Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

opwaarderen van de aarde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    opwaarderen van de aarde

    Korting op 420shop
    Als ik mijn aarde nog een keer wil gebruiken nadat ik de wortels er van de vorige keer uit heb gehaald, waar moet ik dan aan denken, wat voor soort meetapparatuur heb ik nodig en wat voor methode(s) zijn er om de ph te meten en zijn er ook mensen die dit al eens gedaan hebben en hun ervaring.

    ja, waarom vraag ik dit.... wil gewoon alles eens gedaan hebben en dit ken ik nog niet tis recessie hihihihii

    #2
    Re: opwaarderen van de aarde

    Hergebruik.

    Als je geoogst hebt, de grond goed doorspoelen om de zouten eruit te krijgen en water met enzymen toevoegen dan de de container leegkieperen in een speciekuip en de wortelsmengen.
    He tnut van bacterien wordt vaak onderschat ,ze zijn de basis van een goed bodemleven ! ze breken amoniak ( van plantresten ) af en zetten ze om in nitraat en nitriet. verkopen , dit zijn áfval verslinders. Zeer nuttig voor de afbraak van rottend materiaal , en zet schadelijke zouten in je grond om naar nuttige stoffen.

    Verder lijkt het me verstandig om een ph meter en ec meter erbij te hebben.

    Comment


      #3
      Re: opwaarderen van de aarde

      en is er een schema waar in staat hoeveel de ph moet zijn? en de ec?
      Last edited by bobo; 11 July 2009, 19:47. Reden: onvolledige vraagstelling

      Comment


        #4
        Re: opwaarderen van de aarde

        Hey Ellen !

        Mogen we daaruit concluderen dat je geoogst hebt ? Ben wel benieuwd naar je kweekje !!
        Een dag zonder wiet kent Flip niet.

        Comment


          #5
          Re: opwaarderen van de aarde

          nee, ik heb nog niet geoogst, ben nu aan het voorgroeien in een homeclonenbox, heb ze net gezet, maar ben nu alvast info aan het verzamelen betreffende hergebruik aarde.

          Comment


            #6
            Re: opwaarderen van de aarde

            ik zou in elk geval dat ricico niet nemen ivm ziekes en zo,denk dat je die grond terug moet steriliseren,heb daar eens iets over gelezen in de jorge cervantes zijne growguide geloof ik,en wat kost nou potgrond? of is het zo erg?

            grtzzz
            you got to smoke tha weed,weed,weed,give me a rizla please,please,please

            Comment


              #7
              Re: opwaarderen van de aarde

              Oorspronkelijk geplaatst door ellen View Post
              en is er een schema waar in staat hoeveel de ph moet zijn? en de ec?

              Comment


                #8
                Re: opwaarderen van de aarde

                natuurlijk kan ik makkelijk aarde kopen, maar ik hou niet van makkelijk, ik wil gewoon alle facetten eens uitproberen en kijken wat de verschillen zijn dan met groeien, beestjes etc, ik vind tuinieren leuk en hou niet van snel en hup hup.
                liefde moet er in bij mijn plantjes

                Comment


                  #9
                  Re: opwaarderen van de aarde

                  Ik begrijp wat je zeggen wil.
                  Zo constant 180L aarde of meer over en het weer sleuren is inderdaad niet gezellig.

                  Er zijn er heel veel (niet hier) die met aardebak werken en die aarde gewoon terug opnieuw gebruiken.
                  Ze halen wel een deel aarde weg om deze te vervangen met nieuwe aarde. Niet alles, maar wel een deel.
                  Zorg er wel voor dat alle achtergebleven wortels verwijderd zijn en spoel die grond met enzymen.

                  En uiteraard opwaarderen met npk stoffen (wormenmest, bloedmeel, beendermeel, ...). Zoiets kan je best wel aanvoelen in mijn mening.
                  Als een langbloeier in je aarde heeft gestaan zal daar minder in aanwezig zijn dan een kortbloeier bv.

                  Ik ben er ook van overtuigd dat grond te hergebruiken valt. Ik heb dit jaar gebruikte potgrond als zaai- en stekgrond gebruikt en dat ging perfect.

                  Ik zou de grond natuurlijk ook niet teveel grows gebruiken, want kan ook ziektes verspreiden en noem maar op he. Maar jij weet beter als geen ander wat daar in die grond leeft, zit en stond.

                  Comment


                    #10
                    Re: opwaarderen van de aarde

                    Ik ben er ook van overtuigd dat grond te hergebruiken valt. Ik heb dit jaar gebruikte potgrond als zaai- en stekgrond gebruikt en dat ging perfect.
                    Kijk een hele goede opmerking organic. idd prima zaai en stekgrond , wel zorgen dat het luchtig genoeg is voor je spruit. maar idd arme grond is prima voor zaailingen

                    Grtz

                    Comment


                      #11
                      Re: opwaarderen van de aarde

                      Deze tekst komt uit het Plagron seminar biologisch kweken.
                      Problemen met een verstoorde voedingstoffen balans bij het hergebruiken van potgrond.
                      Als je grond hergebruikt is het mogelijk dat de NPK verhouding verstoord is doordat bijv. er teveel kalium in de grond zit maar niet genoeg fosfor. Dit kan je verwachten als je pH niet meer klopt, omdat hierdoor de voedingstoffen niet in de juiste balans worden opgenomen. Ook door een overmaat aan Fosfor en Kalium of een te lage bodemtemperatuur kan je teveel of te weinig van een specifiek voedingselement in je grond overhouden. Teveel bloeivoeding geven kan in het begin van de volgende oogst een stikstof tekort geven.



                      Als er echter problemen zijn geweest gedurende de oogst, of wanneer het eind-resultaat tegenvalt, heb je redenen om te twijfelen aan de verhouding achtergebleven NPK. Waren er problemen met de pH-waarde of als je een plaag hebt gehad kan je beter op safe spelen en nieuwe grond nemen. Ook als de analyse op het einde vraagtekens oproept, kan je beter deze grond niet meer gebruiken of alleen opwaarderen aan de hand van een advies gebaseerd op een volledige bodemanalyse.
                      Plagron voert gratis pH- en EC-analyses uit voor haar klanten. Wil je echter een complete bodemanalyse laten uitvoeren, zijn hier kosten aan verbonden. Neem contact op met Plagron voor info.
                      Verder adviseren wij om voor hergebruik van aarde Maerl toe te voegen aan je aarde om de pH-buffer te herstellen en calcium toe te voegen. Potgrond: 250 tot 1000 gram Maerl per 1000liter grond
                      Als je met zuren of hoge concentraties fosfor en kalium hebt gewerkt, adviseren wij om wormenmest toe te voegen om het bodemleven weer te herstellen. Voeg 10% wormenmest toe.
                      Wil je weer met een voorbemeste aarde werken kan je de voedingswaarde van je hergebruikte grond verhogen met Plagron Biosupermix. gebruik 2,5 tot 5% biosupermix.

                      Zomaar grond hergebruiken kan je oogst al verpesten voordat hij begonnen is.

                      Groeten

                      Comment

                      Bezig...
                      X