Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voeding tekort of teveel ?

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    voeding tekort of teveel ?

    Korting op 420shop
    Medium

    Hoewel dus vele factoren van belang kunnen zijn, moet in relatie tot de voeding vooral de pH van het medium en het voedingswater in de gaten worden gehouden! Afhankelijk van het medium moet de pH een waarde hebben die ligt tussen de 5,5 en 6,2. De pH is immers een van de belangrijkste factoren in de opname van de noodzakelijke voedingsstoffen.
    In principe zijn er twee situaties: niet genoeg of een overschot aan voedingsstoffen. De ideale situatie is er een waar precies genoeg beschikbaar is voor de plant. Een gebrek aan voedingsstoffen uit zich meestal in geelgroene bladeren, teveel voeding kan zich uiten in zowel overdreven groene bladeren als verbrande bladpunten. Een tekort aan voedingsstoffen in het medium, kunnen we aanvullen met meststoffen die in allerlei vormen te koop zijn: vloeibaar, korrels, poeder, etc. Een overschot is (soms) behandelbaar door spoeling van het medium.

    Er zijn ruwweg twee groepen voedingstoffen: hoofd- en spoorelementen. Beide groepen moeten in voldoende mate aanwezig zijn om de plant optimaal te laten groeien. De hoofdelementen zijn het meest noodzakelijk, zonder deze hoofdelementen heeft toevoeging van spoorelementen geen enkele zin.

    Chlorose

    Als laatste even wat termen en wetenswaardigheden. Tekorten of overschotten kunnen allerlei verschijnselen veroorzaken die we kortweg kunnen benoemen met twee termen. Necrose is het afsterven van weefsel en is onomkeerbaar. Chlorose gebruiken we om een verkleuring te beschrijven als gevolg van een tekort aan bladgroen(=chlorofyl). Chlorose is (enigszins) omkeerbaar door het toedienen van de ontbrekende voedingsstof. Voor een eerste diagnose is het belangrijk te weten dat de symptomen van een tekort zowel onder aan als boven aan de plant als eerste zichtbaar kunnen worden en dit afhankelijk is van het vermogen tot mobiliteit van een (ontbrekende) voedingsstof. Mobiele voedingsstoffen (N, P, K, Mg) veroorzaken in eerste instantie een probleem onderin de plant. Een tekort aan minder of niet-mobiele voedingsstoffen (Mn, Zn, Ca, S, Fe) manifesteert zich eerst boven in de plant op de jonge bladeren en/of groeischeuten.

    Grtz
    Last edited by bobo; 30 September 2009, 13:49.

    #2
    Re: voeding tekort of teveel ?

    Weer zoon interessante les van bobo. Super gewoon die info.

    Comment


      #3
      Re: voeding tekort of teveel ?

      yep bobo hoe kom je hier aan hahahah weer zeer nutige post

      Comment


        #4
        Re: voeding tekort of teveel ?

        Beste, ik ben begonnen met eerste kweek en merkte dat mijn spaarlamp te veraf zat omdat mijn plantjes rekking vertondden. ze hebben magere lange stengels. nu heb ik mijn lamp veel lager gehangen en zie ik wel verandering in de de kortere afstanden tussen de cellen, maar mijn vraag is nu of dit nu nog in orde zal komen en of ze alsnog dikker stammen zullen krijgen, of dat ze zouden plooien onder gewicht mettertijd ? Heb ze voorlopig klein beetje gestut met bamboo stokje.

        M.v.g. DeLrUe

        Comment


          #5
          Re: voeding tekort of teveel ?

          Als je een ventilatortje op de stammen zet worden deze ook steviger (zoals door de wind buiten)

          grtjs,
          The more I see, the less I know, the more I like to let it go

          Comment


            #6
            Re: voeding tekort of teveel ?

            doe ik al, iemand had me dat al gezegd, ik hoop dat het ook zal werken. ik vroeg me gewoon af of het ook terug zou in orde komen.
            Bedankt voor de snelle reactie.

            Comment


              #7
              Re: voeding tekort of teveel ?

              Hoe oud en hoe groot zijn ze nu, en hoe dik zijn de stammen?
              The more I see, the less I know, the more I like to let it go

              Comment


                #8
                Re: voeding tekort of teveel ?

                zowat 4 weken oud, ze zijn tussen de 15 a 20 cm boven de aarde, en de stammen 2 a 3 mm maar. de 2de internode komt net uit. (denk ik toch, want internode is toch vanaf de eerste volledige vertakking ?

                Comment


                  #9
                  Re: voeding tekort of teveel ?

                  bron: wikipedia

                  Denk wel dat dat nog goed kan komen als je d'r een zwenkventilator opzet en je lampen goed laag houdt tot ze sterk genoeg zijn om verder te groeien. grtjs,
                  The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                  Comment


                    #10
                    Re: voeding tekort of teveel ?

                    ok thx voor de reactie en hulp, aprrecieer het echt hoor, en thx voor de afbeelding.
                    Grtz

                    Comment


                      #11
                      Re: voeding tekort of teveel ?

                      Geen probleem, zal duimen dat ze gauw wat sterker worden.
                      The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                      Comment


                        #12
                        Re: voeding tekort of teveel ?

                        Mineraal opname..gif

                        Dit plaatje is ook altijd handig. Het geeft de mogelijkheid om voedings stoffen op te nemen weer, in samenhang met de pH.

                        Grtz, HJM
                        http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                        Comment


                          #13
                          Re: voeding tekort of teveel ?

                          dank je voor het plaatje maar heb nog geen ph meter enz aangeschaft, dit is men eerste kweek en low-budget. als deze enigzins lukt, ben ik van plan de volgende professioneler te doen, maar toch bedankt voor de moeite. Ik vroeg me gewoon af welke soort meststof het beste zou zijn om te geven, korrels of vloeibaar en welke dan ? welk is de meest gebruikt. Ik weet dat ik een leek ben, maar heb geleerd dat je maar kan wijzer worden door te doen
                          Grtz

                          Comment


                            #14
                            Re: voeding tekort of teveel ?

                            Korrels zijn voor de volle grond. En veel te 'zout' voor gebruik in potten.

                            Als je geen voeding bij een growshop kan halen/bestellen, neem dan gewoon voeding voor bloeiende kamerplanten.
                            De dosering op die flessen gaat er van uit dat je een keer per week een scheut van die oplossing geeft. En voor de rest leiding water.
                            Anders verbranden ze.

                            Grtz, HJM
                            http://www.youtube.com/watch?v=zCvSc2b8CWc

                            Comment


                              #15
                              Re: voeding tekort of teveel ?

                              Ik weet heel weinig van korrelvoeding. De voeding voor cannabis die in Nederland te koop is is meestal vloeibaar. Verder moet je je afvragen of je bio-mineraal of organisch wil kweken als je op grond kweekt. Er bestaan veel merken van goeie voedingen (Plagron, BAC, Biobizz, Hesi,...). Plagron heeft bijvoorbeeld een bio-minerale lijn (terra en bloom) en een organische (alga-grow en alga-bloom), biobizz is organisch (en goedkoop).

                              Voor je dat besluit neemt zou je best eerst veel lezen zodat je de twee methoden niet door elkaar haalt en zodat je er een idee van krijgt wat je het meeste aanspreekt.

                              grtjs,
                              The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                              Comment

                              Bezig...
                              X