Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

    Korting op 420shop
    Hallo allen,

    Voor alles moet een eerste keer zijn. Zo ook voor de Ruderalis Indica die ik een paar maanden heb zien groeien en bloeien op mijn mooie balkonnetje op het zuiden. Zonder echte complicaties en met de Bio Flores-voeding is alles eigenlijk goed gegaan voor de eerste keer.
    Tegen het einde van de bloeiperiode zat ik toch steeds vaker na te denken over hoe ik de toppen zou gaan drogen. Ik woon namelijk in een studentenhuis zonder tuin en dus zonder schuurtje, daarnaast is de zolder ook bezet en als ik de toppen in een rommelkast ergens in huis zou hangen, zouden er veel mensen last van hebben. Ik ben toen flink gaan Googlen naar mogelijke oplossingen, maar nergens kwam ik iets tegen wat voor mij de goede uitkomst zou zijn. Uiteindelijk las ik ergens dat mensen bezig waren om de toppen met rijst te drogen (de rijst trekt het vocht uit de toppen - logisch; als je telefoon een bierdouche heeft gehad, kun je hem ook in een bak met rijst leggen waarna het vocht uit het apparaat wordt getrokken). Ik heb toen ongeveer 100gr rijst in een grote, glazen pot gedaan met daarop wat keukenpapier (zodat de rijst niet in het topje zou gaan zitten) en vervolgens natuurlijk de top zelf. Na een paar weekjes had ik een uitstekend resultaat; gewoon droog.
    Daarom heb ik een grote plastic bak (50liter ongeveer) bij de Action gehaald voor €6,-. Deze heb ik gevuld met couscous (1kg) en rijst (2kg). Vervolgens heb ik gaatjes in de doos gemaakt en een touw er doorheen geregen om de toppen aan op te hangen. Tegen de zijkanten heb ik ook nog inlegkruisjes geplakt (die werken immers ook vocht onttrekkend).
    IMAG0618.jpgIMAG0621.jpgIMAG0623.jpg
    Ik heb uiteindelijk de hele doos nog licht-dicht gemaakt met tape en aluminiumfolie. Bij de zwarte bevestigingsclips (op de 3de foto te zien, rechts) zaten luchtgaten voor enige ventilatie. Het duurde 3 weken voordat ik de eerste kleine topjes kun 'testen' en na 4 weken was alles goed droog.

    IMAG0650.jpg

    Ik heb deze doos gewoon in mijn kamer laten staan en ik heb totaal geen last gehad van toprot of stank.
    Last edited by Rik89; 4 November 2011, 16:55. Reden: Nog een foto toegevoegd + overige foto's wat groter gemaakt

    #2

    Comment


      #3
      Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

      Hey Helghast,

      Je versnelt het drogen niet echt op deze manier; dat valt reuze mee.. Het heeft bij mij dus zeker 4 weken geduurd.
      Ik ben zelf erg tevreden over de smaak. Soms proef ik iets citroen-achtigs; dat vind ik wel lekker! Maar dat kan ook aan de soort liggen, natuurlijk.

      Comment


        #4
        Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

        Ik vind dit goed gevonden je kan achteraf de rijst en couscous nog opeten, heb je een speciaal aroma

        Comment


          #5
          Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

          leuk gemaakt. Je kan ook zout eerst in een pan uitkoken, gewoon in een droge pan verwarmen. zodat alle vocht uit het zout gaat en dit dan in washandjes doen en in je doos leggen. dit werkt dan ook vochtvretend.

          Comment


            #6
            Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

            Oorspronkelijk geplaatst door Ganjax View Post
            Ik vind dit goed gevonden je kan achteraf de rijst en couscous nog opeten, heb je een speciaal aroma
            Ik heb het geprobeerd, maar helaas; geen wiet-aroma.

            @monty - ik zal het onthouden!

            Comment


              #7
              Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

              erg inventief
              mooi gedaan

              laat het smaken

              Comment


                #8
                Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                je hoef niet met ventilatoren te werken ,als je maar zorgt dat de temperatuur continu 20 graden is
                en dan duurt het 4 tot 6 weken

                Comment


                  #9
                  Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                  Stoere aktie is dit zeg! die oorwarmers (inlegkruisjes) vind ik wel geniaal hoor
                  Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

                  Comment


                    #10
                    Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                    Oorspronkelijk geplaatst door moreweed View Post
                    Stoere aktie is dit zeg! die oorwarmers (inlegkruisjes) vind ik wel geniaal hoor
                    Haha, thanks!

                    Comment


                      #11
                      Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                      Ik doe dit zelfde met een grote kartonnen verhuisdoos het voor deel van karton is dat het ook vocht op neem.
                      Ik doe onder in de doos strooizout en doe elke week buiten de doos 1 keer open en verse lucht er bij en check dan alle sop schimmel.
                      Ik doe dit al enkele jaren zo en het werkt goed , het duurt inderdaad wel zo klein 4 weken voor alles echt goed droog is voor het in cure potten kan.

                      suc6 met je uitvinding
                      God was never on your side..

                      Comment


                        #12
                        Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                        Lolol...goed gevonden, en als het werkt, prima toch.
                        Toen je 'inlegkruisjes' noemde ben ik in de lach geschoten, zodat ik de rest niet meer gelezen heb.
                        ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                        Comment


                          #13
                          Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                          Misschien zijn "geurvreters" ook een optie. (Ook bij vrouwen waarbij inlegkruisjes niet meer toereikend zijn)
                          Last edited by Xtreme; 7 November 2011, 13:04.

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Rik's culinaire droogdoos (zonder ventilatoren)

                              Ik heb na het lezen hiervan gelijk ook zo'n bak gemaakt. Ik ga straks mijn Lemon Haze hierin drogen. Ik vroeg me alleen af wat je nu he beste op de bodem kan leggen. Zelf zat ik aan het spul te denken wat ook in vochtvreters zit. Alleen vroeg ik me af of dat dit slecht voor de toppen is. Volgens mij ruikt dat spul niet, je moet het alleen niet binnen krijgen.

                              Iemand een idee?

                              Gr. JFF
                              Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                              Comment

                              Bezig...
                              X