Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een PH-meter zelf maken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Een PH-meter zelf maken

    Korting op 420shop
    Deze informatie komt niet van mij, maar van een Admin van het Schildpaddenforum (HIERhele ph-graden, houd er dus rekening mee dat je breed aan het rekenen bent, en de precieze waarde niet weet. Tenzij je zo'n duur apparaat aanschaft.
    Ik heb het hele topic daar gekopieerd, als de foto's niet werken, geeft het even aan (dan plak ik ze hier via URL) of bezoek de originele site.

    Zelf thuis een ph meter maken, het kan!

    Stap1:
    Neem een stuk rode kool en snij deze in stukjes.


    Stap2:
    Doe de in stukjes gesneden rode kool in een mok of glas, en giet hier kokend water overheen. (bijvoorbeeld uit een waterkoker).
    Pak een lepel in druk de stukjes rode kool goed plat tegen de bodem en roer tegelijkertijd goed, totdat het water donker blauw tot paars kleurd.


    Je hebt nu rode koolsap gemaakt, eenmaal in een buisje gestopt ziet her er zo uit:


    Om de test uit te voeren doe je ongeveer een eetlepel rode koolsap in een klein doorzichtig buisje of glaasje, en vervolgens 8 druppels van het water dat je wilt testen.
    Op bassis van de ph zullen de kleuren van de rode koolsap veranderen.

    Om te zien welke kleur bij welke ph waarde hoort heb ik hier een handig schema:

    ________________________
    Eigen testen:
    Ik heb dit zelf getest op het water van de schildpadden, op spiritus en op azijn.

    Zo zag het water van de schildpadden er uit:

    De ph waarde is neutraal, 7.

    De rode koolsap kleurde bij azijn knal rood, deze heeft een ph van 2.

    Spiritus kleurde paarsachtig en heeft een ph van 5.


    Deze test heb ik ook uitgevoerd met amoniak, deze kleurde knal groen, ik heb helaas geen fles amoniak meer staan en heb hier ook geen foto van.
    Deze test is verder prima geschikt voor de ph waarde te meten van je schildpadden.
    Bron:
    Turtle-NL, Zelf een PH-Meter maken, Schildpaddenforum, 2012
    http://schildpadden.forumer.nl/viewtopic.php?f=36&p=301
    Turtle-NL, ik weet niet wie je bent, maar dit is een prachtig stukje informatie: bedankt!
    Een wijs man zei ooit: Als je iets niet kunt vinden over wiet kweken, dan wil je het blijkbaar niet graag genoeg weten.
    Rommeltopic. Buiten2016. Buiten2015. Buiten2014.

    #2
    Re: Een PH-meter zelf maken

    Geweldig LR2 !
    Laat het even weten of het met grond ook werkt!

    Comment


      #3
      Re: Een PH-meter zelf maken

      Wow, als dit zo goed werkt als het eruit ziet ga ik dat zeker eens testen!
      Eerst wat rode kool kweken

      Comment


        #4
        Re: Een PH-meter zelf maken

        Het werkt. Je kan er 5-6 kleurschakeringen mee krijgen afhankelijk van de pH. Maar omwille van referentie en gemak (voor de kosten hoef je het al helemaal niet te laten) zou ik gewoon een rolletje pH-papier aanbevelen. pH1-14 5meter kost geloof ik iets van 7 euro, ik gebruik er zelf steeds stukjes van een centimeter van.
        Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

        Comment


          #5
          Re: Een PH-meter zelf maken

          Volgens mij is z'n schildpaddenwater eerder 6 dan 7 als ik naar de kleur kijk.

          Maar water met een pH van 6 is tien keer zuurder dan water met een pH van 7 !
          Water met een pH van 5 is honderd keer zo zuur als water met pH 7 !

          Ik weet niet of Stoffel dan nog zo blij is met z'n gierige baasje.

          't Is wel erg globaal.
          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

          Comment


            #6
            Re: Een PH-meter zelf maken

            logaritmische schalen zijn wat tricky inderdaad Q, goed dat je daar even de aandacht op vestigt. Net zoiets als exponentiele functies > die schijnen ook slecht bevatbaar.
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Een PH-meter zelf maken

              Toch leuke info!

              Comment

              Bezig...
              X