Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtvochtigheid

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    Klimaat: Luchtvochtigheid

    Korting op 420shop
    De relatieve luchtvochtigheid beinvloedt onder meer de werking van de huidmondjes. Cannabis gedijt het beste bij een RV van 60%-70%. Bij een hogere RV krijgen de huidmondjes problemen met het kwijtraken van het overtollige water. Bij een lagere RV geven de huidmondjes net zo lang water af, totdat uitdroging van de plant dreigt. Op dat moment sluiten de huidmondjes zich. De opname van CO2 stagneert dan, waardoor de groei wordt belemmerd. De relatieve luchtvochtigheid wordt mede beinvloed door de temperatuur in de kweekruimte. In onderstaand schema zie je hoeveel gram water in een ruimte van 25m3 (bijvoorbeeld 3 x 3 meter en 2,5 meter hoog) kan worden opgenomen. opname in grammen water - 0 graden - 120 - 10 graden - 240 - 20 graden - 460 - 25 graden - 630 - 30 graden - 840 - 35 graden - 1120 - 40 graden - 1460.

    Er mag, gelet op het schema , dus van uit worden gegaan dat bij elke 10 graden stijging van temperatuur de luchtvochtigheid verdubbelt. Het ventileren van de kweekruimte heeft invloed op de RV. Door het ventileren daalt de RV in de ruimte. In sommige gevallen is het daarom nodig om in de kweekruimte een luchtbevochtiger te installeren. Het beste resultaat kun je bereiken door gebruik te maken van een afzuigventilator die traploos geschakeld is. Op deze manier kun je gemakkelijk de hoeveelheid te verplaatsen lucht zelf regelen. Ventileer niet te weinig, de plant heeft hoe dan ook CO2 nodig. Wanneer de planten in het donker staan, daalt meestal de temperatuur ( de lampen geven geen warmte meer af). Je zou dan verwachten dat de RV ook gaat dalen (er kan minder vocht door de lucht worden opgenomen). Deze redenering klopt helaas niet: in het donker neemt de RV juist toe. De planten ademen in het donker namelijk water uit. Er moet dus voor voldoende ventilatie worden gezorgd. Een te hoge RV levert behoorlijke risico's op voor de gezondheid van de planten. Ziekten en plagen krijgen in het algemeen meer kans bij een te hoge RV. Ook een te lage RV houdt risico's in: de planten kunnen daarvan gemakkelijk uitdrogen. Voorkomen is beter dan genezen.
    Tenslotte moet nog worden vermeld dat jonge zaailingen en stekken in het algemeen beter aanslaan bij een RV van 65%-70%. Het nog niet voldoende ontwikkelde wortelsysteem kan het water via de wortels nog niet snel genoeg aanvoeren. Een hogere RV zorg er dan voor dat de jonge plantjes tegen uitdrogen worden beschermd.

    Grtz
    Last edited by Jointjedraaien; 13 May 2010, 01:34.

    #2
    Re: Luchtvochtigheid

    Ahja zo ontdek je steeds weer iets anders van Mister Bobo.

    Nice man.

    Comment


      #3

      Comment


        #4
        Re: Luchtvochtigheid

        relatieve (lucht)vochtigheid = RV. en die kun je omhoogbrengen met natte doeken. Eventueel door handoeken in een emmer water te hangen zodat ze water opzuigen uit de emmer en verdampen in de omgeving. Afzuigen doe je bovenaan om overtollige warmte af te voeren.
        Last edited by Kim; 19 September 2009, 16:14.
        "Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is." .

        Medigebruiker

        Comment


          #5
          Re: Luchtvochtigheid

          Thanks Kim!

          dus dat afzuigertje moet ik vlak naast de lamp plaatsen? of boevenaan een zijplank?
          zou ik eventueel ook een waslijn kunnen spannen in het hok waaraan ik deze handdoeken hang? ik denk dat ik te weinig ruimte heb om er ook nog een emmer in neer te zetten.

          Gr,
          J.B

          Comment


            #6
            Re: Luchtvochtigheid

            alle warmte zal naar boven gaan dus dat is de beste plek om de warmte af te voeren.
            verse lucht voer je onderaan aan , ongeveer op de hoogte van de bovenkant van de potten. anders krijg je de kans dat de wortels te veel afkoelen

            met 24/0 bedoelen we 24 uur licht per dag
            18/6 betekend 18 uur licht 6 uur donker
            en 12/12 betekend dan 12 uur licht en 12 uur donker

            met het laatste zet je de plant in de bloei
            met 18/6 laat je de plant groeien
            en met 24/0 zorg je dat de zaadjes ontkiemen tot ze de eerste echte bladeren laten zien ( lob blaadjes niet mee gerekend. )

            Comment


              #7
              Re: Luchtvochtigheid

              Allemaal super info hier!
              Ik ben zelf bezig met het bouwen van een kleine kast.

              Kan iemand mij een goeie luchtbevochtiger aanraden?
              Ik weet niet of ze bestaan maar als het kan eentje die de
              65%-70% RV probeert aan te houden in de kast.

              Comment


                #8
                Re: Luchtvochtigheid

                Er zijn goeie bevochtigers te krijgen in de handel die aan je wensen voldoet, geef je wel de raad om niet het lichtste toestel te kopen .

                In growshop alien hebben ze een goed toestel maar ze zijn eveneens te verkrijgen in de doe het zelf zaak, hubo, gamma, conrad, ...

                Grtz

                Comment


                  #9
                  Re: Luchtvochtigheid

                  Super nuttige informatie Bobo.

                  Staat in mn favorites nu.

                  Dank!

                  Grtz,

                  Gertie
                  sigpic

                  Gertie's bescheiden bloemen tuintje

                  Comment


                    #10
                    Re: Luchtvochtigheid

                    Bobo,

                    Bij mij is de luchtvochtigheid telkens 91%, ik had een luchtbevochtiger in de tijd gekocht om de lv standaard te houden maar nu is het zodanig hoog dat ik hem al twee dagen heb afgezet en toch blijft deze 91%. Heb de afzuiging nu ietsje harder ingesteld, zou dat helpen?

                    Greetz
                    SHIV

                    Comment


                      #11
                      Re: Luchtvochtigheid

                      Werkt je luchtvochtigheidsmeter wel dan? Ik heb namelijk zo'n ding dat niet altijd de waarheid verteld.

                      grtjs,
                      The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                      Comment


                        #12
                        Re: Luchtvochtigheid

                        Ja tis net nieuw.. Nu is het 71 % maar soms stijgt hij terug naar 91..

                        Greetz

                        Comment


                          #13
                          Re: Luchtvochtigheid

                          bedek je bodem met vijverzeil.zorg voor opstaande rand van 10 cm.zet je potten op omgekeerde leege potten,en pleur er lekker veel koud water in.nu gaat de lv lekker stijgen.een waslijn rondom in je hok met natte hand doeken rondom je planten en je heb geen luchtbevochtiger meer nodig.stel je fancontroller als je die heb natuurlijk zo in dat het tussen de 20 a 25 graden blijft.ook kan je de eerste 4a5 dagen doorzichtige plastikzakken over je potten heen trekken.gewoon 2 bambostokjes per pot gebruiken,zak eroverheen trekken 24 uur laten zitten en daarnaa elke dag meer en meer gaatjes in je plastik prikken.

                          Comment


                            #14
                            Re: Luchtvochtigheid

                            Dat is een mooie methode om de lv te doen stijgen maar helaas heb ik het over m'n lv te doen dalen !

                            Comment


                              #15
                              Re: Luchtvochtigheid

                              Heb je je meter geijkt of is 't zo'n digitale?

                              Grtjs,
                              The more I see, the less I know, the more I like to let it go

                              Comment

                              Bezig...
                              X