Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bemesten en klaarmaken van buitengrond

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Bemesten en klaarmaken van buitengrond

    Korting op 420shop
    Compost: goede bodemverbeteraar
    Compost ontstaat door vertering van plantaardig materiaal. GFT-compost wordt gemaakt van groente-, fruit- en tuinafval.

    Compost kunt u het best door het bovenste grondlaagje mengen. Hierdoor wordt de grond losser, dat helpt de plantenwortels bij het opnemen van de voedingsstoffen. Ook voor het gazon is compost geschikt: strooi het dan uit in een dun laagje. Voor zware grond (kleigrond) is het najaar de beste periode; voor overige gronden is het voorjaar een goede tijd.

    Compost is een betere bodemverbeteraar dan dierlijke mest. Compost verbetert namelijk de structuur van zowel lichte grond (zand) als zware grond (klei).

    Hoveniers gebruiken ook wel champost: paardenmest dat wordt gecomposteerd met kippenmest, stro en gips. Champost is erg basisch (hoge pH-waarde) door de kalk die erin zit. Daarom kunt u dit type compost beter niet gebruiken op grond die van zichzelf al een hoge pH-waarde heeft (pH > 7). Houd er rekening mee dat champost meer zouten (fosfor, kalium) bevat dan gewoon compost.

    Dierlijke mest: meer voedingsstoffen
    Dierlijke mest bevat wat meer voedingsstoffen dan compost, en verbetert ook de bodemstructuur (wel iets minder dan compost). Dat versterkt het bodemleven. Dierlijke mest is vers verkrijgbaar, in korrelvorm of als poeder. Verpakte mest is meestal koemest, soms wordt wat kippenmest bijgemengd.

    Kijk even op de verpakking voor de juiste dosering. In de moestuin is jaarlijks twee tot drie kilo verteerde of gecomposteerde runderstalmest per vierkante meter meestal voldoende.

    Verse mest geeft niet direct voldoende voedingsstoffen af, het moet daarvoor eerst een beetje verteren. Zorg er bij gebruik voor, dat u het ondiep (maximaal tien tot vijftien centimeter) onderspit. De voorkeur gaat uit naar stalmest van minstens een jaar oud. Verse koemest bevat namelijk ammoniak; dat kan de bladeren van planten 'verbranden', waardoor ze verwelken en geel worden.

    Staat uw tuin op kleigrond, gebruik dierlijke mest dan het liefst in het najaar. De beste periode voor bemesten van tuinen op zandgrond is het vroege voorjaar (maart).

    Aanvullende meststoffen
    Natuurlijke meststoffen bevatten extra voedingsstoffen, die bruikbaar zijn als aanvulling op bemesting met compost of dierlijke mest. Op de verpakking staat hoe u de aanvullende meststoffen het best kunt gebruiken. Afhankelijk van de behoefte van het groen kunt u kiezen uit aanvullende meststoffen met verschillende hoofdbestanddelen:

    slachtafval (beender- en bloedmeel) voor extra fosfor en stikstof;
    vinassekali (een afvalproduct uit de voedingsindustrie) voor extra kalium;
    basaltmeel, lavameel (hard en zacht vulkanisch gesteente) en bentoniet (klei) voor verbetering van de bodemstructuur;
    meststoffen met kalk, zoals maerl (koraal- algenkalk), voor regulatie van de zuurgraad van de bodem.



    Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Voor iedereen die volgend jaar weer buiten gaat kweken en in de volle grond wil. Bemest je grond nu!
    Dit is de juiste tijd en je zorgt er voor dat je grond mooi klaar is voor volgend jaar!
    Last edited by Wierie Wierie; 19 October 2009, 22:31.
    NLX outdoor kweek 2011
    Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
    De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

    #2
    Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

    Prima post Wierie Wierie, zeer informatief en duidelijk. Mooizo.

    Grtz Monty

    Comment


      #3
      Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

      Mag ik mijn bladeren en overschot van men wietplanten gebruiken als compost voor volgend jaar?

      Comment


        #4
        Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

        ziet er mooi uit wieriewierie
        maar ik heb evt nog een tip voor je,als je nu voor je begint te kweken op je nieuwe landgoed,wat worteldoek legt ,zorgt dit ervoor dat je geen onkruid enz hoeft te wieden tussen je planten.deze onkruid gebruikt dan ook niet de voeding die jij voor je geliefde plantjes gereserveerd had.
        grtz

        Comment


          #5
          Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

          moet je dit zo al zo vroeg voorbereiden ? ik wil ZOOOOOO GRAAG 1ste kweek houden 2010 guerilla, maar ik dacht de grond klaar te maken tegen begin april en rond half mei planten ????

          of ben ik verkeerd :s

          Comment


            #6
            Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

            Je kan het beter voor de vorst doen en de grond heeft meer tijd om de voeding op te nemen
            NLX outdoor kweek 2011
            Wierie Wierie`s Outdoor Festijn 2010
            De eerste maal; 4x NLX outdoor 2009

            Comment


              #7
              Re: Bemesten en klaarmaken van buitengrond

              ok thx dus dan zal ik rond begin december wel wat gaan doen

              Comment

              Bezig...
              X