze na 4 a 5 weken tomatenvoeding geven zou dit kunnen?

            Comment


              #8
              Re: Is voeding noodzakelijk?

              Je ziet vanzelf wanneer je moet gaan voeren. Als de onderste bladeren gelig beginnen te worden. Dat zal in zaaigrond wellicht wel al wat sneller zijn.

              Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

              Comment


                #9
                Re: Is voeding noodzakelijk?

                Dus geen andere grond meer aankopen en gewoon vloeibare tomaten voeding geven?
                Bedankt alvast voor alle tips Wietefras, eerste kweek is niet zo simpel.

                Comment


                  #10
                  Re: Is voeding noodzakelijk?

                  Als je die zaaigrond nog niet hebt gekocht of voor wat anders kan gebruiken dan zou je beter gewone potgrond kunnen gebruiken. Is goedkoper en zit een ietsie pietsie meer voeding in.

                  Zo niet dat kun je uiteraard ook die zaaigrond gebruiken. Is hooguit zonde van het geld.

                  Als je de planten nog niet in de potten hebt staan zou je ook kunnen overwegen om de grond nog wat te bemesten. Met de zoekfunctie kun je hier wel een grond recept vinden.

                  Dat is wel weer een hoop gedoe, gezoek en investering in verschillende dozen meststof. Ik had zelf al wat van die dozen voor mijn moestuin.

                  Makkelijkste is inderdaad om gewoon die zaaigrond te gebruiken en bij te voeden met vloeibare voeding. Volgens mij zei HJM ook dat voeding voor groene planten goed werkt tijdens de groei. Zou je even moeten zoeken hier op het forum. Met tomatenvoeding zulke vast ook een eind komen. Heb ook gelezen dat mensen dat gebruikten.

                  De wietplanten hebben tijdens de gehele cyclus wel steeds andere behoeftes. Zit er dus wel dik in dat je op een gegeven moment ergens een tekort krijgt. Dat zie je dan aan de kleuren van de bladeren.

                  Je kunt het beste veel gaan lezen. Vooral de stickies en kweekverslagen.

                  Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                  Comment


                    #11
                    Re: Is voeding noodzakelijk?

                    Ja dat heb ik ook gelezen dat van de groeine planten. Al heb ik veel mensen gezien die tomatenvoeding ook aanbevelen. Dus ga ik op safe spelen en tomatenvoeding geven.
                    Ik heb al reeds verschillende kweekverslagen gelezen en ja het blijkt dat ik inderdaad beter besmette grond had gebruiken. Een goede tip voor mijn volgende kweek. Mijn zaadjes gaan morgen de grond in dus, andere grond wordt moeilijk.
                    Ik heb wel voor autoflowering gekozen dus dat zou het een stuk gemakkelijker maken, maar enigste vraag is wanneer moet je beginnen met voeding? Ik weet dat wanneer je bladeren verkleuren het dringend tijd is dat je ze eten geeft maar ik zou het liefst van al de verkleuring willen voorkomen want dat kan niet gezond zijn voor een plant.
                    Greetzzz!

                    Comment


                      #12
                      Re: Is voeding noodzakelijk?

                      Leidraad is hooguit dat je de eerste 2 weken niet hoeft te voeden, maar of dat met een pot vool zaaigrond ook op gaat durf ik niet te zeggen.

                      Ik ben bang dat je er niet aan gaat ontkomen om naar je plant te kijken. Zeker als je tomatenvoeding wilt gaan gebruiken. Als je echt volgens een schema wilt gaan werken dan moet je je spullen kopen in een growshop. Daar hebben ze pasklare grond en voeding met van die schema's erbij waarop dan staat hoeveel je van ieder flesje moet geven per week.

                      Zelfs dan is dat ook slechts een leidraad en zul je ook naar je planten moeten kijken. De ene soort verbruikt nou eenmaal meer voeding dan de andere. De hoeveelheid licht maakt ook uit. Hoe harder ze groeien hoe meer voeding ze gebruiken.

                      Het blad wordt overigens eerst wat bleker voordat het echt geel wordt en zelfs als het geler wordt krijg je eerst wat vlekjes. Het is dus niet zo dat je 's morgens ineens een gele danwel kale plant ziet staan

                      Ik groei zelf tomaten in de achtertuin en ik weet dat daar weinig N bij gaat. Stikstof geeft teveel blad en minder vrucht.

                      Een wietplant heeft daarvan, zeker in de groei, juist wel een hoop van nodig. Als je kweekverslagen hebt gelezen van mensen die in de grond flink N voeding hebben gestopt (bloedmeel oid) dan gaan ze het daarna dus prima redden met alleen tomatenvoeding, maar als je de hele levenscyclus wilt doen op alleen tomatenvoeding vanuit zaaigrond dan is het misschien net te weinig.

                      Wat zijn de NPK waardes die op jouw tomatenvoeding vermeld staan?

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #13
                        Re: Is voeding noodzakelijk?

                        Ik vond ze niet onmmiddellijk online, maar ik denk dat de verhouding wel klopte. en ik ga ze na 2 weken ongeveer overpotten naar universele grond.

                        Comment


                          #14
                          Re: Is voeding noodzakelijk?

                          Had zelf ook nog even gekeken en er zijn inderdaad tomatenvoedingen met de juiste verhoudingen, maar ook met compleet andere verhoudingen. Merkwaardig hoe ver dat uiteen loopt. Misschien is dat ook wel bedoeld aparte voeding voor de groei en voor de bloei. Zo ver heb ik niet door gekeken.

                          Met name de droge versies zijn meer wat ik zou verwachten voor tomaten met weinig N erin. N geeft namelijk veel groene groei en bij tomaten heb je daar sowieso al veel teveel van. Blijkbaar stoppen ze dat er bij vloeibare voeding dan (soms) juist toch weer wel in. Misschien omdat thuisgroeiers graag toch een volle tomaten boom in hun achtertuin zien. Dan gebeurt er tenminste wat.

                          Bij bloeiende wietplanten wil je overigens ook niet teveel N.

                          Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                          Comment


                            #15
                            Re: Is voeding noodzakelijk?

                            Deze was ik van plan om te kopen:
                            http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/s...f-voor-tomaten

                            Comment

                            Bezig...
                            X