Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buitenkweek Cassy6 2016

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Buitenkweek Cassy6 2016

    Korting op 420shop
    Beste mensen,

    Ik ben zo groen als wiet op dit forum en als kweker (eigen gebruik, 5 plantjes buiten).
    Als newbee mezelf eerst voorgesteld, daarna topic van LR2 gelezen: "Hoe ben ik een awesome jointjedraaien.nl beginner?" (awesome topic trouwens; duidelijk en leuk geschreven, zou elke newbee moeten lezen! Respect LR2!).
    Ik heb nog zat vragen maar om 'forumvervuiling' te voorkomen, nu dus maar begonnen met een kweekverslag.
    Hopelijk wordt hierop gereageerd met zinvolle tips. Alvast bedankt!

    Vorig jaar (2015) begonnen met mn eerste buitenkweek. Gewoon 5 zaadjes in gewone potgrond gestopt (fem. Amnesia Haze autoflower), eind mei buiten gezet, af en toe water gegeven en verder niet zoveel naar omgekeken.
    Tot mijn verbazing leverde dit prima gezonde planten-, en een prachtige oogst op!
    Dit jaar (2016) dezelfde zaadjes maar nu meer ingelezen en meer mijn best op gedaan; ontkiem bodems met additieven (schimmels) + kweekbakje, biologische potgrond (bio moestuinaarde), v.a. ca. 2e week Plagron PowerRoots toegevoegd en later in de bloeifase Plagron Green Sensation.

    Omdat ik graag 2 oogsten per seizoen wil hebben, ben ik al vroeg (1 april) begonnen met ontkiemen zodat ik rond juni aan de tweede kweek zou kunnen beginnen.
    Begin april was er nog te weinig zon en te koud buiten, zodat ik de jonge plantjes de eerste 3 weken binnen heb gehouden met wat schaars zonlicht via zolderraam en zo'n 14 uur per dag LED lamp (7 kleuren spectrum, 50 watt).
    Daarna (eind april) naar buiten als er zon was en 's nachts weer naar binnen ivm te groot temperatuurverschil en kans op nachtvorst aan de grond.

    Binnen2.jpgBinnen1.jpg

    Sinds begin mei staan de dames 24/7 buiten met gemiddeld ca. 12 uur zon per dag in de tuin (ongeveer hetzelfde als vorig jaar).
    Echter in tegenstelling tot vorig jaar, toen ik gelijk met zonlicht ben begonnen (geen LED), zien ze er niet zo gezond uit. Wat gele plekjes/randjes, soms zelfs wit, en sommige bladeren krullen aan de punt naar boven.
    Vanaf de kruin (topvorming) zien ze er ook lichtgroen uit. Volgens mij was dat vorig jaar donkerder groen (??).

    Blad3.jpgBlad4.jpgKruin2.jpgKruin3.jpgWitblad1.jpg

    Ik heb dit probleem eerder al gepost en heb toen antwoord gehad van Flintstoned.
    Hij suggereerde dat het komt door eerst LED licht en dan volop in de zon.
    Bij LED worden weinig bladmondjes gevormd. Als reactie op volop zon daarna, sluit ze deze bladmondjes geheel (de fotosynthese stopt dus ook) en dat geeft dan het omhoogkrullen van de bladpunt en de bladranden en langzaamaan geler wordend blad.(zie topic).

    Sinds het eerste begin van deze symptomen (eind april) heb ik me wezenloos gezocht op diverse sites en fora, maar nergens een goede diagnose kunnen vinden wat lijkt op mijn specifieke probleem.
    Het antwoord van Flintstoned was het eerste zinnige antwoord. Dit zou makkelijk kunnen, maar ik ben toch ook wel benieuwd naar andere visies of aanvullende reacties.
    Als dit inderdaad het probleem is, hoe kan ik er dan toch voor zorgen dat ik 2x kan oogsten per seizoen (2x 5 plantjes)?
    In mijn tuin is alleen mei t/m begin augustus voldoende zonlicht, dus zal ik toch vroeg in het seizoen moeten beginnen met de eerste kweek anders wordt het wellicht een beetje krap. Toch?
    Ik wil absoluut geen gezeik, dus wil me strikt aan het gedoogbeleid houden (max. 5 plantjes). Alvast beginnen met de tweede kweek terwijl de 1e kweek nog niet geoogst is, is dus geen optie.

    NB: ik had zwarte potten en merkte dat de aarde heel warm werd in de volle zon.
    Ik had ergens gelezen dat dit ook problemen kan veroorzaken dus heb ze gisteren wit gekalkt.
    Maar het bladprobleem was eigenlijk al begonnen voordat de aarde te warm werd.

    PottenWit.jpg

    Tot zover mn eerste rapportage...
    Als groentje wil ik graag leren om donkergroen te worden en hoop dus op reacties, suggesties, tips, etc.
    En uiteraard zal ik verslag doen van het verdere verloop.

    Alvast bedankt!
    Last edited by Cassy6; 6 May 2016, 12:42.
    Drugs against war...

    >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

    #2
    Re: Buitenkweek Cassy6 2016

    Je nieuwe bladeren zien er geloof ik prima uit, dus denk dat flintstoned gelijk had. Ik heb hem trouwens alleen maar zinnige antwoorden zien geven [emoji14]

    Zijn al lekker groot man, je planten. Gaat vast ook goed komen dit jaar!

    Hoeveel heb je eigenlijk vorig jaar van die amnesia haze gehaald?

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
    Terminate the hate and spread the positive

    Comment


      #3
      Re: Buitenkweek Cassy6 2016

      Bedankt SpaceMounteer! Ik blijf ze vertroetelen en hoop dat het goedkomt!
      Vorig jaar ca. 30-40 gram per plant.
      Wel raar dat ik er toen nauwelijks naar omkeek en het prima ging, en het nu perfect probeer te doen en volop problemen heb...
      Maargoed, je kunt alleen maar leren van fouten .
      Drugs against war...

      >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

      Comment


        #4
        Re: Buitenkweek Cassy6 2016

        Ja onkruid he, groeit toch wel. Zoals LR2 al zei, soms is er even niks aan doen t beste.

        Mooie opbrengst voor n eerste kweekje joh!

        Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
        Terminate the hate and spread the positive

        Comment


          #5
          Re: Buitenkweek Cassy6 2016

          Ziet er allemaal goed uit!
          Ik volg je verslag
          Groene vingers

          Comment


            #6
            Re: Buitenkweek Cassy6 2016

            Even een tussenstandje...

            Weer een paar weken verder, inmiddels bijna oogsttijd.
            Tegen alle verwachtingen in (startprobleempjes ivm LED/zon combi) toch nog redelijke toppen.
            Me verdiept in het juiste tijdstip om te oogsten. Vorig jaar heb ik dit gewoon 'op gevoel' gedaan; blijkbaar mazel gehad want het was toen prima kwaliteit.
            Dit jaar maar eens op zoek gegaan naar een goedkoop microscoopje om uit te proberen.
            Voor nog geen tientje een Flamez 45x pocket microscoop gekocht, waar ik supertevreden over ben! Trichomes met 45x duidelijk te zien; voor mij hoeft zo'n microscoop niet meerx/duurder.
            De meeste trichomes zijn nog helder, sommige al een beetje melkachtig, dus vermoedelijk nog ca. 1 weekje (?) tot het oogstfeest .

            microscoop.jpg

            Met dit kweekverslag wil ik een experimentje starten: het verschil (in kwaliteit en kwantiteit) tussen 1 oogt per seizoen en 2 oogsten per seizoen.
            Vorig jaar eind mei begonnen met ontkiemen en de rest van de zomer buiten in potten met zo'n 12 uur zon per dag (geen kunstlicht), hetgeen ca. 30-40 gram prima kwaliteit per plant opleverde.
            Dit jaar dezelfde zaden (fem Amnesia Haze auto) maar al op 1 april begonnen om 2x5 planten per seizoen te kunnen oogsten.
            Aanvankelijk onder 50 watt 7-kleuren spectrum LED ivm te weinig zon/warmte in april. Begin mei gingen de jongedames naar buiten (soms binnen overnachten ivm kou/regen).
            Groei/bladproblemen, vermoedelijk omdat ik begonnen was met LED en daarna volop zon.

            De dames zagen er niet zo gezond uit en groeiden langzamer maar nu dus toch nog redelijke toppen, hoewel er vorig jaar meer/grotere/dikkere toppen waren.
            Denk niet dat ik nu 30-40 gram per plant haal en de kwaliteit moet ik natuurlijk ook nog afwachten.
            Maar dat maakt het een leuk experiment. Wat levert per saldo meer (kwaliteit/kwantiteit) op: 1x5 oogst onder goede weer/seizoen omstandigheden (eind mei begonnen) of 2x5 oogst onder minder goede weer/seizoen omstandigheden (1e begin april begonnen, 2e eind juni)?

            Fotosjoet van de meiden ca. 1 week voor eerste oogst:

            20160526_091534.jpg20160526_091551.jpg20160526_091612.jpg20160526_091619.jpg20160526_091639.jpg

            I'll keep you posted...
            Drugs against war...

            >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

            Comment


              #7
              Re: Buitenkweek Cassy6 2016

              Dat gaat heel prima hier, ze gaan vast nog een beetje opzwellen. Goed dat je het gedoogbeleid strak opvolgt, dat zorgt voor minder stress. Ik heb nu teveel planten in me tuin, dat is af en toe best zenuwachtig... Maar goed, die gaan dit weekend naar een guerilla spot en dan ben ik er van af. Je kunt vanaf begin juni nog prima een rondje autoflower starten. Eerst maar even geduldig deze planten checken tot ze echt klaar zijn. Succes!
              Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

              Comment


                #8
                Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                Bedankt voor je reactie, Dkuttekop.
                Veel guerilla-pret dit weekend!

                Dit bericht is samengevoegd wegens dubbelposting.

                Je hebt me trouwens wel op een idee geholpen. Misschien ga ik dat volgend jaar ook wel proberen: 5 plantjes in eigen tuin en 5 guerilla.
                Er zijn hier wel mooie guerilla spots in de duinen.
                Weer een leuke uitdaging om naar uit te kijken!
                Last edited by Cassy6; 28 May 2016, 13:00.
                Drugs against war...

                >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

                Comment


                  #9
                  Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                  Graag gedaan Cassy! En bedankt, pret lukt prima haha
                  Dat kun je zeker doen, en dan blijf je thuis in ieder geval binnen het gedoogbeleid, klinkt als een goed plan! In de duinen die ik ken groeien genoeg kleine boompjes, dus ze vallen ook niet zo op als je ze daar bij zet.
                  Tot de volgende!
                  Buitenleef en buitenkweek, lekker thuis en er op uit! 2016 (actief)

                  Comment


                    #10
                    herfst1a.jpg

                    Nu lijkt het wel of ze al zwaar in de "herfstfase" zitten en ze beginnen snel af te takelen (verkleuren/verdrogen):

                    herfst1.jpgherfst2.jpg

                    Gevoelsmatig schreeuwen de dames om geoogst te worden!
                    Mijn gevoel zegt: OOGSTEN! NU! Maar mijn kop zegt: geduldig wachten tot de trichomes gedeeltelijk amber kleuren .
                    Maar als ik nog langer wacht, zie ik weer allemaal enge beestjes en toprot voor me .
                    Moet ik nou naar mijn gevoel luisteren of naar mijn verstand? Ik weet het ff nie meer nie...
                    Misschien moet ik naar een ervaren kweker luisteren (alle tips zijn welkom!).

                    En ik twijfel eigenlijk ook nog over dat transparant/milky stadium (dit jaar voor het eerst in verdiept).
                    Kan de trichomes goed zien door mijn pocket microscoop maar mis de kennis/ervaring om dat goed te kunnen beoordelen en hoeveel tijd er tussen die stadia zit.
                    Is helaas geen USB microscoop. Heb geprobeerd wat close-ups met mijn telefoon te maken:

                    top1.jpgtrichomes1.jpgTrichomes2.jpg

                    Oogsten of wachten (met risico op toprot etc.)?
                    Ben deze kweek te vroeg begonnen en het weer heeft ook niet echt meegewerkt.
                    Tips? Anyone...?

                    Anyway: om de tweede kweek niet te laat te beginnen heb ik alvast maar de tweede serie opgestart in mijn "kweekcassy":

                    kiemkasje1.jpgkiemkasje2.jpg

                    De couveuse met meisjes-in-wording gaat binnenkort uit logeren want ik wil binnen het gedoogbeleid blijven .
                    Zodra ik geoogst heb gaan ze als een speer back to daddy!
                    Attached Files
                    Drugs against war...

                    >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

                    Comment


                      #11
                      Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                      Ik denk dat je die gewoon moet gaan oogsten.
                      Ze heeft inmiddels de stikstof uit bijna alle blad getrokken dus veel gaat ze niet meer doen.
                      Met een week of 5 bloei gaat het waarschijnlijk niet top zijn, maar je kunt er sowieso hasj mee maken.
                      De kans op rot wordt rap groter nu, dus hoppa, de schaar er in.scissor1.gif
                      Grote blad eraf en dan mooi drogen op zolder.

                      En de volgende wat meer groeivoeding geven dus, dan blijven ze wat langer groen.

                      De tijd tussen clear/milky/amber verschilt bij elke soort, daar is weinig over te zeggen.
                      Veel kweken, dan krijg je ervaring
                      Last edited by QnQ; 8 June 2016, 07:44.
                      ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                      Comment


                        #12
                        Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                        Thanks QnQ! Zal je advies opvolgen!
                        Had dit net ff nodig om mijn gevoel te bevestigen

                        Morgen gaat de schaar er in!
                        Kan de couveuse met 2e kweek ook gewoon thuisblijven ipv naar de "crisis opvang".
                        Liever geen "Foster Parents Plan(ts)", kids gewoon bij daddy opgroeien

                        Zal me eens verdiepen in de juiste groeivoeding. Moet ik ook nog veel over leren.
                        Deze dames hebben alleen Plagron Powerroots gehad en vanaf de bloei tot ca. 2-3 weken geleden: Plagron Green sensation.
                        Last edited by Cassy6; 8 June 2016, 12:54.
                        Drugs against war...

                        >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

                        Comment


                          #13
                          Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                          Idd, schaar erin voordat de rot komt opdagen.. ziet er goed uit.

                          Comment


                            #14
                            Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                            bwah, ik ben een andere mening toegedaan
                            hooewel ze zichzelf aan het opvreten is zal ze nog wel wat verder evolueren
                            afbloei hangt af van genetica en van klimaat en buiten is dat laatste erg variabel
                            of oogst er drie en laat er twee staan , zo zie je vanzelf wat ze nog verder doen
                            geen rot te bespotten dus je kunt ze lekker verder laten gaan

                            zoals je het zeld al eigenlijk opmerkt, als je je plant laat doen dan komt er meestal een mooie oogst van : teveel bemoeienissen zijn soms falikant
                            vorig jaar heb je het aan moeder natuur overgelaten en toen heeft er zich een bodemleven ontwikkled dat iedere seconde van de dag de juiste voedingstoffen beschikbaar maakte voor je planten
                            dit jaar verneuk je je bodemleven met die minerale voeding
                            zo ben je verplicht om nog vanallerlei middelen te gaan bij te halen om problemen blijven aan te pakken

                            en goed gedaan om met ronde twee al van start te gaan want binnen twee weken korten de dagen alweer

                            succes er verder mee

                            Comment


                              #15
                              Re: Buitenkweek Cassy6 2016

                              Bedankt voor je reactie, B2N.
                              Ik heb ze inmiddels al geoogst voordat ik je bericht had gelezen.
                              Misschien heb je gelijk maar ik durfde het risico toch niet te nemen, ook vanwege de hoge LV hier, de lage temp, en omdat er volgende week nog meer regen / weinig zon wordt verwacht.
                              Daar kwam nog bij dat ik nu 3 honden in de tuin heb (logeetjes) en die blijken ook Ganja te lusten!
                              Gisteren bleek dat ze flink hadden zitten knagen en trekken aan de planten . Heb begrepen dat die wondjes de kans op toprot ook verhogen, dus al met al geen spijt van mijn beslissing om te oogsten (met uiteraard veel dank voor je mening B2N!).
                              Bovendien kon ik het gegil van de meiden niet meer aanhoren: OOGST MIJ! OOGST MIJ!! (hadden de honden blijkbaar ook gehoord ).

                              Het gegil is gestopt: hangen nu lekker rustig te drogen in m'n schuurtje waar een lage LV is, compleet donker, goede ventilatie, en waar ik de temp op zo'n 18-22 graden kan houden:

                              Oogst1.jpgVoeding.jpg

                              - Bio Supermix
                              - Terra Grow
                              - Terra Bloom
                              - Vita Race
                              - Power roots
                              - Green sensation

                              De komende kweek dus maar eens optimaal bijvoeden en dan vergelijken met de kwaliteit/kwantiteit van mother nature vorig jaar.
                              Wellicht besluit ik volgend jaar het weer helemaal aan mother nature over te laten, maar ik wil dit jaar gewoon volop experimenteren met het verschil.

                              Over een tijdje zal ik hier weer wat posten over de gedroogde opbrengst en mijn "high" ervaring (of "zero" ervaring ) van de huidige vroege oogst...

                              Laterrrsss
                              Drugs against war...

                              >>> Mijn eerste kweekverslag (2016) >>>

                              Comment

                              Bezig...
                              X