Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EC-waarde: schema's vs. reality ....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    EC-waarde: schema's vs. reality ....

    Korting op 420shop
    Hey,


    Je hebt de EC-waarde die op de schema's staat. Als je hie rover gaat, verbrand je plant meestal. Ik heb van andere kwekers gehoord dat ze soms maar 75% van die EC-waarde nemen als richtlijn voor hun ganse kweek ... hoe doen jullie dit?

    Dus als er bruine spikkels op de bladeren komen is het overvoeding en als de bladeren langzaam geel worden, dan verdrogen (zonder dat de stengels doorplooien van te weinig water), dan is het teweinig voeding?

    thx

    #2
    Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

    Bruine spikkels is eerder een calciumgebrek, maar als de bladeren erg donker groen worden of als bladeren bruine puntjes (uiteinden) krijgen dan ben je te ver gegaan inderdaad. Als ze wat gelig worden is het te weinig.

    Truc is om het juiste niveau te vinden dat ze wel goed groeien en dat je geen voeding weggooit omdat je ze teveel geeft.
    16grocurve.jpg

    Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard en per soort verschilt het ook nog.

    Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

        Ik zou zelfs starten met 50% van de aangegeven hoeveelheden. Dat kun je na verloop van tijd wat opkrikken (tot 75-100), als je ziet dat de plantjes er baat bij hebben. Grtz
        Super Silver Haze (DHS) // Pure Power Plant (Nirvana) // Jack Herer (DHS) & Fruit Spirit (RQS) // ...

        Comment


          #5
          Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

          daarmee ... ik zat steeds op 95 % and they got burned .... grrr, but thanks !!!!!

          Comment


            #6
            Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

            Ik weet niet of die percentages nou overeenkomen met de aanbevolen dosis volgens ieder willekeurig schema. Lijkt me meer een voorbeeld waarbij je zelf moet invullen waar de onder en bovengrens liggen. Dat moet je dan bepalen door naar de plant te kijken. Je zou er dus eigenlijk een keer eentje moeten martelen om precies te weten waar je moet zitten

            Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

            Comment


              #7
              als richtlijn.

              Bijna alle schema's zijn geschreven voor stekken, daar kun je al vanuit gaan.
              Stekken hebben, voor dat jij ze krijgt al minstens 2 weken staan groeien, dus die tijd moet je eigenlijk aan het begin van zo'n schema erbij plakken als je met zaadjes kweekt.
              Ik raad je aan om het merk voeding wat je hebt in gedachte te houden, en daar dan kweekverslagen bij te zoeken, dan kom je al wat verder.

              Vaak als je met 50% begint in week 3 of 4 groei is dat goed, maar dat hangt dus af van welke voeding je gebruikt en zeker ook op welk medium ze staan.

              Ik kan mijn eigen Biobizz bloeischemaatje er wel bij zetten, maar als jij geen Biobizz op Lightmix gebruikt heb je er niets aan.

              Voila, bij deze :

              QNQ2012080.jpg
              ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

                  Thanks!!!

                  Ik ben net ook tot een afschuwelijke constatie gekomen ... ik dacht dat die vlekken overvoeding waren, maar toen ik bij Urban Alien te gast was, zei hij dat vlekken dikwijls met PH te maken hebben. Ik zei toen dat de PH hier van het leidingwater 6.8 was... hij zei ook dat verbranding door overvoeding vooraf gegaan wordt door donker groene bladeren. Bij mij was dat niet zo. Dus ik zag de vlekken, stopt met voeding geven en toen werden ze geel.

                  Wat is er nu gebeurd? Ik was gisteren bij een bevriende hobbykweker, en ik vertelde hem over de vlekken, hij zei ook van die PH ... ik zei hem toen dan mijn leiding PH 6.8 was, dat vond hij raar, we hebben bij hem (zelfde stad) gemeten, en het was 7.8 (!!!) ik heb een fles meegenomen naar huis en gemeten met mijn meter ... (na ijken) 6.8 ... Ik moet wel zeggen dat die meter van iemand is die hem nooit heeft gebruikt, maar hij was wel tien jaar oud, en ik heb er eens een beetje mee gefoefeld, maar ik dacht: als die correct ijkt, zal die nog correct meten? Nu meet ik 6.5 ... fuck.

                  Dus het lag helemaal niet aan een issue met overvoeding maar aan een kapotte PH-meter?

                  Comment


                    #10
                    Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

                    Als je in bericht #1 een paar duidelijke foto's had geplaatst had je het 3 weken geleden al geweten.
                    ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                    Comment


                      #11
                      Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

                      Dat het geen overvoeding was was zonder foto's ook wel duidelijk. Had ik 3 weken geleden ook al gezegd ook. Al is het calcium gebrek in dit geval dan veroorzaakt door een pH probleem, maar je hebt altijd dat een "gebrek" ook een blokkade kan zijn door teveel van iets anders of door pH afwijkingen.

                      Maar inderdaad, hoe meer informatie je geeft, des te groter de kans dat je wat hebt aan de antwoorden

                      pH meters gaan overigens ook inderdaad wel gewoon "stuk" (of "op" hoe je het ook wilt noemen). Ook als je ze niet gebruikt. Er zit een goedje in het glazen bolletje en dat kan vervuilen of eruit verdampen.

                      Probleem met die dingen is ook dat ze niet alleen qua pH verschuiven, maar dat het verloop ervan ook kan veranderen. Is wat lastig uit te leggen, maar zeg dat er normaal gesproken per pH minder in de vloeistof ook een pH af gaat op de meter, maar die geeft dan bijvoorbeeld slechts een daling van 0,8. Dus je ijkt op 6,8 en als de vloeistof dan een pH van 5,8 heeft, dan geeft de meter 6 aan. Bij een pH van 4,8 geeft de meter dan dan 5,2 aan. Hoe verder je van de 7 af zit des te groter de afwijking wordt. Zelfs als je de meter dus perfect geijkt hebt.

                      Daarom is het veiliger om op 2 pH waardes te ijken (of controleren). Zeker als je de meter niet helemaal vertrouwt. Bijvoorbeeld op 4 en 6,8. Als je niet beide ijkpunten goed krijgt weet je dat het tijd is om de meter (of probe) weg te gooien. Al kun je eerst nog proberen om het ding schoon te maken, maar dat zou je sowieso al gedaan moeten hebben

                      Lopen verslag: McPurple S1 Fem van Forum Genetics op DWC met GHE FloraNova onder 400W Cree COBs

                      Comment


                        #12
                        Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

                        thanks, hehe, kan ik *eindelijk* eens normaal beginnen kweken zeg, en waarschijnlijk zien dat het allemaal nog wel meevalt

                        Comment


                          #13
                          Re: EC-waarde: schema's vs. reality ....

                          Ikzelf kijk meer naar de planten. Als je bladeren van onderen vergelen geef je te weinig voeding en als ze van boven vergelen krijgen ze teveel. Meestal zie je dit na een dag of drie pas gebeuren. Dat hangt er wel vanaf hoeveel water je geeft. Op deze manier vergelen mijn planten bijna nooit. Ik geef ook liever te weinig voeding dan teveel omdat je anders weer moet spoelen met blanco water....welke is afgezuurd natuurlijk. Te weinig voeding is veeeeell makkelijker op te lossen dan te veel voeding.

                          Succes ermee.

                          Doc

                          Comment

                          Bezig...
                          X