Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Water management : alles wat je MOET weten over water

Collapse
Dit is een Sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Water: Water management : alles wat je MOET weten over water

    Korting op 420shop
    "Water en water is 3." (2009, Aquaman)



    Attachment 1

    Sommige mensen weten dat ik een beetje een watergek ben en daar ver in kan gaan. Ik hou al heel lange tijd siervissen en watermanagement is mn ding. Ik geeft toe dat het op aarde allemaal mayb wat over the top is maar ik zou graag de overstap naar Hydro gaan maken en misschien willen die mensen ook wel eens weten wat er allemaal nog beter zou kunnen. Daarnaast denk ik dat anderen mayb wel iets zullen lezen waarvan ze vroeger niet wisten hoe het kwam, er ook van kunnen leren en misschien ook het licht zien dat ik al een tijdje achterna hol. De stap naar Hydro lijkt voor mij nog een te grote en zou graag nog eerst wat mijn skills testen op bodem, maar het komt er zeker nog van binnenkort!

    Buckle up want hier komt heel veel kennis en ervaring over de jaren heen gesprokkeld:
    __________________________________________________ _________________

    Water (H2O) is de chemische verbinding van twee waterstofatomen en een zuurstofatoom. Water komt in de natuur voor in de drie verschillende hoofdfasen, als vloeistof, als vaste stof en als gas. Bij kamertemperatuur is water een vloeistof zonder duidelijke kleur en geur. Water bedekt 71% van de Aarde. Het ligt zoals we allemaal wel weten de wieg van het leven op aarde (en mayb verder). De kwaliteit ervan heeft een grote weerslag op de gezondheid en het welzijn.
    Enkele interessante (nieuwe?) weetjes over water:
    Het kook- en ook het smeltpunt is echter afhankelijk van de druk: het kookpunt ligt lager bij lagere druk en het smeltpunt ligt lager bij hogere druk. Het eerste betekent dat de aardappelen niet gaar worden, als je ze op de top van de Mount Everest kookt; het tweede dat bij het schaatsen een laagje water tussen de ijzers en het ijs ontstaat, zonder welk het schaatsen een stuk minder snel zou gaan. De vaste toestand van water kent overigens tenminste elf verschillende ijsfasen, optredend bij verschillende drukken en temperaturen, elk met hun eigen kristalstructuur. Het fasediagram van water is buitengewoon ingewikkeld.
    Er is ook een toestand waarbij ijs, vloeibaar water en waterdamp tegelijk voorkomen. Dit heet het tripelpuntaarde bestaat er een waterkringloop waarbij zeewater verdampt, in de atmosfeer condenseert en als neerslag weer terugvalt, waarna rivieren en grondwater het weer terugvoeren naar de zee. Zeewater wordt ook wel zoutwater genoemd omdat er vele zouten in opgelost zijn. Bij het verdampen van zeewater blijven de zouten achter in zee, waardoor neerslag geen zout bevat, dit noemt men zoetwater. De overgang tussen zoetwater en zoutwater is niet altijd even duidelijk (bijvoorbeeld in rivieren met getijden), deze mengeling van zoet- en zoutwater noemt men brakwateroceanengrondwateroppervlaktewaterwaterdamp in de atmosfeerklimaatverandering.
    Hoop dat jullie hier al ergens van op de hoogte waren maar dit gewoon omdat het een niet te onderschatten factor is.

    Voor de chemiekraks onder ons: Het watermolecuul is een dipooloctetregel heeft het zuurstofatoom in water zijn elektronen als volgt verdeeld: twee keer twee elektronen voor de binding met de twee waterstofatomen, en twee keer een vrij elektronenpaar. Door de polariteit van het watermolecuul, trekken deze moleculen elkaar dus sterk aan, wat het ten opzichte van andere stoffen lage smeltpunt, hoge kookpunt en de hoge smeltwarmte en verdampingswarmte verklaart. De polariteit van water verklaart ook waarom zouten (ionen) en polaire stoffen (zoals suiker) zo goed in water oplossen.
    Watermoleculen kunnen opsplitsen in (zure) H+-ionen en (basische) OH--ionen. Deze reactie wordt autoprotolyse genoemd. In zuiver water bij een temperatuur van 298 K zijn de activiteiten van beide ionen 10-7 molair. De zuurgraad van het water is dan pH=7.

    Mensentaal: De chemische samenstelling bepaalt de kwaliteit van het water en wat degelijke basis kun je makkelijk mn sidekick worden.


    Leidingwater en het milieu:

    Voor het kweken van plantjes hangt de basiskwaliteit van het gietwater rechtstreeks af van de deugdelijkheid van het drinkwater, die in toenemende mate gehypothekeerd wordt dor milieuvervuiling en intensieve landbouw (overbemesting, pesticidengebruik). Als gevolg daarvan vinden we in het water bijna overal sporen van nitraten, herbiciden, koolwaterstofverbindingen en zware metalen.


    Belangrijk: een volledige analyse van uw drinkwater kunt u aanvragen bij de watermaatschappij.
    Om de opgesomde redenen brengt het gebruik van kraantjeswater voor onze plantjes naar mijn mening soms een aantal probs mee: het ontbreken van voedingsstoffen voor je plantjes en vooral een te hoog nitraat- en fosfaatgehalte. Uitsluitend leidingwater gebruiken als basis voor een kweekje is in heel wat streken dan ook niet aan te bevelen. Ter verbetering van de kwaliteit kan men mengen met gedestilleerd water, gezuiverd water (osmose bijvoorbeeld) of met water dat uit een bron komt in een gebied waar geen inspoeling van landbouwgrond plaatsvindt en waarvan u de belangrijkste parameters laat bepalen (tripje naar de aquariumshop dus).

    De belangrijkste waterparameters:



    ● verklaring en betekenis:
    calcium (Ca2+) en magnesium (Mg2+) in het water opgelost zijn, hangt af van de bodemlagen waar het regenwater doorheen sijpelt alvorens het zich tot grondwater verzamelt. Zo stroomt uit kalk-, gips- of dolomietbodem hard water, terwijl basalt- en zandsteenstreken over zacht water beschikken.
    Calcium kort: hebben planten nodig voor de opbouw en is bovendien belangrijk voor de celdeling en de bouw van de celwand bij zowel planten als dieren.
    Magnesium kort: het centrale atoom van bladgroen, onmisbaar voor planten. Het activeert de enzymen die verantwoordelijk zijn voor energie-omzetting.
    Daar onze plantjes roots hebben uit verschillende streken van onze aardkloot veronderstel ik dat de een al wat andere eisen kan stellen dan de ander. Tijd dus om me een goed soortje te zoeken en wat specialiseren voor het uitvoeren van een vergelijkende studie

    ● aanpassen:
    De totale hardheid kun je laten zakken door zoals reeds aangehaald het water te gaan mengen met minder hard water (gedemineraliseerd/osmose water, gedestilleerd water of eventueel met zacht bronwater). Ook kun je het water koken (ketelsteen slaat neer) of het water filteren over turf (hangt zeer sterk af van de kwaliteit van je turf).
    Hoeveel liter men van welk water nodig heeft, kan men berekenen mbv het mengkruis:

    Attachment 2

    hardheid van de uitgangsproducten schrijf je onder elkaar, in het midden noteer je de gewenste eindwaarde en door aftrekking krijg je de hoeveelheden die je nodig hebt. Zie voorbeeld in attachment.
    Men trekt altijd de kleinste waarde van de grootste af (18-6 & 6-2). Dus om water met een GH van 6 moet je 12 liter regenwater met GH 2 mengen met 4 liter kraantjeswater.

    Dit werkt normaal perfect. Hardheid kun je uiteraard weer verhogen door opnieuw kraantjeswater bij te voegen he!
    Het verhogen
    Belangrijk: verander steeds je parameters geleidelijk!!! Te grote stappen stressen je plantjes.



    ● verklaring en betekenis:

    Belangrijk

    ● aanpassen:
    De KH kan verlaagd worden door te verdunnen met carbonaatarmer water (bronwater, gedistilleerd-, gedemineraliseerd/osmose-)
    Verhogen
    ● opmerkingen:
    - samen met CO2 en organische zuren bepaalt ze de pH-waarde.
    - hoge/lage KH waarden wijzen altijd ook op hoge/lage pH-waarden


    * pH-waarde:

    Attachment 3

    ● verklaring en betekenis:
    De pH-waarde geeft weer in welke mate zuren en logen in het water aanwezig zijn. Doorslaggevend daarbij is de hoeveelheid waterstofionen (H+).


    Om de pH te regelen mogen naar mijn mening eigenlijk alleen stoffen gebruikt worden die ook in natuurlijk water voorkomen.
    De biologische enige juiste weg om de pH-waarde te verlagen is het verminderen van de KH en toevoeging van CO2. Aangezien turf organische zuren (bepalen natuurlijk mede de pH) afgeeft is ook door het gebruik daarvan een verlaging te bereiken. Om de pH te verhogen mengt men het water best met ons meestal alkalisch drinkwater. Nog hogere waarden krijgt men door een verhoging van de KH en/of door vermindering van het CO2 gehalte.

    * de eiwitparameters (stikstofafbraak):

    Een schematje voor de ontbinding van eiwitten heb ik in toelage bijgevoegd.
    Zoals uit de scheikundige formulering blijkt wordt bij dit proces zuurstof (O2) opgenomen, zodat de omzetting (nitrificatie) alleen mogelijk is als het zuurstofgehalte hoog genoeg is.
    Zowel alle hoger genoemde tussenstadia als het eindproduct zelf zijn in hogere concentraties min of meer schadelijk voor het leven zodat een goed draaiende omzetting en afvoer van eiwitten van groot belang is.




    Belangrijk

    - ammonium & ammoniak:

    ● verklaring en betekenis:

    Het gevaarlijke aan NH4 is dat het bij pH-waarden van meer dan 6,0 verandert in het zeer giftige ammoniak (NH3), dat al in minieme hoeveelheden veel schade kan aanrichten aan een kweekje.
    ● aanpassen:
    Kan enkel gebeuren door het water gedeeltelijk/geheel te verversen.

    - nitriet:

    ● verklaring en betekenis:

    Belangrijk: vanaf 1,0 mg/l is nitriet zonder meer dodelijk.

    ● aanpassen:
    Als men in het waterreservoir nitriet vaststelt, kan een waterverversing snel uitkomst bieden.

    - nitraat:
    ● verklaring en betekenis:


    Het nitraatgehalte van kraantjeswater is zoals reeds aangehaald door overbemesting in de intensieve landbouw zo sterk toegenomen dat alleen al de basisnitraatwaarde van het water veel aquariumhouders voor grote moeilijkheden en problemen stelt.
    Belangrijk: een te hoog nitraatgehalte wordt gevaarlijk wanneer een plots zuurstoftekort optreedt. In dat geval kunnen grote hoeveelheden nitraat door reductie opnieuw omgezet worden in het giftige nitriet. Het gehalte mag daarom nooit meer bedragen dan 100 mg/l.

    ● aanpassen:


    * Zuurstof:

    ● verklaring en betekenis:
    Zonder zuurstof (O2) is geen hoger leven mogelijk, op het land noch in het water. Daarom heeft ook het zuurstofgehalte van het water een belangrijke betekenis voor de kringlopen in ons aquarium.
    De meeteenheid voor het zuurstofgehalte is mg/l wat overeenkomt met het vroeger gehanteerde ppm (part per million).
    Zuurstof wordt door de wortels van onze plantjes opgenomen, zei het wel in zeer minieme mate.

    Voor ons aquarianen gaat er niets boven aquariumplanten die via fotosynthese CO2 als bouwsteen uit het water halen en O2 terug geven voor onze visjes.
    Zuurstof is zoals gezegd in bovenstaand puntje ook belangrijk bij de afbraak van eiwitten.
    Zuurstofgehaltes van 5 mg/l zijn ideaal in een biologisch evenwicht zonder veel belasting (weinig tot geen vissen en dus zoals voor ons he).

    * Kooldioxide (CO2):

    Hier verwijs ik door naar een technisch knutseldraadje van me: CO2 toevoegen aan water Yes, dat scheelt een heel stuk lol

    * Ijzer:

    ● verklaring en betekenis:
    Ijzer (Fe2+, Fe3+) is een van de sporenelementen die onze plantjes niet kunnen missen. Ze hebben ijzer, in het kort, nodig als katalysator bij de aanmaak van chlorofyl/bladgroen en de opbouw van celplasma.
    Kraantjeswater bevat zo goed als geen bruikbaar ijzer meer voor onze plantjes. Bovendien wordt ijzer door zuurstof snel geoxideerd (roest) en neergeslagen, zodat de planten het niet meer kunnen gebruiken.


    ● aanpassing:
    Overbemesting leidt onherroepelijk tot te hoge concentraties. Waterverversing is een noodzaak. Verhogen kan door speciale voedingspreparaten.

    * Fosfaat:

    ● verklaring en betekenis:
    Fosfaat (PO4/3-) behoort naast stikstof (N) tot de belangrijkste voedingsstoffen voor planten. In geval van fosfaat moet strik opgelet worden voor overbemesten.
    Fosfaat geldt in het algemeen als niet giftig in en daardoor ligt in kraantjeswater de toegelaten norm hoger dan voor nitraat. In de waterbak houdt men het gehalte best lager dan 6 mg/l met een absoluut minimum van 0,05 mg/l.

    ● aanpassen:
    Te hoge waarden kunnen best verlaagd worden door het water te verversen. Daarnaast moet nagegaan worden of de plantenmeststof wel van een degelijke kwaliteit is. Bij kraantjeswater in nieuwbouwwoningen moet verder nog worden opgelet voor fosfateringsinstallaties dien in de woning aanwezig kunnen zijn om de waterbuizen te beschermen.

    * Koper:

    ● verklaring en betekenis:
    Koper (Cu2+) komt in natuurlijk water slechts in uiterst kleine hoeveelheden voor en zowel dieren als planten gebruiken er slechts sporen van voor de aanmaak van enzymen. In het leidingwater geraakt koper vooral via koperleidingen in de warmteboiler of via de koperen waterleidingsbuizen binnen.

    Koper in het water is in kleine hoeveelheden giftig voor alle leven. In zachter en zuurder water is koper giftiger. Ook koper kan gebonden en ontgift worden door het gebruik van chelatoren: in het water aanwezige stoffen, nog niet gebonden EDTA (ethyleendiaminetetra-azijnzuur) uit plantenmeststoffen en goede waterbehandelingsmiddelen.

    ● aanpassen:
    Als het kopergehalte te hoog is moet het water onmiddellijk vervangen worden. Aangezien heel wat verwarmingsboilers uitgerust zijn met koperen verwarmingsbuizen is het aangeraden steeds koud water te gebuiken bij watergiften. In oudere woningen waar alle buizen nog uit koper zijn laat men best een tijd water weglopen (gebruiken voor iets anders) vooraleer het te gebuiken. Jammer genoeg kan dit tot 150 l bedragen en heb je pech als je in zon huisje woont. Mayb zoeken als je geen korter aftappunt vind bij de hoofdkraan.

    Belangrijk: medicijnen en dergelijke bevatten vaak koper.

    * Geleidbaarheid en redoxspanning:

    Voor het meten hiervan heeft men speciale electrische toestellen nodig met electroden die duur zijn en nogal wat moeite kunnen vragen, bovendien is gebleken dat men door het meten van enkele reeds genoemde parameters dezelfde info kan krijgen.

    ● elektrische geleidbaarheid:


    In het water van onze streken, en ook in ons leidingwater, hebben de zouten van calcium en magnesium (die de hardheid bepalen, remember) veruit het grootste aandeel in de geleidbaarheid, zodat het meten van de totale hardheid meestal dezelfde kwaliteitsbepaling over het zoutgehalte van het water oplevert. Uitzonderingen zijn bv het water van het Tanganikameer in Afrika, dat zeer veel natrium- en kaliumionen bevat, brak water en vooral verontreinigd water (bv door zouten van ionen van zware metalen, door geneesmiddelen e.a.).
    Zelf ben ik hier nog niet zo mee bezig maar denk dat aan het begin van je kweek je best start met 1,2 en deze naar het einde toe langzaam opvoert naar 1,8. Welke eenheid gebruikt wordt voor deze getallen moet ik nog eens checken. Dit gebeurt deels automatisch door het toevoegen van voeding.


    ● redoxspanning:

    Het woord redox is een samentrekking van de begrippen reductie en oxidatie, waarmee we daarnet al eens in contact zijn gekomen. Het zijn 2 processen die de ladingstoestand van ionen of moleculen kunnen veranderen.
    De redoxwaarde is de som van alle reductie- en oxidatieprocessen die zich in de waterbak afspelen. Deze waarde laat toe te bepalen of het water veel organische verbindingen (reductiemiddelen) bevat en of voedingsstoffen in een voor planten beschikbare vorm aanwezig zijn.
    De redoxspanning wordt uitgedrukt in millivolt (mV) en is tegenwoordig gemakkelijk te bepalen met een apparaatje, dat echter duur is en veel onderhoud vraagt. Aangezien de redoxwaarde grotendeels wordt bepaald door het zuurstofgehalte van het water, kan men even goed dat laatste meten. Als richtlijn geldt dan: hoe hoger het O2 gehalte van het water, hoe hoger ook het redoxpotentiaal ervan.
    __________________________________________________ _________________


    Hoop dat jullie er wat van genoten hebben want ik ben blij dat ik ervan af ben!

    Grtz $iR
    Attached Files
    Last edited by monty; 6 November 2010, 11:37.
    sigpic

    #2
    Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over w

    Ga deze direct es volledig doorpluizen. Ziet er technisch maar toch begrijpbaar uit op het eerste zicht
    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

    A. The cop!

    Comment


      #3
      Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over w

      ja, Ja Mijne dames en heren, alweer een meesterlijk stukje kennis en naaslagwerk van de hand van onze Aquamen $ir_smoke_alot! Weederom een tot in de puntjes verzorgde post.

      Comment


        #4
        Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

        Een zeer zeer nuttige post Sir.

        Dank voor deze informatie.
        sigpic

        Gertie's bescheiden bloemen tuintje

        Comment


          #5
          Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

          Yo waterlovers

          Na het in gebruik nemen van een blumat setje + enkele losse sensoren (en een koppelstukje met wat toevoerslang uiteraard) om de watergift te voorzien heb ik weer heel wat meer tijd om bij te leren en te experimenteren. Ik had vaak de discussie met mensen dat dit eigenlijk niet meer hobby is… Echter stelt dit me in staat om terug dagelijks bezig te zijn met waar ik graag mee bezig ben, nl. watermanagement.
          Samen met het blumat setje kocht ik ook een pH-meter en deze heeft mn ogen geopend. Veel werd me duidelijker.
          Ik weet dat het weer veel leeswerk en cijfergegevens zijn maar op het eind van het verhaal zal heel duidelijker worden.
          Om van in het begin mee te zijn in het verhaal, ik heb pH+ nodig voor mijn gietwater na het toevoegen van mijn voeding en ik denk dat velen in dit geval zijn maar het niet echt weten... Ik vertrek van regenwater en voeg pH regulerende voeding toe. Wat een schok was dat man!

          Wateranalyse:

          Hou hierbij altijd in gedachten dat dit slechts een momentopname is en ik de metingen nog maar 3 keer herhaald heb. Ik woon aan de kust en denk dat het regenwater hier en daar ook wel eens een andere waarde kan vertonen.
          Op termijn zal ik via edits de lijst vervolledigen om te tonen hoe ik te werk ga. Graag zou ik op korte termijn alles onder de knie krijgen om via een simpele analyse te kunnen aanduiden waar het fout loopt. Alles werd gemeten met kwalitatieve aquariumtestsetsjes. De nauwkeurigheid laat soms wat de wensen over maar toch kun je hier al heel veel mee bereiken. Vraag raad aan een specialist indien nodig en vraag altijd naar de kleinst mogelijke schaalverdeling.
          Altijd druppeltjes, nooit goedkope strookjes. Deze laatste gebruiken wij enkel ter controle: we testen na waterverversing, stoppen er een strookje in als alles optimaal en houden dat strookje bij. Dagelijks stoppen we een strookje in het water en vergelijken met het oorspronkelijke teststrookje. Als alles gelijk blijft, keep on cruisin’. Kleurverandering = ingrijpen nodig.

          Nu heb ik voor mij enkel de belangrijkste waterwaarden inbegrepen omdat ik deze nodig had om de pH van mn water te optimaliseren.

          Hierbij mogen we niet vergeten dat (zie post 1):

          pH = verhouding H+ en OH- ionen
          GH = totale waterhardheid (Mg- en Ca-zouten opgelost in water)
          KH = carbonaathardheid (waterstofcarbonaten)
          NH3/NH4+ = ammoniak/ammonium (reeds giftig in minimale concentraties zowel voor plant als dier)

          NO3- = nitraten (stikstofverbinding die rechtstreeks door onze schatjes opgenomen wordt)

          - Kraantjeswater (recht van de kraan)
          pH: 8,7
          GH: 23
          KH: 9,5-10
          NH3/NH4+: 0-0,25 mg/l
          NO2-: <0,3 mg/l
          NO3-: 25 – 50 mg/l
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:

          - Kraantjeswater (24u gelucht + gekookt)
          pH:
          GH:
          KH:
          NH3/NH4+:
          NO2-:
          NO3-:
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:

          Regenwater (recht uit de verzamelput)
          pH: 8,2 Dit was ff schrikken… De oorzaak weet ik nog steeds niet maar ik kom er binnenkort wel achter. Volgens mij is dit te wijten aan het kustklimaat en de daardoor verhoogde niveau’s aan NaCl.
          GH: <1
          KH: <1
          NH3/NH4+: 0 mg/l
          NO2-: <0,3 mg/l
          NO3-: 12,5 – 25 mg/l nitraten in de regen???
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:

          - Osmose (24u gelucht)
          pH:
          GH: <1
          KH: <1
          NH3/NH4+:
          NO2-:
          NO3-:
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:

          Dit zijn weer heel wat cijfers waar je zo niets mee bent, echter om verder te gaan sta ik even stil bij de meest opmerkelijke waterwaarden.
          - pH van regenwater ligt beduidend hoger dan de 6-6,5 die we altijd op ons bord krijgen
          - hoge GH van kraantjeswater te wijten aan een hoog Ca-gehalte in combinatie met te laag Mg-gehalte
          - ook regenwater bevat reeds heel wat nitraten, verder zit er totaal niets van elementen in.
          - kraantjeswater bevat reeds een aanzienlijke hoeveelheid nitrieten, die niet worden afgebroken of opgenomen en op lange termijn schadelijk zijn. Deze worden omgezet in ammoniak of ammonium en uit de analyse kunnen we afleiden dat de concentratie in kraantjeswater al onmiddellijk begint op te lopen, want er is reeds aanwezig.
          - bij kraantjeswater kan de hoge pH verklaard worden door de hoge carbonaathardheid, bij regenwater echter wordt deze veroorzaakt door een carbonaathardheid lager dan 1 waar ik in de inleidende post reeds over bezig was. Bij een KH < 1 wordt de pH oncontroleerbaar en zijn fluctuaties onder invloed van een kleine bewerking mogelijk (bvb meer zuurstof oiv circulatiepomp).



          - Watertank (groei)
          pH:
          GH: <1
          KH: <1
          NH3/NH4+:
          NO2-:
          NO3-:
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:


          - Watertank (bloei): 80% van voorgeschreven dosis (4ml dus ipv 5)
          pH: 4,7 (was me dat even schrikken!!!)
          GH: <1
          KH: <1
          NH3/NH4+:
          NO2-:
          NO3-:
          P:
          K:
          Fe:
          O2:
          CO2:
          Ec: 0,8 dus deze mag nog heel wat stijgen Logisch ook want er zijn naast de bloeivoeding geen zouten die het water belasten (bvb Ca en Mg).

          - Regenwater + rhizotonic (kiemen, sproeien of verpotten):
          pH: 11,4

          De reden van de lage pH na mengen met groei- of bloeivoeding is dat onze voeding meestal pH regulerend is. Dit betekend dat ze eigenlijk bedoeld is voor kraantjeswater. Waarom?
          Regenwater bevat geen waterstofkarbonaten!!!
          Persoonlijk had ik deze link al gelegd en nu met de cijfers erbij kan ik het beter uitleggen zodat iedereen het verstaat. In mijn grows wordt ik altijd geconfronteerd met stikstof, magnesium en calcium tekort.
          Zoals we kunnen afleiden uit de cijfergegevens bevat kraantjeswater een hoge dosis stikstofverbindingen, opgeloste calciumzouten en in veel mindere mate opgeloste magnesiumzouten. Ik hoef er geen tekeningetje bij te maken maar ik dacht dus dat men in de voeding zoiezo het nitraat en calcium gehalte lager houdt dan nodig omdat het kraantjeswater dit wel zal rechtrekken. In mijn voeding zit blijkbaar een halve % magnesium maar geen calcium. Ook hier dezelfde redenering: mg in voeding om de verhouding ca:mg terug wat beter te krijgen.
          Echter… bij een te lage pH worden vooral stikstof, magnesium en calcium (andere elementen ook uiteraard) niet opgenomen… Tjah… Het stemt me goed dat ik al in de juiste richting ah kijken was, jammer genoeg lag mn focus op de GH terwijl die op de KH moest liggen.

          Oplossing:

          Mijn oplossing voor het probleem: ik probeer zoveel mogelijk zouten te vermijden omdat deze op het eind van de rit een serieuze invloed hebben op de ec-waarde. Deze keer ga ik dus resoluut de bio-tour op en kan hierbij leunen op mn aquariumkennis die ik reeds vele jaren aan het opbouwen ben. Zuren en zouten waar ik zelf zoveel mogelijk vanaf zie (dood je vissen) staan cursief. Vermijd ze dus zoveel mogelijk.
          Ook hier probeer ik bij te studeren en pas aan dmv edits als ik iets belangrijks tegen het lijf gelopen ben

          pH+:
          - rechtstreeks: meer zuurstof toevoegen dmv degelijke circulatiepomp (vergeet de uitstromers uit aquarium. Snelstromend water kan veel meer zuurstof bevatten dan water die minder stroomt met luchtpompje) of toevoegen van pH+ van bvb canna.

          - onrechtstreeks: door stijgen KH (zie verder) en toevoegen van pH+ van bvb canna. Deze verhoogt adhv koolwaterstoffen de KH van je gietwater.
          CO2 uit je water uitdrijven maar met een circulatiepomp (of luchtpomp) gaat dat vanzelf, ook door het in je waterreservoir gieten (belletjes in het water bvb ook als we springen in het water.

          pH-:
          - rechtstreeks: zuurstoftoevoer ah water verminderen of toevoegen van pH- van bvb canna.
          Deze bevat voor de groei salpeterzuur (HNO3). Ik veronderstel dat na mijn pleidooi hierbij geen verdere uitleg nodig is omdat zoals gezegd nitraten de N van NPK zijn en deze overvoeding kunnen geven tijdens het groeien (kiemen).
          Voor de bloei maakt canna gebruik van fosforzuur (H3PO4), de P van NPK
          Op het forum wordt ook gebruik gemaakt van groene of zwarte thee maar ik weet niet echt of het helpt of hoe je dat dan zou moeten gaan doseren. Men maakt me wijs dat kamillethee geen pH regulerende capaciteit heeft, en dat is ook niet mijn bedoeling (gebruik ze voor haar geneeskracht) maar toch zou ik durven stellen dat ze de pH stabiliseert niet ver boven de 6 in mijn regenwater (Twinings: 4 zakjes per 5 liter). Ik lees ook vaak andere fora over flora in het algemeen en kom vaak tegen dat groene en zwarte thee eigenlijk voor zuurteminnende planten is terwijl onze schatjes dat niet zijn. Dit in het midden gelaten, baat het niet, dan schaat het niet (over die thee toch he…).
          - onrechtstreeks: door het laten dalen van de KH (zie verder) of filteren over hoogwaardige aquariumfilterturf. Het nadeel van deze laatste is dat ze tevens Ca en Mg uit het water filtert. CO2 toevoegen aan het water in je watertank (kraantjeswater bevat 2 keer niets omdat CO2 schadelijk wordt geacht voor de volksgezondheid. Zet je circulatiepompen zo laag mogelijk en verwijder je luchtpomp. Zoetwater heeft uit zichzelf niet de capaciteit om CO2 op te nemen uit de lucht (oceanen wel) en dus moet je elke manier van CO2 uitdrijven beperken. Giet je water zo voorzichtig mogelijk in je watertank.

          CO2 verhaal geef ik nog een linkje mee van me:
          Ik kan hierbij enkel opmerken dat mensen zich blindstaren op het feit van CO2 aan het water te gaan toevoegen om in het algemeen CO2 toe te voegen. Het koolzuur/waterstofcarbonaat (H2CO3 = CO2 opgelost in water) (ik vroeg me af of ze ook via de wortels wordt opgenomen…) en te kunnen controleren

          GH+:
          - calciumsulfaatdihydraat (CaSO42H2O) of gips. Niet aan te raden dus wegens een steen worden van je grond die we ten allen koste luchtig willen houden.
          - calciumcarbonaat (CaCO3) of ketelsteen. Vanzelf aanwezig in kraantjeswater en verhoogt in water ook de KH of carbonaathardheid. Deze wordt dus in principe enkel toegepast als zowel GH en KH gelijk moeten stijgen. Aangezien dit voor ons niet echt nodig is omdat onze GH (Mg en Ca) veel hoger moet zijn dan de KH (enkel nodig om onze pH onder controle te krijgen).
          - filteren over mosselkalk of marmer… pff ja man.
          - bewust Ca en Mg gaan toevoegen bvb van canna. Want we horen altijd over NPK verhoudingen en voegen NPK toe en sporenelementen, maar kijk eens goed naar je voeding… What about CaMg? Of verhoudingen en Ca of Mg gaan toevoegen in gewone dosissen naast gewone groei en bloeivoeding? Heb ik nog nooit iemand over horen spreken, maar ik met mn regenwater (en volgens mij zijn velen in die situatie) ben er alvast mee bezig. Hoe ik tewerk ga zie je verder. De voorgeschreven dosis van canna Mg+ of Ca+ is in mijn ogen (na meting, zie verder GH>100) veel te zwaar en dan verkies ik liever om dagelijks net genoeg mee te geven dan in 1 keer, hoogst waarschijnlijk, veel teveel…

          GH-:
          - door koken van je water: calciumcarbonaat (CaCO3) of ketelsteen van hierboven slaat neer.
          - filteren over hoogwaardige aquariumfilterturf. Echter zoals hierboven vermeld heeft dit een invloed op de pH en kunnen dalingen tot 0,5 in pH worden waargenomen.
          - mengen met zachter water, bij voorkeur met hardheden lager dan 1 zoals bronwater, gedemineraliseerd water, gedistilleerd water, osmosewater of regenwater (niet echt een goeie basis dus, alweer…)
          Dit gebeurt adhv het mengkruis: hardheid van de uitgangsproducten schrijf je onder elkaar, in het midden noteer je de gewenste eindwaarde en door aftrekking krijg je de hoeveelheden die je nodig hebt.

          Attachment 4


          Men trekt altijd de kleinste waarde van de grootste af (18-6 & 6-2). Dus om water met een GH van 6 (KH ongev 3 = ideaal) moet je 12 liter regenwater met GH 2 mengen met 4 liter kraantjeswater.

          Dit werkt normaal perfect. Hardheid kun je uiteraard weer verhogen door opnieuw kraantjeswater bij te voegen he!
          Voor mensen die het rekenen en toevoegen van Ca & Mg is dit volgens mij het beste alternatief. Je zult wel een aquariumtestsetje moeten aanschaffen om de hardheden bij aanvang te kunnen meten en dit kost ongeveer 8 euro. Heel lang te gebruiken want je vult een buisje met 5 ml (10, 15, 20, 25, … voor nauwkeuriger metingen, je kunt je eens goed laten gaan) en voegt er druppeltjes aan toe. Bij kleuromschakeling weet je de waarde.
          Jammer genoeg kun je de afzonderlijke concentraties aan Ca en Mg niet bij je thuis meten en heeft individueel doseren voor mij nog steeds de voorkeur.

          KH+:
          en hier komt de kat uit de mouw… want dit werkt dus ook pH verhogend, zonder kalium of een andere base (weerslag op de ec) toe te moeten voegen.
          Mn geheime wapen: natriumwaterstofcarbonaat (NaHCO3) of natriumbicarbonaat of maagzout of baking soda of zuiveringszout of bicarbonaat of bakpoeder of … allom gekend dus en als we eens last hebben van wat brandend maagzuur… Te koop bij de apotheker en kost je nog geen 3 euro voor 250 g (je hebt maar mespuntjes nodig telkens…). Zeg hem/haar dat het voor je maag is of dat je een preparaat in je aquarium hebt gedumpt waardoor de pH fel gedaald is.
          In reactie met water produceert ze 2 afvalstoffen: CO2 kennen we reeds dus echt nadelig vind ik dat zeker niet. Met een goeie circulatiepomp wordt deze volgens mij toch uitgedreven (moet op dat vlak nog metingen doen en ze opvolgen). Keukenzout (NaCl)
          Echter is hier toch enige voorzichtigheid geboden: als je deze manier wil gaan toepassen om je pH perfect te regelen zonder de ec te verhogen, dan moet je ook de GH verhogen (zie voorwaarden later). De GH moet namelijk steeds groter of minimum gelijk zijn aan de KH. Begin dus niet de waterstofcarbonaten aan te passen in regenwater zonder eerst de GH (Mg en Ca aan te passen) want dan zul je pas rare pH sprongen hebben in je watertank en ben je helemaal fout bezig. Een tester specifiek voor de KH heb je niet echt nodig maar wel een of andere vorm van pH controle (desnoods ook aquariumtestsetje maar de nauwkeurigheid gaat meestal maar van 5,5-6 en 6-6,5. Niettegenstaande heeft het me in het begin heel goed geholpen want niet te vergeten… ik kwam van een pH van 4,7 ). Een pH meter echter is uiteraard optimaal om te werken.

          KH-:
          hier bestaat enkel de mogelijkheid door te verdunnen met carbonaatarmer water zoals regenwater, bronwater, gedemineraliseerd water, gedistilleerd water of osmosewater. Het mengkruis kan een leidraad zijn maar persoonlijk heb ik al gemerkt dat je heel wat meer carbonaatarmer water moet toevoegen om er te komen.

          Mg+:
          - bitterzout of epsomzout: over verhoudingen weet ik nog niets maar eenmaal ik alles onder de knie heb dan pruts ik hier ook wel eens mee. __ EDIT: na eens goed na te denken vind ik dat deze moet worden overgeslagen en enkel toegepast indien onderstaande niet voor handen is + heel belangrijk: op KORTE termijn
          - vloeibaar bitterzout (MgO 7%): de ons welgekende fles van canna wederom
          - kieseriet: wordt eerder gebruikt op volle bodem in het vroege voorjaar om te voorzien aan kalk en magnesiumbehoefte. Langzame werking en bevat aanzienlijk wat calcium, dus enkel aangeraden wanneer ook calciumgebrek.

          Ca+:
          - calciumnitraat (Ca(NO3)2) verhoogt stikstofgehalte
          - calciumcarbonaat (CaCO3) GH en KH verhogen samen
          - calciumsulfaatdihydraat (CaSO42H2O) bodem wordt steen
          - fossiele zeewierkalk: ook hier weer de trage werking.
          - vloeibare ongebluste kalk (CaO 15%): ook hier een fles met oplossing van Canna.

          NO2-:


          NH3/NH4-:
          volgens mij komt daar geen degelijk rokertje meer van…

          Voorwaarden:
          = regels van de natuur die je niet kunt omzeilen. Je moet luisteren, meten en afstemmen.

          - GH groter of minimaal gelijk aan KH. Ik opperde steeds en dat kun je hier op JD ook nalezen dat de KH best de helft van de GH is. Daar sta ik nog steeds achter maar heb mn visie wat moeten aanpassen. Door de pHregulerende capaciteit van de voeding gebeurt er iets met de carbonaten wat ik moeilijk kan uitleggen maar waardoor een KH gewenst is die lager ligt dan de helft van de GH.
          - verhouding CaMg 3:1 of 2:1… (ik las veel verschillende dingen, meestal 3:1 maar merk dat de verhouding van canna 2:1 is, respectievelijk 15% en 7% + de 0,43 uit mn voeding niet te vergeten).
          - verhouding CaP 1,5:1 (meer heb je eigenlijk niet nodig omdat adh hiervan eenvoudig de verhouding tot andere NPK elementen kunt berekenen).
          - GH in mmol/l = 0,01 x [(mg/l Ca2+)/0,4 + (mg/l Mg2+)/0,24]
          - ook lees ik vaak dat voor onze plantjes een verhouding van 150 mg/l Ca tegenover 50 mg/l magnesium in het water ideaal is (3:1 dus, en daar heb ik dan ook voor gekozen)

          Berekening:

          - 150 mg/l Ca en 50mg/l Mg invullen in bovenstaande vergelijking levert een totale hardheid op van 5,8333… Dit stemde me onmiddellijk goed omdat ik altijd gezegd hebt te streven naar water met een hardheid van 6, zoals het in de ongerepte natuur ook meestal is.
          - canna geeft mij een verhouding van 15% en 7%, en met de 0,5 Mg uit mn voeding kom ik op een verhouding van 2:1. Uiteraard ben ik daar weer niet tevreden mee…
          Terug gaan rekenen: als 15% het dubbel is dan heb je 22,5% nodig om op 3:1 uit te komen
          15% = 1ml -> 22,5% = 1x22,5/15 = 1,5
          Dit betekend dus dat per ml Mg er 1,5 ml Ca moet toegevoegd worden om de verhouding van 1:3 te respecteren.
          - omdat ik toen strop zat…nja, hoeveel ml van beiden voeg je toe aan 25l water om op een GH van 6 uit te komen?
          Ik vulde mn miniaquariumpje met pomp (2liter) met de voorgeschreven, door mij herberekende dosis (2 ml Mg en 3ml Ca dus). Zoals reeds verwacht was de hardheid onmeetbaar, het is te zeggen, ik ben gestopt na 100 druppeltjes.
          Mn andere aquariumpjes van vroeger stonden allemaal mooi op rij en stelselmatig voegde ik nieuw regenwater toe. Toevallig of niet, maar na heel wat toevoegen van water kwam ik uiteindelijk tot de conclusie dat het oorspronkelijke mengsel 25 keer te sterk was…
          Na heel wat pruts en telwerk kwam ik tot de conclusie dat voor een natuurlijke GH van 6 op 25liter regenwater BIJ MIJ 1,5ml Ca en 1ml Mg dient toegevoegd te worden. Monstaaaaaaaah!!!
          - om de carbonaathardheid met 1 duitse graad (gewoon de eenheid bij het getal) te doen stijgen in gewoon water (zonder onze bloei of groei voeding dus) heb je 3,0 g/100l natriumbicarbonaat nodig. Ik werk met 25l dus heb ik 0,75g nodig. Mn weegschaal kan dat niet zo precies wegen dus woog ik 0,5 af (tot op 0,1 nauwkeurig) en plofte het in de bak voor het slapen gaan. Tegen smorgens was de KH 45 geworden en uiteraard veel hoger dan de GH van 6 met als gevolg een pH van ik dacht 12,8 ofzo. Veel te veel dus…
          Terug nagedacht en tot de conclusie gekomen dat je maar heel weinig nodig hebt en dus best stapsgewijs een HEEL KLEIN beetje toevoegt (echt het uiterste van je mespunt ofzo).
          De KH bedraagt in mijn watertank ongeveer 1,5.

          Werkwijze:
          voor MIJ met MIJN REGENWATER (dit is dus geen garantie maar ik denk niet dat je er ver vanaf zult zitten, meten dmv 2 testen is noodzakelijk!!!)

          - Bereken of schat hoeveel water je plantjes nodig hebben gedurende 5 dagen. (persoonlijk geef ik op dag 6 manueel redelijk wat water met alleen biologische preparaten zoals enzymen, rhizo, … en laat ik ze op dag 7 droog staan zodat ze goed de aangeboden productjes opnemen)
          - Begin altijd met je circulatiepompen (en/of eventueel luchtpompjes) op volle vermogen, dit maakt latere minimale aanpassingen (tot 0,2 van de pH) veel eenvoudiger en mengt je water vlugger zodat je kan meten of je goed hebt gehandeld.
          - voeg in eerste instantie je voeding toe en wacht minimaal een goed uurtje zodat alles goed gemengd is.
          - als 2e stap gaan we de totale hardheid eerst verhogen: voeg op 25l REGENWATER 1ml Mg toe en 1,5 ml Ca, laat opnieuw een uurtje voorbij gaan en meet de GH. Deze zou 6 moeten zijn, in mijn geval toch... Als ze te laag is moet je volgens mij nog wat Ca en Mg toevoegen in verhouding 3:1 (dmv kleine spuit of pippet). Bij te hoge GH is het wijselijk eerst een liter of 5 uit je tank te laten weglopen en dan er 5 bij te gieten dan ineens er 5 bij te gieten. Je zit met 30 liter water en de verhoudingen kloppen niet meer…
          - het is belangrijk na stap 2 genoeg tijd te laten verstrijken voor je de KH gaat aanpassen, herinner je de voorwaarde dat de GH altijd groter of minimaal gelijk moet zijn aan de KH!!!
          Voeg nu geleidelijk aan natriubicarbonaat toe aan je gietwater om de carbonaathardheid (en onrechtstreeks de pH) te verhogen. Ik verwittig nogmaals, gebruik kleine dosissen bij voorkeur met een of ander klein minilepeltje ofzo waar je steeds ongeveer dezelfde dosis mee kunt doen. Het topje van een mes is al genoeg om te beginnen maar jammer genoeg niet zo constant. Ik kreeg een heel klein lepeltje mee van mn nichtje van 3 van haar mini-theekrans speelgoed setje. Hihi, maar het werkt wel 5 afgestreken lepeltjes en altijd pH 6 dan
          Zoals ik reeds zei hoef je de KH niet speciaal te gaan meten, maar hou wel je pH goed in de gaten!!!
          Mensen die met een aquariumtestsetje werken voor de pH moeten dubbel zo voorzichtig zijn. Eenmaal je verkleuring krijgt tussen 6-6,5 zou ik direct stoppen.
          - pH net iets te laag = voeg nog een HEEL KLEIN beetje natriumbicarbonaat toe.
          - pH net iets te hoog = circulatiefilter trager laten draaien of luchtpompje verwijderen. Maar probeer dit ten allen koste te vermijden of je zult nieuw water moeten aanmaken…

          Nice job baby… en het duurt alleens niet zolang, maar je moet het weten. Binnen het uurtje heb ik reeds naar mijn mening super optimaal water waar alles voldoende inzit, en ook niet teveel, met een pH waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. Ik liet de ec meten door fief voor het toevoegen van het natriumbicarbonaat en deze lag op 0,84… en bij kweker de dag erna met natriumbicarbonaat en een iets minder nauwkeurige ec meter 0,9. Er is dus nog heel wat over om voeding bij te gaan steken wat zal uitmonden in dikkere toppen met een hogere kwaliteit De voeding werd verhoogd van 4ml naar 5,2 (5 was maximum en heb ik eigenlijk nog nooit gegeven). De plantjes doen het goed en beginnen enorm te zwellen, ze krijgen terug kleur en ik merk nog niets van verbrande vingers. Ook mn booster of greensensation ofzo zou ik op deze manier veel meer kunnen doseren met zwaardere toppen tot gevolg.

          Zo dit was het maar weer eens. Is weer een hele bijbel geworden om gewoon hier op het eind te zeggen voeg dit en dat toe en je bent er…
          Echter wil ik graag op termijn alle voeding onder de knie krijgen: nitraten, fosfaten, kalium, mg, ca, fe om te eindigen met sporenelementen (ooit eens ). Ik zou graag zelf mn voeding gaan samenstellen met individuele elementen op termijn en deze ook nauwgezet volgen om op deze manier het kweekproces, eventueel zelf per plant, te verfijnen. Eerst het water, daarna de bodem… of misschien direct hydro… wie weet

          Conclusie:
          - regenwater is niet goed voor onze kweekjes, vooral omdat onze voeding pH regulerend is. Stikstof, magnesium en calcium tekorten behoren zeker tot de mogelijkheden en de rest waarschijnlijk ook wel.
          - regenwater is zelf niet goed, in deze streek toch, om aan je zaailingen op een arm medium zoals steenwol ofzo te geven (zaai en stekgrond zal misschien nog gaan maar ik zou er niet aan twijfelen dat door het echt nat zetten van de bodem deze dat niet kan bufferen). Omdat... (volgende puntje)
          - pH van regenwater 6… forget about it, jullie wonen toch niet helemaal aan de andere kant van de wereld he…
          - mensen die geen regenwater hebben kunnen nog steeds een bijna ideale CaMg verhouding krijgen door water te mengen dmv het mengkruis.
          - ook spa blauw valt onder deze categorie…
          - ik heb plagron maar ik hoorde het ook over hesi… overschakelen naar gelucht kraantjeswater zou ik zo zeggen mensen (24u laten staan om het chloor te laten ontsnappen).

          Mja…dit is voor zover mijn know how over watermanagement. Ik weet het, voor een leek is het een zware brok en een serieus boek om te lezen maar alles staat erbij en hierover heb ikzelf een goeie 12 jaar gedaan…
          En nu ga ik een dikke rollen

          Grtz $iR
          Last edited by Jointjedraaien; 20 June 2010, 19:04.
          sigpic

          Comment


            #6
            Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

            Interessant verhaal $ir, mooi volledig en doorspekt met eigen kennis/ervaring als ik het zo lees.

            complimenten!
            Society is like stew-if you don't keep it stirred up, you end up with a lot of scum on the top

            Comment


              #7
              Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

              ow men gezien morge nogs lezen de letters zwemmen

              Comment


                #8
                Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                Hello

                Woww, het is zeker de moeite van dit eens door te nemen . Zeker als je juist een kweekverslag aanmaakt en daarin meegeeft dat kraanwater ni goed is en dat ik overgeschakeld ben naar regenwater .

                Maar hetgeen je verteld over de regulerende voeding, heb hetzelfde voor met het gebruik van regenwater en men bio voeding. Dan wordt de ph-waarde van het water te laag. Terwijl ik verwacht had dat die omhoog zou gaan omdat je veel leest over gebruik van voeding en afzuren met Ph- .

                Ik heb ook de bus 'Bio Vega' eens bekeken en is geen calcium (ca)
                Last edited by Marlboroman; 14 February 2010, 01:11.
                "Hoe ingewikkelder het probleem, hoe belangrijker de oplossing"

                Comment


                  #9
                  Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                  Volgens mij is dat een stap in de goeie richting! En thnx voor de bijkomende info over de canna lijn.
                  En voor regenwater heb je enkel GH en pH nodig om te kunnen testen, Ca+ en Mg+ samen met een klein beetje natriumbicarbonaat. Wat durf om eraan te beginnen maar je zult zien, dit is echt heel simpel... Je moet het maar 1 keer gedaan hebben en dan zal je in je hoofd die klik maken.
                  Een investering van een kleine 40 euro weeral maar die volgens mij op het eind van de rit zich zeker zal uitbetalen. Mn plantjes zien er na een weekje alweer veel gezonder uit en de bladeren kleuren weer mooi groen (ook degene waarvan ik dacht ze voor het eind van de week te verliezen). De toppen evolueren weer dagelijks wat me goed stemt. Tricho's in overvloed, planten met wat krullende bladeren enzo herstellen zich... het is weer leuk en ik kan eindelijk weer eens op beide oren slapen!!!

                  Grtz $iR
                  Last edited by SirSmokeAllot; 13 February 2010, 00:58.
                  sigpic

                  Comment


                    #10
                    Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                    wow was wel effe lezen maar denk dat ik het deels snap
                    Q. If there are two potheads in the back of a car, then who is driving?

                    A. The cop!

                    Comment


                      #11
                      Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                      Idd , zoals fief zegt wat een brok leesvoer komt allemaal wel duidelijk in men hoofd , al zal ik dit wel ng ee paar keer op her nieuw lezen Maar zoals altijd $iR onze aquagenie

                      Keep it goin maatje

                      MvG Izzz

                      Comment


                        #12
                        Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                        lukt het al beter om de ph onder controle/op peil te krijgen met het mengsel marlboromans?
                        Grtz $iR
                        sigpic

                        Comment


                          #13
                          Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                          Hello

                          Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot
                          lukt het al beter om de ph onder controle/op peil te krijgen met het mengsel marlboromans?
                          Grtz $iR
                          @ $ir: jaja absoluut, de ph-waarde daalt niet meer zoveel .

                          samples:
                          kraan: 75 ml (1) - ec: 0,19 --na voeding--> ec: 0,60
                          regen: 225ml (3) - ph: 7,2 --na voeding--> ph: 6,3

                          Het is niet perfect maar ben al tevreden als ik zo'n waarde kan verkrijgen.

                          Ik heb wel een paar vragen:
                          Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot
                          - Mag ik dit dan ook in de omgekeerde richting gebruiken? Als ik kraanwater heb met een ec = 0,68, zou deze dan een GH hebben van +- 1,5 ? Lijkt me wel wat weinig

                          - Op mengkruis staat dat regenwater een GH waarde heeft van 2. Is dit een standaard waarde of kan deze heel verschillend zijn per locatie? Kan ik die waarde ook gebruiken als ik het mengkruis zou willen gebruiken? Bij jouw samples voor regenwater staat wel GH < 1.

                          Ik heb gisteren eens op het web gezocht naar de gegevens over het kraanwater in onze buurt.


                          Oorspronkelijk geplaatst door $ir_Smoke_Allot
                          En voor regenwater heb je enkel GH en pH nodig om te kunnen testen, Ca+ en Mg+ samen met een klein beetje natriumbicarbonaat. ...
                          Voorlopig zal ik het nog met het mengkruis moeten doen maar mag ik zeggen dat dit de manier is die jij nu aanhoudt. Regenwater gebruiken omdat daar (bijna) niets van stoffen inzit, dan Ca & Mg (3:1) toevoegen om een hardheid van 6 te verkrijgen, voeding waardoor ph zal dalen en deze terug omhoog halen met carbonaat.

                          Ik moet maar is zien dat zo'n setje vastkrijg .

                          Grtz
                          "Hoe ingewikkelder het probleem, hoe belangrijker de oplossing"

                          Comment


                            #14

                            Comment


                              #15
                              Re: Watermanagement:alles wat je MOET weten over water

                              Zijn we hier nog met hobbykweken bezig, of gaan we een atoombom maken????


                              Kan dit ook in het kort en simpeler uitgelegd worden voor de mensen met H.A.V.O, en minder?
                              Last edited by fastlurner; 15 February 2010, 16:26.

                              Comment

                              Bezig...
                              X