Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

Collapse
Dit topic is gesloten.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

    dus lekker rookertje overgehouden.30 literpotten zijn de bom als je er 6 gaat zetten..ik zuur deze ronde ook voor de eerste keer af ,ook al heb ik 65 literkuipen.en toevallig heb ik tergelijkentyd ook wiite neushoorns opgegroeid,helaas zijn ze al weg,maar hoop afentoe wat van ze te horen.afzuuren doe ik standaard op 6.0,en aan de hand van grondmonsters,word ie geduurendekweek hoger of lager

    Comment


      Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

      Wat ik niet begrijp is dat er twee PH-waarden genoemd wordt. De ene zegt bij grond afzuren tot 5.8 en de ander 6,5, maar wat is het nou? Ik kom er niet echt uit. Alhoewel ik eigenlijk voor 90% overtuigd ben dat het 6,5 moet zijn, twijfel ik toch.

      En wat bedoel je met Pheno (het woordenboek kent dat woord niet)?

      Ik ga morgen wat grondmonsters nemen en dan weet ik wat nu de stand van zaken is. Ik ga de PH en EC daarop aanpassen.

      Ik hou jullie op de hoogte
      Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

      Comment


        Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

        Een PH van 5.8 is leuk voor op cocos en op hydro (mapito vooral) maar voor aarde is die te laag.

        En die 6.5 is wel de max aan PH- waarde voor op aarde, en het is idd verstandig om een bodemmonster te nemen dan weet je idd waar je je voedings-water op moet instellen. (erg verstandig)

        Als je aan 100 kwekers advies vraagt, krijg je ook 100 meningen en antwoorden, en als beginner kan dat heel erg verwarrend zijn.

        Daarom heb ik ook dat grafiekje erbij gedaan voor je, dat komt van mensen die er verstand van hebben. En die van de hydro klopt ook, want ik hou zelf de PH tussen de 5.5 tot de 5.9 max aan op hydro. En ik zit altijd goed. Dus je kan ervan uitgaan dat die voor aarde ook goed is.

        Veel succes met je bodem-monster nemen!

        Grtz

        Comment


          Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

          Je hebt het wel eens vaker goed gehad dus ik neem aan dat je nu ook gelijk hebt. Ook dat grafiekje is erg overtuigend. Maar mijn aarde heeft een PH van 6.2 (volgens het label), dus dat moet ik omhoog zien te brengen? Ik heb zelf de volgende stappen in gedachten:
          - Ik neem 150 ml gedemineraliseerd water en voeg daar grond (op 1/3 van de bodem) aan toe tot het peil 250 ml aangeeft.
          - Dit roer ik goed en dan filter ik deze prut in een koffiefilter.
          - Het gefilterde water meet ik op PH en EC
          - De grond moet een PH van 6,5 hebben, dus daar werk ik naar toe met mijn water. Als bijvoorbeeld de grond 6.2 aangeeft, dan geef ik 6.7 water totdat de aarde 6.5 is. Of moet ik gewoon altijd 6.5 water geven en komt het dan vanzelf goed?
          - de grond heeft een bepaalde EC-waarde. Indien deze lager dan 1.3 is, dan begin ik met voeden. Deze voeding is de eerste week 1.3 en dan iedere week verhogen met 0.1 tot het maximum van 1.8.

          Is dit een beetje de juiste weg? Of doe ik iets verkeerd volgens jou?

          Groeten JFF
          Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

          Comment


            Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

            Zolang je planten er goed bij staan zou ik de PH zo houden als die nu is, en na mate je naar het eind van de bloei gaat, wat hoger gaan zitten.

            En die 6.5 is een goede middelmaat.

            Wat je de volgende keer eens zou kunnen proberen, is met bodem schimmels gaan werken, en buffertabs, dan hoef je helemaal niets toe tevoegen (ja ergens in week 4 bloei ofzo moet je gaan bijvoeden, wel met BIO-voeding) Want die schimmels regelen zelf de ph van je aarde.

            B.A.C verkoopt dat, en je kan dat kopen bj Sannie. Zo een starterpakket kost 75 euro en dan krijg je bacto's en schimmels en tabs voor 5 planten. Dan zou je eens een bodem monster moeten nemen om te kijken wat je ph is.

            Ik ben zelf geen aarde man, maar ik zit op hydro (verslag staat op de hydro afdeling) maar als ik op aarde zou gaan, dan zou ik persoonlijk de schimmels en zo gebruiken. Je kan gewoon kraantjes water geven zonder af te zuren, omdat die schimmels je bodem leven optimaliseren.

            En moet eerlijk zeggen, dat ik niet zou weten hoe je een aarde monster moet nemen. Ik heb het nog nooit gedaan.

            Veel succes ermee!!!

            Grtz

            Comment


              Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

              Hoe een pH & EC monster te nemen van de aarde

              Waarom een monster van de aarde nemen ?
              We nemen een monster van onze aarde omdat we zo kunnen meten welke pH waarde de aarde bij de wortels heeft, als ook kunnen we zo meten hoe hoog de EC waarde bij de wortels bedraagt. Beide waardes zijn zeer belangrijk voor de ontwikkeling van alle soorten planten. Afhankelijk van de pH & EC waardes bij de wotels van planten groeien & bloeien ze niet, slecht, goed of juist zeer goed. Zodra we het monster genomen en gemeten hebben kunnen we bepalen of de pH & EC waarde bijgestuurd dient te worden, alleen op deze manier kan men opmaken wat de plant echt nodig heeft of juist niet. Alle andere wijzen zoals de drain van het gegeven water meten hebben weinig nut, je meet tenslotte niet wat er bij de wortels gaande is, en alleen daar wordt water, zuurstof en voeding opgenomen. Wat je in feite dus doet is tegenmoet komen aan de specifieke behoefte van de wortels, je luistert dus naar je planten ! De bijsturing gebeurt door middel van het voedingswater dat je toe gaat voegen na de uitkomst van je meting. Nadat je de planten deze oplossing hebt laten opnemen neem je weer een monster van je aarde, je meet dit weer en kijkt naar het verschil in de uitkomst van de laatste en de 1ste meting. De uitkomst van de laatste waarde dient zich te bevinden in het gebied waarin je de pH & EC gestuurd hebt. Hierna neem je voor iedere watergeefbeurt een monster en meet dit, zodra je de uitkomst hebt hiervan weet je wat je planten nodig hebben, nadat je water & voeding toegediend hebt en de planten dit opgenomen hebben neem je weer een monster en meet dit. Op deze wijze kun je een constant schema aanhouden voor meting en bijsturing, het werk dat je verricht zul je door je planten dubbel en dik terug ontvangen in de vorm van meer & een smakelijker eindproduct. Je maakt dus je eigen voedingsschema voor de planten.

              Wat heb je nodig voordat je begint:
              Je hebt voor de meting natuurlijk een pH & een EC meter nodig, verder heb je een aantal maatbekers nodig waar je de genomen monsters in kunt bewaren. Ook heb je water nodig dat een neutrale pH waarde ( pH 7.0 ) heeft en geen mineralen bezit. ( EC 0.00 ) Je kunt hiervoor gedemineraliseerd water gebruiken, dit is bij alle tankstations verkrijgbaar en is een goede bron voor vermenging met de aarde. Tenslotte heb je een aantal filters nodig, koffiefilters zijn hier zeer geschikt voor.

              Hoeveel monsters dienen er genomen te worden?
              Het is afhankelijk van hoe je de planten water geeft of het zinvol is om 1 of juist meerdere monsters te nemen van je aarde. In de regel is het zo dat als je alle planten apart kunt bewateren dan loont het zich om van iedere plant een monster te nemen, je kunt dan per plant een optimaal voedingschema nastreven. Indien je alle planten dezelfde voedingsoplossing geeft dan is dit natuurlijk weinig zinvol. Men kan dan beter 2 monsters nemen, te weten van de kleinste en van de grootste planten uit de tuin, men kan zo een tussenwaarde bepalen zodat de kleinste planten niet overbemest, of de grootste planten niet onderbemest worden.

              Een monster van je aarde nemen:
              Ga als volgt te werk voor het nemen van een monster van je aarde, neem een hoeveelheid van minimaal 20ml ( circa 1 theelepel ) aarde uit de pot, zorg ervoor dat je het monster zo dicht mogelijk bij de onderste wortels van de plant weghaalt. Stop dit monster in een maatbeker en voeg dezelfde hoeveelheid gedemineraliseerd toe als dat er aarde in de maatbeker zit. Zet dit mengsel voor minimaal 24 uur weg en roer het regelmatig om, na deze tijd giet je het mengsel door een koffiefilter heen in een schone maatbeker. Je dient zolang te filteren totdat je een zuivere vloeistof overhoud. Van deze vloeistof meet je de pH & EC waardes, de uitkomst van je meting is de pH & EC waarde bij de wortels ten tijde van het nemen van het monster. Stem nu de EC & pH waarde van het voedingswater dat je gaat toedienen af op het verbruik dat de planten hebben gehad zodat je deze een optimaal dieet aanbiedt.

              Temperatuur van het te meten monster:
              Om een juiste waarde tijdens de meting te verkrijgen is het belangrijk dat zowel het monster dat men genomen heeft als ook de meetapparatuur die men gebruikt op temperatuur is. Men dient het monster op dezelfde temperatuur te houden als de temperatuur waarop de meetapparatuur geijkt is. Deze temperatuur staat altijd in de gebruiksaanwijzing van de pH of EC meter vermeld. Indien men de meting bij een andere temperatuur verricht dan zal de gemeten waarde afwijken van de werkelijke waarde, ook is het belangrijk om je meetapparatuur tijdig te ijken met de juiste vloeistof, ook dit weer op de juiste temperatuur. De elektrode van mijn eigen pH meetapparatuur worden voor elk gebruik schoongemaakt met gedemineraliseerd water, geijkt met pH 7.01 & pH 4.01 ijkvloeistof, weer schoongemaakt met gedemineraliseerd water en opgeborgen. Elke 14 dagen wordt de gehele elektrode van de pH meter voor 24 uur in gedemineraliseerd water gezet zodat alle mineralen van de meet elektrode verwijderd worden. De elektrode van mijn eigen EC meter wordt voor & na ieder gebruik gereinigd met alcohol. Ook hier wordt de elektrode iedere 14 dagen in een oplossing van alcohol gezet, ook weer om de achtergebleven mineralen van de elektrode te verwijderen. Wil je een fatsoenlijke meting verrichten dan dient men zich ook deze discipline eigen te maken.

              Je kunt op bovenstaande manier tijdens alle fasen van de teelt de pH & EC waarde controleren en bijsturen, indien je pH te laag is in het medium dan kun je de toegevoegde voeding bijzoeten met pH+, indien de pH waarde in het medium te hoog oploopt dan kun je de toegevoegde voeding afzuren met pH-. Eenzelfde verhaal geldt voor de EC waarde, door te meten bepaal je de hoeveelheid voedingstoffen die de plant verbruikt heeft, indien de EC lager wordt bij de wortels kun je een dikkere voedingsoplossing geven aan de planten, indien de EC bij de wortels hoger wordt kun je de toegevoegde voedigsoplossing verdunnen met meer water.

              Met dank aan Leafman...

              Comment


                Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                Je hebt wellicht wel gelijk wat betreft die schimmels, alleen ga ik dat voorlopig niet doen. Ik heb vooraf gekeken wat een goede voedingslijn was en heb toen gelijk grotere hoeveelheden gekocht (dit omdat ik ze toch nodig had en het echt veel geld scheelt om groter in te kopen). Ik heb dus nog voeding voor de komende 10 keer of zo. Dus dat maak ik echt eerst op.

                Daarnaast vind ik het heel erg leuk om actief bezig te zijn met de planten. Ik wil iedere dag alles bekijken en meten, zodat ik precies weet wat er aan de hand is. Dus hydro zal wellicht veel beter zijn, alleen lijkt het mij minder leuk. En dat geld ook voor die schimmels, dat zorgt ervoor dat ik minder bezig ben ermee. Ik vind niet alleen het eindresultaat leuk, maar het hele proces. Maar wel een goede tip die ik voor in de toekomst in gedachten hou.

                Vandaag nieuw fototoestel gehaald, dus de pics komen er op korte termijn aan.

                Groeten JFF
                Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                Comment


                  Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                  Als jij echt met je planten bezig wilt zijn, dan is hydro idd een goede optie. Daar moet je regelmatig op meten en zonodig bijstellen. En daarop ben je ook bezig met je planten in het hele proces.

                  En ik denk persoonlijk dat je meer met je planten bezig bent op hydro dan met aarde, omdat je met aarde maar om de 2 a 3 dagen water geeft. En op hydro elke dag 3 x water geeft (op kleikorrels) en moet je zelf de EC en PH instellen en op peil houden, dat heb je niet met aarde. Die regelt zichzelf zowat, omdat je aarde buffert. Als je begrijpt wat ik bedoel.

                  Maar dat is iets wat je zelf moet beslissen wat jouw beter ligt. Persoonlijk vind ik aarde niets.

                  Maar heel veel succes met je volgende run, en we blijven je volgen!!

                  Grtz

                  Comment


                    Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                    #Tumble#

                    Bedankt man. Ik had al veel gelezen over dit onderwerp, alleen deze nog niet. Morgen op mijn vrije dag ga ik eens lekker aankloten hiermee.

                    #THC-Dude#
                    Wat betreft die hydro had ik het zo niet bekeken. Maar eerst eens de plantjes en alles wat erbij komt goed begrijpen (heb ik wel wat rondes voor nodig). Daarna wellicht eens denken over een andere kweekmethode. Maar het is in gedachten.....


                    Straks wat foto's maken als de lampen aan gaan. Jullie kunnen dan de jonge dames zien.

                    Groeten JFF
                    Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                    Comment


                      Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                      UPDATE, UPDATE, UPDATE!!!!!

                      Comment


                        Eindelijk de lang verwachte up-date!!!

                        Hallo allemaal,

                        Ik schaam me kapot, maar ik heb echt niet eerder tijd gehad om een up-date te doen. Ik had gewoon echt superveel werk en kon niet eerder. Dus de beloofde foto's van mijn kleine dames is niet echt meer mogelijk, want inmiddels zijn het gewoon volwassen dames.

                        Ik heb de volgende planten staan:

                        - 4 White Widows
                        - 1 White Rhino
                        - 1 Blue Cheese

                        Ze hebben 4 weken voorgegroeid onder T5 96 Watt 18/6. Uiteraard vanuit een zaadje begonnen in de Lightmix van Plagron (kleine 6 liter potten).
                        Ze hebben in de groeifase alleen groeivoeding van Plagron gehad met enzymen van Plagron.

                        Toen ik ze op 12/12 heb gezet heb ik ze in grote bakken gezet (30 liter) en op de growmix van Plagron. Ik heb toen onder een 600 HPS gezet. De eerste twee weken hebben ze alleen afgezuurd water gehad (PH 6.5) met enzymen. Daarna ben ik begonnen met de derde week bloeivoeding van Plagrond met enzymen mee te geven (EC 0,8). Dit omdat de aarde nog wat voeding had.

                        In de vierde week heb ik de voeding verhoogd naar een EC van 1,4 en ik ben gestopt met de enzymen. Nu is het week 5 en is de EC op 1.6. Vanaf volgende week ga ik Green Sensation van Plagron meegeven.

                        De planten groeien dit keer veel harder. Ze zijn tussen de 1.00 meter en 1,20 meter (de WW zijn het grootst en staan aan de zijkanten). Ik heb 4 planten getopt en die hebben allemaal 2 volwaardige toppen. 2 toppen heb ik per ongeluk gefimd en heb ik drie volwaardige toppen. De topjes zijn dit keer veel voller en meer aanwezig. Waarschijnlijk komt het doordat ik alle kleine toppen onderin verwijder en zo alle energie naar bovenin ga. Ook heb ik een aantal toppen geknakt omdat ze te hoog worden. Deze liggen horizontaal en zijn echt veel voller als de verticale toppen. Ik denk dat ze veel meer licht opvangen doordat ze plat liggen.

                        Kortom het ziet er super uit allemaal. Alleen merk ik dat door het warme weer er veel bladeren onderin loslaten. Ik weet niet of het erg is, maar aan de toppen te zien denk ik van niet.

                        Hier wat foto's.

                        Groetjes

                        DSCF1279.jpg DSCF1291.jpg DSCF1290.jpg DSCF1286.jpg DSCF1285.jpg DSCF1284.jpg DSCF1283.jpg DSCF1281.jpg DSCF1280.jpg DSCF1293.jpg
                        Attached Files
                        Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                        Comment


                          Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                          ziet er nu al smakelijk uit haha
                          good job mann

                          Comment


                            Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                            Hallo allemaal,

                            Hier weer een update van mijn tweede ronde. Op zich gaat het nu goed. Alleen heb ik veel last gehad van bladuitval onderin. Ik denk dat ze te vochtig hebben gestaan. Nu gaat het weer beter en groeien ze goed.

                            Verder weinig te vertellen, dus komen hier de foto's.

                            Groeten JFF

                            DSCF1300.jpgDSCF1322.jpgDSCF1324.jpgDSCF1325.jpgDSCF1326.jpgDSCF1315.jpgDSCF1310.jpgDSCF1309.jpgDSCF1307.jpgDSCF1306.jpgDSCF1305.jpgDSCF1304.jpgDSCF1302.jpgDSCF1301.jpgDSCF1323.jpg
                            Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                            Comment


                              Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                              mooie foto,swat is je ph en ec nu van je watergift.

                              Comment


                                Re: Verslag eerste kweekkast zelf bouwen + kweekverslag !!

                                Op dit moment geef ik Terra Bloom en Green Sensation van Plagrond. Ik hou een PH van 6,5 aan en een EC van 2,1. Omdat mijn voeding nu op is ga ik straks nieuwe aanmaken. Ik ga deze op een Ec van 1,9 zetten, dit omdat ik wat verbrande puntjes heb zoals je kunt zien op de foto's.

                                Voor wat betreft die PH heb ik echt lang zitten uitzoeken wat het beste is. De growschop adviseerde mij 6,8, hier op het forum zeggen ze 5,8 of 6,5. Kortom ik wist het niet meer. Een vriend van mij is op 5,8 gaan zitten en ik op 6,5. Als ik nu het verschil zie, dan weet ik dat ik beter zit. Dus die 6,5 is voor mij even de juiste waarde.

                                Maar hoe denk jij hierover? Ik zag in jou verslag dat je op 6,0 zit, toch?
                                Vlieg niet harder dan je beschermengel doet!!!

                                Comment

                                Bezig...
                                X