Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nauwkeurig kleine hoeveelheden voeding bepalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

Nauwkeurig kleine hoeveelheden voeding bepalen

Korting op 420shop
    Beste allemaal,

sommige kwekers hebben niet 100 planten op hun zoldertje staan , daarom gebruiken zij ook geen liters water/voeding, en omdat voeding dikwijls verdund niet lang houdbaar is, moet men toch in staat zijn kleine hoeveelheden voeding nauwkeurig te bepalen zonder meetfouten.

wat heb je nodig ?

- grammenweegschaal
    - ten minste 100 ml voeding
    - een liter maat beker met een schaal van 50 ml per streepje o.i.d

allereerst ff iets op een rijtje zetten.

een liter alcohol (ethanol) weegt minder dan een liter water , namelijk 1 liter alchol weegt 0,78 kg en een 1 liter water 1 kg.

waar komt dit precies door dan ?

dit is eenvoudig uit te leggen met de volgende relatie tussen de begrippen massa , dichtheid en volume.

namelijk: M = ρ x V
    volume is omvang van een stof en wordt uitgedrukt in liters,

dichtheid is een constante eigenschap van een bepaalde stof , die de relatie tussen volume en massa weergeeft van een bepaalde stof, en wordt aangegeven met een ρ (rho)

en massa is de "hoeveelheid materie" , hoe meer massa des te meer kracht er voor nodig is om het voorwerp in beweging te krijgen.

Let Op :
    als jij zegt ik weeg 80 kg , is dat fout , je massa is 80 kg , want de weegschaal meet de zwaartekracht (die op jou werkt) en vertaalt dit met de schaalverdeling 9,81 Newton per kilogram naar massa , dit betektent dat je in de tropen minder massa hebt , want daar is het soortelijk gewicht 9,79 per kilogram , maar dat is dus onzin.

nu kunnen we aan de slag,

1e meet 1 liter voeding af en weeg het bv (1200 gram) , vergeet niet het gewicht van de beker er van af te trekken

2e dit betekent dus dat de massa van 1 liter voeding 1,2 kg is , de dichtheid is dus ρ = M/V
    ρ = 1,2 / 1
    = 1,2

3 stel je hebt 5 mililiter nodig , M = ρ x V , is 0,005 L x 1,2 is 0,006 kg
    weeg zes gram af en u hebt uiterst nauwkeurig uw voeding bepaalt zonder meetfouten.

Hopelijk hebben jullie er wat aan,
    Greetz Janjaap

Re: Nauwkeurig kleine hoeveelheden voeding bepalen

Hoi Janjaap

Heel erg goed berekend, maar is het niet eenvoudiger om bv bij de apotheek een spuitje te halen van bv 5 en 10 ml? Daarnaast kan je bij de betere slijters ook pipetjes (zijn ook lekker lang wat weer handig is voor literflessen ) halen voor het doseren van water in maltwisky.

Niettemin Respect voor je berekening

Fashim

Comment

ja klopt ,
      maar ik had het momenteel niet bij de hand en op zondag is bijna alles dicht .

Comment

Nooit zo sterk geweest in wiskunde... gebruik gewoon verder mijn spuitjes denkek
        sigpic

Comment

Mooi gerekend janjaap
          Handig als je geen spuit bij de hand hebt.
          Iemand die niet erg goed in wiskunde (dit is eigenlijk wel fysica :p) kan gewoon een theelepeltje gebruiken.

1theelepel=5ml
          100% nauwkeurig is het zeker niet, maar het vraag wel wat minder rekenwerk

Greetz,
          zion

Comment

Dat is miereneuken... maar doe da wel graag
            fysica komt uit de natuurlijke of toegepaste (bèta) wetenschappen, die op hun beurt afgeleid zijn uit de rekenkunde. Wat met meetkunde erbij gelijk is aan onze wiskunde, zoals je het zelf altijd hebt geleerd. En als ik me niet vergis was dat 13e eeuw (samen met sterrenkunde, muziekkunde, rhetorica en logica). Dus ja, is techno house?
            Plus om te delen door en te vermenigvuldigen moet je volgens mij ook niet echt een krak zijn in fysica want de formule staat er al. Brain op cruise-control... en REKENmachientje in aanslag.
            Jaja man, filosofie, de basis van alle wetenschap...
            Daar hebde nie van terug he! :p lol

Knowledge is power Sir Francis Bacon, mijne neef...

Grtz $iR
            Last edited by SirSmokeAllot; 7 June 2009, 13:57.
            sigpic

Comment

Ha, natuurkunde. Dat heb ik lang niet gehad.

Comment

Gewoon bij apotheek of in ziekenhuis een paar pillen potjes vragen, staan ook de ml op van 1 tm 30 ml.

Grtz.

Comment

Bezig...
                X