Forum Top Ad MOBILE Smallest

Collapse

Mededeling

Collapse
No announcement yet.

EC berekenen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Geef Weer
Clear All
new posts

    EC berekenen

    Korting op 420shop
    Na wat opzoekingswerk een methode gevonden om de EC-waarde te berekenen ipv te meten.

    Het gaat zo:

    -(N;P;K) waardes meststof, X liter meststof per liter water
    -(N;P*0,436;K*0,832) -> NPK staat uitgedrukt in massaprocent (N;P2O5;K2O), maar (N;P;K) nodig!
    -(N;P*0,436;K*0,832)*X*1000000/100 -> stelt ppm(N;P;K) voor
    -som((N;P*0,436;K*0,832)*X*1000000/100)/640=EC volgens europese richtlijnen

    Kan iemand deze methode vergelijkingen met daadwerkelijke metingen?

    Er is nog een excel bijgevoegd zodat je niets meer hoeft te berekenen: EC-berekenen

    bronnen: tuinadvies, wiki, 420magazine
    Last edited by lordovick; 26 January 2011, 15:48.

    #2
    Re: EC berekenen

    heeft iemand nog een handige mini guide als richtlijn voor EC, dus voor stekken/zaad, groei en bloei fasen? ik meen dit ergens gelezen te hebben, maar zoek me weer eens rot ernaar

    Comment


      #3
      Re: EC berekenen

      Iemand met een EC-meter die zin heeft om dit te testen?

      grtz

      Comment


        #4
        Re: EC berekenen

        hmm ik heb zelf een goedkope ec meter gehaald, nu heb ik spijt, gezien deze niet zo goed werkt, ach weer wat geleerd, volgende keer goed investeren, gaat het gelijk veel langer mee en is het accurater

        Comment


          #5
          Re: EC berekenen

          Kan iemand deze methode vergelijkingen met daadwerkelijke metingen?

          Deze methode is van geheel andere orde dan een EC-meting. Water heeft al een bepaalde EC van zichzelf. De aangehaalde methode is slechts een rekenmodel hoeveel ppm van een bepaalde meststof wordt toegevoegd. Een EC-meter geeft wel de EC-waarde aan, maar niet de hoeveelheid ppm aan meststoffen die zijn toegevoegd. Ook vermoed ik dat als je bijvoorbeeld 300 ppm N toevoegt de EC-waarde niet gelijk zal zijn als bij de toevoeging van 300 ppm P.

          Comment


            #6
            Re: EC berekenen

            Het zal zeker geen perfect resultaat geven, of misschien zelfs niet in de buurt van correct. Maar dit kunnen we alleen te weten komen door te testen!
            Er zijn ppm meters op de markt en die meten de EC en zetten die vervolgens om naar ppm door een conversiefactor(0.5-0.64-0.7), er is dus hoogstwaarschijnlijk wel een relatie tss die twee.

            Testers gezocht!

            Als de methode ongeveer klopt zou het alleszinds een handig hulpmiddeltje zijn

            grtz

            Comment


              #7
              Last edited by Xtreme; 4 February 2011, 10:47.

              Comment


                #8

                Comment


                  #9
                  Re: EC berekenen

                  Water heeft al een eigen EC (tenzij het gedemineraliseerd is). In Nederland varieert de EC van leidingwater van 0.3 tot 0.7. Regenwater heeft een EC tussen de 0.01 en 0.05. Met het toevoegen van mineralen (voeding) verhoog je de EC-waarde. Naarmate de EC-waarde van het (leiding) water hoger is moet er rechtevenredig minder voeding worden gegeven om tot de gewenste EC te komen. Dus de som van de EC van het leidingwater en de voedingstoevoeging bepaalt de hoogte van de EC.

                  Comment


                    #10
                    Re: EC berekenen

                    Dit heb ik ook al anders gelezen op dit forum...
                    Dus dat je EC-waarde moet meten van voeding alleen. (meter op 0 zetten bij het meten van het water).

                    Comment


                      #11
                      Re: EC berekenen

                      Omdat ik organisch kweek weet ik daar niet veel van. Toch lijkt het me sterk dat je geen rekening moet houden met de reeds aanwezige EC. Bij leidingwater is de EC lager dan de gewenste 1.2. Vanaf het begin kan er dus voeding worden toegevoegd.(Hierbij laat ik even de reeds aanwezige voeding in het medium buiten beschouwing). Maar als de reeds aanwezige EC niet van belang is zou je net zo goed zeewater in plaats van kraanwater of regenwater kunnen nemen, je meter op nul stellen en dan maar toevoegen. Nogmaals, het is echt mijn ding niet, maar ik probeer de logica er op los te laten. Verbeter me maar als ik er naast zit, maar ik denk dat de reeds aanwezige EC in het water de uitgangswaarde is en dat er voeding moet worden toegevoegd tot de gewenste waarde.
                      Last edited by Xtreme; 4 February 2011, 18:36.

                      Comment


                        #12
                        Re: EC berekenen

                        Heeft iemand nog dat spreadsheet om EC-waarde te berekenen?

                        https://rapidshare.com/files/444642019/EC-Berekenen.xls
                        Deze link werkt niet meer...

                        Alvast bedankt!

                        Comment


                          #13
                          Re: EC berekenen

                          Haal gewoon een metertje voor 2-3 tientjes.
                          Heb je alle berichten in dit topic gelezen ?
                          Berekenen op deze manier is gokwerk, dat was het in 2011 al.
                          ~ 2011-12 ~ 2012-13 ~ 2017 ~ 2019 ~ 2020 ~ BuitenQweeksels ~

                          Comment


                            #14
                            Re: EC berekenen

                            Ben het eens met qnq...

                            Comment

                            Bezig...
                            X